تحقیق اسیدها و بازها ۲۹ ص

تحقیق اسیدها و بازها ۲۹ ص

تحقیق اسیدها و بازها ۲۹ ص

تحقیق-اسیدها-و-بازها-29-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏م‏وضوع تحقیق: اسیدها و بازها
‏۱۳-۴ م‏فهوم اسید و باز از نظر آرنیوس
‏مف‏اهیم متداول مختلف اسید ‏– ‏باز، موضوع بحث فصل ۱۶ هستند. قدیمیترین آنها، مفهوم اسید و باز از نظر آرنیوس، در این بخش عرضه می شود.
‏اس‏ید، به ماده ای گفته می شود که در آب تفکیک شود و یون ‏، ‏که گاهی به صورت ‏ ن‏یز نشان د‏ا‏ده می شود، به وجود آورد. برای مثال
‏گ‏از HCl‏ خ‏الص، متشکل از مولکولهای کووالانسی است. در آب، ‏ (ک‏ه چیزی جز یک پروتون نیست) ناشی از مولکول HCl‏، ‏توسط یک جفت الکترون اکسیژن مولکول آب به شدت جذب میشود. انتقال پروتون به مولکول آب، یک یون ‏ ب‏ه جای میگذارد و به تولید یون هیدرونیوم ‏ م‏یانجامد.
‏د‏ر محلول آبی، همه یونها، آبپوشیده هستند و‏ ‏با نماد (aq)‏ ب‏ه دنبال فرمول یون، نشان داده می شوند. این نماد، تعداد مولکولهای آبی که در اطراف هر یون وجود دارد، نشان نمیدهد. در بسیاری از موارد این تعداد معلوم نشده است و در بسیاری موارد نیز تعداد مولکولهای آب، متغیر است. اما یون ‏، ‏مورد خاص است. بار مثبت یون ‏ (پ‏وتون) با هیچ ابرالکترونی پوشیده نیست و در مقایسه با یونهای دیگر، به غایت کوچک است. بنابراین یون ‏ ب‏ه شدت توسط یک جفت الکترون ناپیوندی مولکول آب جذب میشود و در واقع با آن پیوند ایجاد میکند.
‏ش‏واهدی در دست است که نشان میدهد یون ‏، ‏با سه مولکول دیگر آب تجمع دارد‏ ‏و یونی به فرمول ‏ ت‏شکیل میدهد. شواهد دیگری عقیده وجود چند نوع یون آبپوشیده را در محلول آبی، به طور همزمان تأیید میکند. بنابراین، برخی شیمیدانها، ترجیح میدهند که پروتون آبپوشیده را به صورت
‏ ن‏شان دهند. فرایند انحلال HCl‏ د‏ر آب به صورت زیر نشان داده میشود.
‏در‏ سیستم آرنیوس، باز ماده ای است که یون هیدروکسید، ‏، ‏دارد یا بر اثر انحلال در آب، یون هیدروکسید آبپوشیده به وجود می آورد:
‏تن‏ها هیدروکسیدهای فلزات گروه I A‏ و‏ ‏، ‏ و‏ تا حد خیلی کمی ‏ ا‏ز گروه II A‏ د‏ر آب محلولاند. ولی‏ ‏هیدروکسیدهای نامحلول نیز به عنوان باز، با اسیدها ترکیب میشوند.
‏و‏اکنش یک اسید با بک خنثی شدن نامیده میشود. معادلات یونی در واکنش خنثی شدن به قرار زیرند:
‏مح‏صولات این واکنش یعنی باریم کلرید ‏ و‏ آهن (III)‏ ن‏یترات ‏، ‏نمک خوانده میشوند. ‏ن‏مکها، مواد یونیاند که کاتیون آنها از بازها و آنیون آنها از اسیدها، ناشی شده اند.
‏جد‏ول ۱۳-۳ برخی از اسیدهای معمولی
‏ا‏سیدها
‏ت‏رکیبات دوتایی
‏اس‏یدهای تک پروتونی
‏ا‏س‏یدهای چند پروتونی
HF*
‏ه‏ی‏دروفلئوریک اسید
S*‏۲H
‏ه‏ی‏دروسولفوریک اسید
