تحقیق پیشینه سلامت عمومی (قابل ویرایش)

تحقیق پیشینه سلامت عمومی (قابل ویرایش)

تحقیق پیشینه سلامت عمومی (قابل ویرایش)

تحقیق-پیشینه-سلامت-عمومی-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مقدمه
‏سلامت ‏روان ‏به ‏عنوان ‏یکی ‏از ‏دو ‏رکن ‏سلامتی، ‏لازمه ‏ی ‏یک ‏زندگی ‏مفید، ‏موثر، ‏و ‏رضایت ‏بخش ‏فردی ‏است، ‏و ‏سلامت ‏روان افراد ‏یک ‏جامعه، ‏خصوصا ‏اقشار ‏موثر ‏و ‏سازنده ‏ی ‏آن، ‏لازمه ‏ی ‏پویایی، ‏بالندگی ‏و ‏اعتلای ‏آن ‏جامعه ‏است. ‏نقش ‏برجسته ‏و منحصر ‏به ‏فرد ‏دانش آموزان ‏به ‏عنوان ‏مدیران ‏و ‏سازندگان ‏آینده ‏ی ‏هر ‏جامعه، ‏ضرورت ‏تامین ‏سلامت ‏روانی ‏آنها ‏و ‏نیز شناسایی ‏و ‏حذف ‏عوامل ‏منفی ‏موثر ‏بر ‏سلامت ‏روانی ‏آنها ‏را ‏ضروری ‏می ‏نماید. ‏هر ‏ساله ‏هزاران ‏جوان ‏ایرانی ‏وارد ‏مدارس می ‏شوند ‏و ‏دوره ‏ی ‏تحصیلات ‏مقطعی ‏به ‏واسطه ‏ی ‏حضور ‏عوامل ‏متعددی ‏از ‏جمله ‏دوری ‏از ‏خانواده، ‏سازگاری ‏با ‏شرایط تحصیل ‏در ‏مدارس ، ‏سازگاری ‏با ‏محیط ‏های ‏اجتماعی ، ‏ناکامی ‏های ‏تحصیلی، ‏و … ‏یک ‏دوره ‏ی ‏فشارزای ‏روانی ‏است.‏ ‏ )‏ابوالقاسمی، ۱۳۸۳ ‏؛ ‏اشکانی، ۱۳۷۴ ‏؛ ‏برزگر ‏و ‏همکاران، ۱۳۸۳ ‏؛ ‏پناه ‏عنبری ‏و ‏همکاران، ۱۳۸۰‏)
‏با ‏توجه ‏به ‏این ‏که ‏تحقیقات ‏صورت ‏پذیرفته ‏در ‏کشور ‏در ‏خصوص ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزان و بررسی آن با افت تحصیلی همان دانش اموزان ‏عمدتاً ‏معطوف ‏به ‏توصیف وضعیت ‏روانی ‏دانش آموزان ‏یا ‏شناسایی ‏عوامل ‏مرتبط ‏با ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزان ‏بوده ‏و ‏تا ‏کنون ‏تحقیقات ‏تجربی ‏جامعی ‏در خصوص ‏تاثیر ‏مداخلات ‏بر ‏افزایش ‏سلامت ‏روانی ‏انسان ‏ها، ‏خصوصا ‏دانش آموزان ‏صورت ‏نپذیرفته ‏است، ‏به ‏نظر ‏می ‏رسد ‏جای تحقیقاتی ‏که ‏معطوف ‏به ‏تاثیر ‏مداخلات ‏بر ‏سلامت ‏روانی ,‏و افت تحصیلی ‏است ‏در ‏سوابق ‏تحقیقاتی ‏مربوط ‏به ‏سلامت ‏روانی ‏خالی ‏یا ‏حداقل کمرنگ ‏می ‏باشد. ‏در ‏این ‏تحقیق ‏سعی ‏گردید ‏تا ‏ضمن ‏مقایسه ‏ی ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزالن مدارس مختلف در شهرستان ‏ایذه ، به ‏بررسی ‏نقش (spiritual concepts) ‏مفاهیم ‏معنوی (priming) ‏دریک ‏مطالعه ‏ی ‏تجربی ‏با ‏استفاده ‏از ‏فعال ‏سازی ‏ذهنی معنویت ‏به ‏عنوان ‏یکی ‏از ‏عوامل ‏احتمالی ‏موثر ‏بر ‏سلامت ‏روانی ‏دانشجویان ‏بپردازد.
