تحقیق تفسیر ۱۸ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر ۱۸ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر ۱۸ ص ( ورد)

تحقیق-تفسیر-18-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏فهرست مطالب
مقدمه ۲
تفسیر چیست؟ ۲
ویژگی های سوره ی حمد ۳
تفسیر: ۵
۱- بسم الله الرحمن الرحیم ۵
نکته ها: ۸
۱- آیا بسم الله جزء سوره است؟! ۸
۲- الله جامع ترین نام خداوند ۸
۳- رحمت عام و خاص خدا ۸
اَلحَمدُلِلهِ رَبِّ العالَمین ۹
اَلرَحمنِ اَلرَحیم ۹
پرورش الهی راه خداشناسی ۱۱
مالِکِ یومِ الدین ۱۲
ایّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعین ۱۳
اِهدِنا الصِراطِ المُستَقیم: ۱۵
صِراطَ الَذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرَ المَغضوبِ عَلَیهِم ولا الضالّینَ ۱۵
۲
‏مقدمه‏
‏تفسیر چیست؟
‏تفسیر در لغت به معنای برگرفتن نقاب از چهره است.
‏مگو تو آن که نور و کلام مبین است نقابی بر چهره دارد که از آن برگیریم؟
‏نه، نقابی قرآن ندارد این ما هستیم که باید نقاب از چهره جان برگیریم و پرده از دیده عقل و هوش خود کنار زنیم تا مفاهیم قرآن را دریابیم و روح آن را دریابیم. از سوی دیگر قرآن تنها یک چهره ندارد، یک چهره عمومی دارد که برای همه گشاده است، و نور مبین است و رمز هدایت خلق!
‏این چهره ها که در لسان احادیث ‏«‏بطنون‏»‏ قرآن ن‏امیده شدند برهمه کس تجلی نمی کنند و یا صحیحش را همه چشم ها قدرت دیدن آن را ندارد و تفسیر کمک می کند که حجاب ها کنار برود و به ما شایستگی دید دهد.
‏ویژگی های سوره ی حمد
‏این سوره در میان سوره های قرآن درخشش فوق العاده ای دارد که از مزایای زیر سرچشمه می گیرد:
‏۱- آهنگ این سوره ۲- سوره حمد، اساس قرآن است ۳- سوره حمد، افتخار بزرگ پیامبر
‏۴- تأکید بر تلاوت این سوره
‏محتوای این سوره
‏این سوره ۷ آیه دارد و هر کدام اشاره به یک مطلب مهم می کند:
۴
‏«‏بسم الله‏»‏ سر آغازی است برای هر کار و استمداد‏ از ذات پاک خدا را به هنگام شروع در هر کار به ما می آموزد.
‏«‏الحمد لله رب العالمین‏»‏ درسی است از همه ی بازگشت های نعمت و تربیت همه ی موجودات و توجه به این حقیقت که همه این مواهب از ذات پاکش سرچشمه می گیرد.
‏«‏ الرحمن الرحیم‏»‏ این نکته را بازگو می کند که اساس خلقت و تربیت و حاکمیت او بر پایه ی رحمت و رحمانیت است و محور اصلی نظام تربیتی جهان را همین اصل تشکیل می دهد.
‏«‏مالک یوم الدین‏»‏ توجهی است به معاد و سرای پاداش اعمال و حاکمیت خداوند بر آن دادگاه عظیم.
‏«‏ایاک نعبد و ایاک نستعین‏»‏ ‏توحید در عبادت و توحید در نقطه ی اتکاء انسان ها را بیان می کند.
‏«‏ اهدنا الصراط المستقیم‏»‏ بیانگر نیاز و عشق بندگان به مسأله ی هدایت و نیز توجهی است به این ‏حقیقت که هدایت ها همه از سوی او است!
‏سرانجام آخرین آیه ی این سوره، ترسیم واضح و روشنی است از صراط مستقیم راه کسانی است که ‏مشمول نعمت های او شده اند، و از راه مغضوبین و گمراهان جدا است.و از یک نظر این سوره به دو بخش تقسیم می شود. بخشی از حمد و ثنای خدا سخن می گوید و بخشی از نیازهای بنده.
