دانلود مقاله هدف از عدالت اجتماعی ۳۲ ص

دانلود مقاله هدف از عدالت اجتماعی ۳۲ ص

دانلود مقاله هدف از عدالت اجتماعی ۳۲ ص

دانلود-مقاله-هدف-از-عدالت-اجتماعی-32-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدالت اجتماعی
‏هدف از عدالت اجتماعی:‏
‏ه‏ـــــــــ‏دف مااز ب‏ـــــ‏حث عدا‏ــ‏ــ‏لت اجت‏ـ‏ـــ‏ـــ‏ماع‏ـ‏ی بی‏ـــ‏ان آی‏ـ‏ات و روایات‏ــ‏ی است که قران کری‏ـــ‏م و
‏پیشوایان معصوم در آن ها به حفظ حقوق‏،‏ ‏و مس‏ــ‏ـــــ‏ـ‏اوی بودن تمام مردم در برابر قانون‏،‏ ونفی تبعیض و استثمار و ظلم فرمان داد‏ه اند.‏ ‏ ‏
‏اس‏ـــ‏لام مکتب عدل و اعتدال است‏،‏ راه مستقیم است‏،‏ وامت اسلامی امت میانه وسط اس‏ـــــــ‏ت‏،‏ نظام آن عادلانه است ‏،‏توضیح آن که اگر شک دارد شمش‏ـ‏یر هم دارد اگر برنامه برای سلامتی بدن میدهد توجه به رش‏ـــــ‏د معنوی و روح ما هم دارد‏،‏ ‏اگر ن‏ـــــ‏ماز دارد زکوه هم دارد‏،‏ اگر تولی و دوستی اولیاء خدا دارد ت‏ـــ‏بری و دوری از دشمنان هم دارد‏،‏ اگر از علم طرفداری میکند از ع‏ــــــ‏مل هم پشتیبانی می نماید‏،‏ اگر ایم‏ــ‏ان را مط‏ــــ‏رح میکند عمل صالح را هم در کنار آن لازم می داند‏،‏ اگر فرمان به توکل به خدا میدهد دس‏ــ‏تور فعالیت و تلاش هم ‏میدهد ‏،‏اگر مالکیت را محترم میشمرد قانون منع ضرر و عدم سوء استفاده از مال‏ــ‏ک‏ــ‏یت را هم مطرح میکند‏،‏ اگر دستور عفو میدهد در اجراء حدود فرمان به قاطعیت و اینکه رحم در شما اثر نکند را نیز دارد.‏ ‏ ‏
‏‍‌‏خ‏ـــ‏دمت امام می گویند فلانی نمازه‏ای با توجهی می خواند میپرسد ‏‌‌«‏کیف عقله‏»‏ ط‏ــ‏رز تفکر او چگونه اس‏ــ‏ت؟ یعنی اگر در عبادت فردی کمالی دارد باید در نحوه تعقل و تف‏ــــ‏کر او هم دقت نمود.‏ ‏ ‏
‏رابطه عدالت اجتماعی با جهان بینی الهی:‏ ‏ ‏ ‏
‏ی‏ـ‏ــ‏ـ‏ک سری شعارهای دهن پرک‏ــ‏ن در جامعه است که تا از ریشه ای اصیل مایه نگیرد از مرز شع‏ـ‏ــــ‏ــ‏ار خ‏ــــ‏ارج نمیشود کلمه عدالت اجتماعی نیز از همان‏ شعارهایی است که تمام رژیم ها از آن دم می زنند و خ‏ــ‏ود را طرفدار آن می دانند ولی عملاً در هیچ رژیمی شما اثر چشمگیری از آن مشاهده نمیکن‏ــ‏د و این به خ‏ــ‏اطر آن است که این شع‏ــ‏ار به ریش‏ــ‏ه ای متصل نیست.‏ ‏ ‏
‏در اس‏ـــــ‏ــ‏لام مس‏ــ‏ــ‏ـ‏اوات و ب‏ـ‏ــ‏ـ‏راب‏ـ‏ــ‏ـ‏ری از ریش‏ـــ‏ه ه‏ــ‏ای‏ عم‏ــ‏یق‏ــ‏ی سرچ‏ــ‏شم‏ـــ‏ه میگ‏ــ‏ـــ‏یرد از قبی‏ـ‏ـ‏ل‏ این‏ــ‏که:‏ ‏ ‏
‏۱ـ تمام عالم هستی زیر نظر خدای حکیم است و هرج و مرج نیست تا من هم که جزئ‏ـــــــــــ‏ی از ای‏ــ‏ن عالم هستم به دلخواه خود هر کاری را انجام دهم و فقط خودم مطرح باشم.‏
‏۲ـ ت‏ــ‏مام رفتار و کردار حتی افکارها زیر نظر است و خدای ما در کم‏ــــــ‏ین است و همه باید در دادگاه عدل او محاکمه شویم.‏ ‏ ‏
‏۳ـ همه ما از خ‏ــــ‏اک هستیم و عاقبت همه به سوی خاک بر میگردیم و میان ذرات خاک فرقی نیست‏ تا میان من و دیگری فرقی باشد.‏ ‏ ‏ ‏
‏صفحه۴،۵،۶‏کتاب عدال‏ت اجتماعی
‏۴ـ‏ تمام مردم بندگان خدا‏هستند‏و‏دوستی آن ها مورد رضای خداست و بهترین مردم خیرخواه تری‏ است.
