دانلود مقاله در مورد قالب صنعتی فلزی ۳۴ ص

دانلود مقاله در مورد قالب صنعتی فلزی ۳۴ ص

دانلود مقاله در مورد قالب صنعتی فلزی ۳۴ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-قالب-صنعتی-فلزی-34-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏قالب صنعتی فلزی‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۲
‏مقدمه ای برای طراحی قالبهای فلزی
‏طراحی نوعی تصمیم گیری است که با توجه به مطالب خواسته شده توسط طراح صورت گرفته و تصمیم نهایی به طرق مختلف به سفارش دهنده انتقال می یابد.راههای مختلفی جهت توضیح طرح به سفارش دهنده وجود دارد که چند نمونهاز آنها عبارتند از :نمونه سازی،ترسیم نقشه و توضیح از روی آن برای سفارش دهنده ،توضیح بیانی ،ماکت سازی و …
امروزه کوتاهترین ،با صرفه ترین و بی نقص ترین روش انتقال تصمیم گرفته شده در کارهای صنعتی،ترسیم نقشه می باشد که در مجامع صنعتی به عنوان یک زبان بین المللی کاربرد دارد.بر روی نقشه می توان به راحتی بحثهاو محاسبات مربوطه قبل از ساخت را روی طرح مربوطه انجام داد .با این عمل میزان هزینه و زمان ساخت دستگاه به حداقل مقدار ممکن تقلیل می یابد.
بدین ترتیب روشن است که یک طراح صنعتی موفق کسی است که به جزئیات نقشه کشی صنعتی آگاه و بر آن تسلط کافی داشته باشد.
در اینجا به کلیه کسانی که در زمینه طراحی قالب فعالیت دارند و یا علاقمند به طراحی بوده و هنوز در شروع کار می باشند توصیه می شود که قبل از مطالعه هر مطلبی در این رابطه ،به مطالعه مطالب نقشه کشی صنعتی پرداخته و کلیه مطالب آن را بخوبی فرا گیرند تا به هنگام طراحی بتوانند آنچه را که در ذهن خود می پرورانند به راحتی بر روی کاغذ بیاورند.
مطلب دیگری را که بایستی طراح به آن تسلط کافی داشته باشد ،تصمیم گیری و بکاربردن مکانیزمها و قطعات مناسب در موقعیت های مختلف یک طرح است،و این امکان پذیر نیست مگر با مطالعه و تحقیق در مورد مطلب خواسته شده که حاصل کار و تحقیق متخصصین مربوطه می باشد ،در دست است.
در مورد طراحی قالب برش ،بایستی طراح آن به کلیه اجزا ،قطعات،مکانیزمها،روشهای ساخت قطعات ،جنس و محاسبات مربوط به آنها آگاهی کامل داشته باشد.
‏قالب صنعتی فلزی‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۴
 ‏اولین قدم در طراحی قالب های برش طراحی نوار ورق است
‏مراحل طراحی قالبهای برش
‏در روشهای جدید طراحی قالب ،جهت بهتر شدن کیفیت و کمتر شدن هزینه،مراحل طراحی را به صورت رده بندی مشخص کرده و طبق آن عمل می کنند و چون مراحل آن تحقیقا طبق محاسبات و تجارب خاص قالبسازی به دست آمده است مسلم است که با رعایت و اجرای این مراحل ،قالب شکلی ایده ال و مهندسی به خود می گیرد . این مراحل به شرح زیر می باشد :
‏طراحی نوار
‏اولین قدم در طراحی قالب برش ، طراحی نوار می باشد به نحویکه نوار ترسیم شده نشانگر تمامی عملیاتی است که از اولین تا آخرین ‏ ‏ایستگاه روی آن انجام می گیرد. از روی این نوار به راحتی می توان نحوه برش در ایستگاههای مختلف را مشاهده کرد .با توجه به این توضییح درمی یابیم که اساسی ترین مرحله طراحی قالب طراحی نوار آن می باشد،از آن پس می توان به راحتی زمان و هزینه لازم جهت ساخت قالب را پیش بینی کرد.با توجه به اینکه پنجاه تا هفتاد درصد قیمت تمام شده قطعاتی که توسط قالب برش تولید می شوند (مواد اولیه) و بقیه را هزینه های تولید (کارگر،دورریز،….) تشکیل می دهند ،می بایستی در طراحی نوار توجه داشت که دورریز را حداقل مقدار ممکن در نظر گرفت.
‏قالب صنعتی فلزی‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۴
‏مقدار جابجایی مجاز ضایعات (دورریز): ‏این مقدار رابطه مستقیمی با شکل نهایی و محیط خارجی قطعه تولیدی دارد و به طور کلی قطعات تولیدیرا از نظر شکل خارجی می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد تا با مبنا قرار دادن آنها مقدار مجاز ضایعات در نوارهای مختلف را بر حسب آنها بیابیم:
‏دسته اول: ‏این دسته شامل قطعاتی است که محیط خارجی قوس داری دارند و قوس آنها طوری است که از دید دو ایستگاه پشت سر هم ،قوسها نسبت به هم حالت واگرایی دارند. دراین حالت مقدار دورریز A‏ را برابر ۷۰% ضخامت ورق در نظر می گیرند.(شکل شماره ۷)
A=7% ×T
‏اشکالی که نسبت به هم قوس واگرا دارند (شکل ۷)
‏دسته دوم:‏ این دسته شامل قطعاتی است که دارای لبه های برشی موازی و مستقیم نسبت به همدیگر و نسبت به لبه های نوار می باشند در این حالت مقدار دورریز (B‏ ) بستگی به طول مستقیم (L‏ ) لبه قطعه تولیدی دارد و با توجه به جدول شماره ۵ می توان مقدار آن را یافت.(شکل-۸)،(جدول -۵)
‏اشکالی که نسبت به هم لبه های موازی دارند (شکل ۸)
‏قالب صنعتی فلزی‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۵
‏(جدول-۵) مقدار دورریز بر حسب ضخامت ورق‏   ‏ ‏
‏دورریز
‏طول مستقیم قطعه
L(mm)
T
۰-۶۰‏
۱۱/۴ T‏
۶۰-۲۰۰‏
۱۱/۲ T‏
‏بزرگتر از ۲۰۰
‏دسته سوم:‏ این دسته شامل قطعاتی است که ازدید دو ایستگاه پشت سر هم دارای منحنی های موازی نسبت به یکدیگر می باشند،در این حالت مقدار دورریز دارای منحنیهای موازی نسبت به یکدیگر می باشند،در این حالت مقدار دورریز (C‏ ) بستگی مستقیم به طول قوس (L‏ ) دارد.(شکل-۹) و (جدول۶)
‏(جدول-۶): تعیین مقدار دور ریز بر حسب ضخامت ورق‏ ‏
‏طول قوس( L‏ )
‏دورریز بر حسب ضخامت ورق

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x