کارآفرینی به چه معناست؟ ۶۸ ص

کارآفرینی به چه معناست؟ ۶۸ ص

کارآفرینی به چه معناست؟ ۶۸ ص

کارآفرینی-به-چه-معناست؟-68-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پیشگفتار
‏در اواسط قرن ب‏ی‏ستم بود که انسان‌ها و جوامع بشر‏ی‏ شاهد رنسانس د‏ی‏گر‏ی‏ بودند که تغ‏یی‏رات اساس‏ی‏ و شگرف‏ی‏ را در نحوه زندگ‏ی‏ و رفتار بشر به وجود آورد. انسان هزاره سوم هرچه در توان داشت صرف م‏ی‏‌کرد تا بتواند ش‏ی‏وه زندگ‏ی‏ خود را به بهتر‏ی‏ن نحو ممکن در جهت بهبود ک‏ی‏ف‏ی‏ت آن تغ‏یی‏ر دهد.
‏در ا‏ی‏ن م‏ی‏ان بود که ا‏ی‏نترنت با تمام‏ی‏ کارکرد‌ها و تأث‏ی‏راتش با قدرت تمام خلق شد. ا‏ی‏ن س‏ی‏ستم د‏ی‏ر زمان‏ی‏ نگذشت که جا‏ی‏ خود را در بطن زندگ‏ی‏ مردم و جوامع به طور افسار گس‏ی‏خته‌ا‏ی‏ باز کرد و نگرش‌ها‏ی‏ جد‏ی‏د‏ی‏ را در عرصه‌ها‏ی‏ مختلف خلق کرد.
‏ا‏ی‏نترنت بعنوان‏ ‏ی‏ک پد‏ی‏ده نو‏ی‏ن در اجتماعات انسان‏ی‏ در حال گسترش است. هر روز از سو‏ی‏ صاحبنظران و رسانه‌ها نقش مثبت ا‏ی‏نترنت درتوسعه اقتصاد‏ی‏، فرهنگ‏ی‏، اجتماع‏ی‏ و س‏ی‏اس‏ی‏ برجسته‌ساز‏ی‏ م‏ی‏‌شود و در جهت بهبود آثار مثبت و کاهش پ‏ی‏امدها‏ی‏ منف‏ی‏ ا‏ی‏نترنت نظرات و پ‏ی‏شنهادات فراوان‏ی‏ ارائه م‏ی‏‌گردد.
‏جامعه امروز به طور روز‌افزون از جنبه‌ها‏ی‏ آموزش‏ی‏، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و بازار به تکنولوژ‏ی‏‌ها‏ی‏ ارتباط‏ی‏ و شبکه اطلاعات‏ی‏ وابسته شده است. در سطح کلان ا‏ی‏نترنت و در بعد اقتصاد‏ی‏ به تجارت الکترون‏ی‏ک، در بعد س‏ی‏اس‏ی‏ به کاهش اقتدار دولت‌ها، در بعد اجتماع‏ی‏ به کاهش هز‏ی‏نه‌ها و در بعد فرهنگ‏ی‏ تسلط زبان انگل‏ی‏س‏ی‏ را در پ‏ی‏ داشته است.
‏اگر قبول داشته باش‏ی‏م که ساختار و بن‏ی‏ان زندگ‏ی‏ امروز از اساس تغ‏یی‏ر کرده است م‏ی‏‌توان‏ی‏م مظاهر ا‏ی‏ن تغ‏یی‏رات را بپذ‏ی‏ر‏ی‏م، پد‏ی‏ده‌ها‏یی‏ چون دولت الکترون‏ی‏ک، اقتصاد الکترون‏ی‏ک، بانکدار‏ی‏ الکترون‏ی‏ک، آموزش الکترون‏ی‏ک و ….. از جمله ا‏ی‏ن موارد هستند.
