آزمایش یادگیری ازراه کوشش وخطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری ازراه کوشش وخطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری ازراه کوشش وخطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-یادگیری-ازراه-کوشش-وخطا-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏ی‏ادگیری ازراه کوشش وخطا
‏هدف :‏ بررسی یادگیری ازراه کوشش وخطا
‏ی‏ادگیری از راه کوشش وخطا یعنی کورمال کورمال‏ ‏پیش رفتن، راه حل را به طورتصادفی پیدا کردن و با تمرین آموختن.
‏راههای مختلفی برای سنجش حافظه وجود دارد که یکی ازآنها استفاده ازمازیا لابیرنت است. مازها انواع مختلفی دارند که اکثرآنها با استفاده ازتواناییهای حسی ــ حرکتی آموخته می شود. مثلاً درمازU‏ شکل انسانها با نوک مداد یا نوک انگشت خود مسیرصحیح را پیدا می کنند. اما اگرمازمخصوص حیوانات باشد طوری تهیه میشود که حیوان بتواند درداخل آن حرکت کند و خود را به غذا برساند. برای اندازه گیری حافظه انسانها ماز دیگری مورد استفاده قرارمی گیرد که آن را مازذهنی می نامند.
‏وسایل آزمایش :‏
‏کاغذ ومداد، ماز۶ شاخه ای و۱۲ شاخه ای
‏نمونه :
‏ نمونه این آزمایش یک دانشجوی رشته حسابداری است که دارای سن ۲۳ سال می باشد.
‏روش آزمایش :
‏ ابتدا یک ماز۶ شاخه ای را به عنوان مدل ونمونه به آزمودنی نشان دادیم و به او گفتیم که فرض کنید شما درمبدأ هستید ومی خواهید به مقصد برسید.همۀ راهها شماره گذاری شده است. بعضی ازراهها بن بست است وبرخی دیگرشما را به مقصد می رساند. شما باید به طورذهنی این مسیررا بروید. من هرباردو عدد مربوط به یک دو راهه رابرای شما می خوانم اگرشما مسیردرست را انتخاب کردید دو عدد مربوط به
۲
‏دوراهه بعدی را می خوانم واگرعدد غلط انتخاب کردید عدد درست رابا عدد دوراهه دیگری مربوط به همان عدد می خوانم .
‏پس ازتمرین با ماز۶ شاخه ای، آزمایش را با ماز۱۲ شاخه ای(شکل۱) شروع کردیم.آزمایش تا جایی ادامه یافت که آزمودنی توانست سه بارمتوالی ازمبدأ به مقصد برسد. درهرتمرین عددی را که آزمودنی برزبان می آورد می نوشتیم.(جدول۱)
‏لازم به ذکراست که آزمودنی لابیرنتی را که برای آزمایش به کاررفته بود اصلاً ندید.
‏ماز ۱۲ شاخه ای
‏تحلیل نتایج :
‏۱ــ تعداد خطاهای آزمودنی درهریک ازتمرینها را محاسبه کردیم بدین صورت که عدد۱۲ را ازکل پاسخهای آزمودنی کم کردیم. منحنی خطاها یا نموداریادگیری آزمودنی را رسم کردیم. این منحنی همیشه سیرنزولی دارد وکاهش تدریجی خطاها را نشان می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یاد گیری ازراه کوشش وخطا وبه صورت تدریجی به دست می آید.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x