امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | ۴.۲۵۴ مگا بایت |
تعداد صفحات | ۱۱۸ |
دریافت فایل
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱-فصل اول: مقدمه……………………………………………………………………………………………. ۱
۲- فصل دوم: مروری بر ادبیات و اصول و مبانی نظری……………………………………………………………… ۴
۲-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵
۲-۲ سیستم جدا ساز ذرات معلق در گازها…………………………………………………………………………………………. ۸
۲-۲-۱ صافی های کیسه ای………………………………………………………………………………………………………………. ۸
۲-۲-۲ ته نشین کننده های ثقلی……………………………………………………………………………………………………… ۸
۲-۲-۳ شوینده ها……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۲-۲-۴ سیکلونها………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۲-۲-۵ نشست دهنده الکتروستاتیک…………………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۳ زمینه تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
۲-۴ مکانیزمهای انباشت آکوستیک…………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۲-۴-۱ فعل و انفعالات اورتوکینتیک…………………………………………………………………………………………………. ۱۱
۲-۴-۲ فعل و انفعالات هیدرودینامیک………………………………………………………………………………………………. ۱۷
۲-۴-۳ واکنشهای آشفتگی آکوستیک………………………………………………………………………………………………. ۲۰
۲-۴-۴ روان سازی آکوستیک……………………………………………………………………………………………………………. ۱۹
۲-۴-۵ توده آکوستیک……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۵ مدلهای شبیه سازی فعلی……………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۵-۱ مدل وولک………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۵-۲ مدل شو…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۲-۵-۳ مدل تیواری…………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۲-۶ مدل سانگ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۵
۳-فصل سوم: روشها و تجهیزات…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۳-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸
۳-۲ روش شبیه سازی انباشت آکوستیک………………………………………………………………………………………….. ۲۸
۳-۲-۱ فرضیات انجام شده در مدل سازی………………………………………………………………………………………… ۲۸
۳-۲-۲ الگورِیتم مدل سازی……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹
۳-۳ سیستم آزمایشگاهی فیلتراسیون آکوستیکی……………………………………………………………………………. ۳۰
۳-۳-۱ سیستم آزمایشگاهی اندازه گیری توزیع اندازه ذرات……………………………………………………………. ۳۰
۳-۳-۲ آزمایشات مربوط به دستگاه نشت دهنده آکوستیکی…………………………………………………………… ۳۳
۳-۳-۳ مواد مورد استفاده…………………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۳-۴ کالیبراسیون وسایل آزمایشگاهی ……………………………………………………………………………………………….. ۴۳
۴- فصل چهارم: نتایج و تفسیر آنها………………………………………………………………………………………………. ۴۵
۴-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۶
۴-۲ نتایج آزمایشگاهی………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۷
۴-۲-۱ اندازه گیری توزیع اندازه و غلظت کلی ذرات
خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی………………………………………………………………………………………………………… ۴۶
۴-۳ آزمایشات مربوط به دستگاه نشست دهنده آکوستیکی……………………………………………………………. ۴۹
۴-۳-۱ آزمایش بدست آوردن فرکانس های بحرانی…………………………………………………………………………. ۴۹
۴-۳-۲ رسم پروفیل فشار آکوستیکی در طول لوله…………………………………………………………………………… ۵۲
۴-۳-۳ اعمال امواج آکوستیکی بر روی جریان ایروسل…………………………………………………………………….. ۵۵
۴-۳-۳-۱ اعمال امواج آکوستیکی برروی ذرات درحالت بدون دبی و ساکن………………………………….. ۵۵
۴-۳-۳-۲ اعمال امواج بر روی جریان ایروسل………………………………………………………………………………….. ۶۲
۴-۴ بررسی تأثیر عوامل موثر در بازده فیلترهای آکوستیکی
در خروجی موتور های دیزل………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۴-۴-۱ بررسی تأثیر دبی عبوری از محفظه……………………………………………………………………………………….. ۶۵
۴-۴-۲ بررسی اثر توان اعمالی امواج………………………………………………………………………………………………… ۷۲
۴-۴-۳ بررسی تاثیر دما و فشار………………………………………………………………………………………………………….. ۷۵
۴-۴-۴ تأثیرات فرکانس صدا…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۷
۴-۴-۵ اثر اندازه ذرات………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۷
۵- فصل پنجم…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
فهرست مراجع…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۳
ضمیمه ۱………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵
ضمیمه ۲………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۸
ضمیمه ۳………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۵
فهرست نمودارها
