آفات برنج ۱۶ ص

آفات برنج ۱۶ ص

آفات برنج ۱۶ ص

آفات-برنج-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏فصل اول : آفات برنج
‏مقدمه
‏برنج از مهم ترین غذای اصلی مردم کشور ماست و از نظر اهمیت پس از گندم در مرحله دوم قرار دارد .
‏بر اساس ‏آمار وزارت کشاورزی سطح زیر کشت این محصول حدود ششص‏د هزار هکتار است که نزدیک به ۷۵% آن در استانهای مازندران ، گیلان وگلستان قرار دارد . محصول سالیانه برنج سفید در کشور به حدود ۶۵۰/۱ هزار تن برآورد شده است که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد نیاز داخلی را تامین می نماید . با توجه به رشد سالانه ۵/۱ درصدی افزایش جمعیت میزان جمعیت در بیست سال آینده به یکصد میلیون و نیاز داخلی به برنج سفید نیز به حدود ۵۰۰/۳ هزار تن در سال خواهد رسید . و در آن صورت باید با توجه به تولید ۶۵۰/۱ هزار تن سالانه برنج در داخل کشور ، نزدیک به ۵۵ درصد نیاز داخلی از طریق برنج وارداتی از خارج تامین گردد .
‏در کشور ما به دلیل کمبود آب ، امکان افزایش سطح زیر کشت بسیار محدود است لذا برای جلوگیری از خطر افزایش واردات برنج از خارج ، ضمن توجه بیشتر به کشت ارقام پرمحصول لازم است در زمینه کاهش ضایعات ، به ویژه ضایعات ناشی از حمله آفات ، بیماری و علفهای هرز برنج اقدامات عملی و موثر انجام گیرد .
‏در این راستا ضروری است که کارشناسان و مروجین کشاورزی مستقر در مناطق با شناخت کافی از عوامل کاهش دهنده محصول به ویژه ‏آفات ، بیماریها و علفهای هرز ، با بهره گیری از نتایج تحقیقات انجام یافته و دستورالعملهای اجرایی ، به آموزش و راهنمایی کشاورزان پرداخته و همراه با آنها با عوامل یاد شده مبارزه نمایند .
‏عوامل مهم کاهش دهنده محصول
‏در میان عوامل کاهش دهنده محصول ، آفات ، بیماریها و علفهای هرز نقش اساسی دارند.
‏الف ‏–‏ آفات
‏آفات برنج با توجه به اینکه در مزرعه یا انبار موجب خسارت می گردند به دو گروه آفات مزرعه و انبار تقسیم می شوند .
‏۱-‏آفات در مزارع
‏اگر چه تعداد این آفات در سراسر جهان نسبتاًٌ زیاد و به بیش از بیست مورد می رسد ولی در مزارع برنج ایران در حال حاضر از ده گونه کمتر است که بعضاًٌ به غیر از برنج به محصولات دیگر مانند ذرت و گندم نیز خسارت وارد می نماید . این آفات شامل :
‏مگس خزانه Ephydra afghanica‏
‏کرم ‏ ‏ساقه خوار معمولی برنج chilo supressalis‏
‏کرم ساقه خوار آسیایی یا ساقه خوار زرد برنج Trypoyza inscertulus‏
‏کرم ساقه خوار نیشکر sesamia. Nonagroides‏
‏کرم برگ خوار سبز برنج Naranga diffiusa= N aenescens‏
‏شب پره تک نقطه ای برنج Mytimna unipuncta‏
‏سرخرطومی ریشه برنج Hydronomus sinuaticollis‏
‏زنجره برنج cicadella viridis‏
‏۱-‏مگس خزانه‏ Ephydra afghanica
‏مناطق انتشار
‏مصر. در ایران در کلیه مناطق برنجکاری .
‏اهمیت اقتصادی
‏این حشره مهمترین آفت برنج ‏در خزانه است و در برخی از سالها باعث از بین رفتن بسیاری ‏از خزانه ها گردیده و منجر به تجدید ‏کشت می شود .
‏۲
‏مشخصات ظاهری
‏الف- حشره بالغ
‏اندازه ‏بدن حدود چهار میلی متر ( طول)‏ ، سر عریض و چشمها کوچک و به رنگ قهوه ای تیره . روی میان گرده و سپرچه در امتداد محور میانی دو نوار مایل به سبز متالیک و براق دیده می شود . پیشانی براق موهای شاخکها کرکدار .
