دانلود مقاله واکنشهای رسوبی

دانلود مقاله واکنشهای رسوبی

دانلود مقاله واکنشهای رسوبی

دانلود-مقاله-واکنشهای-رسوبیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏واحد دانشگاه میبد
‏موضوع:شیمی کلو‏ی‏یدی

‏۴ج ‏خواص رسوبها و واکنشگرهای رسوب دهنده
۴c Properties of precipitates and precipitating Reagents
‏یک عامل رسوب دهنده وزنی ایده آل ( رسوب دهنده ) باید به طور اختصاصی یا لااقل به طور انتخابی با آنالیت به طور کامل واکنش دهد . واکنشگرهای اختصاصی که نادر هستند ، ‏تنها با یک گونه شیمیایی منفرد واکنش می دهند . واکنشهای انتخابی که متداولترند ، ‏با تعداد محدودی از گونه ها واکنش می دهند . به علاوه ، برای انتخاب یا اختصاصی بودن واکنشگرها ، این رسوب دهنده ایده آل باید با آنالیت طوری واکنش دهد که :
‏۲
‏۱- به سهولت صاف شده و با شستشو از آلوده کننده ها عاری شود .
‏۲- خلالیت باندازه کافی کم باشد به طوری که در طی صاف کردن و شستن ، کاهش قابل توجهی در آنالیت حاصل نشود .
‏۳- با هوا واکنش ندهد .
‏۴- بع‏د از خشک کردن یا احیاناً اشتعال ، ‏ترکیب شناخته شده ای داشته باشد .
‏تعداد بسیار کمی از واکنشگرها ، رسوبهایی تولید می کنند که تمام این خواص را دارا هستند .
‏متغیرهایی که حلالیت را تحت تأثیر قرار می دهند در فصلهای ۶ ، ۷ و ۸ شرح داده شده اند . در این بخش روشهایی برای به دست آوردن جامدات خالصی که به سهولت صاف شده و دارای ‏ترکیب معلوم هستند ، مورد بحث قرار می گیرد .
‏۴ ج -۱ اندازه ذره و قابلیت صاف شدن رسوبات
-۱ Particle Size and Filterability of Precipitates ‏ ۴c
‏رسوبها که عموماً ‏دارای ذرات بزرگی هستند ، برای کار وزنی مناسبترند ، زیرا ذرات بزرگ به راحتی صاف شده و با شستشو از ناخالصی ها عاری می شوند ، در مجموع ، چنین‏ ‏رسوبهایی معمولاً از رسوبهای ریز خالص ترند .
‏عوامل تعیین کننده ذره رسوبها
Factor that Determine the Particle Size of Precipitates
‏اندازه ذرات جامداتی که توسط عمل رسوب دادن تشکیل می شوند ، بسیار متفاوت است . از یک سو ، ‏تعلیقهای کلوییدی دارای ذرات ریزی هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند ( به قطرcm ‏۱۰ تا‏ cm‏۱۰ ) ‏. ذرات کلوییدی نه تمایلی به ته نشین شدن از محلول دارند و نه به آسانی صاف می شوند . از سوی دیگر ‏، ذراتی با ابعادی به اندازه یکدهم میلی متر یا بیشتر ‏وجود دارند . پراکندگی موقتی چنین ذراتی در فاز‏ مایع ، تعلیق بلوری نامیده می شود . ذرات تعلیق بلوری ‏تمایل دارند که به طور خود بخودی ته نشین شوند و به آسانی صاف می گردند .
‏سالهاست که دانشمندان تشکیل رسوب را مطالعه می کنند ، اما مکانیسم این فرایند تاکنون ‏به طور ‏کامل درک نشده است . واضح است که اندازه ذرات تحت تأثیر متغیرهای تجربی ‏مانند حلالیت رسوب ، دما ، غلظت واکنش دهنده و سرعتی که واکنش دهنده ها مخلوط می شوند ، ‏قرار می گیرد . به فرض اینکه اندازه ذرات تنها به یک خاصیت سیستم که فوق اشباع نسبی نامیده می شود ، ‏حداقل می توان به طور کیفی اثر این متغیرها را شرح داد .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x