تحقیق تفسیر سوره تکویر ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره تکویر ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره تکویر ( ورد)

تحقیق-تفسیر-سوره-تکویر-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ََآیه ۱ – ۹
‏آیه و ترجمه
‏بِسمِ اللَّهِ ‏الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
‏إِذَا الشمْس کُوِّرَت (۱) وَ إِذَا النُّجُومُ ‏انکَدَرَت (۲) وَ إِذَا الجِْبَالُ سیرَت (۳) وَ إِذَا الْعِشارُ عُطلَت (۴) وَ ‏إِذَا الْوُحُوش حُشِرَت (۵) وَ إِذَا الْبِحَارُ سجِّرَت (۶) وَ إِذَا النُّفُوس ‏زُوِّجَت (۷) وَ إِذَا الْمَوْءُدَهُ سئلَت (۸) بِأَى ذَنبٍ قُتِلَت (۹)
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۰
  ‏ترجمه :
‏بنام خداوند ‏بخشنده بخشایشگر
۱ – ‏در آن هنگام که خورشید درهم پیچیده شود.
۲ – ‏و در آن ‏هنگام که ستارگان بى فروغ شوند.
۳ – ‏و در آن هنگام که کوهها بحرکت در آیند.
۴ – ‏و در آن هنگام که باارزشترین اموال به دست فراموشى سپرده شود.
۵ – ‏و در آن ‏هنگام که وحوش جمع شوند.
۶ – ‏و در آن هنگام که دریاها بر افروخته شوند.
۷ – ‏و ‏در آن هنگام که هر کس با همسان خود قرین گردد.
۸ – ‏و در آن هنگام که از دختران ‏زنده به گور شده سؤ ال شود،
۹ – ‏که به کدامین گناه کشته شدند؟!
 ‏تفسیر :
‏آن روز که طومار کائنات پیچیده شود
‏در ‏آغاز این سوره چنانکه گفتیم به اشارات کوتاه و هیجان انگیز و تکان دهنده اى از ‏حوادث هولناک پایان این جهان ، و آغاز رستاخیز بر خورد مى کنیم که انسان را در ‏عوالم عجیبى سیر مى دهد، و مجموعا هشت نشانه از این نشانه ها را بازگو مى ‏کند.
‏نخست مى فرماید: ((‏در آن هنگام که طومار خورشید درهم ‏پیچیده شود)) (‏اذا الشمس کورت ).
((‏کورت )) ‏از ماده ((‏تکویر)) ‏در اصل به معنى پیچیدن و جمع و جور ‏کردن چیزى است (همچون پیچیدن عمامه بر سر) این مطلبى است که از کتب مختلف لغت و ‏تفسیر استفاده مى شود، و گاه آن را به ((‏افکندن )) ‏یا ((‏تاریک شدن ))
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۱
‏چیزى گفته شده ، و به نظر مى رسد که این دو معنى نیز باز گشت به ‏همان ریشه اول مى کند.
‏به هر حال منظور در اینجا پیچیده شدن نور خورشید، و تاریک ‏شدن و جمع شدن حجم آن است .
‏مى دانیم خورشید در حال حاضر کره اى است فوق العاده ‏داغ و سوزان به اندازه اى که تمام مواد آن به صورت گاز فشرده اى در آمده و در ‏گرداگردش شعله هاى سوزانى زبانه مى کشد که صدها هزار کیلومتر ارتفاع آنها است ! و ‏اگر کره زمین در وسط یکى از این شعله هاى عظیم گرفتار شود در دم خاکستر و تبدیل به ‏مشتى گاز مى شود!
‏ولى در پایان این جهان و در آستانه قیامت این حرارت فرو مى ‏نشیند، و آن شعله ها جمع مى شود، روشنایى آن به خاموشى مى گراید، و از حجم آن کاسته ‏مى شود، و این است معنى ((‏تکویر))
‏و ‏لذا در لسان العرب آمده است ((‏کورت الشمس : جمع ضوءها و لف کما ‏تلف العمامه : معنى تکویر خورشید این است که نور آن جمع و پیچیده مى شود، همانگونه ‏که عمامه را مى پیچند)).
‏این حقیقتى است که در علم و دانش ‏امروز نیز منعکس است و ثابت خورشید تدریجا رو به تاریکى و خاموشى مى رود.
‏سپس مى ‏افزاید: ((‏و در آن هنگام که ستارگان بى فروغ گشته و افول ‏کنند)) (‏و اذا النجوم انکدرت ).
((‏انکدرت )) ‏از ماده ((‏انکدار)) ‏به معنى ((‏سقوط ‏کردن و پراکنده شدن )) ‏است ، و از ریشه ((‏کدورت )) ‏به معنى ((‏تیرگى ‏و تاریکى )) ‏است ، و جمع میان هر دو معنى در آیه مورد بحث ‏امکان پذیر است ، چرا که در آستانه قیامت ستارگان
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۲
‏هم فروغ و روشنایى خود را از دست مى دهند و هم پراکنده مى شوند و ‏سقوط مى کنند و نظام جهان بالا درهم مى ریزد، همانگونه که در آیه ۲ سوره انفطار ‏آمده و اذا الکواکب انتثرت هنگامى که ستارگان فرو ریزند و پراکنده شوند و همانگونه ‏که در آیه ۸ سوره مرسلات آمده : و اذا النجوم طمست : ((‏و ‏هنگامى که ستارگان محو و تاریک شوند))
.
‏در سومین نشانه ‏رستاخیز مى فرماید: ((‏و در آن هنگام که کوهها به حرکت در ‏آیند)) (‏و اذا الجبال سیرت ).
