تحقیق تفسیر سوره تغابن ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره تغابن ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره تغابن ( ورد)

تحقیق-تفسیر-سوره-تغابن-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏این سوره در ((مدینه )) نازل شده و ۱۸ آیه است .
‏محتواى سوره :
‏لـحـن آیـات اخـیـر این سوره , با سوره هاى مدنى هماهنگ است , ولى صدر آن ,با سوره هاى مکى موافقتر است , اما به هرحال ما مجموع آن را طبق مشهور مدنى ,تلقى مى کنیم .
‏از نظر محتوا, این سوره را مى توان به چند بخش تقسیم کرد:.
‏۱ـ آغاز سوره که از توحید و صفات و افعال خدا بحث مى کند.
‏۲ـ به دنبال آن , با استفاده از علم خداوند, به مردم هشدار مى دهد که مراقب اعمال پنهان و آشکار خود باشند و سرنوشت اقوام پیشین را فراموش نکنند.
‏۳ـ در بـخش دیگرى از سوره , سخن از معاد است و این که روزقیامت روز((تغابن )) و مغبون شدن گروهى و برنده شدن گروه دیگرى است (نام این سوره نیز ازهمین گرفته شده).
‏۴ـ در بـخـشـى دیـگـر دسـتور به اطاعت خدا و پیامبر(ص ) داده و پایه هاى اصل نبوت را تحکیم مى بخشد.
‏۵ـ آخرین بخش سوره , مردم را به انفاق در راه خدا تشویق مى کند و از این که فریفته اموال و اولاد و هـمـسران شوند برحذر مى دارد, و سوره را با نام و صفات خداپایان مى دهد همان گونه که آغاز کرده بود.
‏فضیلت تلاوت سوره :.‏
‏در حدیثى از امام صادق (ع ) مى خوانیم : ((کسى که سوره تغابن را در نمازفریضه اش بخواند شفیع او روزقیامت خواهد شد, و شاهد عادلى است در نزدکسى که شفاعت او را اجازه مى دهد, سپس از او جدا نمى شود تا داخل بهشت گردد)).
۲
‏بـدیهى است این تلاوت باید توام با اندیشه باشد اندیشه اى که محتواى آن رادر عمل منعکس کند, تا این همه آثار و برکات بر آن مترتب گردد.
‏به نام خداوند بخشنده بخشایشگر.
‏(آیـه )ـ ایـن سـوره نـیـز بـا تسبیح خداوند آغاز مى شود, خداوندى که مالک و حاکم بر کل جهان هستى , و قادر بر همه چیز است .
‏مـى فـرماید: ((آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است براى خدا تسبیح مى گویند)) (یسبح للّه مـا فى السموات ومـا فى الا رض ).
‏سپس مى افزاید: ((مالکیت و حکومت از آن اوست )) (له الملک ).
‏((و (به همین دلیل ) تمام حمد و ستایش نیز به ذات پاک او برمى گردد)) (وله الحمد).
‏((و او بر همه چیز تواناست )) (وهو على کل شى قدیر).
‏(آیه )ـ سپس به امر خلقت و آفرینش که لازمه قدرت است اشاره کرده ,مى فرماید: ((او کسى است که شما را آفرید)) (هو الذى خلقکم ).
‏و به شما نعمت آزادى و اختیار داد, لذا ((گروهى از شما کافرید و گروهى مؤمن )) (فمنکم کـافر ومنکم مؤمن ).
‏و بـه این ترتیب بازار امتحان و آزمایش الهى داغ شد و در این میان ((خداوندنسبت به آنچه انجام مى دهید بیناست )) (واللّه بمـا تعملون بصیر).
‏(آیـه )ـ سـپـس مـساله ((خلقت )) را با توضیح بیشتر, و با اشاره به هدف آفرینش در این آیه ادامه داده , مى فرماید: ((آسمانها و زمین را به حق آفرید)) (خلق السموات والا رض بالحق ).
‏هـم در آفـریـنـش آن , نـظام حق و دقیقى است , و هم داراى هدف حکیمانه ومصالح حقى است , چـنـانـکـه در آیـه ۲۷ سوره ((ص )) نیز فرمود: ((ما آسمان و زمین وآنچه را در میان این دو است بیهوده نیافریدیم , این گمان کافران است )).
۳
‏بـعد به آفرینش ((انسان )) پرداخته و ما را از سیر آفاقى به سیر انفسى دعوت کرده , مى افزاید: ((و شـمـا را (در عـالـم جنین ) تصویر کرد, تصویرى زیبا و دلپذیر)) هم از نظر جسم و هم از نظر جان (وصورکم فاحسن صورکم ).
