تحقیق اینترنت و امنیت فرهنگی ـ سیاسی ۲۵ ص

تحقیق اینترنت و امنیت فرهنگی ـ سیاسی ۲۵ ص

تحقیق اینترنت و امنیت فرهنگی ـ سیاسی ۲۵ ص

تحقیق-اینترنت-و-امنیت-فرهنگی-ـ-سیاسی-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏اینترنت و امنیت فرهنگی ـ سیاسی: بررسی ‌ها و راهبردهایی برای جمهوری اسلامی ایران‌
‏شاید آنگاه که یک پژوهشگر آفریقایی در کنفرانس باشگاه رم تحت عنوان «جهان در آستانه ‏قرن بیست و یکم» گفتار خود در باره «عصر نوین فرهنگ و ارتباطات » را با این جملات ‏به پایان برد کسی سخنان او را چندان جدی نگرفت؛ او معتقد بود: «دوران کنونی تمام می ‏شود و عصر تازه ای آغاز می گردد. تاکنون در هیچ زمانی بشر برای بقا تا این حد به ‏قدرت انطباق و تخیل نیاز نداشته است. عصر جدید فرهنگ و ارتباطات، در مرحله نخست ‏عصری است که انسان باید در آن شجاعت خود را متحول کند.» (پچی۱۵۵:۱۳۷۰) اما سرعت ‏تغییرات ارتباطی و فرهنگی در پایان قرن گذشته و سالهای آغازین سده جدید، اهمیت سه ‏مفهوم کلیدی قدرت تخیل، قدرت انطباق و شجاعت تحول را برای تداوم حیات دولتها، ‏فرهنگهای ملی و حتی -در سطحی انتزاعی تر- تمدنها بخوبی نشان داده است. حکومتها و ‏حاکمانی که توانایی آینده‌نگری، ارایه هویت فرهنگی مناسب در عرصه جهانی و شجاعت ترک ‏پاسخهای کهنه به پرسشهای نو را نداشتند با جهل مرکب ، ملتشان را به جای دروازه های ‏تمدن بزرگ به آستانه انقلاب سوق دادند و لا جرم خود به حاشیه تاریخ رانده شدند. ‏انقلاب اسلامی پاسخ خلاق، متناسب و شجاعانه مردم ایران به الزامات تمدنی و تاریخی ‏خودبود. آخرین انقلاب قرن بیستم، اولین انقلاب سیاسی بود که براساس درک و تدبیر ‏عمیق رهبری و نواوریهای درون‌زا، با ترکیبی بی‌بدیل از ارتباطات ماهواره‌ای (تلفن ‏بین‌المللی)، رسانه‌های کوچک(نوار کاست ‏–‏ فتوکپی- اعلامیه) و ارتباطات ‏سنتی(راهپیمایی- منبر- دیوارنویسی)، شبکه عظیم ارتباطات جمعی دولتی ازجمله سازمان ‏رادیو و تلویزیون را در هم شکست و پیامهای سنت‌گرایانه اسلامی و انقلابی را- بسیار ‏موثرتر از آنچه شرام و لرنر در مورد تاثیر تجددگرایانه رسانه‌ها می پنداشتند(شرام ۱۳۵۶‏و lerner1956) ‏و بسیار سریعتر و عمیقتر از آنچه راجرز و شومیکر در مورد چگونگی ‏گسترش نوآوریها یافته بودند(راجرز و شومیکر ۱۳۶۹)- تا عمق روستاهای فاقد جاده و ‏برق، پادگانهای ارتش آمریکا محور و دانشگاههای غرب بنیاد منتقل کرد و در یک کلام ‏انقلاب ارتباطات را به خدمت ارتباطات انقلاب درآورد.(tehranian1998‏، mohammadi1996‏، ‏مولانا۱۳۷۱، آشنا۱۳۷۷) پیروزی ناگهانی و غیرمنتظره انقلاب، فقدان زود هنگام ‏نظریه‌پردازان و ساختارسازان جمهوری اسلامی، هجوم ستیزنده رسانه های غربی، ندرت و ‏غربت فزاینده آفرینشگران و آفرینشهای بومی، کاهش چشمگیر سرمایه‌گزاریهای ‏آینده‌نگرانه در زیرساختهای ارتباطی و رسانه ای در اثر جنگ دیرپای تحمیلی و مهمتر