‏مقدمه
‏سلامت ‏روان ‏به ‏عنوان ‏یکی ‏از ‏دو ‏رکن ‏سلامتی، ‏لازمه ‏ی ‏یک ‏زندگی ‏مفید، ‏موثر، ‏و ‏رضایت ‏بخش ‏فردی ‏است، ‏و ‏سلامت ‏روان افراد ‏یک ‏جامعه، ‏خصوصا ‏اقشار ‏موثر ‏و ‏سازنده ‏ی ‏آن، ‏لازمه ‏ی ‏پویایی، ‏بالندگی ‏و ‏اعتلای ‏آن ‏جامعه ‏است. ‏نقش ‏برجسته ‏و منحصر ‏به ‏فرد ‏دانش آموزان ‏به ‏عنوان ‏مدیران ‏و ‏سازندگان ‏آینده ‏ی ‏هر ‏جامعه، ‏ضرورت ‏تامین ‏سلامت ‏روانی ‏آنها ‏و ‏نیز شناسایی ‏و ‏حذف ‏عوامل ‏منفی ‏موثر ‏بر ‏سلامت ‏روانی ‏آنها ‏را ‏ضروری ‏می ‏نماید. ‏هر ‏ساله ‏هزاران ‏جوان ‏ایرانی ‏وارد ‏مدارس می ‏شوند ‏و ‏دوره ‏ی ‏تحصیلات ‏مقطعی ‏به ‏واسطه ‏ی ‏حضور ‏عوامل ‏متعددی ‏از ‏جمله ‏دوری ‏از ‏خانواده، ‏سازگاری ‏با ‏شرایط تحصیل ‏در ‏مدارس ، ‏سازگاری ‏با ‏محیط ‏های ‏اجتماعی ، ‏ناکامی ‏های ‏تحصیلی، ‏و … ‏یک ‏دوره ‏ی ‏فشارزای ‏روانی ‏است.‏ ‏ )‏ابوالقاسمی، ۱۳۸۳ ‏؛ ‏اشکانی، ۱۳۷۴ ‏؛ ‏برزگر ‏و ‏همکاران، ۱۳۸۳ ‏؛ ‏پناه ‏عنبری ‏و ‏همکاران، ۱۳۸۰‏)
‏با ‏توجه ‏به ‏این ‏که ‏تحقیقات ‏صورت ‏پذیرفته ‏در ‏کشور ‏در ‏خصوص ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزان و بررسی آن با افت تحصیلی همان دانش اموزان ‏عمدتاً ‏معطوف ‏به ‏توصیف وضعیت ‏روانی ‏دانش آموزان ‏یا ‏شناسایی ‏عوامل ‏مرتبط ‏با ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزان ‏بوده ‏و ‏تا ‏کنون ‏تحقیقات ‏تجربی ‏جامعی ‏در خصوص ‏تاثیر ‏مداخلات ‏بر ‏افزایش ‏سلامت ‏روانی ‏انسان ‏ها، ‏خصوصا ‏دانش آموزان ‏صورت ‏نپذیرفته ‏است، ‏به ‏نظر ‏می ‏رسد ‏جای تحقیقاتی ‏که ‏معطوف ‏به ‏تاثیر ‏مداخلات ‏بر ‏سلامت ‏روانی ,‏و افت تحصیلی ‏است ‏در ‏سوابق ‏تحقیقاتی ‏مربوط ‏به ‏سلامت ‏روانی ‏خالی ‏یا ‏حداقل کمرنگ ‏می ‏باشد. ‏در ‏این ‏تحقیق ‏سعی ‏گردید ‏تا ‏ضمن ‏مقایسه ‏ی ‏سلامت ‏روانی ‏دانش آموزالن مدارس مختلف در شهرستان ‏ایذه ، به ‏بررسی ‏نقش (spiritual concepts) ‏مفاهیم ‏معنوی (priming) ‏دریک ‏مطالعه ‏ی ‏تجربی ‏با ‏استفاده ‏از ‏فعال ‏سازی ‏ذهنی معنویت ‏به ‏عنوان ‏یکی ‏از ‏عوامل ‏احتمالی ‏موثر ‏بر ‏سلامت ‏روانی ‏دانشجویان ‏بپردازد.
