آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش تست سرعت ضربه‌زدن (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-تست-سرعت-ضربه‌زدن-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏تست سرعت ضربه‌زدن
‏چکیده
‏تصوّر کنید که قصد دارید کارخانه‌ای را تأسیس کنید و با قرار دادن سرمایه‌ای زیاد به تولید محصولی خاص بپردازید. برای عملی کردن این تصمیم علاوه بر گذراندن مراحل قانونی و احداث کارخانه و ابزار آلات ویژه‌ی آن کار، موضوع مهمّ دیگری پیش روی شماست. آن موضوع صف طویلی از کارگران خواهان شغل است که در پشت درب دفتر شما صف کشیده‌اند. شما نه قادر به این هستید که همه‌ی آن‌ها را بپذیرید و نه می‌توانید همه‌ی آن‌ها را رد نمایید. بهترین کار در این موقع طرّاحی یک آزمون علمی- عملی برای سنجش کارگرانی است که به کار شما می‌آیند و شرایط استخدام شدن را دارند. ما در این نوشتار به برخی از این آزمون‌ها که در یک نام‌گذاری کلّی به آزمون‌های سنجش مهارت‌های حرکتی معروف هستد، خواهیم پرداخت و معرّفی خواهیم کرد. مبحث سرعت ضربه از جمله موارد مطرح شده در روان‌شناسی تجربی می‌باشد و می‌توان گفت از مطالب مهم و پرثمره در این علم است که از نظر عملی بسیار مفید و پرثمره برای زندگی انسان امروزی می‌باشد. از ثمرات بسیار قابل لمس این شاخه، بحثی است که در روان‌شناسی کار و استخدام از آن صحبت می‌شود. اگر افراد مورد نظر برای استخدام از تست‌های سرعت ضربه سربلند بیرون آیند و سپس استخدام شوند آثار بسیار مثبتی برای صاحبان مشاغل خواهد داشت. هدف ما از این نوشتار پرداختن به این موضوع و معرّفی آن می‌باشد و در انتهای کار به آزمایشی که در آن به صورت عملی و با استفاده از دستگاه سنجش سرعت ضربه انجام شده است، خواهیم پرداخت و نتایج به دست آمده را مطرح خواهیم کرد.
‏کلیدواژه: تست سرعت ضربه[۱]، مهارت حرکتی[۲]، روان‌شناسی کار[۳]
‏مقدّمه
‏سرعت ضربه در افرادگوناگون متفاوت می‌باشد و از مباحث روان- تنی[۴] شمرده می‌شود. در گزارش‌های قبلی و در ضمن مباحثی که گذشت به صورت ضمنی به برخی موارد روان- تنی اشاره کردیم، مانند تست زمان واکنش، دقّت در هدف‌گیری و… ، همچنین به برخی از تعاریف و مبانی که در مباحث روان- تنی استفاده می‌شوند اشاره کردیم. از آن‌جایی که دوباره می‌خواهیم به یکی از موارد و آزمایش‌های روان- تنی اشاره کنیم ناگزیر از آن هستیم تا دوباره به آن تعاریف و مبانی و تقسیم‌بندی‌ها رجوع مختصری داشته باشیم تا این‌که به امید حق‌تعالی با دید روشنی به ارائه‌ی آزمون سرعت ضربه و مباحثی که با آن مرتبط است بپردازیم. بنابراین بخشی از مطالبی که به هر دو گزارش مربوط است تکراری می‌باشد.
۲
‏یکی از خصوصیّات آدمی این است که افرادش با هم متفاوتند. آدم‌ها هم از نظر جسمانی و ظاهری با هم تفاوت دارند و هم از نظر ذهنی و روانی و هم از نظر سازگاری اجتماعی. مطالعه‌ی علمی درباره‌ی تفاوت‌های فردی‏[۵]‏ با تحقیقات گالتون‏[۶]‏ و ریموند برنارد کتل‏[۷]‏ آغاز گردید. گالتون می‌خواست بداند چه عواملی باعث می‌شود تا بعضی افراد نسبت به دیگران باهوش‌تر شوند. او تلاش می‌کرد رابطه‌ی بین وراثت و هوش و همچنین همبستگی بین خصیصه‌های مختلف افراد را کشف نماید. کتل علاقه‌مند به مطالعه درباره‌ی تفاوت‌های فردی از نظر حسّی و حرکتی و بعضی استعدادهای دیگر بود. مردم گاهی از لحاظ ظاهری باهم متفاوتند. این تفاوت‌ها قابل مشاهده‌اند. همچون تفاوت در اندازه‌ی قد، وزن، رنگ پوست، رنگ چشم و … از سوی دیگر افراد از نظر هوش، استعداد، عواطف، هیجان‌ها و به‌طور کلّی رفتار نیز باهم تفاوت دارند که همه مستقیماً قابل مشاهده نمی‌باشند. به‌طور کلّی می‌توان گفت افراد آدمی از جهات زیر متفاوتند:
‏ساختمان بدنی و اندام‌ها، چهره و زیبایی، قدرت عضلانی و نیروهای جسمانی، توانایی‌های عمومی ذهنی و استعدادهای خاص، ثبات و هیجان‌پذیری، عواطف و گرایش‌ها و سازگاری با محیط اجتماعی.
‏مجموع این تفاوت‌ها کلّاً در رفتار و توانایی فرد اثر می‌گذارد و در نتیجه باعث می‌شود که هرگاه فردی را شناختیم، انتظارات معیّنی از او داشته باشیم. امروز تلاش روان‌شناسان این است که اوّلاً تفاوت‌های خاصّ میان افراد را بشناسند، دوم این‌که به عوامل این تفاوت‌ها پی ببرند و سوم این‌که در صورت امکان بعضی از آن‌ها را از لحاظ کمّی کیفی تغییر داده و به سطح بهینه سوق دهند. (مقدّمی‌پور، ۱۳۸۳)
‏«انسان از زمان‌های قدیم به تفاوت بین افراد در انجام کارها و وظایف پی برده بود. زیرا هرکس کار یا حرفه‌ای را بر می‌گزیند که توانایی انجام آن‌را داشته باشد. همچنین بعضی کارها را فقط به افراد به‌خصوصی محوّل می‌نمودند.» (همان، ص‌۲۴)
‏حال چرا باید در انتخاب افراد وسواس به خرج داد؟ آقای مقدّمی‌پور در ادامه‌ی همین مطلب در کتاب روان‌شناسی کار اضافه می‌کند:
‏«پشتوانه‌ی نظری افزایش وسواس در امر گزینش نیروی انسانی برای مشاغل مختلف، پذیرش همین واقعیّت، یعنی تفاوت‌های فردی است. زیرا برای انجام هر کار و موفّقیّت در هر وظیفه‌ی شغلی، نیاز به یک‌سری توانایی‌ها و ویژگی‌های جسمانی، ذهنی و شخصیّتی خاص است. مثلاً در بعضی از مشاغل، توانایی‌های شناختی نقش اوّل را ایفا می‌کند، در برخی دیگر، نیروهای بدنی و جنبشی بسیار اهمّیّت دارد، و پاره‌ای از وظایف شغلی مستلزم دارا بودن توان بالای ارتباطی، مردم‌آمیزی و حسن رفتار با دیگران است.»

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x