اکولوژی برنج ۲۷ ص

اکولوژی برنج ۲۷ ص

اکولوژی برنج ۲۷ ص

اکولوژی-برنج-27-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اکولوژی برنج ‏ ‏ ?‏ ۱
‏فصل اول
‏۱-۱- ‏مقدمه
‏۱-۱-۱- ‏مبداء اولیه برنج‏:
‏نام برنج از زبان هندی گرفته شده است که به آن اریسی (Arisi‏) ‏می‏‌‏گویند. در زبان انگلیسی ‏به ‏برنج‏ Rice‏‌‏ گفته می‏‌‏شود که همان نام عمومی برنج است. در زبان فرانسه Riz‏ و در استان گیلان به برنج (بج) (Bej‏) و به خوشه آن (ورزه) (Vorze‏) و به شلتوک آن جو می‏‌‏گویند.
‏اکولوژی برنج ‏ ‏ ?‏ ۳
‏کشت برنج که امروزه در تغذیه صدها میلیون انسان ‏در سرتاسر جهان نقش مهمی را عهده‏‌‏دار است.‏ ‏در چین و هن‏دوستان سابقه هفت هزار ساله دارد‏(۷)‏،‏ اما‏ ‏کشت برنج در ایران از ۲۰۰۰ سال پیش متد‏اول بوده است. در زمان هخامنشیان‏، اشکانیان و‏ ‏سا‏سانیان نیز در ایران برنج کشت می‏‌‏شده است. هم‏‌‏اکنون در استان‏‌‏های گیلان و مازندران از مناطق تولید برنج در کشور هستند‏(۱)‏.
‏اعتقاد ‏بر این است که منشاءoryza sativa ‏ متداولترین گونه برنج‏،‏ قاره آسیا است‏.‏ ۹۰درصد کل تولید برنج از آسیاست، از جمله کشورهایی مثل چین، هندوستان، ژاپن، کره، جنوب شرقی آسیا و جزایر‏ مجاور‏ اقیانوس آرام کشت می‏‌‏شود. در خارج از آسیا، کشورهایی مثل برزیل و ایالات متحده با تولید ۵/۰درصد ‏از برنج مصرفی جهان، بیشترین مقدار تولید را دارند.
‏بیش‏ از ۷۰% برنج دنیا در مناطق گرمسیری مرطوب آسیا کشت می‏‌‏شود و تنها نقاط نسبتاً کوچکی از مناطق خشک به کشت آن اختصاص دارد. با این حال تولید برنج ‏در بعضی نقاط نیمه‏‌‏خشک، به ویژه در کشورهایی که آب و هوای مدیترانه‏‌‏ای دارند، مانند ایالات‏ متحده آمریکا (کالیفرنیا)، مصر‏، اسپانیا و ایتالیا ‏بالنسبه حائز اهمیت می‏‌‏باشد، زیرا در این مناطق برنج گذشته از اهمیت ‏اقتصادی که دارا می‏‌‏باشد، به لحاظ آنکه می‏‌‏توان در خاک‏‌‏های شور و نمکزده کشت شود، در روند اصلاحی این خاک نقش مهمی را ایفا می‏‌‏کند(۷).
‏در مورد قدمت اهلی کردن برنج در مقایسه با گندم، نمی‏‌‏توان ‏قاطعانه اظهارنظر کرد، لیکن شواهدی در دست است که برنج در ۵۰۰۰ سال پیش در چین به صورت دیم کاشته می‏‌‏شد و آنگاه بعد از گسترش و توسعه زراعت در دره‏‌‏ها و دلتاها، گونه‏‌‏هایی بوجود آمده که قادر به روئیدن در آبهای راکد شده‏‌‏اند(۷).
‏گسترش و انتشار برنج به مناطق خشک و نیمه‏‌‏خشک، یعنی آسیای غربی و منطقه ‏مدیترانه‏‌‏ در تاریخ‏‌‏های بعدی صورت گرفته و احتمالاً در زمان امپراتوری ایران بوده است که گیاه مزبور‏ در بین‏‌‏النهرین کشت می‏‌‏شده و از آن ‏پس وارد سوریه و ترکستان (ترکیه) شده است.
‏اکولوژی برنج ‏ ‏ ?‏ ۳
‏ بعد از حمله اسکندر به هندوستان، برنج وارد یونان شد و از آنجا توسط اعراب به کشورهای مصر، مراکش، اسپانیا و غرب آفریقا منتقل گردید(۷).
