تحقیق تابع و لگاریتم در ریاضیات ۱۴ ص (قابل ویرایش)

تحقیق تابع و لگاریتم در ریاضیات ۱۴ ص (قابل ویرایش)

تحقیق تابع و لگاریتم در ریاضیات ۱۴ ص (قابل ویرایش)

تحقیق-تابع-و-لگاریتم-در-ریاضیات-14-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تابع و لگاریتم در ریاضیات‏……………………‏….‏……………………………‏………‏…………. &‏ ۱
‏تابع و لگاریتم در ریاضیات
‏تاریخچه مختصر ریاضیات
‏اولین مطلب :
‏تاریخ را معمولا غربیها نوشته اند، و تا آنجا که توانسته اند آن را به ‏نفع خود مصادره کرده اند. بنابراین نمی توان انتظار داشت نوادگان اروپائیانی
‏که ‏سیاهان آفریقا را در حد یک حیوان پائین آورده و آنها را به بردگی کشانده اند، آنها ‏را انسانهائی با سوابق کهن تاریخی و علمی معرفی نمایند.
‏البته این کلام مصداق ‏کلی ندارد، و فقط اشاره به جریان حاکم در تاریخنگاری غربیها دارد.
‏قبل از تاریخ
‏انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود ‏را به حسب غریزه یعنی همانطور که مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجه‌هایش را می‌داند انجام ‏می‌داد. اما بزودی مجبور شد وسیله شمارش دقیقتری بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان ‏دست دستگاه شماری پدید آورد که مبنای آن ۶۰ بود. این دستگاه شمار که بسیار پیچیده ‏می‌باشد قدیمی‌ترین دستگاه شماری است که آثاری از آن در کهن‌ترین مدارک موجود یعنی ‏نوشته‌های سومری مشاهده می‌شود.
‏سومریها که تمدنشان مربوط به حدود هزار سال ‏قبل از میلاد مسیح است در جنوب بین‌النهرین، یعنی ناحیه بین دو رود دجله و فرات ‏ساکن بودند. آنها در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد با امپراطوری سامی، عکاد متحد شدند ‏و امپراطوری و تمدن آشوری را پدید آوردند.
‏در نخستین قرون تاریخ چهار ریاضی‌دان ‏مشهور در این کشور وجود داشت که عبارت بودند از
‏تابع و لگاریتم در ریاضیات‏……………………‏….‏……………………………‏………‏…………. &‏ ۳
:
‏آپاستامبا(قرن پنجم)، آریاب ‏هاتا (قرن ششم)، براهماگوپتا (قرن هفتم) و بهاسکارا (قرن نهم) که در کتب ایشان ‏بخصوص قواعد تناسب ساده و ربح مرکب مشاهده می‌شود. محاسبات در این کتابها جنبه ‏شاعرانه داشت و حتی نام علم حسابرا (لیلاواتی) گذارده بودندکه معنی دلبری و ‏افسونگری دارد. با شروع قرن دهم پیشرفت کشفیات ریاضی در هندوستاننیز متوقف گردید و ‏مشعل فروزان علم بدست اعراب افتاد.
‏در سال ۶۲۲م که حضرت محمدصلی الله علیه و ‏آله وسلم از مکه هجرت فرمود در واقع آغاز شگفتی تمدن اسلام بود. اعراب که جنبش شدید ‏خود را از سده هفتم آغاز کرده بودند پس از رحلت پیغمبر اسلام در ۶۳۲ به توسعه ‏سرزمینهای خود پرداختند و بزودی تمام ممالک آفریقائی ساحل مدیترانه را متصرف ‏شدند.
‏و این توسعه‌طلبی ایشان را در اروپاتا اسپانیاو در آسیاتا ‏هندوستانکشانید و در نتیجه تماس با کشورهای مغلوب که مردم آنها غالباً دارای تمدن ‏عالی بودند ذوق شدیدی به آموختن در ایشان بوجود آمد. لذا با سهولت و چالاکی فرهنگ ‏ممالک دست نشانده را پذیرفتند.
‏در زمان مامون خلیفه عباسی تمدن اسلام بحد ‏اعتلای خود رسید بطوری که از اواسط قرن هشتم تا اواخر قرن یازدهم زبان عربی علمی ‏بین‌المللی گردید.
‏از ریاضی‌دانان بزرگ اسلامی یکی خوارزمی می‌باشد که در ‏سال ۸۲۰ به هنگام خلافت مأمون در بغدادکتاب مشهورالجبر و المقابله را نگاشت.وی در ‏این کتاب بدون آنکه از حروف و علامات استفاده کند، حل معادله درجه اول را بدو طریقی ‏که ما امروزه جمع جبری جمل و نقل آنها از یکطرف بطرف دیگر می‌نامیم، انجام داده است ‏دیگر ابوالوفا (۹۹۸_ ۹۳۸) است که جداول مثلثاتی ذیقیمتی پدید آورده و بالاخره ‏محمدبن هیثم(۱۰۳۹_ ۹۶۵) معروف به الحسن را باید نام بردکه صاحب تألیفات بسیاری در ‏ریاضیات و نجوم است.قرون وسطی از قرن پنجم تا قرن دوازدهم یکی از دردناکترین ادوار ‏تاریخی اروپاست. عامه مردم در منتهای فلاکت و بدبختی بسر می‌بردند. جنگهای متوالی و