‏زندگی ‏افراد ‏هدف ‏تحقیق: ‏روانشناسی ‏بهداشت، ‏در ‏سال ‏های ‏اخیر ‏اهمیت ‏زیادی ‏برای ‏نقش ‏راهبردهای ‏مقابله ‏و ‏سبک مقابله، ‏تواناییهای ‏شناختی ‏و ‏رفتاری ‏ای ‏در ‏چگونگی ‏وضعیت ‏سلامت ‏جسمانی ‏و ‏روانی ‏آنها ‏قائل ‏شده ‏است. ‏شیوه ‏های هستند ‏که ‏فرد ‏مضطرب ‏به ‏منظور ‏کنترل ‏نیازهای ‏خاص ‏درونی ‏و ‏بیرونی ‏فشارآور ‏به ‏کار ‏می ‏گیرد. ‏یکی ‏از ‏شیوه ‏هایی ‏که اخیراً ‏روند ‏رو ‏به ‏گسترشی ‏پیدا ‏کرده ‏است، ‏شیوه ‏ی ‏مقابله ‏ی ‏مذهبی ‏و ‏معنوی ‏است. ‏در ‏شیوه ‏ی ‏مقابله ‏ی ‏مذهبی ‏از ‏منابع مذهبی ‏برای ‏مقابله ‏با ‏مشکلات ‏استفاده ‏می ‏شود. ‏رفتارهای ‏مذهبی ‏ارزش ‏مثبتی ‏در ‏پرداختن ‏به ‏نکات ‏معنی ‏دار ‏زندگی ‏دارند.
‏به ‏نگرش ‏های ‏مثبت، ‏موجب ‏آرامش ‏از ‏قبیل ‏توکل ‏به ‏خداوند، ‏زیارت ‏و…. ‏می ‏توانند ‏از ‏طریق ‏ایجاد ‏امید ‏و ‏تشویق ‏رفتارهایی مقابله ‏ها ‏هم ‏منبع ‏حمایت ‏عاطفی ‏و ‏هم ‏وسیله ‏ای ‏برای ‏درونی ‏فرد ‏شوند. ‏یافته ‏های ‏اخیر ‏نشان ‏داده ‏اند ‏از ‏آنجایی ‏که ‏این ‏نو افراد، ‏می ‏توانند ‏مقابله ‏های ‏بعدی ‏را ‏تسهیل ‏نمایند، ‏بنابراین ‏به ‏کارگیری ‏آنها ‏برای ‏اکثر ‏، ‏تفسیر ‏مثبت ‏حوادث ‏زندگی ‏هستند سلامت ‏ساز ‏است ‏ ‏آکوچکیان، ۱۳۸۲ ‏؛ ‏حسینیان ‏و ‏همکاران، ۱۳۸۳ ‏؛ ‏سردارپور ‏گودرزی ‏و ‏سلطانی ‏زرندی، ۱۳۸۱ .
‏آنچه ‏که
‏محور ‏اصلی ‏و ‏محل ‏تمرکز ‏این ‏تحقیق ‏می ‏باشد ‏بررسی ‏نقش ‏معنویت ‏بر ‏سلامت ‏روانی ‏می ‏باشد.
‏با ‏اندکی ‏تسامح ‏می ‏توان ‏معنویت ‏را ‏در ‏ادبیات ‏مذهبی ‏و ‏معنوی ‏به ‏عنوان ‏مذهب ‏درونی ‏شده ‏یا ‏باطنی ‏یا ‏به ‏عبارت ‏بهتر به ‏عنوان ‏نتیجه ‏ی ‏مذهب ‏درونی ‏شده ‏نام ‏برد. ‏وجه ‏تمایز ‏معنویت ‏و ‏مذهب ‏ظاهری ‏این ‏است ‏که ‏معنویت ‏نسبت ‏به ‏این ‏نوع مذهب ‏آگاهانه ‏تر ‏و ‏در ‏زندگی ‏عملی ‏فرد ‏تاثیر ‏گذارتر ‏می ‏باشد. ‏در ‏حقیقت ‏سؤال ‏اصلی ‏این ‏تحقیق ‏این ‏است ‏که ‏آیا ‏با ‏فعال سازی ‏مفهوم ‏معنویت ‏در ‏افراد ‏برای ‏یک ‏دوره ‏ی ‏مشخص، ‏می ‏توان ‏سلامت ‏روانی ‏آنها ‏را ‏بهبود ‏بخشید.
