دانلود مقاله هنر نگار گری ایران ۲۸ ص

دانلود مقاله هنر نگار گری ایران ۲۸ ص

دانلود مقاله هنر نگار گری ایران ۲۸ ص

دانلود-مقاله-هنر-نگار-گری-ایران-28-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏۱-آل جلایر :بغداد
‏(حدود ۸۴-۷۳۰/۸۲-۱۳۳۰)
‏ هر نوع ارزیابی از هنر نگارگری کهن ایران را باید با گزارش دوست محمد شروع کرد که در سال ۹۵۱/۱۵۴۴ آلبومی برای ابراهیم میرزا شاهزاده صفوی ترتیب داد و مقئمه ای بر آن نگاشت ؛این آلبوم امروزه در موزه کتابخانه توپ قاپی در استانبول (۲۱۵۴.‏ﻫ‏)‏ ‏محفوظ است . خود دوست محمد برای مدتی نقاش ثابت دربار شاه طهماسب بود و در تهیه صفحات پایانی شاهنامه هاتن ارشد (روچیلد سابق) دست داشت ‏. بنابراین وی یکی از صاحبان سنن سینه به سینه ای هنر نگار گری بوده که از نسلی به نسل دیگر نقاشان درباری مکتقل می شده است و از اینجاست که گزارش و گفته های وی از اعتماد و اطمینان
‏ ویژه ای برخوردار است . او درباره نقاشانی که از نظر زمانی چندان فاصله با هاگارث( )و سرجاشوا رینولدز ( )نقاشان انگلیسی نداشت و با توجه به تاریخ طولانی هنر مقطع وسیعی را در بر نمی گرفت.
‏دوست محمد پس از یک مقدمه افسانه گونه که در آن هنر نقاشی را به دانیال نبی نسبت داده و سپس به مانی و شاپور در دوره ساسانی پرداخته ، به بررسی نقاشی سده عشتم / چهاردهم همت گماشته است:
‏«‏هنر نقاشی تا سلطنت ابوسعید (۳۴-۷۱۷/۳۴-۱۳۱۷) در کشور ختا ودر‏ دیار فرنگ شکوفا شد . سپس استاد احمد موسوی صنعت نقتشی را از پدرش آموخت و حجاب از چهره نقاشی بر گرفت و نوعی از آن را که تا به زمان ما ادامه یافته ،بوجود آورد . ابوسعید نامه ،کلیله و دمنه و معراجنامه که به وسیله مولانا عبدالله مثنی برداری شده ، از رشحه قلم این نقاش است؛ و تاریخ چنگیز که در کتابخانه سلطان حسین میرزا (۹۱۲-۸۷۲/۱۵۰۶-۱۴۶۸) موجود است نیز از آثار اوست…دز میان شاگردان استاد احمد موسوی ،یکی استاد شمس الدین بود که هنر خود را در زمان سلطان اویس (۷۵-۷۵۷/۷۴ ‏–‏ ۱۳۵۶) یاد گرفت ‏از آثار او شاهنامه ای بود که خواجه امیر علی آنرا مثنی برداری کرده است . هنگامی که سلطان اویس در گذشت ،شمس الدین برای ارباب دیگری کار نکرد . خواجه عبدالحی شاگرد شمس الدین ،در وضع فلاکت باری می زیست ولی شمس الدین او را از این وضع نجات داد و به تعلیم او پرداخت . عبداحی در زمان سلطنت سلطان احمد بغدادی (۸۱۲-۷۸۴ / ۱۴۱۰-۱۳۸۲) بر همه پیشی گرفت . او نقاشی را به سلطان تعلیم داد وسلطان یک موضوع قلم سیاهی از ابوسعید نامه پرداخت . زمانیکه سپاه ظفر نمون تیمور بغداد را فتح کرد (۷۹۱/۱۳۸۹) تیمور عبدالحی را به خدمت گرفت و وی را همراه خود به سمرقند برد . خواجه عبدالحی در سمرقند در گذشت .
۲
‏پس از مرگ او همه استادان از آثار او تقلید کردند ‏. یکی دیگر از شاگردان شمس الدین ،استاد جنید بغدادی بود ‏»
‏بعید نیست که دست کم پاره ای از نسخ خطی فوق الذکر باقی مانده باشد . مرحوم اریک شرویدر () همه این مسائل را در مقاله استادانه ای در مجله () بررسی کرده و نتیجه گیریهای او بسیار استوار و محکم و قابل قبول به نظر می رسد . او درباره دوست محمد می گوید :‏«‏آنچه از این دوره در دست‏ داریم همان‏هایی است که‏ گزارش وی با اعتماد کامل موید آنست. لذا دلیلی ندارد که درباره گزارش وی چون چرا بکنیم و یا در مورد داوریهای او تردید روا داریم.‏»‏ با فلسفه اوخامی ()که شرویدر مقاله خود را با آن آغاز کرده، به هویت های زیر می توان اشاره کرد :
‏الف : آثار احمد موسوی
‏۱- ابوسعیدنامه . تا کنون به قطع شناخته نشده است ، اما احتمال دارد که بعضی از صحنه های جنگ و سایر نگاره های تاریخی و آلبوم های استانبول و برلین از آن تقلید شده است .
‏ ۲-کلیله و دمنه . مجموعه استادانه ای از نگاره های آلبوم شماره ۱۴۲۲.ف در کتابخانه دانشگاه استانبول ‏ ‏ (نگاره شماره یک)
‏۳- معراج نامه . مجموعه از نگاره های آلبوم بهرام میرزا (۲۱۵۴.‏ﻫ‏)‏در کتابخانه توپ قاپی .
‏۴- تاریخ چنگیز. شبیه ابوسعید نامه فوق الذکر است .
‏تعدادی دیگر از نگاره های آلبوم های توپ قاپی منسوب به احمد موسوی است و بایستی در این زمینه در نظر گرفته شود.
‏ب: آثار شمس الدین
‏شاه نامه ای که خواجه امیر علی از روی آن مثنی برداری کرده است . شرویدر نتیجه می گیرد که نگاره ای این شاهنامه شبیه نگاره های شاهنامه دموت() است ،ولی در آلبوم های توپ قاپی تعدادی از نگاره های مستقل شاهنامه وجود دارد که از نظر تاریخ و سبک شبیه هم است .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x