تحقیق آفات و بیماریهای برنج

تحقیق آفات و بیماریهای برنج

تحقیق آفات و بیماریهای برنج

تحقیق-آفات-و-بیماریهای-برنجلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آفات و بیماریهای برنج‏
‏کرم ساقه خوار برنج chilo suppressalis walker
‏کرم ساقه خوار برنج حشره‏‌‏ای است که اولین بار در سال ۱۸۶۳ در دنیا شناخته شده این پروانه در ایران نیز اولین بار در شهریور ماه ۱۳۵۱ در مزارع تنکابن و رامسر طغیان کرد و در مدت کوتاهی با افزایش جمعیت و طغیان خود و ایجاد خسارت اقتصادی شدید، نظر همگان را جلب نمود.
‏مناطق انتشار:‏ ‏برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ از این حشره بعنوان یکی از خطرناکترین آفات برنج در دنیا نام برده شد و مدتهای بسیار زیادی است که حدود ۳۵ کشور، کشاورزان در مزارع خود خسارت از این آفت می‏‌‏بینند.
‏این آفت در کشورهایی از قبیل: ژاپن، تایوان، استرالیا، برمه، بنگلادش، چین، هند، ایتالیا، کره، مالزی، نپال، فیلین، اسپانیا، تایلند، مصر، سری‏‌‏لانکا ویتنام، کامبوج، پرتغال و جزایر هاوائی شیوع دارد. به طوری که شالیکاران بعضی از کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و تایوان این حشره را در ردیف مهمترین آفات محصول برنج مناطق خود می
‏‌‏دانند.
‏مرفولوژی (شکل شناسی):
‏پروانه‏‌‏های ماده به رنگ زرد روشن و یا متمایل به قهوه‏‌‏ای و پروانه‏‌‏های نر، تقریباً خاکستری هستند. در هر دو جنس رنگ بالهای عقبی سفید بوده و روی بالهای جلویی چند لکه نقره فام وجود دارد. طول بدن از ۱۰ تا ۱۳ میلی‏‌‏متر متغیر بوده و عرض پروانه‏‌‏های نر با بالهای باز ۲۰ تا ۲۳ میلی‏‌‏متر و پروانه‏‌‏های ماده تا ۳۰ میلی‏‌‏متر می‏‌‏رسد.
‏تخم‏‌‏های تازه گذارده شده سفید متمایل به زرد بوده که به مرور به خاکستری و سپس تیره تغییر رنگ می‏‌‏دهند. تخم‏‌‏ها در امتداد رگبرگهای گذارده می‏‌‏شود.
‏لارو: بدن لاروها به رنگ قهوه‏‌‏ای متمایل به خاکستری بوده و در لاروهای مسن کپسول سر دارای رنگ قهوه‏‌‏ای تیره می‏‌‏باشد و در سایر سنین زرد متمایل به قهوه‏‌‏ای است. در پشت لارو پنج نوار طولی قهوه‏‌‏ای رنگ وجود دارد. عموماً طول لاروهای کامل ۲۶ میلی
‏‌‏متر و عرض آنها ۷/۲ ‏میلی‏‌‏متر است.
‏شفیره: طول شفیره ۱۲ تا ۱۵ میلی‏‌‏متر و قطر آن ۵/۲ تا ۵/۳ میلی‏‌‏متر بوده و رنگ آن از قهوه‏‌‏ای روشن به قهوه‏‌‏ای تیره تبدیل می‏‌‏شود.
‏یک سوم انتهای شفیره بطرف پشت خمیده است و دو زایده قلاب مانند نیز در انتهای بدن شفیره مشاهده می‏‌‏شود.
‏زیست شناسی و طرز خسارت:
‏کرم ساقه‏‌‏خوار که به ساقه برنج حمله می‏‌‏کند، در زمستان بصورت لارو کامل در داخل ساقه‏‌‏های خشک برنج و یا علف‏‌‏های هرز اطراف مزارع به سر می‏‌‏برد در اوایل اردیبهشت هنگامیکه درجه حرارت حداقل ۱۰ درجه سانتیگراد باشد متغیره‏‌‏ها در داخل ساقه‏‌‏های باقی مانده برنج سال قبل و یا علفهای هرز مزرعه در اطراف سوراخهای ایجاد شده توسط لاروها تشکیل می‏‌‏گردد مدت شفیرگی بسته به درجه حرارت محیط متفاوت بوده و بین ۶ تا ۱۲ روز متغیر است.
‏بطور متوسط حدود ۱۰ روز بعد، یعنی حدود بیستم اردیبهشت. اولین پروانه‏‌‏ها ظاهر می‏‌‏شوند و در اواسط خرداد به حداکثر مقدار خود می‏‌‏رسند. این پروانه‏‌‏ها شب پرواز بوده و بیشترین میزان فعالیت آنها در ساعت ۹ شب است.
‏پروانه‏‌‏های نر و ماده ۲۴ ساعت پس از خروج جفتگیری می‏‌‏نمایند و تخمهای خود را بصورت دسته‏‌‏های ۳ تا ۲۵۰ عددی روی ساقه یا قسمت رویی یا زیرین برگهای فوقانی، برگهای پائینی و یا زمینهای اصلی می‏‌‏گذارند.
‏عمر پروانه‏‌‏ها حداکثر یک هفته می‏‌‏باشد و در این مدت به طور متوسط ۲۳۰ عدد تخم توسط هر پروانه گذارده می‏‌‏شود تفریخ تخمها درجه حرارت حداقل ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‏‌‏گراد بمدت ۵ تا ۱۱ روز، بسته به درجه حرارت محیط انجام می‏‌‏گیرد.
‏لاروها پس از تفریخ در ابتدا مختصری از پارانشیم برگ تغذیه نموده و سپس از محل غلاف با ایجاد سوراخ، وارد ساقه می‏‌‏شوند و با تغذیه از درون ساقه باعث خشکیدگی جوانه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x