تحقیق تفسیر سوره اخلاص ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره اخلاص ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق تفسیر سوره اخلاص ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق-تفسیر-سوره-اخلاص-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏موضوع تحقیق: تفسیر سوره‏ ‏اخلاص
‏محتوای سوره اخلاص:
‏این سوره چنان که از نا مش پیدا است (سورهاخلاص و سوره توحید) از توحید پروردگار و یگانگی او سخن می گوید و در چهار آیه کوتاه چنان توصیفی از یگانگی خداوند کرده که نیاز به اضافه ندارد.
‏در شان نزول این سوره از امام صادق (ع) چنین نقل شده:( یهود از‏ ‏رسول الله (ص) تقاضا کردند خداوند را برای ‏آنها توصیف کند پیغمبر (ص) سه روز سکوت کرد و پاسخی نگفت تا این سوره نازل شد و پاسخ آنها را بیان کرد ).
‏در بعضی از روایات آمده : این سؤال کننده (عبدالله بن صوریا) یکی ازسران معروف یهود بود و در بعضی روایات دیگری آمده 🙁 عبدالله بن سلام) چنین سؤالی را در مکه کرد سپس ایمان آورد و ایمان خود را همچنان مکتوم می داشت.
‏در روایات دیگری آمده است : مشرکان مکه ‏چنین سؤالی را کرده اند. در بعضی از روایات آمده است : سؤال کنندگان گروهی از مسیحیان (نجران) بوده اند. در میان این روایات تضادی وجود ندارد.زیرا ممکن است این سؤال از ناحیه ی همه ی آنها مطرح شده باشد و این خود دلیلی است بر عظمت فوق العاده این سوره که پاسخگوی سؤالات افراد و اقوام مختلف است.
‏۲
‏فضیلت تلاوت این سوره :
‏در فضیلت تلاوت این سوره ‏روایات زیادی در منابع معروف اسلامی آمده است که حاکی از عظمت فوق العاده آن می باشد ازجمله :‏ ‏در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می خوانیم که فرمود‏ ‏:‏ ‏ایعجز احدکم ان یقرا ثلث القران فی لیله؟:‏(آیاکسی از شما ‏ عاجز‏ است ازاین که یک سوم قرآن‏ ‏را در یک‏ ‏شب‏ ‏بخواند)؟!
‏یکی از حاضران عرض کرد :ای رسول خدا ! چه کسی توانایی بر این کار را دارد؟!
‏پیغمبر فرمود ‏: اقروا قل هو الله احد : (سورهقل هو الله احد را بخوانید)
‏در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می خوانیم : (هنگامی که رسول خدا (ص) بر اجازه (سعد بن معاذ) نماز گزارد فرمود :هفتاد هزار ملک که در میان آنها (جبرئیل) ‏نیز بود بر اجازه ی او نماز گزاردند! من از (جبرئیل) پرسیدم : او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما‏ ‏شد؟ گفت :‏ به خاطر تلاوت‏ ‏(قل هو الله احد)‏ ‏در حال نشستن و ایستادن و سوار شدن و پیاده شدن و رفت و آمد).
‏ودر حدیث دیگری از امام صادق (ع) میخوانیم : کسی که یک روز‏و‏ ‏شب بر او‏بگذرد و نماز های پنج گانه رابخواند و در آن ‏(قل هو الله احد)‏
‏را نخواند به او گفته میشود ‏: یا عبد الله! لست من المصلین!:(ای بنده ی خدا تو از نماز گزاران نیستی)!
‏۳
‏در حدیثی دیگر از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که فرموده : ( کسی
‏کهایمان به خدا و روز قیامت دارد خواندن سوره‏ (قل هو الله احد )‏ رابعد از هرنماز ‏ترک نکند. چرا که هر کس آن را بخواند خداوند خیر دنیا و آخرت را برای اوجمع می کند و خودش و پدر و مادرش و فرزندانش را می آمرزد.)
‏از روایت دیگری استفاده می شود 🙁 خواندن این سوره به هنگام ورود به خانه روزی را فراوان می کند و فقر را دور می سازد.)
‏روایات در فضیلت این سوره بیش از آن است که در این مختصر بگنجد و آنچه نقل کردیم ‏تنها قسمتی از آن است .در این که :‏ ‏چگونه سوره ی‏ ‏(قل هو الله احد)‏ ‏معادل یک سوم قرآن است؟ بعضی گفته اند : به خاطر این که قرآن مشتمل بر (احکام) و (عقائد) و (تاریخ) است و این سوره بخش (عقائد)را به طور فشرده بیان
‏ می کند.
‏بعضی دیگر گفته اند : قران سه بخش اس‏ت : (‏ ‏مبدا) و (معاد) و (آنچه در میان این دو ) قرار دارد و این سوره بخش اول را شرح
‏ می دهد. این سخن قابل قبول است که تقریبا یک سوم قرآن پیرامون توحید بحث می کند و عصارهآن در سوره (توحید) آمده است.
‏این سخن را با حدیث دیگری درباره ی عظمت این سوره پایان
‏ می دهیم :‏(‏(‏از امام علی بن حسین (ع ) درباره ی سوره ی توحید سؤال کردند‏ فرمودند :
‏۴
‏ان الله عز‏‍‏وجل علم انه یکون فی آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله تعالی قل هو الله احد و الایات من سوره الحدید الی قوله: ( ؤهو علیم بذات الصدور) فمن‏ ‏رام ورا ذلک فقد هلک:‏(خداوند متعال می دانست : در آخر الزمان اقوامی می آیند
‏که در مسائل تعمق و دقت می کنند لذا سوره ی (قل هو الله احد ) و آیات آغاز سوره ی ‏(حدید) تا (علیم بذات الصدور) را (پیرامون مباحث توحید و خداشناسی ) نازل فرمود هر کس بیش از آن را طلب کند هلاک می شود.))
‏تفسیر سوره :
‏ بسم الله الرحمن الرحیم.
‏به نام خداوند بخشنده ی مهربان
‏بهترین سرآغاز:‏ ‏میان همه ی مردم جهان رسم است که هر کار مهم و پرارزشی را به نام بزرگی از بزرگان آغاز می کنند و نخستین کلنگ ‏هر مؤسسه ی ارزنده ای را به نام کسی که مورد علاقه ی آنان است بر زمین می زنند یعنی آن کار را با آن شخصیت مورد نظر از آغاز ارتباط می دهند .
‏اما آیا بهتر نیست برای پاینده بودن یک برنامه و جاوید ماندن یک تشکیلات آن را موجود پایدار و جاویدانی ارتباط دهیم که فنا در ذات او راه ندارد چرا که همه ی موجودات این جهان به سوی کهنگی و زوال می روند تنها چیزی باقی می ماند که با آن ذات لا یزال بستگی دارد.
‏توج‏ه به این نکته لازم به نظر می رسد که : ما در همه جا بسم الله می گوییم چرا بسم الخالق یا بسم الرازق و مانند آن نمی دانیم؟!

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x