تحقیق ایمان و تقوا ۲۹ ص

تحقیق ایمان و تقوا ۲۹ ص

تحقیق ایمان و تقوا ۲۹ ص

تحقیق-ایمان-و-تقوا-29-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چکیده
‏ایمان آن است که آدمی دین حق را به ‏دل بشناسد و به زبان اقرار کند و به اعضای تن وظایف آن را انجام دهد
‏بنابراین انسان باتقوا کسی است که افکار، کردار و گفتار خویش را با معیار عقل و ‏شرع تنظیم کند و هیچ کاری را بدون مشورت آن دو انجام ندهد و فرمان آنها را نیز زیر ‏پا نگذارد.
‏در این تحقیق درباره این دو فضیلت اخلاقی سخن خواهیم گفت. ‏روش تحقیق اسنادی می باشد و امیدواریم مورد تأیید قرار گیرد.

‏چکیده
‏ایمان آن است که آدمی دین حق را به ‏دل بشناسد و به زبان اقرار کند و به اعضای تن وظایف آن را انجام دهد
‏بنابراین انسان باتقوا کسی است که افکار، کردار و گفتار خویش را با معیار عقل و ‏شرع تنظیم کند و هیچ کاری را بدون مشورت آن دو انجام ندهد و فرمان آنها را نیز زیر ‏پا نگذارد.
‏در این تحقیق درباره این دو فضیلت اخلاقی سخن خواهیم گفت. ‏روش تحقیق اسنادی می باشد و امیدواریم مورد تأیید قرار گیرد.

‏مقدمه
‏از جمله فضایل اخلاقی می توان ‏ایمان‏ و ‏تقوا‏ که دو رکن اساسی ‏دین محسوب میشوند ‏را نام برد.
‏در ساختار اخلاق اسلامی، ‏ایمان به عنوان عالی ترین صفت نفسانی هدایت گر مورد تأکید فراوان واقع شده و به ‏همین دلیل تحصیل مبادی و مقدمات آن همانند علم و یقین نیز به شدت مورد ترغیب و ‏تشویق قرار گرفته است و ابزارها و راه هایی که می تواند آدمی را به این صفات نفسانی ‏ارزشمند برساند، همانند تفّکر و الهامات پسندیده، جایگاه ویژه ای در نظام ‏اخلاقی اسلام دارند. در مقابل صفات نفسانی معارض و مانع پیدایش ایمان در آدمی، از ‏قبیل ‏«‏جهل‏»‏ اعم از بسیط و مرکب، ‏«‏شک و حیرت‏»‏، ‏«‏جُربزه‏»‏ و ‏«‏خاطرات نفسانی نکوهیده» و ‏«وسوسه های شیطانی» همواره مورد مذمّت و نهی واقع شده اند.
‏و اما تقوا :‏ ‏در تعریف تقوا گفته اند: «حفظ کردن نفس است از آنچه بیم ضررش می رود‏ ‏. ‏مفردات، راغب اصفهانی، واژه وقی.
.‏» ‏بخشی از ضررها را عقل سلیم تشخیص می دهد و ‏بخشی را شرع مقدس بیان کرده است و با توجه به این که خواسته های عقل سالم مورد ‏امضای شرع می باشد معنای اصطلاحی تقوا در سخن امام صادق ـ علیه السلام ـ خلاصه می ‏شود:
‏«… ‏اَن لا یفْقِدَکَ اللهُ حَیْثُ اَمرَکَ و لا یَراکَ حیثُ نَهاکَ‏ ‏.‏ بحارالانوار، ج ۶۷،ص ۲۸۵.
‏» ‏(‏تقوا یعنی) آنجا که خداوند ‏دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند.

‏ایمان‏ ‏. ‏احمد دیلمی و مسعود آذربایجانی ـ اخلاق اسلامی، ص ۶۵
‏در باب حقیقت ایمان ‏و شرایط آن از دیرباز گفت وگوهای دامنه داری در میان پیروان مکاتب الهی ـ به ویژه ‏متکلمان مسلمان ـ صورت گرفته است‏ ‏. ‏ر.ک: جوادی، محسن: نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن، ص ۱۹ ـ ۱۸۰
. ‏در قرآن کریم و روایات که دو منبع اصلی اخلاق اسلامی اند، در بیان اهمیت و جایگاه ‏ایمان گفته های فراوانی وجود دارد که خلاصه ای از آن در زیر می آید.
‏۱- ‏ارزش ‏ایمان
‏در بیان منزلت و جایگاه رفیع ایمان همین بس که پیامبر ـ صلی الله علیه و ‏آله ـ در نصایح خویش به ابوذر می فرماید:
‏ای ابوذر، هیچ چیز در نزد خداوند، ‏محبوب تر از ایمان به او و خودداری از آنچه نهی می کند، نیست‏ ‏. ‏. شیخ طوسی، امالی، ص ۵۳۱، ح ۱۱۶۲.
.
‏روشن است که خودداری از نواهی خداوند فقط ‏در سایه ایمان به او مقدور است و در واقع از برکات ایمان به خداوند است. امام صادق ‏ـ علیه السّلام ـ نیز در این باره می فرماید:
‏خداوند دنیا را هم به کسانی که ‏دوستشان دارد و هم به کسانی که بر آنها غضبناک است، می دهد ولی ایمان را نمی دهد ‏مگر به آنان که دوستشان می دارد‏ ‏. ‏کافی، ج ۲، ص ۲۱۵، ح ۴، و نیز ر.ک: همان،‌ح ۳.
.
‏و هم ایشان در توصیف منزلت و جایگاه مؤمن می فرمایند:
‏هر گاه حجاب از چشمان ‏مردم برداشته شود و به وصل میان خداوند و بنده مؤمن او نظر کنند، آنگاه گردن های ‏آنها در مقابل مؤمنان خاضع، امور مؤمنان برای آنان آسان و اطاعت از مؤمنان برایشان ‏نرم و لطیف، خواهد شد‏ ‏. ‏همان، ج ۸، ص ۳۶۵، ح ۵۵۶
.
‏این همه ‏منزلت و جایگاه بلندی که در روایات برای ایمان بیان شده است، به دلیل نقشی است که ‏ایمان در سعادت و کمال آدمی دارد. ایمان از یک سو آخرین حلقه وصل به مقام خلیفه ‏الهی و جوار قرب معنوی است و از سوی دیگر بر اساس آنچه در قرآن و روایات آمده است، ‏مبدأ و مفتاح همه‌صفات پسندیده نفسانی و نیکی های رفتاری، ایمان است.
‏۲- ‏ماهیت ‏ایمان

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x