‏جدول ۱-۱، سطح زیر کشت، عملکرد و تولید کشورهایی که بیش از ۵ میلیون تن برنج در سال تولید می‏‌‏کنند را نشان می‏‌‏دهد. کلیه کشورها بجز چهار کشور چین، ژاپن، کره و ایالات متحده، بطور کامل و یا عمدتاً کشورهای گرمسیری هستند. ‏چین و هند، هر دو برنج را در مناطق گرمسیری تولید می‏‌‏کنند. اگرچه بیشترین سطح زیر کشت برنج در هر دو کشور در رابطه با سیستم‏‌‏های رودخانه‏‌‏ای ‏آنها‏ در مناطق گرمسیری می‏‌‏باشد، متوسط عملکرد کشورهای ‏گرمسیری اساساً کمتر از کشورهای معتدله است: بین ۳/۴-۲ تن در هکتار است، اما قابلیت تولید برنج در در جنوب چین به طور متوسط ۷/۵ تن در هکتار در مقایسه با ۶/۵ تا ۷/۶ تن در هکتار در کشورهای معتدله است. متوسط قابلیت تولید برنج در کشورهای گرمسیری تولید کننده بالا در حال حاضر، ۸/۲ تن در هکتار است و در طی دهه گذشته، ۳۶/۰ درصد افزایش یافته است.‏
‏جدول ۱-۱: کشورهای عمده تولیدکننده برنج، سطح زیر کشت، عملکرد و تولید در سال ۱۹۹۱ در کشورهایی که بیش از ۵ میلیون تن در سال تولید دارند.
‏کشور
‏سطح زیر کشت (میلیون در هکتار)
‏عملکرد (تن در هکتار)
‏تولید (میلیون تن)
‏چین
‏۱/۳۳
‏۶۶/۵
‏۴۵/۱۸۷
‏هند
‏۲/۴‏۲
‏۶۳/۲
‏۹۴/۱۱۰
‏اندونزی
‏۱۹/۱۰
‏۳۵/۴
‏۳۲/۴۴
‏بنگلادش
‏۹۴/۱۰
‏۶۱/۲
‏۵۷/۲۸
‏تایلند
‏۱۰
‏۲
‏۰۴/۲۰
‏ویتنام
‏۲۹/۶
‏۰۹/۳
‏۴۳/۱۹
‏میانمار
‏۸۳/۴
‏۷۳/۲
‏۲/۱۳
‏کره
‏۸۸/۱
‏۶۹/۶
‏۵۸/۱۲
‏ژاپن
‏۰۵/۲
‏۸۶/۵
‏۱۲
‏فیلیپین
‏۴۲/۳
‏۸۳/۲
‏۶۷/۹
‏برزیل
‏۱۴/۴
‏۲۹/۲
‏۵/۹
‏آمریکا
‏۱۱/۱
‏۳/۶
‏۷
‏اکولوژی برنج ‏ ‏ ?‏ ۴
‏۲-۱-۱‏-‏ ‏اهمیت برنج‏:‏
‏اصطلاح ‏«‏برنج خوردن‏»‏ در بسیاری از زبان‏‌‏ها‏ به‏ ‏منظور ‏القاء فکر ‏«‏غذا خوردن‏»‏ یا بطورکلی ‏«‏خوردن‏»‏ بکار می‏‌‏رود. برنج محصول عمده گیاهان زراعی مهم کشورهای در حال پیشرفت است و قوت غالب بیش از یک سوم ‏جمعیت دنیا را تشکیل می‏‌‏دهد. این ماده غذایی به منزله نیمی از خوراک یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر و نیز از ربع تا نیمی از چهارصد میلیون نفر دیگر است (۷).
‏برنج از آن جهت در تغذیه انسان قرار می‏‌‏گیرد ‏که دارای حدود ۷/۷% پروتئین، ۲/۷۵%‏ مواد غیرازته‏، ۴/۰% چربی، ۲/۲% سلولز و ۵/۰% خاکستر می‏‌‏باشد. همچنین قابلیت هضم برنج به مراتب بیش از سیب‏‌‏زمینی، نا‏ن‏ چاودار و گندم، شیر و سایر محصولات غذایی است. از نظر ارزش غذایی و میزان کالری تولیدی، برنج بر اکثر مواد غذایی مورد مصرف انسان، برتری دارد (۷).
‏تغذیه مدام با دانه‏‌‏های ‏برنج که دارای مقدار کمی ویتامین B1‏ است، در انسان ایجاد مرض بری‏‌‏بری می‏‌‏نماید. ضریب هضم مواد آلی بدون پوسته در حدود ۹۲% و ضریب هضم پروتیئن آن در حدود ۸۶% می‏‌‏باشد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x