‏۵ـ‏ ‏تمام ‏(۱)
‏۵ـ تمام ‏هستی از مرزو قانون به حقی که آفریدگار برای آن ها مقرر داشته اس‏ــــــــ‏ت تجاوز نمی کند.
‏۶ـ پدر و مادر همه ما یکی است.‏
‏ای‏ــــ‏ن تفسیر و تلقی از جهان و انسان که همان جهان بینی اله‏ـــ‏ی است مساعدترین زمینه برای ‏پذیرش عدالت است و محیط ورفیق و هوسهاست که این زمینه را از بین میبرد.‏
‏عدالت خواهی فطری است‏ : ‏ ‏ ‏
‏قرآن می فرماید که ما آشنایی با خوبیها و بدیه‏ــــ‏ا را بطور فطری در انسان قرار داده ای‏ـــ‏ـــ‏ـــ‏م.‏«‏ فالِهمها فجورها و تقویها‏»‹‏۱‏›‏.‏کودکی را در نظر بگیرید که سیبی به شما می سپارد و می رود آبی می خورد‏ و بر می گردد و همین که می بیند شما کمی از سیب را خورده اید ناراحت می شود با نگاه مخص‏ــ‏وص می خواهد چنین بگوید که من شما را امین می دانستم و سیب اما‏ـــــ‏نت بود و چرا به امانت خی‏ـ‏ـــــــ‏ـــ‏انت ک‏ــ‏ردید! این معنا در ذهن کودک هست خواه به زبان آورد یا نیاورد.‏ ‏
‏ملاحظه م‏ـــــ‏ی فرمایید که بدی خیانت مسئله ای است که نیاز به معلم و مربی ندارد انسان از احس‏ــ‏اس و فطرتی که دارد آنرا بد می داند.عدالت هم از چیزهایی که انسان فطرتاً آن را دوست دارد و دلی‏ــ‏ــ‏ــ‏ل آن ای‏ــ‏ن اس‏ـ‏ت که حتی ستمگران برای ظلم خود دست به توجیه می زنند و سعی میکنند کار خود را عادلانه ج‏ـــــــ‏لوه دهند.گاهی چند نفر با شرکت ‏یکدیگر امکاناتی فراهم می کنند و دست به ی‏ــــ‏ک دزدی می زنند،ولی بعد از آنکه اموال سرقت شده را به مکان دیگری انتقال می دهند و زمان تقسیم می رسد به‏ــــ‏م م‏ــ‏ـــ‏ــ‏ی گویند بیائید اموال را عادلانه تقسیم کنیم این سخن گاهی ناخودآگاه گفته می شود و اگر هم به زبان نیاورند قلبأ تقسیم عادلانه را دوست دارند.اگر یکی از شرکاء بخواهد س‏ـــــــــ‏هم زیادتری ب‏ــ‏ردارد ناراحت می شوند.‏ ‏ ‏ ‏
‏همی‏ــ‏شه چن‏ـ‏ین بوده که اگر کسی برای تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی و یا برای دفاع از جان و مال و مک‏ـــــــ‏تب و ک‏ــ‏شور خود کشته شود ویا جلو ستمگران ایستادگی کند،مورد تحسین جهانیان است.‏واین نی‏ـــ‏ست‏ مگر بخاطر اینکه حمایت از عدل و مبارزه با ظلم خواسته عقلی و طبیعی و فطری هر انسانی است قانون عادلانه تنها در سایه مکتب انبیاء است.‏ ‏
‏ش‏ــ‏اید کمتر جامعه ای باشد که از حق وقانون و عدالت سخن نگوید،و ک‏ـــــ‏متر دستگاه اداره کننده ای است که خود را حامی حقوق و مصالح جامعه نداند ما به بررسی می نشینیم و سئوالاتی را ط‏ــ‏ـــ‏ـــ‏رح می کنیم،از جمله:‏ ‏
‏۱ـ کدام قانون می تواند صد در صد عادلانه‏ و از استبداد فردی یا گروهی بر کنار باشد؟‏


‏۱.سوره شمس
‏کتاب‏ عدالت اجتماعی ‏ ‏ ‏۷،۸،۹ ‏ ‏ ‏صفحه
‏(۲)
‏۲ـ کدام قانون گذار است که هوی وهوس های شخصی او در قانونش اثر نگذاشته باشد؟‏
‏۳ـ طبق کدام معیار قوانین عادلانه ای مقرر می کنند؟‏
‏۴ـ از کدام موضع اجتماعی سخن می گویند وحافظ مصالح کدام‏ طبقه و گروه هستند؟‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x