دانلود مقاله نایین

دانلود مقاله نایین

دانلود مقاله نایین

دانلود-مقاله-نایینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏نایین
‏نائین‏ یکی از شهرهای ‏استان اصفهان‏ در مرکز ایران است. این شهر مرکز ‏شهرستان نائین‏ محسوب می‏شود. این شهر در منطقه ‏دشت کویر‏ قرار گرفته‌است و آب و هوایی خشک و کویری دارد.
‏نائین شهری کوچک و قدیمی است که در گذشته وسیع و آباد بوده است. قدمت آن را می‏توان از بنای بزرگ و کهن ‏نارین قلعه‏ یا نارنج قلعه دریافت. ‏مسجد جامع نائین‏ از لحاظ قدمت دومین مسجد پابرجا در ایران است.
‏علاوه بر زبان فارسی، بسیاری از مردم محلی به ‏گویش‏ نائینی هم صحبت می‏کنند که گویشی از ‏زبان‌های ایرانی مرکزی‏ است.
‏فرش نائین شهرت جهانی دارد.
‏نام
‏درباره نام نائین سخنان بسیار گفته‌اند که همگی سست و بی‌اساس‌اند. از جمله این که گفته‌اند نام نائین از گیاهی باتلاقی به نام «نی» برگرفته شده، یا یهودیانی که از اورشلیم به مشرق زمین کوچانده شدند، این شهر را به یاد موطن خویش بنا کرده و بدین نام خوانده‌اند و… ولیکن آنچه مسلم است عناوینی چون «شهر مساجد»، «قصبه طیبه»، «مدینه العرفا» و… که برای نائین برشمرده شده نشان دهنده اهمیت این شهر در دوره‌های مختلف تاریخ بوده‌است. نائین را با القاب و عناویین مختلفی مانند قصبه طیبه، دارالعرفان و مدینه العرفا یاد کرده‌اند.
۳
‏جغرافیای نایین
‏نایین شهری کویری‌ست و در زمینی صاف و هموار قرار گرفته‌است. ارتفاع نایین از سطح دریا ۱۵۸۰ متر، عرض جغرافیایی آن ۳۲ درجه شمالی و طول آن ۵۲ درجه شرقی است.
‏کوهسارهای آن هیچکدام از ۱۸ کیلومتر نزدیک تر نیستند. کوه‌های سمت شمال رشته‌ای است به نام ‏کوه سرخه‏ که دنباله آن به رشته‌ای به نام ‏بید کوه‏ منتهی می‌شود. در سمت جنوب غربی رشته‌ای به نام ‏کوه سره‏ با ارتفاع ۲۳۳۰ متر از سطح دریا مرتفع ترین کوههای اطراف نایین است. رشته کوه ‏سارو‏ نیز در سمت جنوب غربی نایین قرار دارد که به رشته‌های ((پرویز)) و ((بنوید)) در جنوب نایین می‌پیوندد.
‏تاریخ
‏تاریخ بنای اولیه شهر نائین به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. صحت این مدعا را علاوه بر نوشته‌های مورخین و جغرافیا نویسان قدیم، گویش محلی خاص مردم نائین تقویت می‌کند. این گویش هنوز نیز متداول و مرسوم است. مولف کتاب ‏مسالک و ممالک‏ ‏فارس‏ را ایالت قدیمی ایران و محل تشکیلات دولت هخامنشی ذکر می‌کند که دوره ساسانیان و پس از اسلام به پنج ولایت یا استان تقسیم می‌شده‌است. که هر قسمت «کوره» نامیده می‌شد. در دوره‌های ساسانی و پس از استقرار اسلام، شهر نائین جزء یکی از این کوره‌ها به شمار می‌آمد. بیشتر پژوهشگرانی که درباره نائین بررسی و تحقیق کرده‌اند به آبادی و آبادانی آن در ادوار قبل از اسلام اشاره کرده‌اند. اما در مقدمه کتاب

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x