تحقیق تاثیر دوپینگ (قابل ویرایش)

تحقیق تاثیر دوپینگ (قابل ویرایش)

تحقیق تاثیر دوپینگ (قابل ویرایش)

تحقیق-تاثیر-دوپینگ-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏تاثیر دوپینگ
‏همگام با پیشرفت علوم ، دنیای طب و دارو نیز دچار تغییر و تحولاتی شده که متأسفانه همواره یک عده از این پیشرفت ها استفاده سوء می برند و در همین راستا استعمال داروهای نیروزا در ورزش یکی از مسائلی است که جوامع کنونی با آن روبرو است .
‏دوپینگ یا همان استفاده غیر مجاز داروها در ورزش دستاویز خوبی برای سودجویان این عرصه بوده و با سوء استفاده از حس قدرت طلبی و شهرت طلبی و عنوان پرستی و با تبلیغات فراوان و ایجاد وسوسه در بین ورزشکاران بر استفاده غیر مجاز از داروها در بین این قشر دامن می زنند .
‏زمانی که تماشاگران در استادیوم های ورزشی و در ورزشگاهها بیشترین احساسات و تشویق های خود را نثار قهرمانان می کنند ، از عمق و اندازه رقابت های سهمگین که در میدان ورزش جریان دارد ، آگاهی ندارند .
‏زمانی که در رقابت ، چند سانتی متر ، چند کیلو و چند گرم و چند ثانیه اختلاف می تواند ورزشکاران را به اوج برساند ، موضوع حساس تر شده و اینجاست که معلوم می شود چرا شعار «پیروزی به هر قیمت» هدف قرار می گیرد و مصرف انواع داروهای زیان بخش و مهلک رواج می یابد .
‏استفاده نابجا از دارو در ورزش در بین ورزشکاران عوارض بسیار جبران ناپذیری دارد که از آن جمله می توان عوارض فیزیولوژیکی ، روحی و جسمانی را نام برد که در مرحله اول متوجه خود ورزشکاران بوده و به طور مداوم در و فراوان در اکثر کتابها و مجلات و از طریق رسانه ها به ورزشکاران گوشزد می شود که بحث در این زمینه دراین مقوله نمی گنجد .
‏آنچه مورد بحث است عوارضی است که در جامعه بر اثر پدیده دوپینگ به وجود می آید . وقتی که یک ورزشکار اولین بار اقدام به دوپینگ می کند در اولین قدم نقض قانون نموده و مرتکب اولین جرم شده که در صورت کشف و اثبات از طریق کمیته های انضباطی و مراجع ذیصلاح مورد مجازات قرار می گیرد.
‏در صورت استفاده مکرر از داروها نقض قانون برای فرد ورزشکار عادت شده و او را مستعد نقض قوانین دیگر جامعه می نماید اینجاست که پدیده دوپینگ در اولین قدم اثر خود را در سوق دادن افراد به سوی نقض قانون و هنجارهای جامعه نشان می دهد .
۳
‏اما اثرات دوپینگ به همین جا ختم نشده و عوارضی که همین داروها از خود در جامعه برجا می گذارند بر می گردد به نوع دارو و مقدار دارو ، و هدفهای خاصی که از طرف ورزشکاران دنبال می ‌شود به طور مثال فرد جهت افزایش توده عضلانی قدرت ، سرعت ، دقت خود از این دارو استفاده سوء می کند .
‏مصرف طولانی مدت استروئیدها ، مخصوصاً استروئیدهای آندروژن ، هم در مردان و هم در زنان باعث افزایش حالت تهاجمی و رفتارهای خشن و رفتارهای غیر اجتماعی می گردد که بسیاری از ورزشکاران از این عارضه ها استقبال کرده و آن را به حساب فواید این داروها می دانند و بخصوص در ورزشکاران قدرتی مورد استقبال جوانان است .
‏اما حقیقت این است که این عارضه بیشتر از آنکه مفید باشد مضر خواهد بود . خشم و عصبانیت در بسیاری از موارد باعث به هم خوردن رابطه دوستی و بروز خرابکاری و رفتارهای غیر قابل کنترل در فرد می شود و در کل استفاده فراوان و طولانی مدت ورزشکاران از این داروها بطور جدی می تواند زمینه ساز و باعث افزایش جرم در بین قشر ورزشکاران شود .
‏از دیگر عوارض این داروها می توان به احساس سرخوردگی و افسردگی ناشر از آن اشاره کرد . زمانی که فرد با مصرف این داروها به جثه ای تنومند و عضلانی ، ستبر و برجسته خود می نازد کاملاً خشنود و راضی است اما با قطع مصرف دارو و افت توانائی های جسمی و بدنی در کل با افت محسوس شرایط بدنی دچار افسردگی می شود که این سرخوردگی و افسردگی شرایط مطلوب انجام جرم را فراهم می کند .
‏وقتی مصرف این داروها به وضوح در افراد مصرف کننده زمینه ساز جرم شده و از سالهای دور که این پدیده شوم در بین ورزشکاران رایج شده  زمانی که آندرس قهرمان دانمارکی پرتاب دیسک خود را از بالای کلیسای بزرگ ویبورگ پائین انداخت و بعد از بررسی موضوع مشخص شد که وی به علت مصرف زیاد هورمونهای آنابولیک و محرک ها تحت درمان روانپزشک بوده و همچنین اخیراً در اکثر کشورهای اروپایی مثل آلمان ، بلژیک چند سالی است که در کلینیک های مخصوص افراد مبتلا به افسردگی و افرادی که دست به خشونتهای افراطی (جنون استروئیدی) تحت درمان قرار می گیرند و بیشتر این قربانیان قهرمانان حرفه ای سابق ورزش های دوچرخه سواری ، وزنه برداری ، دومیدانی و بوکس هستند به وضوح و روشنی نقش پدیده دوپینگ در ایجاد جرائم نشان ‏داده می شود اینها همه مسئولیت مدیران ورزشی را برای مبارزه بیشتر با این پدیده سنگینتر کرده تا ورزش از اهداف بالای انسانی خود دور نشود .
