تحقیق تفسیر سوره فجر ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره فجر ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره فجر ( ورد)

تحقیق-تفسیر-سوره-فجر-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏تفسیر سوره مبارکه فجر
‏(‏این سوره در مکه نازل شده و دارای ۳۰ آیه می باشد‏)
‏والفجر۱ و لیال عشر۲ والشفع والوتر۳ واللیل إذا ‏یسر۴ هل فی ذلک قسم لذی حجر۵ ألم ترکیف فعل ربک بعاد۶ إرم ذات العماد۷ التی لم یخلق ‏مثلها فی البلاد۸ و ثمودالذین جابوا الصخر بالواد۹ و فرعون ذی الاوتاد۱۰ الذین طغوا ‏فی البلاد۱۱ فأکثروا فیها الفساد۱۲ فصب علیهم ربک سوط عذاب۱۳ إن ربک لباالمرصاد۱۴ ‏فأما الإنسان اذا ما ابتلاه ربه فأکرمه و نعمه فیقول ربی أکرمن۱۵ و أما إذا ما ‏ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربی أهانن۱۶ کلا بل لا تکرمون الیتیم۱۷ و لا تحاضون ‏علی طعام المسکین۱۸ و تأکلون التراث أکلا ‏ ‏لما۱۹ و تحبون المال حبا جما۲۰ کلا إذا ‏دکت الأرض دکا دکا۲۱ و جاء ربک و الملک صفا صفا۲۲ و جایء یومئذ بجهنم یومئذ ‏یتذکرالإنسان و أنی له الذکری۲۳ یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی۲۴ فیومئذ لا یعذب عذابه ‏أحد۲۵ و لا یوثق و ثاقه أحد۲۶ یا أیتها النفس المطمئنه۲۷ إرجعی إلی ربک راضیه ‏مرضیه۲۸ فادخلی فی عبادی۲۹ و ادخلی جنتی۳۰.
‏محتوای سوره مبارکه فجر:
‏این سوره همانند بسیاری دیگر از سوره هایی که در مکه نازل شده ، دارای آیاتی ‏کوتاه، تکان دهنده، پرطنین و توأم با انذارهای فراوان است.
‏در بخش اول این سوره به سوگندهای متعددی که در نوع خود بی سابقه است برخورد می ‏کنیم که خود مقدمه ای برای تهدید جباران به عذاب الهی است .
۲
‏در بخش بعدی این سوره به شماری از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و ثمود و ‏فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان اشاره شده است، تا قدرت های جبار متذکر شوند.
‏در سومین بخش این سوره ، به تناسب آیات پیشین به امتحان و آزمایش انسان به صورت ‏مختصر اشاره کرده و کوتاهی او در اعمال خیر را به باد انتقاد می گیرد.
‏در آخرین بخش این سوره مسأله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران، و همچنین پاداش ‏عظیم مؤمنانی که صاحب نقوس مطمئنه هستند، مورد بررسی قرار می گیرد .
‏تفسیر
‏سوگند به چهارده معصوم:
‏در آغاز این سوره به پنج سوگند بیدارگر اشاره شده، نخست می فرماید:
‏والفجر: ‏قسم به فجر و شکافتن پرده سیاه شب.
” ‏فجر” در اصل به معنای شکافتن وسیع است. و از آنجا که نور صبح، تاریکی شب را می ‏شکافد از آن تعبیر به” فجر” شده است، و می دانیم فجر بر دو گونه است: ” کاذب” و ” ‏صادق”:
‏فجر کاذب:
‏همان سپیدی طولانی است که در آسمان ظهر می شود و آن را تشبیه به دم روباه می ‏کنند که نقطه باریک آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان.
‏فجر صادق:
‏از همان ابتدا در افق گسترش پیدا می کند، نورانیت و شفافیت خاصی دارد، مانند  ‏نهری آب زلال، افق مشرق را فرا می گیرد و بعد در تمام آسمان گسترده می شود. فجر ‏صادق اعلام پایان شب و آغاز روز است، در این موقع روزه داران باید امساک کنند و وقت ‏نماز صبح وارد می شود.
