تحقیق تفسیر چند آیه از قران کریم ۲۹ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر چند آیه از قران کریم ۲۹ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر چند آیه از قران کریم ۲۹ ص ( ورد)

تحقیق-تفسیر-چند-آیه-از-قران-کریم-29-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏آیات :
‏* افر‏ایت الذی کفر بایاتنا و قال لاوتین مالا و ولدا
‏* اطلع الغیب ام اتخذ عند الرحمن عهدا
‏* کلا سنکتب ما یقول و نمد له من العذاب مدا
‏* و نرثه ما یقول و یاتینا فردا
‏* و اتخذوا من دون الله الهه لیکونوا لهم عزا
‏* کلا سیکفرون بعبادتهم و یکونون علیهم ضدا
‏ترجمه
‏* آیا دیدی کسی را که به آیات ما کافر شد، و گفت:‏«‏ اموال و فرزندان فراوانی به من داده خواهد شد‏»‏؟!
‏* آیا او از غیب آگاه گشته، یا نزد خدا عهد و پیمانی گرفته است؟!
‏* هرگز چنین نیست! ما به زودی آنچه را می گوید می نویسیم و عذاب را بر او مستمر خواهیم داشت!
‏* آنچه را او می گوید از او به ارث می بریم، و به صورت تنها نزد ما خواهد آمد!
‏* و آنان غیر از خدا، معبودانی را برای خود برگزیدند تا مایه عزتشان باشد! (چه پندار خامی!)
‏* هرگز (چنین نیست!) به زودی (معبودها) منکر عبادت آنان خواهند شد؛ (بلکه) بر ضدشان قیام می کنند.
‏۲
‏تفسیر:
‏ ‏یک تفکر خرافی و انحرافی
‏بعضی ‏از مردم، معتقدند: ‏ایمان، پاکی و تقوا با آنها سازگار نیست! ‏و سبب می شود که: دنیا به آنها پشت کند، در حالی که با بیرون رفتن از محیط ایمان و تقوا، دنیا به آنها رو خواهد کرد، و مال و ثروت آنها زیاد می شود!
‏این طرز‏ ‏فکر، خواه بر اثر ساده لوحی و پیروی خرافات باشد، و خواه‏ ‏پوششی برای فرار از زیر بار مسئولیت ها و تعهدهای الهی، هرچه باشد، یک طرز تفکر خطرناک است.
‏گاه، دیده ایم: این موهوم پرستان، مال و ثروت بعضی افراد بی ایمان، و فقر و محرومیت گروهی از مومنان را مستمسکی برای اثبات این خرافه قرار می دهند، در ‏حالی که: می دانیم، نه اموالی که از طریق ظلم و کفر و ترک مبانی تقوا به انسان‏
‏می رسد مایه افتخار است، و نه هرگز، ایمان و پرهیزکاری سدی بر سر راه فعالیتهای مشروع و مباح می باشد.
‏به هر حال، در عصر و زمان پیامبر (ص)- همچون عصر ما- افراد نادانی بودند که چنین پنداری داشتند و یا لااقل تظاهر به آن می کردند.
‏قرآن، در آیات م‏ور‏د بحث- به تناسب بحثی که قبلاً پیرامون سرنوشت کفار و ظالمان بیان شد- از این طرز فکر و عاقبت آن سخن می گوید.
‏در نخستین آیه، می فرماید:‏«‏ آیا ندیدی کسی را که آیات ما را انکار کرد و به آن کفر ورزید؟ و گفت: مسلماً اموال و فرزندان فراوانی نصیبم خواهد شد‏»‏!
‏(افرایت الذی کفر بایاتنا و قال لا وتین مالا و ولدا)
‏پس از آن قرآن به آنها چنین پاسخ می گوید:‏«‏ آیا او از اسرار غیب آگاه شده؟ یا از خدا عهد و پیمانی در این زمینه گرفته است‏»‏؟! (اطلع الغیب ام اتخذ عند الرحمن عهدا)
‏کسی می تواند چنین پیشگوئی کند، و رابطه ای میان کفر، دارا شدن مال و فرزندان قائل شود، که آگاه بر غیب باشد؛ زیرا هیچ رابطه ای میان این دو ما نمی بینیم، و یا عهد و پیمانی از خدا گرفته باشد، که چنین سخنی نیز بی معنی است.
‏۳
‏در آیه بعد، با لحن قاطع اضافه می کند:‏«‏ این چنین نیست (هرگز کفر و بی ایمانی مایه فزونی مال و فرزند کسی نخواهد شد) ما به زودی آنچه را می گوید، می نویسیم‏»‏ (کلا سنکتب ما یقول).
‏آری، این سخنان بی پایه که ممکن است مایه انحراف بعضی از ساده لوحان گردد، همه در پرونده اعمال آنها ثبت خواهد شد.
‏«‏و ما عذاب خود را بر او مستمر خواهیم داشت‏»‏. (عذاب هائی پی در پی و یکی بالای دیگر) (و نمد له من العذاب مدا).
