آزمایش حل مسأله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش حل مسأله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش حل مسأله (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-حل-مسأله-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏آزمایش حل مسأله (انعطاف پذیری ذهن)
‏ ‏هدف از انجام این آزمایش مطالعه استعداد آزمودنی در تعویض نگرش به هنگام حل مسأله است. در این آزمایش انعطاف پذیری ذهن بررسی می شود و انعطاف پذیری ذهن یعنی‏ ‏توانایی کنار گذاشتن چار چوب های ذهنی گذشته و‏ ‏ توانایی دیدن اندیشه های جدید و بررسی افکار نو و پذیرش مناسب ترین و کار آمد ترین روش های حل مسئله.‏ ‏تکرار در اعتراف به موقع به اشتباهات و اقرار صادقانه به آنچه نمی دانیم باعث می شود این خصوصیت خوب به یک رفتار طبیعی و عادت مقبول تبدیل گردیده و این توانایی را بدهد تا چارچوب های ذهنی باطل را فرو بریزد. هر اندازه خلاقیت و نوآوری بیشتر باشد به همان اندازه انعطاف پذیری بیشتر شده و وقت کمتری به حراست و دفاع از افکار غلط گذشته صرف خواهد شد.‏ ‏انعطاف پذیری یکی از ویژگی های افراد خلاق به شمار می آید.‏ ‏شناخت مسائل، تحلیل و بازسازی‏ ‏اطلاعات، ابداع راه حل ها‏ ‏یا‏ ‏تعدیل‏ ‏های نو یا بدیع‏ ‏فعالیت های ذهنی برای‏ ‏فرآیند خلاقیت‏ ‏ضروری است.‏ ‏خلاقیت فرآیندی ذهنی است، بدین صورت که یک فرد، عقاید یا فرآورده های تازه ای خلق می کند و یا اینکه عقاید و فرآورده های موجود را در سبکی که برای خودش یا دیگری بدیع باشد ترکیب می نماید. ریشه‏ ‏نوآوری و تفکر خلاق در نوع‏ ‏و روش‏ ‏فکری‏ ‏انسان نهفته است. درحقیقت‏ ‏فرد خلاق‏ ‏کسی‏ ‏است‏ ‏که از ذهنی‏ ‏جستجوگر و آفریننده‏ ‏برخوردار باشد. بررسی تعاریف‏ ‏خلاقیت‏ ‏نشان می‏ ‏دهد‏ ‏که عده ای‏ ‏از آنها‏ ‏به ویژگی های‏ ‏شخصیتی افراد، بعضی به فرآیند و برخی‏ ‏نیز به نتیجه و محصول خلاقیت پرداخته اند. بنابر تعریفی،‏ ‏خلاقیت‏ ‏توانایی مرزشکنی‏ ‏یا توانایی سفر به فراسوی‏ ‏چهارچوب‏ ‏استاندارد های علمی- شغلی- حرفه ای‏ ‏و اجتماعی‏ ‏را دربر می گیرد. به عبارتی دیگر خلاقیت‏ ‏هم درک‏ ‏و پذیرش‏ ‏الگوهای‏ ‏قبلی و هم‏ ‏تشکیل‏ ‏و ابداع‏  ‏الگوهای‏ ‏جدید را‏ ‏در حوزه های‏ ‏مختلف شامل می شود.
‏ 
‏توصیف آزمایش
‏وسایل آزمایش
‏یک برگه حاوی ۹ مسأله (مندرج در پیوست)، کورنومتر.
‏ 
‏اجرای آزمایش
‏یک برگه حاوی ۹ مسأله در اختیار آزمودنی قرار داده می شود و برای وی گفته می شود که:
‏در برگه مورد نظر تعدادی مسأله در اختیار شما گذاشته می شود که باید آنها را حل نمائید. ابتدا، مسئله اول را برای آزمودنی شرح و راه حل آن نیز برای وی توضیح داده شد. مسائل به این صورت است که
۲
‏سه ظرف در اختیار داریم:‏ A, B, C‏ ‏. می خواهیم مقدار معینی آب داشته باشیم.‏ ‏ مثلاً در مسأله اول، یک ظرف ۲۹ لیتری و یک ظرف ۳ لیتری داریم که می خواهیم ۲۰ لیتر‏ ‏ آب داشته باشیم. برای این کار ابتدا ظرف ۲۹ لیتری را پر می کنیم بعد سه بار با ظرف ۳ لیتری از روی آن، آب بر می داریم بدین ترتیب مسأله حل شده و ۲۰ لیتر آب خواهیم داشت. در ادامه از آزمودنی خواسته می شود تا ۸ مسئله دیگر را به ترتیب و یکی پس از دیگری حل نماید. محاسبات لازم برای هر مسئله را در مقابل آن بنویسد. از آزمودنی خواسته می شود که تند و سریع کار نموده و فرآیند حل مساله و زمان صرف شده برای حل هر مسأله را نیز در ستون مقابل آن بنویسد.
‏ 
‏روش های تحلیل
‏روش حل هر مسأله که توسط آزمودنی در ستون مقابل هر مسئله نوشته شده، مطالعه و بررسی می گردد. در بررسی روش حل مسائل بدنبال آن هستیم که آیا آزمودنی صرفاً از یک روش تا پایان استفاده نموده یا در نگرش و روش خود تغییر ایجاد نموده است؟ اگر آزمودنی تحت تاثیر یک چارچوب ثابت قرار گرفته و از یک روش تکراری تا انتها برای حل مسائل استفاده نموده،‏ ‏پس می توان چنین نتیجه گرفت که‏ ‏خلاقیت آزمودنی در سطح پایینی بوده و نتوانسته با استفاده از انعطاف پذیری ذهن،‏ ‏الگوهای فکری و‏ ‏نگرش خود را برای حل مساله‏ ‏ تعویض نماید.
‏افراد با انعطاف پذیری ذهنی پایین در توانایی کنار گذاشتن چار چوب های ذهنی گذشته و دیدن اندیشه های جدید و بررسی و پذیرش روش های نو و کار آمد‏ ‏ضعیف عمل می کنند. و همانطور که می دانیم انعطاف پذیری یکی از ویژگی های افراد خلاق بشمار می آید. افرادی که دارای خلاقیت پایین و هوشبهر بالا هستند عموماً معتاد به کسب موفقیت هستند و بیشترین تلاش خود را صرف آن می کنند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x