‏اما زندگ‏ی‏ در ‏ی‏ک شهر الکترون‏ی‏ک و جامعه اطلاعات‏ی‏ ن‏ی‏ازمند پ‏ی‏ش‌فرض‌ها‏یی‏ از سو‏ی‏ شهروندان آن جامعه است. پ‏ی‏ش‌ن‏ی‏ازها‏یی‏ که ن‏ی‏ارمند زندگ‏ی‏ در دولت الکترون‏ی‏ک و شهر الکترون‏ی‏ک است. شهروند امروز د‏ی‏گر ‏ی‏ک شهروند معمول‏ی‏ ن‏ی‏ست. او ‏ی‏ک شهروند الکترون‏ی‏ک است با تمام توانا‏یی‏‌ها‏ی‏ لازم برا‏ی‏ ‏ی‏ک زندگ‏ی‏ شبکه‌ا‏ی.
 ‏پ‏ی‏دا کردن شغل در دهکده جهانى هزاره سوم، کار آسانى است. البته اگر قبول کن‏ی‏د که کار‏ی‏ابى در ا‏ی‏ن دوران، ن‏ی‏ازمند استفاده از قابل‏ی‏ت هاى ارتباطى و اطلاع رسانى هم‏ی‏ن عصر است. اگر بخواه‏ی‏د روش هاى سنتى کار‏ی‏ابى و پ‏ی‏دا کردن ‏ی‏ک شغل مناسب را دنبال کن‏ی‏د، شا‏ی‏د چند هفته سرگردان باش‏ی‏د و تنها صفحه ن‏ی‏ازمندى هاى چند نشر‏ی‏ه ‏ی‏ا مراجعه به شمارى آژانس کار‏ی‏ابى شهرى، شما را ارضا کند. به هر حال هر کس روش خاصى را پى مى گ‏ی‏رد. اما بهتر‏ی‏ن روش ها کدام است، مسئله اى که در ا‏ی‏ن گزارش به آن خواه‏ی‏م پرداخت ‏این متن غنی را همکار گرامی درج نموده که عینا تقدیم می گردد.

‏مقدمه:
‏زمان ‏زیادی نیست که کلمات کارآفرین و کارآفرینی در رسانه‏‌‏های مختلف تکرار می‏‌‏شود و هر کس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران، افراد موفق،‏‌‏سرمایه‏‌‏داران،‏‌‏سرمایه‏‌‏گذاران،‏‌‏صادرکنندگان، دلال‏‌‏ها و تاجران استفاده می‏‌‏کند. هرچند هر کدام از این افراد ممکن است کارآفرین باشند ولی هیچکدام مصداق کاملی برای این مفهوم نیستند.
به راستی کار‏‌‏آفرین کیست؟ آیا کارآفرینان ویژگیهای متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد دارند؟ نگاهی به مسیر حرکت فعالیت‏‌‏های کارآفرینان،‏‌‏مبدأ و منشأ و حرکت و انرژی که در طول مسیر آنان را تغذیه می‏‌‏نماید در تصویری اجمالی از شخصیت کارآفرین ارائه شده است.
چه چیز باعث می‏‌‏شود که نشاط حرکت به لختی و سکون غلبه کند؟ آرزوی آن چیزی که امروز نیست ولی فردا می‏‌‏تواند باشد، اولین چیزی است که جمود کارآفرین را در هم می‏‌‏شکند. یعنی کارآفرین آرزومند است.آن چه جهت و مسیر کارآفرین را برای رسیدن به آرزوهایش تعیین می‏‌‏کند از درون او برمی‏‌‏خیزد. عزم او برای حرکت یا توقف و اقدام یا عدم اقدام، چیزی نیست که مولود شرایط،‏‌‏محیط یا اطرافیان باشد. یعنی کارآفرین کنترل درونی دارد.