‏۳
‏از همه بروز شکاف فرهنگی میان نسلها و عدم انتقال ارزشها، از یک طرف موجبات ناامیدی ‏رهبران از امکان رقابت و احساس حقارت نسبت به فراورده‌های ارتباطی و کالاهای فرهنگی ‏غربیان، وتقدیس تمرکز گرایی دولتی در عرصه فرهنگ و ارتباطات را از طرف دیگر فراهم ‏آورد،درنتیجه نوآوری های رسانه ای اولیه جای خود را به محافظه کاری، اصالت نظارت و ‏هراس اندیشی از رسانه های نظارت ناپذیرو تسلط نظریه هنجاری رسانه های شبه اقتدار ‏گرا برذهن و زبان نخبگان و مسولان حکومتی داد. ممنوعیت درازپای ویدیو، بازیهای ‏رایانه‌ای، لوحهای فشرده و تجهیزات دریافت از ماهواره، سیاستهای محدود کننده ‏مطبوعات، اعمال نظارت پیش از انتشار در مورد کتاب ،سیاست هدایت و نظارت همه جانبه ‏بر تاتر و صنعت سینما و انحصار حکومتی سازمان صدا و سیما را در این چارچوب می توان ‏تحلیل کرد (محمدی۱۳۷۹، آشنا۱۳۷۷، محسنیان ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ ) آخرین موج فناوری اطلاعاتی ‏و ارتباطی در حالی به ایران رسید که علیرغم پایان جنگ و وجود توانایی ملی برای غلبه ‏بر محدودیتهای اقتصادی ، سیاسی و تکنولوژیک، آمادگی کافی برای سیاستگزاری متناسب با ‏سیر تحولات جهانی آن وجود نداشته است؛ اکنون پس از گذشت دو دهه از پیروزی انقلاب ‏اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران این مسئله استراتژیک بطور جدی در مقابل ‏سیاستگزاران ارتباطی، امنیتی و فرهنگی کشور مطرح است که: – گسترش زیرساختهای ‏پیشرفته ارتباطی در داخل کشور و افزایش امکانات تبادل اطلاعات وداده ها در سطح ‏بین‌المللی چه تاثیراتی بر امنیت کشور خصوصا در ابعاد سیاسی-فرهنگی دارد؟ – در اثر ‏افزایش حجم و سرعت تبادل و ورود به بزرگراههای جهانی چه تغییرات محتملی را در این ‏ابعاد متحمل خواهیم شد؟ – چه سیاستهای ارتباطی کمترین زیان و بیشترین فایده را برای ‏منافع ملی خواهد داشت ؟ – اولویتهای ملی در این حوزه باید چگونه تعیین شود؟ ‏متاسفانه تا کنون حتی در سطوح کلان سیاست گزاری پاسخهای سریع و سطحی متعددی از جانب ‏سیاستمداران،نظامیان و مهندسان برا ی این پرسشها ارایه شده است(مجمع تشخیص مصلحت ‏نظام۱۳۸۰ )اما باتوجه به ماهیت فرهنگی و ارتباطی اینترنت شایسته است آن دسته از ‏پژوهشگران فرهنگ و ارتباطات که متعهد به حفظ و شکوفایی نظام و آرمانهای جمهوری ‏اسلامی ایران هستند پیشتاز شناخت و ارایه راهبردهای ملی در مورد اینترنت باشند. در ‏این راه پرداختن به امور زیر گریز ناپذیر است: – باز شناسی انتقادی ماهیت، تاریخچه ‏تحولات و روندهای جهانی جاری و آتی اینترنت – پس ازآن باز نگری ادبیات متحول امنیت ‏پژوهی – سپس ارایه رویکردی متناسب با شرایط خاص ایران اسلامی مقاله حاضر کوششی ‏ابتدایی در این راه است. اینترنت: ویژگیها و تاثیرات جهانی اینترنت را می توان از
