مقاله مصالح word

مقاله مصالح word

مقاله مصالح word

مقاله-مصالح--wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فصل اول- تئوری ها
‏۱- ‏بتن
‏بتن ماده بسیار سخت و سنگ مانندی است که از ترکیب مقدار معین و حساب شده ای سیمان, شن, ماسه, و سیمان افزوده شد, سیمان و آب باهم وارد فعل و انفعالات شیمیایی حرارت زا می گردند. در اثر این فعل و انفعالات ماده ژله مانند و چسبنده ای بوجود می آید که مصالح مختلف داخل بتن را به هم پیوند داده و به صورت ماده سختی در می آورد. همچنین در اثر این فعل و انفعالات مقدار کمی بلور سیمان نیز در مخلوط بوجود می آید.
‏در مرحله گرفتن و سخت شدن بتن, ژله سیمان به مرور زمان غلیظ تر شده و حجمش کاهش می یابد و در تمام جرم آن بلورهایی بوجود می آید که ماده سختی را ایجاد می کند. آب مهمترین نقش را در گرفتن و سخت شدن بتن دارد. آب اضافی باعث حل شدن ژله گردیده و مقداری از آن نیز متعاقبا وارد فعل و انفعالات شیمیایی با ذرات غیر فعال تر ( از نظر ترکیب شیمیایی غیر فعال تر) سیمان می شود. قسمت دیگری از این آب با هوایی که در مخلوط محبوس گردیده فضاهای کوچک و میکروسکوپی را اشغال می کند, که بعدا در اثر, تبخیر هوا و آب باهم آزاد شده و نتیجتا این فضاها خالی می مانند.
‏به همین دلیل آب زیادی چون باعث بوجود آمدن خلل و فرج اضافی در بتن می گردد. مقاومت بتن را کاهش می دهد. مقدار آب لازم جهت انجام فعل و انفعالات شیمیایی در بتن فقط حدود بیست درصد وزن سیمان می باشد. اما برای اینکه بتوان بتن را براحتی ریخته و کوبید با توجه به نوع کار باید نسبت آب به سیمان بزرگتر از ۲/۰ باشد, ولو اینکه این آب اضافی مقاومت بتن را کاهش دهد. اخیرا برای جلوگیری از کاهش مقاومت بتن ‏در اثر وجود آب اضافی و افزایش مقاومت آن در مقابل سایش (در دالهای بتنی پیاده رو)، پس از ریختن بتن و کوبیدن آن، آب زیادی را با قرار دادن فیلترهای در روی سطح بتن و با ایجاد خلا از داخل بتن کشیده (آبی که در ابتدا
‏برای روانی بتن لازم بوده ولی از نظر فعل و انفعالاتی شمیائی لازم نمی باشد و باعث کاهش مقاومت بتن می شود) و به خارج هدایت می کنند. امروزه با استفاده از مواد روان کننده می توان آب ‏بتن را تا سرحد امکان کاهش و در نتیجه مقاومت آن را در عین حفظ قابلیت روانی افزایش داد.
‏نگهداری صحیح از بتن اهمیت بسیار زیادی در مقاوت و رفتار بعدی آن تحت تاثیر بار دارد. اگر بتن زودتر از موقع معینی خشک شود. امکان دارد که مقاومتش ۳۰ درصد و یا بیشتر کاهش یابد، هم‏چنین اگر درجه حرارت بتن تازه‏ تا‏ ‏زیر ۴ درجه سانتیگراد پایئن رود، مقاومت آن ممکن است به همان میزان (منظور ۳۰ درصد یا بیشتر) کاهش یابد. اگر بتن تازه یخ بزند مقاومتش تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. آزمای‏شهای متعدد نشان داده که یخ زدن بتنی که ۷۰% ‏ مقاومتش (منظور مقاومت ۲۸ روزه می باشد) را به دست آورده ضرری ندارد و این بتن بعد از گرم شدن مقاومت کاملش را به دست خواهد آورد.
‏مقاومت فشاری بتن مانند سنگهای طبیعی بسیار زیاد است به همین دلیل این ماده برای استفاده در ساختمان عضو هایی که عمدتا تحت فشار قرار دارد مانند ستونها و قوسها بسیار مناسب می باشد. از طرف دیگر بتن مانند سنگ های طبیعی نسبتا شکننده بوده و مقاومت کششی آن بسیار کم است. این موضوع باعث می شود که نتوان از این ماده به طور اقتصادی در ع‏ضوهائی که تحت اثر کشش خالص قرار دارند (مثل کلاف ها) و یا عضو هایی که در بعضی از قسمت های مقطع شان کشش وجود دارد (مثل تیرها و یا دیگر عضوهای خمشی) استفاده کرد. چون مقاوت کششی بتن غیر مسطح کم است، نتیجه می شود که بتن غیر مسلح در خمش، برش و پیچش ضعیف

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x