تحقیق پیشگفتار شغل و کارآفرینی (قابل ویرایش)

تحقیق پیشگفتار شغل و کارآفرینی (قابل ویرایش)

تحقیق پیشگفتار شغل و کارآفرینی (قابل ویرایش)

تحقیق-پیشگفتار-شغل-و-کارآفرینی-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏پیشگفتار
‏شغل اهم‏ی‏ت‏ و ضرورت و‏ی‏ژه‏‌‏ا‏ی‏ در زندگ‏ی‏ انسان دارد و در واقع ‏ی‏ک‏ی‏ از تصم‏ی‏م‏ گ‏ی‏ر‏ی‏‌‏ها‏ی‏ اساس‏ی‏ و سرنوشت‌ساز برا‏ی‏ و‏ی‏ م‏ی‏‌‏باشد‏. در گذشته که تنوع مشاغل تا به حد امروز‏ی‏ نبوده است، اغلب انتخاب شغل برا‏ی‏ فرزندان به صورت موروث‏ی‏ انجام م‏ی‏‌‏گرفته‏ است. به عبارت‏ی‏ فرزندان همان شغل پ‏در‏ را انتخاب کرده و آنرا ادامه م‏ی‏‌‏دادند‏.
‏امروزه‏ بنا به دلا‏ی‏ل‏ مختلف‏ی‏ کمتر از گذشته ا‏ی‏ن‏ اتفاق م‏ی‏‌‏افتد‏ و اغلب جوانان در شرا‏ی‏ط‏ی‏ قرار م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رند‏ که ناچار به انتخاب شرا‏ی‏ط‏ شغل‏ی‏ هستند. البته ا‏ی‏ن‏ امر و خود شرا‏ی‏ط‏ شغل‏ی‏ و دلبخواه‏ی‏ بودن آنرا نشان نم‏ی‏‌‏دهد‏. چرا که در موارد ز‏ی‏اد‏ی‏ عوامل‏ی‏ خاص ‏ی‏ک‏ موقع‏ی‏ت‏ شغل‏ی‏ را بر فر‏د‏ تحم‏ی‏ل‏ م‏ی‏‌‏کند‏.با ا‏ی‏ن‏ حال پا‏ی‏ه‏‌‏ها‏ی‏ انتخاب شغل و مراحل لازم برا‏ی‏ رس‏ی‏دن‏ به شغل مورد نظر اغلب در سن‏ی‏ن‏ پائ‏ی‏ن‏‌‏تر‏ گذاشته م‏ی‏‌‏شود‏. افراد با در نظر داشتن عوامل موثر در پا‏ی‏ه‏‌‏ر‏ی‏ز‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ مراحل و عوامل د‏ی‏گر‏ مس‏ی‏ر‏ شغل‏ی‏ خود را هدا‏ی‏ت‏ م‏ی‏‌‏کنند‏.
‏مقدمه
‏ کارآفرینی اگرچه یک شغل نیست و ترویج فرهنگ آن در جامعه ، ابتدا موجب افزایش بیکاری می شود اما موتور توسعه است و بیکاری های پنهان را نه تنها آشکار و درمان می کند ، بلکه باعث پیشگیری از آن نیز می شود . در اینجا این سؤال مطرح می گردد که اگر کارآفرینی یک شغل نیست و اساساً کارآفرین در پی ایجاد شغل نیست و نتیجه کار او نیز ممکن است بیکاری را افزایش دهد، پس کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست ؟ چرا آنها را موتور توسعه اقتصادی نامیده اند ؟ آیا کارآفرینی انواع مختلفی دارد ؟ آیا ویژگیهای روانشناختی و جمعیت شناختی کارآفرینان اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی با هم تفاوت دارند ؟ و …
‏۲
‏واژه « کارآفرینی » در زبان فارسی واژه ای است نو که معنای لغوی آن ، شنونده یا خواننده نا آشنا به مفهوم اصلی آن را ، که ترجمه کلمه انگلیسی Entrepreneurship‏ است به اشتباه می اندازد . این واژه اغلب در اذهان ، مفهوم ’’‌ اشتغالزائی ’’ و ارتباط مستقیم و ذاتی با کار ( آن هم از نوع فیزیکی آن ) را تداعی می کند ، در حالیکه کارآفرینی به معنی حقیقی خود تعاریف مختلف و متنوعی دارد . بطور کلی می توان گفت که اساس و جوهره اغلب تعاریف ارائه شده در فرهنگ غرب به مفهوم « فرآیند خلق ثروت » یا « تخریب خلاق » می باشد که طبیعتاً چنان فرآیند و چنین تخریبی توأم و همراه با ریسک است . متأسفانه عده ای در کشور ، کارآفرینی را بعنوان یک شغل معرفی می کنند و آنها را در کنار کارگر ، مدیر ، مهندس ، پزشک ، خلبان ، وکیل ، جوشکار و … قرار می دهند و عده ای دیگر آنرا شغل آفرینی می دانند، عده ای دیگر کارآفرین را کسی می دانند که فقط بتواند کارگاه یا کارخانه یا شرکتی را تأسیس ، راه اندازی و مدیریت نماید و ریسک آن را متقبل شود . عده ای دیگر فقط صاحبان کسب و کارهای کوچک و نوآور را کارآفرین می دانند و عده ای شالوده کار را در عصر فرا صنعتی « کارآفرینی » و در عصر صنعت « استخدام » معرفی می کنند ، عده ای دیگر کارآفرینی را مترادف با شغل آزاد و کارآفرین را به معنی کارفرما و سرمایه دار تلقی می کنند . علاوه بر برداشتهای غلط فوق که در ایران رایج شده است در جهان نیز وجه مشترک و بستر تمام تعاریف ، تفاسیر و ابعاد مختلف کارآفرینی منحصر به ً کار ً و ً اقتصاد ً می شود به عبارت دیگر تاکنون کارآفرینی ، در جهان فقط در حوزه کسب و کار و آن هم در بعد اقتصادی مطرح بوده است و آنجائی هم که از کارآفرینی اجتماعی (social entrepreneurship‏) ، سیاسی (political entrepreneurship‏) و یا فرهنگی (cultural entrepreneurship‏) صحبت شده است عمدتاً به معنی کشف ، جذب و بهره برداری از فرصت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی درآمدزا و سودآور بوده است نه صرف کارآفرینی اجتماعی ، سیاسی یا فرهنگی . به عبارت دیگر وقتی در غرب صحبت از کارآفرینی اجتماعی می شود عمدتاً منظور این است که از طریق کسب و کار ، درآمدی برای امور اجتماعی وعام المنفعه حاصل نمایند و یا ساختار اجتماعی ، سیاسی یا فرهنگی کشورشان را برای تسهیل و حمایت از کارآفرینی اقتصادی تغییر ، اصلاح یا تکمیل نمایند ، ( علاقه مندان می توانند لیست کامل کارآفرینان اجتماعی و نوع فعالیتهای آنها را از طریق مجله الکترونیکی www.changmakers.net‏ بدست آورند).
‏۳
‏فصل اول :
‏( ‏خلاقیت‌شناسی شغلی، نوآوری و کارآفرینی‏ )
‏۴
‏مبحث اول : ‏کارآفرینی یک شغل است یا یک سبک زندگی
‏تعاریف‌ کارآفرینی‌
‌ ‏‌کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ دارای‌ ایده‌ نو و جدید ‏است‌ و ازطریق‌ فرایند تاسیس‌ و ایجاد یک‌ کسب‌وکار (شرکت) و قبول‌ مخاطره، محصول‌ ‏یا خدمات‌ جدیدی‌ را در جامعه‌ معرفی‌ می‌کند.
‏در این‌ تعریف‌ چند نکته‌ وجود ‏دارد:
‏کارآفرین‌ اهل‌ فکر جدید و نوگراست‌ (ایده‌ جدید‏);
‏کارآفرین‌ در فرایند ایجاد یک‌ کسب‌وکار ‏یعنی‌ از مرحله‌ مطالعه‌ بازار، تهیه‌ طرح‌ کسب‌وکار، توجیه‌ اقتصادی، بسیج‌ منابع، ‏احداث‌ کارخانه‌ و بهره‌برداری‌ از آن‌ شخصاً‌ درگیر بوده‌ و اقدامات‌ عملی‌ را ‏برعهده‌ می‌گیرد و همه‌ مخاطرات‌ را قبول‌ می‌کند;
‏نتیجه‌ فعالیت‌ و زحمات‌ وی‌ حتماً‌ ‏بایستی‌ به‌ محصول‌ و خدمات‌ جدیدی‌ منجر گردد.
‌ ‏‌جفری‌ تیمونز ‏را ایجادکننده‌ یک‌ ‏چتر ارزشمند از هیچ‌ می‌داند.
‌ ‏‌این‌ مفهوم‌ که‌ در فرانسه‌ENTERPRENUR ‏نام‌ ‏نهاده‌ شده‌ و در انگلیسی‌ به‌ معنای‌ متعهدشدن‌(TO UNDERTAKE) ‏آمده‌ است، در ‏ادبیات‌ فارسی‌ ابتدا به‌ معنای‌ کارفرما و سپس‌ کارآفرین‌ ترجمه‌ شده‌ که‌ ترجمه‌ ‏خوبی‌ از این‌ واژه‌ نیست. به‌نظر می‌رسد بهتر بود این‌ واژه‌ به‌ معنای‌ ‏ترجمه‌ می‌شد گرچه‌ ارزش‌ در ادبیات‌ اقتصادی‌ و توسعه‌ غرب‌ ‏معنایی‌ متفاوت‌ از آنچه‌ که‌ ما در ادبیات‌ دینی‌ و اخلاقی‌ داریم‌ به‌ ذهن‌ ‏انسان‌ متبادر می‌کند.
‌ ‏‌انسانی‌ که‌ دارای‌ قدرت‌ درک‌ و پیداکردن‌ خلاءها و ‏فرصتهاست‌ و ازطریق‌ پرورش‌ ایده‌ و تبدیل‌ فکر خود به‌ یک‌ محصول‌ و خدمات‌ جدید، ‏در جامعه‌ اقدام‌ به‌ ارزش‌آفرینی‌ از هیچ‌ می‌کند، ‏نامیده‌ ‏می‌شود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x