‏۳
‏محصولات دوران جنگ سرد و حاصل هراس وزارت دفاع آمریکا ازخطرات جنگ هسته ای دانست. ‏آرپانت سلف اینترنت یک شبکه آزمایشی بود که به عنوان یک پروژه ملی از طرف آژانس ‏پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وابسته به وزارت دفاع آمریکا از سال ۱۹۷۱ آغاز بکار ‏کرد. و طی دهه ۷۰ به یک پروژه فراگیر ملی و تا حدودی بین المللی تبدیل شد درسال ۱۹۸۶ ‏موسسه ملی علوم آمریکا، NSFNET ‏را برای ارائه ارتباطات شبکه ای به ‏مراکزتحقیقاتی بیشتر و گسترش شبکه بین المللی تاسیس نمود. در سال ۱۹۸۷ شبکه اینترنت ‏مشتمل بر ده هزارکاربر بود و در سال ۱۹۸۹ این تعداد به صد هزار رسید. در سال ۱۹۹۰ ‏آرپانت به زندگی خود خاتمه داد ولی اینترنت به رشد خود ادامه داد تا جاییکه در دهه ‏نود هر ساله تعداد کامپیوترهای موجوددر شبکه اینترنت دو برابر شده است. از سال ۱۹۹۷ ‏با تجاری شدن اینترنت خدمات آن بشدت تنوع و افزایش یافت وهزینه های دسترسی به آن ‏بشدت کاهش یافت. در واقع در آمریکا هردو ثانیه یک host ‏به اینترنت اضافه می شود. از ‏میان سرویسهای متعدد اینترنت، سرویس وب با شبکه جهان گستر بخاطر توان گرافیکی بالا ‏و ارائه خدمات متون مرتبط رشد چشمگیری داشته است (ITU1999.) ‏تقریبا هر سه ماه یکبار ‏توسعه وب دو برابر می شود. (www.mit.edu/…/web-growth-summary) ‏اما این رشد روز ‏افزون بطور کاملا نابرابر توزیع شده است. در حالی که آمریکا و کانادا۶۳درصد، اروپا ۴/۲۲‏درصد و استرلیا، ژاپن و نیوزلند ۴/۶درصد از کامپیوترهای متصل به اینترنت را در ‏اختیاردارند. بقیه کشورهای آسیایی و آفریقایی تنها ۹/۵درصد از این کامپیوترها را در ‏خود جای داده اند(ITU1999.( ‏بررسی ویژگیهای کاربران اینترنت نشان می دهد که تحصیلات ‏و ثروت دو عامل مهم در میزان استفاده است. کاربران اینترنت بیشتر از طبقه متوسط ‏بالا، جوان، تحصیلکرده، مرد و شهرنشین هستند.(ucla2000) 83‏درصد کاربران اینترنت در ‏آمریکا ۶درصد اروپا ۳درصد در اقیانوسیه و ۸درصد در بقیه قاره های دنیا قراردارند. ( (www.iranonline.com ‏نگاهی به وضعیت و موقعیت زبانهای مختلف در اینترنت میزان سلطه ‏زبانهای غربی رانشان می دهد. در میان کسانی که از اینترنت استفاده می کنند و حدود ۲۸۸ ‏میلیون نفر برآورد می شوند ۳/۵۱درصد به انگلیسی سخن می گویند و عرب زبانان کمتر ‏از ۱درصد استفاده کنندگان را تشکیل می دهند.((www.glreach.com ‏اینترنت جهان جدیدی ‏خلق کرده است.خوشبینان می گویند در این جهان جدید که آنرا جامعه اطلاعاتی نامیده ‏اند آزادیهای فکری، تحقیقاتی، آموزشی، تفریحی، شغلی رو به رشد خواهد بود و تجارت
‏۴