شکل ۲-۱- حجم انباشت آکوستیک…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
شکل ۲-۲- حجم واقعی انباشت آکوستیکی………………………………………………………………………………………………. ۱۴
شکل ۲-۳- مکانیزم های آشفتگی………………………………………………………………………………………………………………… ۲۰
شکل ۲-۴- شکل موج سرعت آکوستیک درشدت بالا…………………………………………………………………………………. ۲۲
شکل ۳-۱- دستگاه برخورد دهنده چند مرحله ای……………………………………………………………………………………… ۳۱
شکل ۳-۲- سیستم حذف ذرات بزرگ…………………………………………………………………………………………………………. ۳۲
شکل ۳-۳- دستگاه شمارنده ذرات……………………………………………………………………………………………………………….. ۳۳
شکل ۳-۴- منبع امواج آکوستیکی………………………………………………………………………………………………………………. ۳۴
شکل ۳-۵- دستگاه منبع ایجاد سیگنال………………………………………………………………………………………………………. ۳۵
شکل ۳-۶- دستگاه Amplifier………………………………………………………………………………………………………………… 36
شکل ۳-۷- دستگاه فرکانس متر…………………………………………………………………………………………………………………… ۳۶
شکل ۳-۸- بلندگو و horn………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
شکل ۳-۹- صفحه بازتاب کننده امواج و لوله فلزی برای خروج گازها………………………………………………………… ۳۸
شکل ۳-۱۰- فشار سنج دیجیتالی………………………………………………………………………………………………………………… ۳۸
شکل ۳-۱۱- دستگاه تولید کننده ایروسل تک توزیعی………………………………………………………………………………. ۳۹
شکل ۳-۱۲- دستگاه مولد ایروسل چند توزیعی…………………………………………………………………………………………. ۴۰
شکل ۳-۱۳- دبی سنج…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱
شکل ۳-۱۴- توزیع اندازه ذرات خروجی از دستگاه تولید کننده ایروسل………………………………………………….. ۴۳
شکل ۴-۱- توزیع جرمی ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی………………………. ۴۶
شکل ۴-۲- درصد جرمی توزیع ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی………….. ۴۶
شکل ۴-۳- توزیع فشار آکوستیکی در cm۱۰ از بالای لوله…………………………………………………………………………. ۴۹
شکل ۴-۴- توزیع فشار آکوستیکی در cm۱۷ از بالای لوله…………………………………………………………………………. ۴۹
شکل ۴-۵- توزیع فشار آکوستیکی در cm۱۵۰ از بالای لوله………………………………………………………………………. ۵۰
شکل ۴-۶- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۲۰۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار………… ۵۱
شکل ۴-۷- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۶۵۰ (Hz) بر اساس مینیمم فشار…………. ۵۱
شکل ۴-۸- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۸۳۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار………… ۵۲
شکل ۴-۹- setup استفاده شده در حالت بدون جریان…………………………………………………………………………….. ۵۴
شکل ۴-۱۰- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 200…………………………………. 56
شکل ۴-۱۱- محل نقاطی که در آن ایروسل ها به دیواره چسبیده اند………………………………………………………. ۵۷
شکل ۴-۱۲- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 650 …………………………………. 58
شکل ۴-۱۳- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 830 …………………………………. 59
شکل ۴-۱۴- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=250 L/h……………………………… 61
شکل ۴-۱۵- تست نشست آکوستیکی برای حالت Q=250 L/hourو فرکانسHz 830 ………………….. 62
شکل ۴-۱۶- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=27.8 L/min)…………………….. 63
شکل ۴-۱۷- تست نشست آکوستیکی برای حالت Q=27.8 L/minو فرکانسHz 830 ………………….. 64
شکل ۴-۱۸- setup استفاده شده برای استفاده از ذرات توزیع اندازه مختلف و استفاده از دستگاه شمارنده ذرات ۶۶
شکل ۴-۱۹- تاثیر دبی جریان بر بازده فیلتراسیون…………………………………………………………………………………….. ۶۸
شکل ۴-۲۰- تاثیر زمان اعمال جریان بر اندازه ذرات در مدل سازی عددی……………………………………………. ۶۹
شکل ۴-۲۱- بررسی تاثیر زمان اعمال امواج در توزیع اندازه ذرات و مقایسه بین نتایج مدل سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی در فرکانس ۲۰۰ Hz در حالت لوله سر بسته………………………………………………………………………………………………. ۷۰
شکل ۴-۲۲- تاثیر توان الکتریکی امواج بر بازده فیلتراسیون……………………………………………………………………… ۷۲
شکل ۴-۲۳- تاثیر دما در نرخ انباشت آکوستیکی………………………………………………………………………………………. ۷۴
شکل ۴-۲۴- تاثیر فشار گاز در نرخ انباشت آکوستیکی……………………………………………………………………………… ۷۵
شکل ۴-۲۵- تاثیر اندازه ذرات در انباشت آکوستیکی………………………………………………………………………………… ۷۶
فهرست جداول
جدول ۴-۱- فرکانس های بحرانی………………………………………………………………………………………………………………… ۴۸
جدول ۴-۲- توزیع فشار آکوستیکی در فرکانس های مختلف…………………………………………………………………….. ۴۸
جدول ۴-۳- بررسی اثر دبی در بازده فیلتراسیون……………………………………………………………………………………….. ۶۷
جدول ۴-۴- بررسی اثر توان صوتی در بازده فیلتراسیون……………………………………………………………………………. ۷۱