تحقیق آشنایی با مبانی دفاع مقدس علل پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸

تحقیق آشنایی با مبانی دفاع مقدس علل پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸

تحقیق آشنایی با مبانی دفاع مقدس علل پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸

تحقیق-آشنایی-با-مبانی-دفاع-مقدس-علل-پذیرش-قطعنامه-ی-598لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏رد قطعنامه های شورای امنیت توسط جمهوری اسلامی ایران به دلیل یکطرفه بودن اکثر مفاد این قطعنامه‏ ‏ها، ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل را در حل مشکل جنگ ایران و عراق بیش از پیش به نمایش گذاشت. این مساله موجب شد تا شورای امنیت در مواجهه با آخرین موضع ایران در قبال قطعنامه ۵۸۸ به این نتیجه برسد که تا زمان ‏مورد توجه قرار دادن‏ برخی نظرات ایران، از صدور هرگونه قطعنامه دیگری خودداری ورزد. این نتیجه در کنار دو مساله اساسی دیگر باعث شد تا شورای امنیت اقدام به تصویب قطعنامه ای نماید که در آن تا حدودی نظرات ایران، بویژه در زمینه تعیین متجاوز، منعکس شده باشد. این دو مساله به ترتیب عبارت بودند از :
‏۱-‏ ‏پیروزیهای بزرگ و استراتژیک ایران در جبهه های جنگ بویژه در دو عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵‏.
‏۲-‏ ‏به توافق رسیدن آمریکا و شوروی در مورد حل چند منازعه منطقه ای از جمله جنگ ایران و عراق‏.
‏با در نظر داشتن مسائل فوق، دبیرکل سازمان ملل نسبت به مؤثر ‏بودن‏ قطعنامه های ۵۸۲ و ۵۸۸ اظهار بدبینی کرد و پس از توضیحات خود با ذکر افزایش حملات به کشتیهای تجاری و نفتی در خلیج فارس ، از گسترش بیش از حد جنگ و تهدید صلح جهانی اظهار نگرانی نمود . پس از این گزارش دبیر کل مشورتهای خود با اعضای دائم شورای امنیت، بیانیه ای را ب‏ه ‏عنوان رئیس شورا در تاریخ ۱/۱-/۶۵ منتشر نمود که توسط نماینده آمریکا قرائت گردید. پس از بیانیه مذکور دبیرکل مجدد‏ا‏ از اعضای شورای امنیت درخواست نمود تا ‏تلاش‏ خود را جهت یافتن راه حلی اساسی برای پایان یافتن جنگ به کار گیرند. شورای امنیت نیز پس از ‏گوش دادن به ‏نظرات دبیرکل‏،‏ آمادگی خود را برای یافتن راه حلی جدید برای پایان دادن به جنگ اعلام نمود و از اسفندماه سال ۶۵ (همزمان با موفقیتهای ایران در عملیات کربلای ۵) گروه کار ویژه ای
۲
‏متشکل‏ از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، شوروی، چین، فرانسه و انگلیس) به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون بررسی راههای پایان جنگ ایران و عراق تشکیل شد. نتیجه کار این گروه که جلسات کار خود را به صورت محرمانه برگزار می کردند تحت عنوان قطعنامه ۵۹۸ منتشر شد و در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۶۶‏ (‏مصادف با‏۲۰ ژوئیه ۱۹۸۷) به اتفاق آراء به تصویب شورای امنیت رسید.
‏عوامل مؤثر در تصویب قطعنامه ۵۹۸ ‏:
‏به طور ‏کلی‏ عوامل بسیاری در تصمیم گیری شورای امنیت جهت تصویب قطعنامه ۵۹۸ موثر بود‏ند‏، ورود سلاحهای مخرب در جنگ، تهدید امنیت کشورهای منطقه، گسترش جنگ به منطقه خلیج فارس از جمله این عوامل هستند‏.‏ اما آنچه باعث شد تا شورای امنیت بویژه اعضای دائم آن به یک نتیجه قطعی در مورد جنگ ایران و عراق دست یابند، ناشی از سه مس‏ئ‏له زیر بود ‏:‏
‏۱-‏ ‏برخورد منفی ایران با قطعنامه های صادره از موضع قدرت نظامی ‏:
‏جمهوری اسلامی ایران به دلیل جو حاکم بر شورای امنیت که ب‏ه ‏شدت متاثر از سیاستهای دو ابرقدرت شرق و غرب بود و نیز بدلیل ماهیت قطعنامه های صادره از سوی این شورا، هیچگاه قطعنامه های صادر شده را مورد تائید قرار نداد و ضمن رد آنها‏(البته به صورت استنباط شده)‏ خواستار برخورد عادلانه شورا با موضوع جنگ شد. مواردی همچون عدم استفاده از لفظ منازعه یا جنگ در قطعنامه ها و یا عدم گنجاندن ماده ای جهت شناسایی آغازگر جنگ و دلائلی بود که ایران جهت رد قطعنامه ها به آنها استناد می نمود. علاوه بر این، ایران با ادام‏ه‏ عملیات نظامی در جبهه های جنگ مصر بود تا حقوق تضییع شده خود را بدون اتکاء به قدرتهای بزرگ، بدست آورد. این مس‏ئ‏له در کنار عدم تاثیرپذیری ایران از سیاستهای دو ابرقدرت باعث می شد تا ایران مستقل از جو حاکم بر روابط بین الملل حرکت کند که تحمل این مس‏ئ‏له برای قدرتهای بزرگ دشوار بود. در چنین شرایطی بیم آن می رفت تا ایران با تحرکات نظامی، سیاستهای خود را جهت پایان ‏جنگ‏ به کشور عراق تحمیل نماید.