‏این جمله، ممکن است اشاره به عذاب مستمر و جاویدان آخرت بوده باشد، و نیز ممکن است اشاره به عذاب هائی باشد که بر اثر کفر و بی ایمانی در این دنیا دامنگیر آنها می شود، این احتمال نیز قابل ملاحظه است که: این مال و فرزندان که مایه غرور و گمراهی است، خود عذابی است مستمر برای آنها!
‏«‏آنچه را او می گوید (از اموال و فرزندان) از او به ارث می بریم، و روز قیامت تک و تنها نزد ما خواهد آمد‏»‏ (و نرثه ما یقول و یاتینا فردا).
‏آری، سرانجام همه این امکانات مادی را می گذارد و می رود، و با دست تهی در آن دادگاه عدل پروردگار حاضر می شود، در حالی که نامه اعمالش از گناهان سیاه، و از حسنات خالی است آنجا است که نتیجه ی این گفته های بی اساس خود را در دنیا‏
‏می بیند.
‏آیه بعد، به یکی دیگر از انگیزه های این افراد در پرستش بتها اشاره کرده می گوید:‏«‏ آنها غیر از خدا معبودانی برای خود انتخاب کرده اند تا مایه عزتشان باشد‏»‏ (و اتخذوا من دون الله الهه لیکونوا لهم عزا).
‏تا در پیشگاه خدا آنها را شفاعت کنند، و در مشکلات یاریشان دهند، اما چه پندار نادرست و خیال خامی؟‏‍‏!
‏هرگز آن چنان که آنها پنداشتند نیست، نه تنها بت ها مایه عزتشان نخواهند بود، بلکه سرچشمه ذلت و عذابند، و به همین جهت، ‏«‏به زودی، یعنی در روز رستاخیز معبودها منکر عبادت عابدان می شوند، و از آنها بیزاری می جویند، بلکه بر ضدشان خواهند بود‏»‏ (کلا سیکفرون بعبادتهم و یکونون علیهم ضدا).
‏۴
‏این جمله،اشاره به همان مطلبی است که در آیات ۱۳ و ۱۴ سوره ‏«‏فاطر‏»‏ می خوانیم:
‏والذین تدعون من دونه ما یملکون من قطمیر* ان تدعوهم لا یسمعو‏ا‏ دعاءکم …. و یوم القیامه یکفرون بشرککم:
‏«‏کسانی را که غیر از خدا می خوانید، مالک هیچ چیز نیستند* اگر آنها را بخوانید سخنان شما را نمی شنوند….. و روز رستاخیز منکر شرک شما می شوند‏»‏.
‏و نیز در آیه ۶ سوره ‏«‏احقاف‏»‏ می خوانیم: و اذا حشر الناس کانو لهم اعداء :‏«‏هنگامی که مردم محشور شوند این معبودها دشمنان آنها خواهند بود‏»‏.
‏این احتمال را نیز بعضی از مفسران بزرگ داده اند که: منظور از آیه فوق این است که: عبادت کنندگان بت ها، در قیامت که پرده ها کنار می رود، و همه حقایق آشکار می شود و خود را رسوا می بینند، منکر عبادت بت ها می شوند، و بر ضد آنها سخن خواهد گفت، چنان که در آیه ۲۳ سوره ‏«‏انعام‏»‏ می خوانیم:
‏بت پرستان در قیامت می گویند: و الله ربنا ما کنا مشرکین: ‏«‏به خدائی که پروردگار ما است سوگند، که ما هرگز مشرک نبودیم‏»‏!.
‏ولی تفسیر اول، با ظاهر آیه سازگارتر است؛ چرا که عبادت کنندگان می خواستند، معبودان عزتشان باشند ولی سرانجام ضدشان می شوند.
‏البته، معبودهائی همچون فرشتگان یا شیاطین و جن که دارای عقل و درکند وضعشان روشن است، ولی معبودهای بی جان در آن روز، ممکن است به فرمان خدا به سخن درآیند، و بیزاری خود ‏را‏ از عابدان اعلام کنند.
‏از حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده نیز، همین تفسیر را می توان استفاده کرد؛ زیرا امام در تفسیر آیه فوق می فرماید: یکون هولا الذین اتخذوهم الهه من دون الله ضدا یوم القیامه، و یتبرئون منهم و من عبادتهم الی یوم القیامه: ‏«‏روز قیامت معبودهائی را که جز خدا انتخاب کردند بر ضدشان خواهند بود، و از آنها و از عبادت کردنشان بیزاری می جویند‏»‏.
‏جالب این که: در ذیل حدیث، جمله کوتاه و پر محتوایی درباره حقیقت عبادت، می خوانیم: لیس العباده هی السجود و لا الرکوع انما هی طاعه الرجال، من اطاع مخلوقا فی معصیه الخالق فقد عبده:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x