۳
‏سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ و رئیس ‏کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک، آگاه سازی ورزشکاران از طریق انتشار کتاب با موضوع ‏دوپینگ را گامی مؤثر در راه مبارزه با این پدیده شوم در ورزش ایران ذکر کرد.
‏دکتر کرم‌الله علیمرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ‏افزود: به نظر من آگاهی و شفاف سازی می‌تواند یکی از راه‌های مبارزه با دوپینگ باشد ‏و ما به عنوان عضوی از جامعه جهانی ضد دوپینگ، ملزم به رعایت مصوبات این جامعه به ‏ویژه آگاه سازی مردم هستیم و به عنوان اولین راه، انتشار کتاب را مؤثر می‌دانیم.
‏وی سپس به ذکر نمونه‌ای از روش‌های آگاه سازی مردم درباره دوپینگ پرداخت و ‏گفت: در کشور آمریکا نام یک ورزشکار دوپینگی بر کف خیابان حک شده‌است تا مردم به ‏صورت نمادین از روی آن بگذرند. در چنین شرایطی انتشار کتاب و آگاه سازی مردم به ‏صورت اصولی می‌تواند بسیار مؤثرتر از این‌گونه حرکت‌های نمادین باشد.
‏سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ و رئیس کمیسیون ‏پزشکی کمیته ملی المپیک سپس درباره نقش کتاب‌هایی که با موضوع دوپینگ منتشر ‏می‌شوند، گفت: آگاه ساختن ورزشکاران و سایر اهالی ورزش از مضرات دوپینگ، امری کاملا ‏شایسته و قابل تقدیر است، به شرطی که این کتاب‌ها به طور غیر مستقیم باعث تجویز ‏نادرست و غلط داروها و فرآورده‌های خونی غیر مجاز توسط ورزشکاران نشود. در کتاب‌ها ‏نباید جدول داروها را به گونه‌ای معرفی کنیم که مورد سوء استفاده قرار بگیرد.
‏وی ادامه داد: فدراسیون پزشکی ورزشی برای اطلاع‌رسانی دقیق، داروهایی را که ‏در ابتدای سال میلادی طبق نسخه جدید سال ۲۰۰۸ معرفی شده، در سایت اینترنتی خود ‏معرفی کرده‌ و در کنار آن، اطلاعات مربوط به کتاب‌هایی که با موضوع دوپینگ منتشر ‏کرده‌ایم، آورده شده‌است.
‏دوپینگ‌
۴
‏المپیک تابستانی ۲۰۰۸ که به طور رسمی با نام بازی‌‌های المپیک بیست و نهم شناخته می‌شود، از ۸ آگوست تا ۲۴ آگوست‌ (۱۸ مرداد‌ تا ۳ شهریور)‌ سال جاری در شهر پکن پایتخت چین برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها حدود ۱۰ هزار ورزشکار در ۲۸ رشته ‌ورزشی حضور خواهند داشت.
‏یکی از مسائلی که در جریان رقابت‌های ورزشی مورد توجه قرار می‌گیرد، انجام آزمایش‌‌های دوپینگ است که به موجب آن مقرراتی برای مقابله با افرادی که قوانین ضد دوپینگ اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک را زیر پا می‌گذارند، در نظر گرفته خواهد شد. این قوانین به تمامی کمیته‌های ملی المپیک، فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش‌های المپیک، آژانس‌ جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)‌، آژانس‌های ملی مبارزه با دوپینگ و همچنین آزمایشگاه‌های معتبر تحت نظارت وادا اعلام می‌شود. این آزمایش‌ها در ۴۱ پایگاه کنترل دوپینگ انجام می‌شود که‌‏
۳۴ مرکز در شهر پکن و ۷ مرکز در شهرهای دیگر میزبان رقابت‌ها قرار دارند. علاوه بر این تمامی مکان‌هایی که برای برگزاری بازی‌های المپیک مجهز به یک پایگاه استاندارد کنترل دوپینگ هستند که می‌توانند نمونه خون و ادرار ورزشکاران را جمع‌آوری کنند. براساس قانون کلی در نظر گرفته شده، نفرات اول تا پنجم و دو ورزشکار دیگر مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.‏

برای دوچرخه‌سواری که در رقابت‌ میان ورزشکاران از سراسر دنیا حضور پیدا می‌کند تا توانایی خود را در معرض آزمایش قرار دهد، هیچ چیز از نظر جسمانی و روانی شکننده‌تر از این نخواهد بود که در جریان مسابقه، رقیبانش از او پیشی گرفته و زودتر خود را به خط پایان برسانند. در حالی که دیگر نای نفس کشیدن ندارد و خسته و درمانده دسته‌‌های دوچرخه را می‌فشارد تا بلکه بتواند انرژی از دست رفته را بازیابد، همچنان به رکاب زدن ادامه می‌‌دهد و تلاش می‌کند تا بتواند خود را به سایرین برساند. او همچنان امیدوار است بتواند برنده این رقابت‌ها باشد. اما باید پذیرفت که در این رقابت‌ها سرانجام یک نفر پیروز خواهد شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x