آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-یادگیری-از-راه-کوشش-و-خطا-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏آزمایش‏ ‏یادگیری‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا
‏در‏ ‏این‏ ‏آزمایش‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏ساده‏ ‏با‏ ‏نوعی‏ ‏از‏ ‏یادگیری‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏که‏ ‏حافظه‏ ‏تجسمی‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏نقش‏ ‏مهمی‏ ‏دارد‏ ‏آشنا‏ ‏می‏ ‏شویم‏. ‏اهداف‏ ‏این‏ ‏آزمایش‏ ‏عبارتند‏ ‏از‏ ‏سنجش‏ ‏حافظه‏ ‏و‏ ‏بررسی‏ ‏یادگیری‏ ‏ذهنی‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏یعنی‏ ‏پیدا‏ ‏کردن‏ ‏پاسخ‏ ‏صحیح‏ ‏در‏ ‏جریان‏ ‏یک‏ ‏سلسله‏ ‏اعمال‏ ‏که‏ ‏منجر‏ ‏به‏ ‏شکست‏ ‏یا‏ ‏موفقیت‏ ‏می‏ ‏گردد‏. ‏یادگیری‏ ‏ذهنی‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏یعنی‏ ‏کورمال‏ ‏کورمال‏ ‏پیش‏ ‏رفتن،‏ ‏راه‏ ‏حل‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏تصادفی‏ ‏پیدا‏ ‏کردن‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏تمرین‏ ‏آموختن‏. ‏ماز‏ ‏یا‏ ‏لابیرنت‏ ‏بهترین‏ ‏وسیله‏ ‏ای‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏مطالعه‏ ‏یادگیری‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏می‏ ‏رود‏ ‏زیرا‏ ‏یادگیری‏ ‏آن‏ ‏مستلزم‏ ‏کشف‏ ‏یک‏ ‏سری‏ ‏راه‏ ‏حل‏ ‏هایی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏یک‏ ‏راه‏ ‏به‏ ‏مقصد‏ ‏می‏ ‏رسد‏ ‏و‏ ‏دیگری‏ ‏نمی‏ ‏رسد‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏یادگیری‏ ‏ابتدا‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏کاملاً‏ ‏تصادفی‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏با‏ ‏تمرین‏ ‏انجام‏ ‏می‏ ‏گیرد،‏ ‏ضمناً‏ ‏آزمودنی‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏حافظه‏ ‏خود‏ ‏هم‏ ‏کمک‏ ‏بگیرد‏.
‏در‏ ‏نظریه‏ ‏شرطی‏ ‏سازی‏ ‏وسیله‏ ‏ای‏ ‏ثرندایک،‏ ‏یادگیری‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏رخ‏ ‏می‏ ‏دهد‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏نظریه‏ ‏فرض‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏نتیجه‏ ‏یک‏ ‏رفتار‏ ‏برای‏ ‏یادگیرنده‏ ‏خوشایند‏ ‏باشد‏ ‏آن‏ ‏رفتار‏ ‏به‏ ‏محرکی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏حضور‏ ‏آن‏ ‏انجام‏ ‏شده‏ ‏پیوند‏ ‏خواهد‏ ‏خورد‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏رابطه‏ ‏قانون‏ ‏اثر‏ ‏می‏ ‏گویند‏. ‏در‏ ‏روش‏ ‏یادگیری‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏،‏ ‏فرد‏ ‏چند‏ ‏راه‏ ‏در‏ ‏پیش‏ ‏رو‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏امتحان‏ ‏تک‏ ‏تک‏ ‏آنها،‏ ‏راه‏ ‏های‏ ‏خطا‏ ‏را‏ ‏کشف‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏نوبت‏ ‏بعدی‏ ‏ترک‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏راهی‏ ‏که‏ ‏موفقیت‏ ‏آمیز‏ ‏بوده‏ ‏را‏ ‏ادامه‏ ‏می‏ ‏دهد‏. ‏این‏ ‏مانند‏ ‏کسی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اصلاً‏ ‏پیش‏ ‏هیچ‏ ‏مکانیکی‏ ‏تعلیم‏ ‏ندیده‏ ‏ولی‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏ ‏کارهای‏ ‏ماشین‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏انجام‏ ‏می‏ ‏دهد‏. ‏چنین‏ ‏شخصی‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏کوشش‏ ‏و‏ ‏خطا‏ ‏به‏ ‏چنین‏ ‏یادگیری‏ ‏رسیده‏ ‏است‏.