‏الکترونیک، خدمات بهداشتی و پزشکی راه دور و خدمات تلفن بین‌المللی از طریق اینترنت ‏جای اشکال سنتی را خواهد گرفت اما منتقدان اینترنت را بیشتر در ترکیبهای اضافی و ‏بعنوان مضاف به مناطق جغرافیایی،سیاسی و اقتصادی بکار میبرند؛ با این وصف مانند ‏دیگر پدیده های وارداتی از جهان صنعتی میتوان از اینترنت اغنیا و فقرا،اینترنت ‏آمریکایی، اروپایی،آفریقایی و در سطوح ملی مثلا اینترنت ایرانی سخن گفت؛ مطالعه ‏تاثیر پذیری متقابل اینترنت و فرهنگهای مختلف از آخرین پروژه های کلان دانشگاه UCLA‏در آمریکا است .(www.ccp.ucla.edu) ‏در تحلیل مسایل مربوط به اینترنت در کشورهای ‏در حال توسعه علیرغم برخی مشابهت‌های ظاهری باید تفاوتهای ساختاری و عمیق آنها را ‏با کشورهای صنعتی در نظر گرفت. اینترنت و کشورهای در حال توسعه در کشورهای در حال ‏توسعه به علت فقدان زیرساختهای ملی مخابرات و فقدان رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی ‏هزینه تمام شده برای اتصال به اینترنت برای کاربر نهایی بسیار گرانتر از کشورهای ‏توسعه یافته است. خصوصا اگر این هزینه با درآمد سرانه سنجیده شود. مثلا در آمریکا ‏یک کاربر نهایی برای یک ماه اتصال به اینترنت باید بطور متوسط ۲۹ دلار معادل ۲/۱‏درصد از درآمد خود را بپردازد ولی در اوگاندا همین کاربر با ۹۲ دلار معادل ۱۰۷‏درصد درآمد خود را بابت اتصال ماهانه به اینترنت بپردازد(ITU1999) ‏در بسیاری از ‏کشورهای در حال توسعه که با مشکلاتی بنیادی نظیر کمبود تغذیه،ارتباطات جاده ای، ‏برق، بهداشت، اشتغال، مهاجرت، جنگ، نظامهای سیاسی فاقد مشروعیت و بی ثبات درگیر ‏هستند هزینه های سنگین برای تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری امکان ندارد و این گونه ‏امکانات به طبقه بالا و مستقل از اقتصاد ملی اختصاص دارد. میلتون مولر استاد ‏مخابرات و مدیریت شبکه‌ها در دانشگاه سیراکوس معتقد است: >‏تفاوت رادیو و ‏تلویزیون با اینترنت در این است که آنها به محض خرید قابل بهره برداری هستند ولی ‏خرید یک کامپیوتر اولین قدم برای اتصال به اینترنت است. اگر شما جاده، برق، خط ‏تلفن، سرویس دهنده ملی نداشته باشید سخن گفتن از اینترنت دشوار است (Muller1999) ‏مخابرات در بسیاری کشورها جزء انحصارات دولتی است ودولت به خاطر در اختیار داشتن ‏لایه فیزیکی، معمولا مدعی خطوط ارتباطی داده‌ها نیز می باشد و عدم امکان رقابت و ‏ناکافی بودن دستمزدها موجب افت شدید کیفیت نیروی انسانی شاغل در بخشهای تخصصی ‏مخابرات می شود و این نیروها در ابعاد ملی توان ارائه راه حلهای جامع و ارائه ‏سرویسهای متنوع را ندارند. در نتیجه سرویسهای ارائه شده در این کشورها اغلب بی ثبات ‏و غیر فنی است. در کشوری مانند هاییتی بخش خصوصی با نصب شبکه‌هایی با مودمهای بی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x