۳
‏ولیال عشر: ‏و قسم به شبهای ده گانه.
‏والشفع والوتر: ‏و قسم به زوج و فرد.
‏واللیل إذا یسر: ‏و قسم به شب هنگامی که به سوی صبحگاهان و روشنایی روز ‏پیش می رود.
“‏یسر” ‏از ریشه “سری” به معنای راه رفتن در شب است. چه تعبیر جالبی، که ‏راه رفتن را به خود شب نسبت داده است.
‏سوگند به این امور پنج گانه، دلیل بر اهمیت فوق العاده آنها است، چرا که همیشه ‏سوگند به امور مهم یاد می شود.
‏در تفسیر این آیه مفسران ، نظرات بسیار زیادی داده اند و هر کدام احتمالاتی را ‏در تفسیر این آیات ذکر کرده اند. اما آنچه به ظاهر صحیح تر می نماید و وجه تأویل و ‏مصداقی آیه را ذکر می کند اینست که:
‏در این سوره، ائمه علیهم السلام را از آخر به اول ذکر کرده است:
‏والفجر: ‏اشاره به وقت ظهور امام زمان علیه السلام دارد. که روشنایی حکومت ‏و عدالت ایشان جهانگیر خواهد بود.
‏و لیال عشر:‏اشاره به دوران ده معصوم قبل از حضرت مهدی علیهم السلام، یعنی ‏از امام حسن مجتبی علیه السلام تا امام حسن عسکری علیه السلام دارد.
‏لیل در مقابل فجر آمده ( لیل= تاریکی محض، فجر= روشنی محض) و چون در دوران این ‏ده بزرگوار حکومت در دست ایشان نبوده از آن تعبیر به ” لیل” شده است.
‏والشفع و الوتر:
‏الشفع: ‏اشاره به حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها دارد.
‏الوتر:‏اشاره به پیامبر(ص) دارد.
۴
‏نکته قابل توجه این آیه اینست که در دوران این سه بزرگوار نه فجر کامل بود و نه ‏لیل کامل. چرا که پیامبر(ص) تنها در ده سال پایانی رسالتشان موفق به تشکیل حکومت ‏شدند و نه در آغاز بعثت ؛ حضرت علی علیه السلام هم مدتی (۲۵ سال) خانه نشین بودند ‏سپس در دوره اندکی، حکومت را در اختیار گرفتند.
‏لذا در این آیه ذکری از ” فجر” یا ” لیل” نشده است.
‏در آیه بعد قسم یاد می کند به:
‏واللیل إذا یسر: ‏که اشاره به عصر غیبت امام زمان علیه السلام دارد. قطعاً ‏شبی که به سوی روشنایی در حرکت است، دوران غیبت حضرت مهدی علیه السلام است که بسوی ‏فجر و ظهور ایشان در حرکت است(۱). عج الله تعالی فی فرجه الشریف.
‏بنابراین خداوند در چند آیه نخست این سوره به وجود مبارک چهارده معصوم علیه ‏السلام قسم یاد کرده است و مسلماً این سوگند ها مخاطب آیه را به هوش می دارد تا با ‏تامل بیشتری به کلام خدا بنگرد. لذا بعد از ذکر این قسمهای بیدارگر می فرماید:
‏هل فی ذلک قسم لذی حجر:‏آیا در آنچه گفته شد سوگند مهمی برای صاحبان عقل و ‏خرد وجود ندارد؟!
” ‏حجر” ‏در اصل به معنای” منع” می باشد و در اینجا به معنی عقل است. زیرا” ‏عقل” نیز انسان را از کارهای ناروا منع می کند.
‏پروردگارت در کمین ظالمان است:
‏به دنبال آیات گذشته که متضمن سوگندهایی پرمعنا بود، آیات مورد بحث با اشاره به ‏چند قوم نیرومند از اقوام گذشته که هر کدام ، قدرتی عظیم محسوب می شده ، اما بر ‏مرکب غرور سوار شده و راه طغیان و کفر را پیش گرفتند ، سرنوشت دردناک آنها را روشن ‏می سازد تا دیگران از خواب غفلت بیدار شوند. نخست می فرماید:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x