‏۲-‏ ‏پیروزیهای بزرگ ایران در جبهه های جنگ ‏:
‏جمهوری اسلامی ایران با مشاهد‏ه ‏بی توجهی سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به ماهیت جنگ ایران و عراق و تحولات جاری آن تحرکات خود را در جبهه های جنگ افزایش داد و تا حصول نتیج‏ه‏ نهائی به عملیات در مناطق حساس و استراتژیک ادامه داد. در میان تحرکات انجام شده در جبهه های جنگ دو عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ که هر دو نیز با موفقیت کامل ‏به پایان رسید‏ از اهمیتی ویژه و اساسی برخو
۳
‏ردار بودند. تصرف منطقه فاو، عمل‏ا‏ ارتباط عراق با خلیج فارس را قطع نمود و ایران را در کنار کشور کویت که یکی از اصلی ترین حامیان اقتصادی عراق در جنگ بود‏،‏ قرار داد. تصرف منطقه شلمچه نیز، ایران را به شهر استراتژیک بصره که برای عراق اهمیتی حیاتی داشت، نزدیکتر نمود. این دو عملیات سبب شده بودند تا موازنه‏ ی‏ جنگ به نفع ایران تغییر یابد‏ ‏و امیدواری قدرتهای بزرگ و کشورهای منطقه نسبت به مقاومت عراق ب‏ه ‏شدت کاهش یابد. در نتیجه در شرایطی که احتمال موفقیت‏ ‏های ایران‏،‏ رو به افزایش و مقاومت عراق رو به کاهش گذارده بود، پایان جنگ بدون طرف پیروز می توانست، تامین کننده حداقل خواسته های دو ابرقدرت از پایان جنگ ایران و عراق باشد.
‏۳-‏ ‏توافق آمریکا و شوروی در مورد پایان ‏جنگ های‏ منطقه ای ‏:
‏بررسی مواضع آمریکا و شوروی در طول دوران جنگ نشان می دهد که این دو کشور براساس منافع و مصالح سیاسی خود در مقاطع مختلف جنگ، عکس العمل های متفاوتی از خود نشان داده اند. این مس‏ئ‏له در مورد شوروی از ق‏ا‏طعیت بیشتر‏ی‏ برخوردار است. با روی کار آمدن گورباچف در شوروی و سیاستهای وی مبنی بر نزدیکی بیشتر به غرب و کاهش تشنجات فی مابین دو ابرقدرت که گام اول آن در کاهش اختلافات منطقه ای ظهور می یافت، رسیدن به توافق در نحوه پایان جنگ، مساله ای دور از انتظار نبود و به نظر می رسید در سه اجلاس مهم و اساسی Rikiavik‏، واشنگتن و بالاخره مسکو، سران دو کشور، در مورد حل چندین منازعه منطقه ای از جمله جنگ ایران و عراق و مساله افغانستان به توافق رسیده باشند. شوروی از پیروزیهای ایران در جنگ که منافع این کشور را در عراق ‏به خطر می انداخت‏ و نیز تاثیر گذاری ایران بر تحولات افغانستان و جدی شدن جریان اسلامی در جمهوری های‏ مسلمان نشین خود احساس خطر کرده،‏ ‏در تلاش برآمد با دست یابی به توافق با آمریکا (در مقطع تصویب قطعنامه ۵۹۸)، مسیر سیاست تشنج زدایی و ‏وضعیت ‏اقتصادی و اجتماعی خود را با پایان‏ دادن به‏ جنگ ایران و عراق ‏از خطر دور کند‏. منابع حیاتی و حساس امریکا و غرب در منطقه خلیج فارس، ایجاب می کرد که آمریکا از تبدیل شدن ایران و عراق به یک قدرت منطقه ای جلوگیری نماید. از نظر آمریکا پیروزی هر یک از طرفین درگیر‏،‏ در جنگ تهدیدی اساسی برای منابع نفتی خلیج فارس و اسرائیل محسوب می شد، این تهدید در صورت عملی شدن می توانست، عواقب خطرناکی برای ترتیبات امنیتی مورد نظر آمریکا در منطقه داشته باشد. با این وضعیت جنگ باید به نحوی ‏پایان‏ می یافت که هیچ یک از طرفین درگیر پیروز از میدان خارج نشوند.‏آمریکا به پیشنهاد ویلیام کیسی(رئیس سیا)، تحویل بمب های خوشه ای به عراق را در اولویت قرار داد زیرا این سلاح را مناسب ترین و کارامدترین سلاح برای درهم شکستن امواج انسانی مدافعان ایرانی می دانست. به اعتقاد او این بمبها می توانست به یک قدرت تصاعدی واقعی و موثر علیه ‏نیروهای‏ ایرانی تبدیل شود. در واقع این بمب ها از لحاظ ت‏ا‏ک‏ت‏یکی جزو سلاح های متعارف محسوب می شوند اما در میدان نبرد همانند سلاح های نامتعارفی چون سلاح های شیمیایی می توانند موجب کشتار وسیعی شوند. چنانچه این بمبها درست عمل کنند می توانند در وسعتی به اندازه ۱۰ برابر زمین فوتبال هرکسی را کشته یا مجروح سازند، عملا این بمب ها چرخ گوشتهای هوایی هستند و هر چیزی را در سر راه خود‏،‏ خرد می کنند.