HCl
‏ه‏ی‏دروکلریک اسید
HBr‏
‏ه‏ی‏دروبرمیک اسید
HI
‏ه‏ی‏دروکسید اسید
‏تر‏کیبات سه تایی
‏۳HNO
‏ن‏ی‏تریک اسید
‏**‏۴SO‏۲H
‏س‏و‏لفوریک اسید
‏*‏۲HNO
‏ن‏ی‏ترواسید
‏*‏۳SO‏۲H
‏س‏و‏لفورواسید
‏۴ClOH
‏پ‏ر‏کاریک اسید
‏**‏۴PO‏۲H
‏ف‏س‏فریک اسید
‏*‏۳HClO
‏ک‏ل‏ریک اسید
‏*‏۲HClO
‏کل‏رواسید
‏*‏۳CO‏۲H
‏ک‏ر‏بنیک اسید
HOCl*
‏هی‏پوکلرواسید
‏*‏۳CO‏۳H
‏ب‏و‏ریک اسید
*‏۲O‏۳H‏۲HC
‏اس‏تیک اسید
‏ب‏رای هر دو واکنش خنثی شدن بالا، معادله یونی نتیجه به قرار زیر است:
‏که‏ به صورت زیر هم نوشته میشود.
‏اس‏یدها، بسته به میزان تفکیکشان در آب، به اسیدهای قوی با ضعیف طبقه بندی می شوند (جدول ۱۳-۳ را ببینید). یک اسید قوی در محلول آبی، ۱۰۰ درصد تفکیک می شود. اسیدهای قوی معمولی عبارتند از‏ HCl‏، HBr‏، HI‏، ‏۳HNO‏ (ت‏نها یونش اول H+‏)،‏ ‏۴HClO‏ و‏ ‏۳HclO‏. ا‏سدیهای معمولی دیگر، اسید ضعیف هستند که در محلول رقیق آبی، کمتر از ۱۰۰ درصد تفکیک میشوند. برای مثال استیک اسید (‏۲O‏۳H‏۲HC‏)،‏ اسیدی ضعیف است.
‏در‏ این معادله، پیکان دوگانه ‏ ن‏شانه آن است که واکنش در هر دو جهت انجامپذیر است. در یک محلول M‏۱ ا‏ستیک اسید، با تفکیک ۴/۰% مولکولها به یون، موازنه واکنش برقرار میشود.
‏تم‏ام هیدروکسیدهای فلزی محلول، ‏ب‏ازهای قویاند. این امر بدیهی است زیرا این مواد، حتی پیش از حل شدن در آب نیز ۱۰۰% یونیاند. از متداولترین بازهای مولکولی، محلول آبی آمونیاک را میتوان نام برد.
‏در‏ این واکنش، مولکول آمونیاک آب یک پ‏ر‏وتون میپذیرد و به یون آمونیوم نبدیل میشود و از آب، یک یون ‏ ب‏اقی میماند. ولی این واکنش، به میزان تقریباً مشابه با استیک اسید، برگشتپذیر است.
‏ا‏سیدهایی که میتوانند از هر مولکول، تنها یک پروتون از ‏د‏ست دهند (مانند HCl‏، ‏۲O‏۳H‏۲HC‏ و‏ ‏۳HNO‏) ا‏سیدهای تک پروتونی نامیده میشوند. برخی اسیدها، میتوانند از هر مولکول بیش از یک پروتون از دست دهند، اینها اسدیهای چندپروتونی نامیده میشوند. مثلاً هر مولکول سولفوریک اسید میتواند دو پروتون از دست دهد:
‏اگ‏ر یک مولکول ‏، ‏با یک مول NaOH‏ ت‏رکیب شود، تنها یک پروتون خنثی میشود.
‏نم‏ک حاصل ‏، ‏نمک اسیدی نامیده میشود، زیرا دارای یک هیدروژن اسیدی است. اگر یک مول ‏ ب‏ا مول ‏ ت‏رکیب شود، هر دو هیدروژن اسیدی خنثی میشوند و نمک خنثی، ‏، ‏به دست میآید.
‏نم‏ک اسیدی را میتوان با ‏ ت‏رکیب کرد تا نمک خنثی تولید شود.
‏از‏ این رو، نوع محصول خنثی شدن یک اسید چند پروتونی، به مقدار اسید و ب‏ا‏ز مصرف شده، بستگی دارد.
‏فس‏فریک اسید، ‏۴PO‏۳H‏، ‏سه هیدروژن اسیدی دارد و میتوان سه نوع نمک (دو نمک اسیدی و یک نمک خنثی) از آن به دست آورد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x