تحقیق آفات مهم ذرت در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ۴۱ ص

تحقیق آفات مهم ذرت در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ۴۱ ص

تحقیق آفات مهم ذرت در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ۴۱ ص

تحقیق-آفات-مهم-ذرت-در-ایران-و-مدیریت-تلفیقی-آنها-41-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏پیشگفتار
‏افزایش سرسام‏‌‏آور جمعیت دنیا (روزانه ۲۵۰ هزار نفر)، نیاز روزافزون آنان به غذا و ناکافی بودن منابع غذایی از سال‏‌‏های قبل، بخش عظیمی از مردم جهان را مواجه با پدیده شوم گرسنگی و سوء تغذیه نموده است. را ه مقابله با این پدیده رنج‏‌‏آور، جز با استفاده بهینه از منابع آب و خاک و تکنولوژی پیشرفته و توسعه کشت و کار محصولات با عملکرد بالا میسر نیست.
‏در میان محصولات تامین کننده منابع غذایی، ذرت با توجه به ویژگی‏‌‏های خاص خود، یکی از این محصولات امیدبخش است که امروزه در سطح بسیار وسیعی مورد کشت و کار قرار گرفته است. هرچند که کشت و کار این محصول از قرون گذشته در دنیا متداول بوده و بخش قابل ملاحظه‏‌‏ای از نیازهای غذایی و دام را تامین می‏‌‏کرده است، لیکن توسعه کشت این محصول در این هنوز به اندازه کافی نیست و امید می‏‌‏رود که با حمایت‏‌‏های لازم، شاهد توسعه و رشد فزاینده این محصول باشیم.
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏مقدمه‏:
‏ذرت ‏با سطح کشت جهانی، بالغ بر ۱۴۰ می‏لیون هکتار و تولید بیش از ۵۸۵ میلیون تن در سال، یکی از ‏منابع اصلی ‏تامین غذای انسان، دام و مصارف صنعتی می‏‌‏باشد.‏ این محصول ارزشمند، با توجه به دوره رویش کوتاه و عملکرد افزون‏‌‏تر از دیگر ‏محصولات و سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف از نظر سطح کشت در مرتبه سوم ‏پس از گندم ‏و برنج و از نظر عملکرد، در مرتبه دوم پس از گندم قرار گرفته است.
‏این محصول ارزشمند، علاوه بر تامین ‏بخش مهمی از نیاز غذایی انسان و دام، یکی از منابع ‏مهم در صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی است.
‏کشت و کار این محصول ‏در ایران، تا دو دهه قبل بسیار محدود بود ‏و با وجودی که سطح زیر کشت ‏و میزان تولید آن، طی ۱۵-۱۰ سال اخیر، رشد خوبی داشته، لیکن با توجه به نیاز حدود ۵/۲ میلیون ت‏ن برای تامین‏ منابع‏ غذایی و استفاده در بخش ‏صنعت، ‏فقط ۱۳۰۰۰۰۰ تن ذرت از ۱۹۰۰۰۰ هکتار کشت به دست آمده است که هنوز تا رسیدن به مرز خودکفایی و عدم نیاز به واردات آن از خارج که مشکلات عدیده‏‌‏ای را به دنبال دارد، راهی طولا‏نی ‏در پیش روی می‏‌‏باشد‏.
‏به حداقل رساندن ‏عوامل بازدارنده رشد و حفظ این محصول از گزند عوامل مختلف مانند آفات و بیماری‏‌‏های گیاهی، یکی از اقدامات بسیار اساسی در افزایش این محصول می‏‌‏باشد. ذرت بر خلاف ‏قدرت فیزیولوژیک ‏و رشدی خود، دارای آف‏ات گوناگونی است ‏که میزان قابل توجهی ‏از آن محصول را نابود می‏‌‏کن‏ن‏د.
‏شناخت و مبارزه اصولی با این آفات، می‏‌‏تواند ‏گامی اساسی درافزایش عملکرد در واحد سطح باشد.
‏در این ‏جلسه بحث‏، سعی بر این است ‏تا آفات مهم و کلیدی ذرت بررسی شود و راهکارهای ‏عملی و مناسب ‏در مدیریت این آفات مورد بحث قرار گیرد.
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏آفات مهم و کلیدی ذرت