۵
‏آن طور که ذکر شد. فشارهاى بى سابقه نظامى عراق در ماه هاى پایانى جنگ باعث پذیرش و یا دست کم باعث تسریع در پذیرش قطع نامه ۵۹۸ شد. دلایل و زمینه هاى برترى عراق در ماه هاى پایانى جنگ چه بود؟
‏بخشى از مهمترین عوامل عبارت بودند از:
‏الف- اتفاق بین المللى به ویژه شوروى و امریکا براى پایان دادن به جنگ.
‏ب- استفاده وسیع عراق از سلاح هاى شیمیایى و سکوت مجامع جهانى در برابر این اقدام عراق.
‏ج- بسته شدن راه کارهاى عملیاتى و نیاز به راه کارهاى جدید که فن آورى آن در اختیار جمهورى اسلامى نبود.
‏د- عدم تمرکز تجهیزات نظامى موجود در کشور در سازمانى که عمل کننده اصلى در جنگ بود (سپاه).
‏هـ- مهم تر از همه عقب ماندگى اساسى ایران از نظر تجهیزات نظامى پیشرفته به ویژه بعد از سال ۱۳۶۳.
‏ به دو علت توازن حاکمیت ابزارهاى پیشرفته به نفع ‏ع‏راق سنگینى مى کرد:
‏ ‏۱- تحریم همه جانبه کشورهاى جهان در واگذارى تجهیزات هر چند عمومى نظامى به ایران.
‏ ۲- کاهش ت‏وان اقتصادى کشور براى خرید اقلام نظامى.
‏برخی از نا گفته های جنگ :
‏معامله ۶/۱ میلیارد دلاری طرح ولکان یکی از شیرین ترین معاملات فرانسه با عراق بود. ۸۳ توپی که موضوع قرارداد ولکان بود برای طیف وسیعی از مقاطعه کاران تسلیحاتی فرانسه TRT‏ یک فیوز فوق العاده پیشرفته و پیچیده خرید که با نصب آن بر روی دماغه خمپاره، موجب می شد تا خمپاره درست قبل از رسیدن به زمین منفجر گردد. یکی از افراد ارتش فرانسه که خمپاره اندازهای عراقی را در بیابان های بصره آموزش می داد می گوید: با یک بار آتش آنها همه ی ایرانی ها را تا فاصله یک کیلومتری درو می کردند. همین سلاح بود که جلوی امواج انسانی ایران را گرفت؛ درست همانند نبرد «وردن» در جنگ جهانی اول، آنها مدام آتش می کردند و ایرانی ها واقعاٌ قتل عام می شدند.
‏کارلوس کاردوئن رئیس صنایع کاردوئن، به تدریج منافع سرشاری از فناوری بمب خوشه ای و تشویق مقامات ارشد شیلی برای ارسال آن به عراق بدست آورد. او تا آن زمان بمب های خوشه ای به ارزش نیم میلیارد دلار از طریق شیلی به عراق فروخته بود … و به وی اجازه داده شده بود که مقدار زیادی ماده زیرکونیوم را از ایالات متحده وارد کند. این ماده از مواد اصلی تشکیل دهنده ی بمب های کوچکی بود که در داخل بمب خوشه ای قرارداده می شد. او به دلایل متعددی از صدام و پینوشه (رئیس جمهور دیکتاتور شیلی) سپاسگذار بود، چرا که صدام بهترین مشتری ای بود که در رویاهایش می توانست داشته باشد و پینوشه با توسعه شیلی اورا به نوعی ثروتمند ساخته بود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x