آزمایش سنجش خطای ادراکی مول۱ (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول۱ (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش سنجش خطای ادراکی مول۱ (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-سنجش-خطای-ادراکی-مول1-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏سنجش خطای ادراکی مولر-لایر (Muller-lyer illusion‏)
‏مقدمه
‏تنها راه ارتباط ما با دنیای اطرافمان اطلاعاتی است که توسط حواس ما از محیط دریافت، به مغز رسیده و در آنجا سازمان‌دهی و تفسیر می‌شود که به این فرایند ادراک گفته می‌شود. اما در بعضی مواقع بین واقعیت و بازنمایی ادراکی ما نوعی ناهماهنگی یا ناهم‌خوانی وجود دارد و آنچه ما ادراک می‌کنیم با واقعیت تفاوت دارد که به آن خطای ادراکی گفته می‌شود. خطاهای ادراکی نابهنجاری نیستند بلکه فرایندی هستند که به صورت طبیعی در ادراک ما به وجود می‌آید. خطای ادراکی را نباید با توهم اشتباه گرفت. در توهم ادراک بدون وجود محرک حسی صورت می‌پذیرد درحالی‌که در خطای ادراکی محرک وجود دارد ولی اشتباه ادراک می‌شود. این یک امر طبیعی است که در همه انسان‌ها وجود دارد. هر‌چند اطلاعات جزء به جزء به حواس ما می‌رسد، با این حال ما آدمیان جهان را به صورت بخش‌های جدا از هم ادراک نمی‌کنیم بلکه با جهانی پر از اشیاء و آدم‌ها و کل‌های یک‌پارچه مواجه هستیم. تنها در شرایط استثنایی مانند زمانی که سرگرم طراحی و نقاشی هستیم از وجود اجزاء و ویژگی‌های جدا از هم محرک‌ها آگاهی می‌یابیم وگرنه بیشتر اوقات اشیاء را سه بعدی می‌بینیم و صداها را در قالب کلمات و موسیقی می‌شنویم. در تعریف احساس این‌گونه آمده است: انتقال اثر محرک از گیرنده حسی به سیستم اعصاب مرکزی،‌که به‌صورت عینی قابل پیگیری است(ایروانی و خداپناهی، ۱۳۷۹، ص۲۱)…
۲
‏در مبحث ادراک می‌خواهیم بدانیم که آدمی چگونه احساس‌هایش را یکپارچه می‌کند، به صورت دریافت‌های ادراکی در‌می‌آورد و سپس این دریافت‌های ادراکی را برای شناخت جهان به‌کار‌می‌برد (دریافت ادراکی نتیجه فرآیند ادراکی است). امروزه پژوهشگران ، در بررسی ادراک، بیشتر در پی پاسخ این سؤال هستند که دستگاه ادراکی برای حل چه مسایلی ساخته ‌شده ‌است. در این چشم انداز همواره دو مسئله کلی مطرح است: دستگاه ادراکی باید معین کند که (الف) این شی «چیست» (سیب، یا گربه، یا میز، یا ‏…‏)‏،‏ ‏و‏ (‏ب‏) ‏این‏ ‏شی‏ ‏در‏ ‏«کجا»‏ ‏قرار‏ ‏دارد‏ ( ‏به‏ ‏فاصله‏ ‏یک‏ ‏متر‏ ‏در‏ ‏سمت‏ ‏چپ‏ ‏صدها‏ ‏متر‏ ‏جل‏وتر و ‏…‏). ‏این‏ ‏دو‏ ‏مسئله‏ ‏در‏ ‏ادراک‏ ‏شنوایی‏ ‏و‏ ‏هم‌چنین‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏سایر‏ ‏دستگاه‌های‏ ‏حسی‏ ‏نیز‏ ‏مطرح‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏بینایی‏ ‏فرآیند‏ ‏تعیین‏ ‏ماهیت‏ ‏اشیاء‏ ‏را‏ ‏باز‏ ‏شناختی‏ ‏طرح‏ یا به اختصار بازشناسی می‌نامند. بازشناسی برای ادامه زندگی آدمی بسیار مهم است، زیرا غالباً برای پی بردن به برخی از ویژگی‌های اساسی هر شی ابتدا باید بدانیم آن شی چیست. تعیین محل اشیاء را مکان‌یابی فضایی یا به اختصار مکان‌یابی گویند. مکان‌یابی نیز برای ادامه حیات ضروری است. با مکان‌یابی است که راه خود را در محیط می‌یابیم. اگر این توانایی را نداشتیم، دائماً با اشیاء تصادم می‌کردیم،‌ نمی‌توانستیم چیزهایی را که دستمان را به سویشان دراز می‌کنیم بگیریم یا به سمت اشیاء و جانوران خطرناک می‌رفتیم. هدف دیگر دستگاه ادراکی، علاوه بر مکان‌یابی و بازشناسی اشیاء، ثابت نگه‌داشتن شکل ظاهری اشیاء به ‌رغم تغییر دایمی تأثیر و تصویر آنها بر شبکیه است. این ثبات ادراکی یکی دیگر از موضوع‌های مورد توجه ماست. در تعریف ادراک اینگونه آمده است: ادراک فرآیند ذهنی یا روانی است که گزینش و سامان‌دهی اطلاعات حسی و نهایتاً حسی معنی‌دار می‌شود و از این طریق انسان روابط امور و معانی اشیاء را درمی‌یابد (همان، ص۲۲).
‏ممکن است این سؤال پیش آید که از لحاظ زمانی چه فرقی بین احساس و ادراک است و تقریباً هیچ فاصله‌ای با هم ندارند؟ این سؤال طبیعتاً به ذهن می‌رسد و در جواب آن باید گفت که عمل ادراک به‌ اندازه‌ای سریع در ذهن انسان صورت می‌گیرد که هم‌زمان با احساس بنظر می‌رسد و برای همین ممکن است بین آنها اشتباه شود. البته این خطاها آن‌چنان معمولی و نامحسوس به‌نظر می‌رسند و کمتر کسی به وضوح متوجه خطاهای خود می‌شود و آن را می‌پذیرد. خطاهای قابل توجه آدمی در زندگی ماشینی و صنعتی امروز و به ویژه در محیط زندگی با ابعاد هندسی آشکارترند. از این جمله ، خطای حرکت ظاهری، حرکت استروبوسکوپی، خطای هندسی و خطای ماه را می‌توان نام برد(ایروانی،۱۳۸۶،ص ۱۲۰).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x