‏اکوسیستم ‏مزرعه ‏ذرت با توجه به رشد زیاد و متفاوت با دیگر مزارع، به گونه‏‌‏ای است که گاهی طول بوته‏‌‏ها به ۳ متر می‏‌‏رسد و ‏متراکم و ‏انبوه می‏‌‏شود و این ویژگی سبب می‏‌‏شود بوته‏‌‏های ذرت ‏عمدتاً با توجه به وضعیت ‏ظاهری و غنی‏‌‏بودن مواد غذایی بسیار متنوع شامل کربوهی‏درات‏‌‏ها، پروتئین‏‌‏ها، اسیدهای چرب و املاح متنوع ‏معدنی و ویتامین‏‌‏ها ‏یکی از مطلوب‏‌‏ترین محصولات برای حضور آفات مختلف گردد.
‏با بررسی‏‌‏های انجام گرفته، ‏بیش از ۴۰۰ گونه ‏از بندپایان شامل حشرات و کنه‏‌‏ها در مزارع ‏ذرت فعالیت دارند.
‏هرچند که ذرت ‏به دلیل چهار کربنه بودن آن‏ (C4‏)‏ ‏. گیاهان از نظر تعداد کربن در اولین فرآورده سنتزی به دو گروه C3, C4‏ تقسیم می‏‌‏گردند. گیاهان C4‏، توان رشدی و تحمل بیشتری دارند و تعدادی از گیاهان زراعی از جمله ذرت در این گروه قرار می‏‌‏گیرند.
‏ ‏و خصوصیات فیزیولوژیک و رشد ناشی از این وضعیت بیوشیمیک، باید قدرت ‏تحمل زیادی ‏در مقابل آفات داشته باشد، ولیکن علیرغم این‏ ویژگی‏‌‏ها‏ آفات مختلفی ذرت را مورد حمله قرار می‏‌‏دهند و آسیب‏‌‏های تعدادی‏ از این آفات شدید و اقتصادی است، به طوری که ‏در این جلسه بحث، به عنوان ‏«‏آف‏ات ‏مهم و کلیدی ذ‏رت و راه‏‌‏های مقابله اصولی با آن‏‌‏ها‏»‏ ‏مورد بحث قرار می‏‌‏گیرند.
‏بوته ذرت، در دوره رشد خود از مرحله قرار گرفتن ‏بذر آن در خاک تا مرحله برداشت و انتقال به انبار، مورد حمله آفات مختلفی قرار ‏می‏‌‏گیرد که این آفات بر حسب دوره‏ حمله و آلودگی در ۴ گروه ‏به شرح زیر طبقه‏‌‏بندی می‏‌‏گردد:
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ایران و مدیریت تلفیقی آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏مرحله ‏رشدی بوته ذرت
‏آفات مهم و کلیدی
‏۱. قرار گرفتن بذر در خاک تا مرحله ۶-۸ برگی
‏کرم مفتولی
Agriotes elongates, Marsch
‏مگس بذر ذرت
Hylemia plature, Meigen.
‏کلاغ
Corvus. Spp
‏شته
Rhopalosiphum maidis, Fitch
‏تریپس
Anaphothrips sp
‏کنه تارتن
Teranychus urtica, koch
‏زنجره
Corn leafhoppers
‏کرم برگ‏‌‏خوار
Spodoptera exigun Hb
‏کرم طوقه‏‌‏بر
Agrotis segetum, schiff
‏بوته‏‌‏های جوان تا ظهور گل‏‌‏های نر Tasseling
‏کرم برگ‏‌‏خوار
Spodoptera exigun, Hb
‏کرم ساقه‏‌‏خوار
Ostrinia mubilalis, Hb
‏اروپایی ذرت
‏کرم ساقه‏‌‏خوار و بلال
Sesamia cretica, Led
‏کنه تارتن
Tetranychus urticae
‏۳. مرحله تشکیل و ظهور گل‏‌‏های ماده Silking‏ تا برداشت
‏کرم ساقه‏‌‏خوار و بلال
Sesamia cretica, Led
‏کرم‏‌‏ساقه‏‌‏خوار اروپایی ذرت
Ostrinia mubilalis, Hb
‏پروانه تک‏‌‏نقطه‏‌‏ای
Mythimna lorei, Dup
‏کرم بلال
Heliothis zea, Boddie
Heliothis obsolete F.
‏کلاغ
Corvus spp
‏۴. مرحله انبار
‏بید غلات
Sitotroga cerealella, Oliv
‏شپشه گندم
Sitophilus granaries, L
‏شپشه برنج
Sitophilus orizae
‏سوسک کشیش
Rhizoperta dominica, F
‏شب‏‌‏پره هندی
Plodia interpunctella., HB
‏کرم مفتولی‏ ‏ ‏ Agriotes elongatus, Marsch
‏از علام آلودگی ‏مزرعه ذرت ‏به کرم مفتولی ‏(Wireworm‏) ‏می‏‌‏توان به عدم رویش و سبزشدن ‏یکنواخت مزرعه و پژمردگی بوته‏‌‏های تازه سبز شده اشاره نمود. ‏کرم‏‌‏های مفتولی‏ با تغذیه از بذور‏ ذرت‏، مانع سبز شدن و همچنین با خوردن ‏ریشه‏‌‏ها و سوراخ کردن آنها، باعث قطع ریشه‏ ‏و در نتیجه ضعف بوته‏‌‏های ذرت می‏‌‏گردند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x