‏در‏ ‏چنین‏ ‏شرایطی‏ ‏شخص‏ ‏هر‏ ‏قدر‏ ‏دارای‏ ‏حافظه‏ ‏بهتری‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏سریعتر‏ ‏بتواند‏ ‏اطلاعاتی‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏کوشش‏ ‏های‏ ‏قبلی‏ ‏بدست‏ ‏آمده‏ ‏بازیابی‏ ‏کند،‏ ‏زودتر‏ ‏و‏ ‏راحت‏ ‏تر‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏راه‏ ‏های‏ ‏صحیح‏ ‏را‏ ‏یاد‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏راههای‏ ‏خطا‏ ‏تشخیص‏ ‏دهد‏. ‏حافظه‏ ‏در‏ ‏پردازش‏ ‏اطلاعات‏ ‏نقش‏ ‏تعیین‏ ‏کننده‏ ‏ای‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏بدون‏ ‏آن،‏ ‏پردازش‏ ‏صورت‏ ‏نمی‏ ‏گیرد‏. ‏وقتی‏ ‏شخصی‏ ‏بوسیله‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏حواس‏ ‏خود‏ ‏چیزی‏ ‏را‏ ‏دریافت‏ ‏می‏ ‏کند،‏ ‏برای‏ ‏دفعات‏ ‏بعد‏ ‏نیز‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏ذهن‏ ‏خود‏ ‏حاضر‏ ‏سازد‏ ‏بدون‏ ‏آنکه‏ ‏احتیاج‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏از‏ ‏نو‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏احساس‏ ‏نماید‏. ‏برای‏ ‏مثال‏ ‏اگر‏ ‏یک‏ ‏روز‏ ‏دوست‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مکانی‏ ‏ملاقات‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏بین‏ ‏آنها‏ ‏مذاکراتی‏ ‏واقع‏ ‏شود‏ ‏خاطره‏ ‏این‏ ‏ملاقات‏ ‏و‏ ‏مذاکره‏ ‏در‏ ‏ذهن‏ ‏او‏ ‏باقی‏ ‏مانده‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏وقت‏ ‏بخواهد‏ ‏آن‏ ‏ملاقات‏ ‏و‏ ‏گفتگو‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏یاد‏ ‏آورده‏ ‏و‏ ‏آن‏ ‏موقعیت‏ ‏و‏ ‏کلمات‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏صفحه‏ ‏ذهن‏ ‏حاضر‏ ‏می‏ ‏سازد‏. ‏حافظه‏ ‏کوتاه‏ ‏مدت‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏گذشت‏ ‏زمان‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏تمرین‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏به‏ ‏حافظه‏ ‏بلند‏ ‏مدت‏ ‏تبدیل‏ ‏شود‏. ‏بنابراین‏ ‏هر‏ ‏یادگیری‏ ‏تازه‏ ‏برای‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏حافظه‏ ‏ثبت‏ ‏و‏ ‏باقی‏ ‏بماند‏ ‏و‏ ‏زود‏ ‏از‏ ‏بین‏ ‏نرود‏ ‏نباز‏ ‏به‏ ‏زمان‏ ‏و‏ ‏تمرین‏ ‏دارد‏. ‏وقتی‏ ‏آزمودنی‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏یک
۲
‏ ‏ماز‏ ‏ذهنی‏ ۱۲ ‏شاخه‏ ‏ای‏ ‏را‏ ‏سه‏ ‏بار‏ ‏متوالی‏ ‏بدون‏ ‏خطا‏ ‏طی‏ ‏کند‏ ‏فرض‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏حافظه‏ ‏کوتاه‏ ‏مدت‏ ‏به‏ ‏حافظه‏ ‏بلند‏ ‏مدت‏ ‏تبدیل‏ ‏شده‏ ‏است‏.

‏توصیف‏ ‏آزمایش
‏آزمودنی
‏نمونه‏ ‏آزمایش‏ ‏یک‏ ‏نفر‏ ‏انتخاب‏ ‏شد‏. ‏در‏ ‏آزمایشهای‏ ‏تک‏ ‏آزمودنی،‏ ‏آزمودنی‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏دفعات‏ ‏زیاد‏ ‏تحت‏ ‏آزمایش‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتیجه‏ ‏اندازه‏ ‏های‏ ‏بیشتر‏ ‏و‏ ‏دقیقتر‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏می‏ ‏آید‏.

‏وسایل‏ ‏آزمایش
‏وسیله‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏آزمایش‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏گیرد‏ ‏عبارتند‏ ‏از‏: ‏دو‏ ‏عدد‏ ‏ماز‏ ‏یا‏ ‏لابیرنت‏ ‏متفاوت‏ ‏از‏ ‏هم‏- ‏چشم‏ ‏بند‏ – ‏کاغذ‏ ‏و‏ ‏قلم‏. ‏لازم‏ ‏به‏ ‏ذکر‏ ‏است‏ ‏کلیه‏ ‏شاخه‏ ‏های‏ ‏ماز‏ ‏بطور‏ ‏تصادفی‏ ‏با‏ ‏اعدادی‏ ‏شماره‏ ‏گذاری‏ ‏شده‏ ‏اند‏.