‏ادبیات و ‏پیشینه تحقیق
‏بررسی‏ ‏پیشینه‏ ‏تحقیقات‏ (‏مک‏ ‏کنین‏ (۳)‏،‏ ۱۹۶۸‏،‏ ‏مانسفید‏ (۴) ‏و‏ ‏باس،‏ ۱۹۸۱‏،‏ ‏ ‏کاتل‏ (۵) ‏و‏ ‏بوچر‏ ۱۹۶۸‏،‏ ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏ ‏که‏ ‏پیروان‏ ‏اصالت‏ ‏ذات،‏ ‏خلاقیت‏ ‏را‏ ‏یک‏ ‏توانایی‏ ‏و‏ ‏وصفت‏ ‏بالقوه‏ ‏تلقی‏ ‏می‏ ‏کردند،‏ ‏ولی‏ ‏حتی‏ ‏متفکران‏ ‏پیشرو‏ (‏ترمن‏ ( ۶)‏،‏ ۱۹۲۵‏،‏ ‏کالکس‏ (۷ ) ‏،‏ ۱۹۲۶ ‏،‏ ‏گالتن‏ (۸)‏،‏ ۱۸۶۹) ‏نیز‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏باور‏ ‏بودند‏ ‏که‏ ‏هر‏ ‏چند‏ ‏خلاقیت‏ ‏نیز‏ ‏مانند‏ ‏هوش،‏ ‏بعد‏ ‏ارثی‏ ‏دارد،‏ ‏باز‏ ‏هم‏ ‏عوامل‏ ‏محیطی‏ ‏می‏ ‏توانند‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏توانایی‏ ‏اثر‏ ‏بگذارند‏ .
‏سندرز‏ ‏و‏ ‏سندرز‏ (۹)‏،‏ ‏در‏ ‏کتاب‏ ‏آموزش‏ ‏خلاقیت‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏استعاره‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏تاکید‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏پرورش‏ ‏خلاقیت‏ ‏باید‏ ‏کودکان‏ ‏و‏ ‏نوجوانان‏ ‏امکان‏ ‏تفکر‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏آنان‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏انجام‏ ‏دادن‏ ‏فعالیتهای‏ ‏قالبی‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏پیش‏ ‏تعیین‏ ‏شده‏ ‏تا‏ ‏حد‏ ‏امکان‏ ‏بر‏ ‏حذر‏ ‏داشت‏. ‏در‏ ‏رابطه‏ ‏با‏ ‏پرورش‏ ‏خلاقیت،‏ ‏پژوهشهای‏ (‏آلبیرخ‏ (۱۰)‏،‏ ۱۹۷۸‏،‏ ‏محمدی‏ (۱۱)‏،‏ ۱۳۷۰) ‏نشان‏ ‏داده‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏افراد‏ ‏خلاق‏ ‏به‏ ‏مراتب‏ ‏بیشتر‏ ‏از‏ ‏افراد‏ ‏غیر‏ ‏خلاق‏ ‏توانایی‏ ‏پرورش‏ ‏خلاقیت‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دیگران‏ ‏دارند‏ .
‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مقاله‏ ‏به‏ ‏بررسی‏ ‏مفهوم‏ ‏خلاقیت‏ ‏و‏ ‏روند‏ ‏تفکر‏ ‏خلاق،‏ ‏ویژگیهای‏ ‏افراد‏ ‏خلاق،‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏در‏ ‏خلاقیت،‏ ‏نقش‏ ‏معلم‏ ‏در‏ ‏پرورش‏ ‏خلاقیت،‏ ‏راههای‏ ‏ایجاد‏ ‏و‏ ‏پرورش‏ ‏خلاقیت‏ ‏در‏ ‏دانش‏ ‏آموزان‏ ‏می‏ ‏پردازیم‏ .
‏مفهوم‏ ‏خلاقیت‏ ‏و‏ ‏روند‏ ‏تفکر‏ ‏خلاق‏ :
‏نگاهی‏ ‏به‏ ‏منابع‏ ‏معتبر‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏خلاقیت،‏ ‏نوآوری‏ ‏و‏ ‏تفکر‏ ‏خلاق‏ ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏ ‏که‏ ‏ریشه‏ ‏این‏ ‏اصطلاح‏ ‏در‏ ‏نوع‏ ‏و‏ ‏روش‏ ‏فکری‏ ‏انسان‏ ‏نهفته‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏حقیقت‏ ‏فرد‏ ‏خلاق‏ ‏کسی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏ذهنی‏ ‏جستجوگر‏ ‏و‏ ‏آفریننده‏ ‏برخوردار‏ ‏باشد‏ .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x