‏همانگونه که قبلا نیز اشاره ‏کرده ایم از آیات مختلف قرآن استفاده مى شود که در آستانه قیامت کوهها مراحل مختلفى ‏را طى مى کنند نخست به حرکت در مى آیند، و در آخرین مرحله به غبار پراکنده اى تبدیل ‏مى شوند (شرح بیشتر در این باره را در همین جلد در تفسیر آیه ۲۰ سوره نبا مطالعه ‏فرمایید).
‏سپس مى افزاید: ((‏و در آن هنگام که باارزشترین ‏اموال به دست فراموشى سپرده شود)) (‏و اذا العشار عطلت )
((‏عشار)) ‏جمع ((‏عشراء)) ‏در اصل به معنى شتر ماده باردارى است ‏که ده ماه بر حمل او گذشته ، و در آستانه آوردن بچه است یعنى چیزى نمى گذرد که شتر ‏دیگرى از او متولد مى شود، و شیر فراوان در پستان او ظاهر مى گردد.
‏در آن روز که ‏این آیات نازل گشت چنین شترى باارزشترین اموال عرب محسوب مى شد.
((‏عطلت )) ‏از ماده تعطیل به معنى رها کردن بدون ‏سرپرست و
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۳
‏چوپان است .
‏منظور این است شدت هول و وحشت آن روز به قدرى است که ‏هر انسانى نفیسترین اموال خویش را فراموش مى کند.
‏مرحوم ((‏طبرسى )) ‏در ((‏مجمع ‏البیان )) ‏نقل مى کند که بعضى ((‏عشار)) ‏را به معنى ((‏ابرها)) ‏گرفته اند، و ((‏عطلت )) ‏به معنى تعطیل شدن ‏باران آنها است ، یعنى در آن روز ابرها در آسمان ظاهر مى شود اما نمى بارد (ممکن ‏است این ابرها ناشى از گازهاى مختلف یا ابرهاى اتمى و یا توده هاى گرد و غبار حاصل ‏از متلاشى شدن کوهها در آستانه قیامت باشد که ابرهایى است بدون باران ).
‏ولى ((‏طبرسى )) ‏مى افزاید: ((‏بعضى گفته اند تفسیر ((‏عشار)) ‏به ((‏ابرها)) ‏چیزى است ‏که در لغت عرب شناخته نشده )).
‏اما با توجه به مطلبى که ((‏طریحى )) ‏در ((‏مجمع ‏البحرین )) ‏آورده که ((‏عشار)) ‏در اصل به معنى شتران باردار است ، و سپس به هر باردارى ‏گفته شده ‏ممکن است اطلاق آن بر ((‏ابرها))
‏نیز به ‏خاطر آن باشد که آنها نیز غالبا باردارند، هر چند ابرهایى که در آستانه قیامت در ‏صفحه آسمان ظاهر مى شود باردار نیست (دقت کنید).
‏بعضى نیز ((‏عشار)) ‏را به معنى خانه ها یا زمینهاى زراعتى ‏تفسیر کرده اند که در آستانه قیامت تعطیل مى گردد و از ساکنان و زراعت خالى مى ‏شود.
‏ولى تفسیر اول از همه معروفتر است .
‏در آیه بعد مى افزاید: ((‏و در آن هنگام که حیوانات وحشى جمع مى شوند)) (‏و اذا الوحوش حشرت ).
‏همان حیواناتى که در حال عادى از هم دور بودند، و از ‏یکدیگر مى ترسیدند
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۴
‏و فرار مى کردند، ولى شدت وحشت حوادث هولناک آستانه قیامت آنچنان ‏است که اینها را گرد هم جمع مى کند، و همه چیز را فراموش ‏‍‏ مى کند، گویى مى خواهند ‏با این اجتماعشان از شدت ترس و وحشت خود بکاهند.
‏و به تعبیر دیگر: وقتى آن صحنه ‏هاى هولناک خصائص ویژه حیوانات وحشى را از آنها مى گیرد با انسانها چه مى ‏کند؟!
‏ولى بسیارى از مفسران معتقدند که آیه فوق اشاره به ((‏حشر حیوانات وحشى )) ‏در دادگاه قیامت است که ‏آنها نیز در عالم خود و در حدود آگاهى خویش مسؤ ولیتهایى دارند، و اگر ظلم و ستمى ‏به یکدیگر کرده باشند در آنجا از آنها قصاص مى شود، و این آیه را شبیه آیه ۳۸ سوره ‏انعام مى دانند که مى گوید: و ما من دابه فى الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم ‏امثالکم ما فرطنا فى الکتاب من شى ء ثم الى ربهم یحشرون : ((‏هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز مى ‏کند وجود ندارد مگر اینکه امتهایى همانند شما هستند، ما چیزى را در این کتاب ‏فروگذار نکردیم ، سپس همگى به سوى پروردگارشان جمع و محشور مى شوند)).
‏در زمینه حشر و حساب حیوانات بحث مشروحى در ذیل همان آیه در ‏سوره انعام (جلد ۵ صفحه ۲۲۴ تا ۲۲۷ داشتیم ) ولى آنچه در اینجا مى توان گفت این است ‏که با توجه به اینکه آیات مورد بحث از نشانه هاى هولناک پایان دنیا و آغاز آخرت بحث ‏مى کند تفسیر اول مناسبتر است .
‏سپس مى افزاید: ((‏و در آن ‏هنگام که دریاها بر افروخته شود!)) (‏و اذا البحار سجرت ).
((‏سجرت )) ‏از ماده ((‏تسجیر)) ‏در اصل به معنى بر افروختن و به هیجان ‏آوردن آتش است .
‏تفسیر نمونه جلد ۲۶ صفحه ۱۷۵

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x