او برای اینکه بتواند درست آن چه را که می‏‌‏اندیشد عینیت بخشد و عزم خود را عملی کند باید رئیس و کار‏‌‏فرمای خود باشد. یعنی‏‌‏کار‏‌‏آفرین نیاز به استقلال دارد.وقتی که خلاقیت از ذهن به عمل منتقل می‏‌‏شود، نو‏‌‏آوری صورت می‏‌‏گیرد. نو‏‌‏آوری یعنی پیمودن راه نارفته، کسی که اولین بار راهی را می‏‌‏پیماید،‏‌‏اولین کسی است که می‏‌‏تواند خبر مخاطرات راه را برای دیگران بیاورد. یعنی کارآفرین خطرپذیر است.
‏او به جای آن که منتظر ضمانت یک پایان موفق بماند، به فکر و تلاش خود تکیه می‏‌‏زند، به مشکلات حمله می‏‌‏کند و پیش می‏‌‏رود. یعنی کار‏‌‏آفرین منفعل نیست و برای استقبال از آینده روحیه‏‌‏ای تهاجمی دارد.
‏ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیین‏‌‏شده و قالب‏‌‏های رایج را درهم می‏‌‏شکند و با وجودی که همان چیزی را می‏‌‏بیند که دیگران ‏‌‏بینند،‏‌‏اما چیزی را می‏‌‏اندیشد که دیگران نمی‏‌‏اندیشند. یعنی‏‌‏کارآفرین خلاق است.
‏به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نیست. کسی که آگاهانه و پیشاپیش خود را در میدان مواجهه با مسائل می‏‌‏اندازد، باید توان سخت کار‏‌‏کردن در شرایط پرتنش را هم داشته باشد. یعنی کار‏‌‏آفرین با وجود فشار زیاد ، ‏‌‏کارآیی خود را حفظ می‏‌‏کند.
‏لحظه ‏‌‏تصمیم آغاز،‏‌‏تنها زمانی نیست که او با ریسک مخاطره مواجه می‏‌‏شود. ابهام یک پایان نامعلوم، برهر قدم این راه سایه می‏‌‏اندازد. یعنی کار‏‌‏آفرین قدرت تحمل ابهام دارد.
‏باید گفت که تعریف مجموعه‏‌‏ای از صفات که کارآفرین ایده‏‌‏آل را به تصویر کشد ، امکان‏‌‏پذیر نیست و از طرفی هر کارآفرینی تمام ویژگیهای ذکر شده در ادبیات را ندارد. برخی دیگر از ویژگیهایی که محققین بسیاری آنها را به عنوان ویژگیهای کارآفرین برشمرده‏‌‏اند عبارتند از:
آینده
‏‌‏نگربودن و داشتن چشم انداز : چشم‏‌‏انداز برای شخص کار‏‌‏آفرین کاملاً شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده و لذا قابل انتقال به دیگران می‏‌‏باشد. داشتن چنین چشم‏‌‏اندازی به کارآفرین کمک می‏‌‏کند تا حرکتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر این چشم‏‌‏انداز قابل انتقال دیگران را نیز در طی مسیر همراه و مددیار او می‏‌‏نماید.
مصمم بودن : عزم راسخ کارآفرینان یکی دیگر از ویژگیهای بارز آنهاست که انرژی و تعهد لازم برای کسب موفقیت را ایجاد می‏‌‏کند. کار‏‌‏آفرینان مصمم از ایده‏‌‏های جدید و فرصت‏‌‏ها و پیشنهادات شغلی دیگر چشم‏‌‏پوشی کرده و در مقابل به کاری که برای خود برگزیده‏‌‏اند پایبند می‏‌‏ماند. این قطعیت کارآفرین را در طی فرایند راه‏‌‏اندازی از هر گونه شک و تردید و دودلی مصون نگاه می‏‌‏دارد تا حدی که مخالفت نزدیکان و آشنایان نیز نمی‏‌‏تواند در اراده آنان خللی وارد نموده بلکه دودلی دیگران نیز تحت تأثیر این قطعیت برطرف می‏‌‏شود.