‏ب-‏تخم
‏تخم ها بیضی کشیده و به طول تقریبی یک میلیمتر ، تخم های تازه به رنگ روشن .
‏ج- لاروها
‏شکل لاروها تقریباًٌ استوانه ای ، سروبند اول سینه قابل جمع شدن هستند. قسمت انتهایی بدن به یک لوله استوانه ای شکل با انتها دو شاخه ختم می شود . ‏اندازه لاروهای بالغ حداکثر تا ۱۲ میلیمتر می رسد . طول لاروهای نوزاد حدود یک میلیمتر است .
‏د- شفیره ‏
‏شفیره به رنگ قهوه ای و صفحه پشتی قفس سینه دارای لبه مشخص است که در موقع خروج حشره بالغ شکاف برداشته و باز می شود‏ .
‏علائم خسارت
‏عمدتاًٌ در خزانه و به صورت زردی و سپس پوسیدگی گیاه ظاهر می گردد.
‏زیست شناسی‏ ‏
‏زمستان گذرانی به صورت تخم در داخل خاک است . زمان ظهور حشره کامل در هر نسل در مناطق مختلف ‏متفاوت است . در مناطق ‏شمالی فعالیت لاروها در خزانه از اوایل تا اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود و پس از انتقال نشاء به بستر اصلی فعالیت در مزارع اصلی ادامه می یابد .
‏در منطقه اصفهان چهار نسل دارد که نسل ‏اول در اوایل خرداد ماه ، نسل دوم از اواخر خرداد ، نسل سوم اواخر تیرماه و چهارم اواسط مرداد ماه ظاهر می گردد . با توجه به نحوه زندگی در شمال ایران یک نسل در خزانه و در سایر مناطق ۱- ۲ نسل را در خزانه می گذراند .
‏نحوه خسارت
‏لاروهای مگس به ریشه گیاهچه ها حمله می کنند و با تغذیه از آنها باعث زردی و پژمردگی آنها گردیده و پس از تکمیل رشد در همان جا به شفیره تبدیل می شوند . در مواقعی که جمعیت زیاد باشد تمام گیاهچه های داخل خزانه ها زرد شده و از بین می رود.
‏مبارزه
‏مبارزه با مگس خزانه قبلاًٌ با استفاده از سموم کلره انجام می گرفت ، ولی در حال حاضر با توجه به خطرات زیست محیطی که این سموم در پی دارند ؛ از سموم دیگری مثل دیازینون ۶۰ درصد به نسبت ۵/۱-۲ در هزار در یک نوبت استفاده می شود ‏. در صورتی که خزانه در زیر پوشش های پلاستیکی تهیه گردد مسئله ای به نام مگس خزانه در کار نخواهد بود .
‏۳
‏۱-۲‏کرم ساقه خوار معمولی برنج chilo superssalis walker
‏مناطق انتشار
‏در کشورهایی مانند ژاپن ، فیلیپین ، چین و جنوب شرقی آسیا پراکنده است . در ایران در سال ۱۳۵۱ برای اولین بار در شمال ایران مشاهده گردید و در حال حاضر علاوه بر برنجکاریهای سراسر شمال در اراضی برنجکاری میانه و اصفهان نیز انتشار دارد .
‏مشخصات
‏الف- حشره بالغ
‏رنگ پروانه ماده زرد روشن تا مایل به قهوه ای که در بخش میانی ۳/۰ انتهای بالهای جلویی یک لکه کوچک تیره رنگ به چشم می خورد عرض آن بالهای باز ۲۵-۳۰ میلیمتر . پروانه نر از ماده ها کمی تیره تر و اندازه آن نیز کمی کوچکتر است .
‏۴
‏ب- تخم
‏تخم ها به صورت دسته جمعی و با یک لایه از پوشش مومی هستند که در ابتدا به رنگ لیمویی ‏روشن دیده می شوند و به تدریج تیره رنگ ، و نهایتاًٌ کاملاًٌ سیاه می گردند .
‏ج- لاروها
‏لاروهای نوزاد به رنگ کرم ‏و در بالغ ها متمایل به قهوه ای یا خاکستری است . اندازه لاروهای نوزاد تقریبا یک میلیمتر و در لاروهای کامل تا ۱۸ میلیمتر می رسد .
‏د- شفیره
‏رنگ شفیره قهوه ای مایل به قرمز که در مراحل اولیه نسبتا روشن است .
‏اندازه آن ‏۸/۰-۰/۱ میلیمتر است . شفیره ها آزاد و بدون اتصال در داخل ساقه ها قرار دارند .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x