‏تابع و لگاریتم در ریاضیات‏……………………‏….‏……………………………‏………‏…………. &‏ ۳
‏قتل و غارت و از طرف دیگر نفوذ کلیسا آنچنان فکر مردم را به خود مشغول داشته بود که ‏هیچ کس فرصت آنرا نمی‌یافت که در فکر علم باشد، آری مدت هفت قرن تمام اروپا محکوم ‏به این بود که بار گران جهل و نادانی را بر دوش کشد. در اواخر قرن دهم ژربر فرانسوی ‏کوشید تا به کمک مطالبی که در چند مدرسه از کلیساهای بزرگ اروپا آموخته بود پیشرفت ‏جدیدی به علوم مقدماتی بدهد. وی دستگاه مخصوص را که برای محاسبه بکار می‌رفت اصلاح ‏کرد. این دستگاه همان چرتکه بود.برجسته‌ترین نامهائی که در این دوره ملاحظه ‏می‌نمائیم، در مرحله اول لئوناردیوناکسی (۱۲۲۰_۱۱۷۰) ریاضی‌دان ایتالیائی است. وی ‏که مدتهادر مشرق زمین اقامت کرده بود، آثار برخی از دانشمندان اسلامی را از آنجا به ‏ارمغان آورد. همچنین برای اولین بار علم جبررا در هندسهمورد استفاده قرار داد. دیگر ‏نیکلاارسم فرانسوی می‌باشد که باید او را پیشقدم هندسه تحلیلیدانست. وی اولین کسی ‏است که نه تنها مجذور و مکعب و توانهای چهارم و پنجم اعدادرا در نظر گرفت بلکه ‏اعدادرا بقوای کسری از قبیل یک دوم و دو سوم و یک هفتم و غیره نیز رسانید و به ‏عبارت دیگر وانهای کسری اعدادرا بدست آورد.
‏تاریخچه و پیشینه تابع‏
«‏تابع»‏، به عنوان تعریفی در ریاضیات، توسط ‏گاتفرید ‏لایبنیز ‏در سال ۱۶۹۴‏، ‏با هدف توصیف یک کمیت در رابطه با یک ‏منحنی ‏به ‏وجود آمد، مانند ‏شیب ‏یک نمودار در یک ‏نقطه ‏خاص. ‏امروزه به توابعی که توسط لایبنیز تعریف شدند، ‏توابع مشتق‌پذیر ‏می‌گوییم، اغلب افراد این توابع در هنگام آموختن ریاضی با این گونه توابع برمی ‏خورند. در این گونه توابع افراد می‌توانند در مورد ‏حد ‏و ‏مشتق ‏صحبت کنند. ‏چنین توابعی پایه ‏حسابان ‏را می‌سازند.
‏تابع و لگاریتم در ریاضیات‏……………………‏….‏……………………………‏………‏…………. &‏ ۴
‏واژه تابع بعدها توسط ‏لئونارد ‏اویلر ‏در قرن هجدهم، برای توصیف یک عبارت یا فرمول شامل متغیرهای گوناگون مورد ‏استفاده قرار گرفت، مانند f(x) = sin(x) + x3.
‏در طی قرن نوزدهم، ریاضی‌دانان شروع به فرموله کردن تمام شاخه‌های ریاضی کردند. ‏ویرسترس ‏بیشتر خواهان به وجود آمدن حسابان در ‏علم حساب ‏بود تا در ‏هندسه‏، ‏یعنی بیشتر طرفدار تعریف اویلر بود.
‏در ابتدا، ایده تابع ترجیحاً محدود شد. برای ‏ژوزف ‏فوریه ‏مدعی بود که تمام توابع از ‏سری ‏فوریه ‏پیروی می‌کنند در حالی که امروزه هیچ ریاضی‌دانی این مطلب را قبول ندارد. ‏با گسترش تعریف توابع، ریاضی‌دانان توانستند به مطالعه «عجایب» در ریاضی بپردازند ‏از جمله این که یک تابع پیوسته در هیچ مکان گسستنی نیست. این توابع در ابتدا بیان ‏نظریه‌هایی از روی کنجکاوی فرض می‌شد و آنها از این توابع برای خود یک «غول» ساخته ‏بودند و این امر تا قرن بیستم ادامه داشت.
‏تا انتهای قرن نوزدهم ریاضی‌دانان سعی کردند که مباحث ریاضی را با استفاده از ‏نظریه ‏مجموعه ‏فرموله کنند و آنها در هر موضوع ریاضی به دنبال تعریفی بودند که از ‏مجموعه ‏استفاده کند. ‏دیریکله ‏و ‏لوباچوسکی ‏هر یک به طور مستقل و تصادفاً هم زمان تعریف «رسمی» از تابع دادند.
‏در این تعریف، یک تابع حالت خاصی از یک ‏رابطه ‏است که در آن برای هر مقدار اولیه یک مقدار ثانویه منحصر به فرد وجود دارد.
‏تعریف ‏تابع ‏در ‏علم ‏رایانه‏، به عنوان حالت خاصی از یک رابطه، به طور گسترده‌تر در ‏منطق ‏و ‏علم ‏تئوری رایانه ‏مطالعه می‌شود.
‏ریاضی – لگاریتم طبیعی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x