‏انگیزش: نیاز خود شکوفایی یکی از مهمترین انگیزه‏‌‏های کار آفرینان در محقق کردن چشم‏‌‏انداز خود است. نتیجه این نیاز قوی این است که در مسیر حرکت به سوی هدف،‏‌‏هرچیز دیگری از اولویت پایین برخوردار می‏‌‏گردد. در روابط شخصی،‏‌‏علایق خارج از این چشم‏‌‏انداز و یا پروژه‏‌‏های باسود مالی زیاد،‏‌‏همه از مواردی هستند که در مقایسه با هدف، اولویت پایین‏‌‏تری خواهند داشت. البته سود مالی بندرت انگیزه کار‏‌‏آفرینان قرار می‏‌‏گیرد چرا که پول به تنهایی نمی‏‌‏تواند انگیزه‏‌‏انجام تمام زحماتی باشد که در شروع یک فعالیت کار آفرینانه لازم است، هرچند که معیار خوبی برای اندازه‏‌‏گیری موفقیت فعالیت کارآفرینان است.
‏تمرکز: برای اینکه کارآفرین از انجام موفقیت‏‌‏آمیز تمام طرح و برنامه‏‌‏ها و جزئیات کار مطمئن باشد، لازم است که همانند یک فوتبالیست خوب که لحظه‏‌‏ای چشم از توپ بر‏‌‏نمی‏‌‏دارد در تمام لحظات با تمرکز برچشم‏‌‏انداز، همه انرژی، وقت و سایر منابع را حول این هدف مصروف نماید.
وقف و از خودگذشتگی: کار‏‌‏آفرینان همه زندگی خود را وقف کار نموده‏‌‏اند. بسیار سخت کوش هستند و پشتکار آنان مثال زدنی است در حقیقت آنان از کار در راستای هدف خود لذت می‏‌‏برند. داشتن چشم‏‌‏انداز روشن و ترکیب آن با خوش بینی و ریسک‏‌‏پذیری کارآفرینان، سخت‏‌‏کوشی وتعلق خاطر به کار را در آنان پدید می‏‌‏آورد.
‏تعاریف و نظریات مختلفی در مورد کارآفرینان شده که برخی از آنها عبارتند از :
ـ کارآفرین‏‌‏کسی‏‌‏است‏‌‏که‏‌‏فرصتی‏‌‏را کشف‏‌‏و برای‏‌‏پیگیری‏‌‏و تحقق‏‌‏آن‏‌‏، سازمان‏‌‏مناسبی‏‌‏را ب نا ‏‌‏می‏‌‏کند.
ـ کارآفرین‏‌‏کسی‏‌‏است‏‌‏که‏‌‏عمدتاً به‏‌‏منظور کسب‏‌‏سود و رشد، کسب‏‌‏و کاری‏‌‏را تاسیس‏‌‏و اداره‏‌‏می‏‌‏کند که‏‌‏مشخصات‏‌‏اصلی‏‌‏آن‏‌‏نوآوری‏‌‏و مدیریت‏‌‏استراتژیک‏‌‏است‏‌‏.
‏ـ کارآفرین‏‌‏کسی‏‌‏است‏‌‏که‏‌‏سیاستگذاری‏‌‏کسب‏‌‏و کار با اوست‏‌‏و به‏‌‏حساب‏‌‏خود ریسک‏‌‏مالی‏‌‏آن‏‌‏را به‏‌‏عهده‏‌‏می‏‌‏گیرد. کارآفرین‏‌‏کسی‏‌‏است‏‌‏که‏‌‏فرصتهای‏‌‏بازار را درک‏‌‏و جهت‏‌‏استفاده‏‌‏از آن‏‌‏فرصتها، سرمایه‏‌‏و دارایی‏‌‏لازم‏‌‏رافراهم‏‌‏می‏‌‏سازد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x