‏چنان که در ‏«‏عیون اخبار الرضا‏»‏ علیه السلام در حدیثی از پیامبر (ص) می خوانیم:
‏خداوند متعال چنین فرموده: من سوره ی حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کردم، نیمی از آن برای من و نیمی از آن برای بنده ی من است، و بنده ی من حق دارد هر چه را می خواهد از من بخواهد:
‏هنگامی که بنده می گوید:‏«‏بسم الله الرحمن الرحیم‏»‏ خداوند بزرگ می فرماید بنده ام به نام من آغاز کرد و بر من است که کارهای او را به آخر برسانم و در همه حال ‏او را پر برکت کنم و هنگامی که می گوید : ‏«‏الحمدلله رب العالمین‏»‏ خداوند بزرگ می گوید بنده ام مرا حمد و ستایش کرد و دانست نعمت هایی که دارد از ناحیه ی من است، و بلاها را نیز من از او دور کردم، گواه باشید که من نعمت های سرای آخرت را بر نعمت های دنیای او می افزاییم و بلاهای آن جهان را نیز از او دفع می کنم، همانگونه که بلاهای دنیا را دفع کردم.
‏و هنگامی که می گوید ‏«‏الرحمن الرحیم‏»‏ خداوند می گوید: بنده ام گواهی داد که من رحمان و رحیم، گواه باشید بهره ی او را از رحمتم فراوان می کنم و سهم او را از عطایم افزون می سازم و هنگامی که می گوید
۴
‏ ‏«‏مالک یوم الدین‏»‏ او می فرماید: گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از آن من می دانست، من در روز حساب، حسابش را آسان می کنم، حسناتش را می پذیرم و از سیئاتش صرف نظر می کنم.
‏و هنگامی که می گوید‏«‏ ایاک نعبد‏»‏ خداوند بزرگ می گوید بنده ام راست می گوید، تنها مرا ‏پرستش‏ ‏ می کند، من شما را گواه می گیرم بر این عبادت خالص ثوابی به او می دهم که همه ی کسانی که مخالف این بودند به حال او غبطه خوردند.
‏و هنگامی که می گوید ‏«‏ایاک نستعین‏»‏ خدا می گوید: بنده ام از من یاری جسته و تنها به من پناه آورده، گواه باشید من او را در کارهایش کمک می کنم، در سختی ها به فریادش می رسم و در روز پریشانی دستش را می گیرم.
‏و هنگامی که می گوید‏ ‏«‏ اهدنا الصراط المستقیم ……..‏»‏ تا آخر سوره.‏ خداوند می گوید این خواسته ی بنده ام برآورده است و او هرچه می خواهد از من بخواهد که من اجابت ‏خواهم کرد آنچه امید دارد، به او می بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش می سازم.
‏تفسیر:
‏۱- بسم الله الرحمن الرحیم
‏میان همه ی مردم جهان رسم است که هر کار ‏مهم و پردازشی را به نام بزرگی از بزرگان آغاز می کنند و نخستین کلنگ هر مؤسسه ارزنده ای را به نام کسی که مورد علاقه ی آن هاست بر زمین می زنند، یعنی آن کار را با آن شخصیت مورد نظر ‏از آغاز ارتباط می دهند.
‏ولی آیا بهتر نیست که برای پاینده بودن یک برنامه و جاوید ماندن یک تشکیلات، آن را به وجود پایدار و جاودانی ارتباط دهیم که فنا در ذات او راه ندارد، چرا که همه ی وجودهای این جهان به سوی کهنگی و زوال می روند، تنها چیزی باقی می ماند که با آن ذات لایزال بستگی دارد.
‏اگر نامی از پیامبران و انبیاء باقی است به علت پیوندشان با خدا و عدالت و حقیقت است که کهنگی ‏در آن راه ندارد، و اگر فی المثل اسمی از ‏«‏حاتم‏»‏ بر سر زبان ها است به خاطر همبستگیش با سخاوت است که زوال ناپذیر است.
‏از میان تمام وجودها آن که ازلی و ابدی است تنها ذات پاک خداست و به همین دلیل باید همه چیز و هرکاری را با نام او آغاز کرد و در سایه ی او قرار داد و از او استمداد نمود لذا در نخستین آیه ی قرآن ‏ ‏می گوییم ‏«‏ به نام خداوند بخشنده ی بخشایشگر‏ ‏»

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x