‏اجرای‏ ‏آزمایش
‏آزمایش‏ ‏در‏ ‏منزل‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏محیطی‏ ‏آرام‏ ‏که‏ ‏حواس‏ ‏آزمودنی‏ ‏پرت‏ ‏نشود‏ ‏انجام‏ ‏شد‏. ‏در‏ ‏ابتدا‏ ‏یک‏ ‏ماز‏ ۶ ‏شاخه‏ ‏ای‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مدل‏ ‏که‏ ‏هر‏ ‏شاخه‏ ‏آن‏ ‏بصورت‏ ‏تصادفی‏ ‏شماره‏ ‏گذاری‏ ‏شده‏ ‏بود‏ ‏در‏ ‏اختیار‏ ‏آزمودنی‏ ‏قرار‏ ‏دادیم‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏وی‏ ‏اطلاع‏ ‏داده‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏مرحله‏ ‏صرفا‏ ‏جهت‏ ‏تمرین‏ ‏و‏ ‏یادگیری‏ ‏روش‏ ‏کشف‏ ‏راه‏ ‏صحیح‏ ‏می‏ ‏باشد‏.
‏این‏ ‏مرحله‏ ‏صرفاً‏ ‏جهت‏ ‏یادگیری‏ ‏آزمودنی‏ ‏از‏ ‏ماز‏ ‏بود‏. ‏به‏ ‏آزمودنی‏ ‏گفته‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏فرض‏ ‏کند‏ ‏در‏ ‏مبدا‏ ‏ماز‏ ‏آزمایشی‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏می‏ ‏خواهد‏ ‏به‏ ‏انتهای‏ ‏آن‏ ‏و‏ ‏مقصد‏ ‏برسد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏مرحله‏ ‏یک‏ ‏دوراهی‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏راه‏ ‏به‏ ‏مقصد‏ ‏می‏ ‏رسد‏ ‏و‏ ‏راه‏ ‏دیگر‏ ‏به‏ ‏مقصد‏ ‏منتهی‏ ‏نمی‏ ‏شود‏.
‏ما‏ ‏برای‏ ‏آزمودنی‏ ‏دو‏ ‏عدد‏ ‏می‏ ‏خوانیم‏ ‏اگر‏ ‏وی‏ ‏مسیر‏ ‏درست‏ ‏را‏ ‏انتخاب‏ ‏کرد‏ ‏ما‏ ‏دو‏ ‏عدد‏ ‏دیگر‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏دوراهی‏ ‏دوم‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏خوانیم‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏صورت‏ ‏صحیح‏ ‏بودن‏ ‏مسیر‏ ‏انتخابی‏ ‏آزمودنی‏ ‏این‏ ‏کار‏ ‏ادامه‏ ‏پیدا‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏ولی‏ ‏اگر‏ ‏آزمودنی‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏دوراهی‏ ‏مسیر‏ ‏نادرست‏ ‏را‏ ‏انتخاب‏ ‏کند‏ ‏ما‏ ‏مجددا‏ ‏مسیر‏ ‏دیگر‏ ‏همان‏ ‏دوراهی‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏خوانیم‏ ‏که‏ ‏عدد‏ ‏درست‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏مشترک‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏آزمودنی‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏تکرار‏ ‏آن‏ ‏عدد‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏دوراهی‏ ‏متوجه‏ ‏درست‏ ‏بودن‏ ‏آن‏ ‏عدد‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏انتخاب‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏تصحیح‏ ‏نماید‏.
‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مثال‏ ‏فرض‏ ‏کنید‏ ‏دو‏ ‏عدد‏ ۴ ‏و‏ ۱۰ ‏را‏ ‏برای‏ ‏شما‏ ‏می‏ ‏خوانم‏ ‏شما‏ ‏عدد‏ ۴ ‏را‏ ‏انتخاب‏ ‏می‏ ‏کنید‏ ‏چون‏ ۴ ‏پاسخ‏ ‏درست‏ ‏نمی‏ ‏باشد‏ ‏دو‏ ‏عدد‏ ۱۰ ‏و‏ ۷ ‏را‏ ‏برای‏ ‏شما‏ ‏می‏ ‏خوانم‏ ‏شما‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏تکرار‏ ‏عدد‏ ۱۰ ‏متوجه‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x