‏بـه انسان , ظاهرى آراسته , و باطنى پیراسته , عقلى فروزان و خردى نیرومندداد, و از آنچه در کل جهان هستى است , نمونه هائى در وجود او آفرید.
‏ولـى هـمـان گونه که در پایان آیه مى فرماید: ((سرانجام (بازگشت همه ) به سوى اوست )) (والیه المصیر).
‏(آیه )ـ و از آنجا که انسان براى هدف بزرگى آفریده شده باید دائما تحت مراقبت پروردگار باشد, پـروردگـارى که , از درون و برون او باخبر است , لذا در این آیه مى فرماید: ((آنچه را در آسمانها و زمـیـن اسـت مـى دانـد, و از آنچه پنهان یا آشکارمى کنید باخبر است , و خداوند از آنچه در درون سینه هاست , آگاه است )) (یعلم مـافى السموات والا رض ویعلم مـا تسرون ومـا تعلنون واللّه علیم بذات الصدور).
‏ایـن آیـه تـرسـیـمـى اسـت از علم بى پایان خداوند, در سه مرحله : نخست علم اونسبت به تمامى مـوجـودات آسمانها و زمین , سپس علم او به همه اعمال انسانها و آنچه را پنهان مى دارند یا آشکار مـى سـازنـد, و در مـرحله سوم مخصوصاروى عقائد باطنى و چگونگى نیتها و آنچه بر قلب و جان انسان , حاکم است ,تکیه مى کند.
‏مـسلما توجه به این حقیقت در اصلاح و تربیت انسان فوق العاده مؤثر است ,و انسان را براى وصول به هدف آفرینش و قانون تکامل آماده مى سازد.
‏(آیـه )ـ و از آنـجـا کـه یکى از مؤثرترین و سائل تربیت و طرق انذار, توجه دادن به سرنوشت اقوام و امـتـهـاى پـیشین است , این آیه یک نگاه اجمالى به زندگى آنهاافکنده , سپس انسانها را مخاطب سـاخـتـه , مى گوید: ((آیا خبر کسانى که پیش از این کافر شدند به شما نرسیده است ؟ (آرى ) آنها طعم کیفر گناهان بزرگ خود راچشیدند و (در آخرت نیز) عذاب دردناکى براى آنهاست ))؟! (الم یاتکم نبؤا الذین کفروا من قبل فذاقوا وبـال امرهم ولهم عذاب الیم ).
۴
‏شـمـا از کـنار شهرهاى بلادیده و ویران شده آنها, در مسیر خود به سوى شام ومناطق دیگر عبور مـى کـنـیـد, نـتـیـجـه کـفر و ظلم و عصیانگرى آنها را با چشم مى بینید, واخبار آنها را در تاریخ مى خوانید.
‏این عذاب دنیاى آنها بود, در آخرت نیز عذاب دردناکى در انتظارشان است .
‏(آیه )ـ این آیه به منشا اصلى این سرنوشت دردناک اشاره کرده ,مى افزاید: ((این به خاطر آن بود که رسولان آنها (پیوسته ) با دلائل روشن به سراغشان مى آمدند ولى آنها (از روى کبر و غرور) گفتند: آیـا بـشرهایى (مثل ما) مى خواهند مارا هدایت کنند))؟ مگر چنین چیزى ممکن است ؟ (ذلک بانه کـانت تاتیهم رسلهم بالبینـات فقـالوا ابشر یهدوننـا).
‏و با این منطق پوشالى به مخالفت با آنها برخاستند ((پس کافر شدند و روى برگرداندند)) (فکفروا وتولوا).
‏((در حـالى که خداوند (از ایمان و طاعتشان ) بى نیاز بود)) (واستغنى اللّه ) و اگرآنها را موظف به ایـمـان و اطـاعـت و پرهیز از گناه فرمود تنها براى منفعت خودشان وسعادت و نجاتشان در این جهان و جهان دیگر بود.
‏آرى ((خداوند بى نیاز و شایسته ستایش است )) (واللّه غنى حمید).
‏اگـر جـمـله کائنات کافر شوند بر دامان کبریائیش گردى نمى نشیند, همان گونه که اگر همه مـخلوقات مؤمن و مطیع فرمان او باشند چیزى بر جلالش افزوده نمى شود, این مائیم که نیازمند به این برنامه هاى تربیتى و سازنده و تکامل بخش هستیم .
‏(آیـه )ـ در تعقیب بحثهایى که در آیات قبل , پیرامون هدف دار بودن آفرینش آمده در اینجا مساله معاد و رستاخیز را ـکه تکمیلى است بر بحث هدف آفرینش انسان ـ مطرح مى کند.
‏نخست از ادعاى بى دلیل , منکران رستاخیز, شروع کرده , مى فرماید: ((کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نخواهند شد)) (زعم الذین کفروا ان لن یبعثوا).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x