دانلود مقاله نصیرالدین طوسی

دانلود مقاله نصیرالدین طوسی

دانلود مقاله نصیرالدین طوسی

دانلود-مقاله-نصیرالدین-طوسیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏۱
‏زندگی و مذهب خواجه
‏نام و لقب و زادگاه و اجداد خواجه نصیر:
‏اسم او را محمد گذاشتند و کینه ابوجعفر و لقب نصیرالدین هم بعدها بر نام و نام پدر و جدش افزوده شد، و بدین جهت در کتب به نام ابوجعفر نصیرالدین محدبن محمدبن حسن طوسی، یا مختصراً خواجه نصیرالدین طوسی مذکور است.‏ – مجتبی مینوی، اخلاق ناصری، مقدمه چاپ، ص ۱۵؛ ر.ک: الامین محسن، اعیان الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۳۶، ر.ک: احمد جوادی ‎- کامران فانی‎- بهاءالدین خرمشاهی،‌ دایره‎المعارف تشیع، ج ۱۰، ص ۵۲۷. مدرس رضوی محمدتقی، احوال و آثار خواجه، ص ۳؛ ابوالحسن شعرانی، کشف‎المراد، مقدمه چاپ، ص ۱۴. طوسی محمدبن حسن، جبر و اختیار،‌ مقدمه چاپ، ص ۳.
‏ دسته‎ای از دانشوران او را خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر و گروهی دیگر او را استاد البشر نام نهاده‎اند.‏ – ر.ک: سایت: ‏‎E:Documents and settings RDesktop‏ ر.ک: صدرالدین مصطفی، رجال و مشاهیر نامی ایران، ص ۳۴۳، ‎Nasr.htm‏.
‏خانواده نصیرالدین طوسی، برحسب اقوال عده‎ای از مورخین اصلاً از جهرود بوده‎‏اند، که آن زمان از توابع ساوه ح‏س‏وب می‎شد، اما امروزه جزء ناحیه قم است. این خانواده در طوس سکنی گرفته بودند و نیرالدین در طوس بدنیا آمده و آنجا بزرگ شده و بدین سبب مشهور به طوسی‏ – قبل از آنکه مشهد بوجود آید و رونق و شهرتی حاصل کند، طوس مرکز و شهری مهم بود. فاصله این شهر از نیشابور ده فرسخ بود، از شهر طوس امروزه جز قدری از دیوار و چند برج جذاب و دو قریه کوچک چیزی بجا نمانده است؛ (مجتبی، مینوی، اخلاق ناصری، ص ۱۵).
‏ گردیده است.‏ – همان، ص ۱۵؛ ر.ک: احوال و آثار خواجه، ص ۴.

‏۱
‏۳
‏اغلب مورخان عقیده دارند، که خواجه طوسی در روز شنبه، یازدهم جمادی‎الاول سال ۵۹۷ هـ.ق، مطابق ۱۲۵۰ میلادی هنگام طلوع آفتاب متولد شده است.‏ – ر.ک: مدرسی زنجانی، محمد، سرگذشت و عقاید فلسفی خواجه، ص ۲۳؛ جرفادقانی، علمای بزرگ شیعه از کلینی تا خمینی، ص ۶۱؛ حلبی علی اصغر، تاریخ فلاسفه ایرانی، ص ۴۱۷.

‏پدرش محمدبن حسن نام داشته و از مردم تحصیل کرده و تربیت شده آن عهد بوده و اهل علم و تدریس و روایت و درایت بوده است.‏ – تصحیح و توضیح اخلاق ناصری، ص ۱۵.
‏پسران خواجه نصیرالدین
‏صدرالدین علی، اصیل‎الدین حسن، فخرالدین احمد. صدرالدین علی که بزرگترین اولاد خواجه بود، مردی دانشمند و در زمان حیات پدر متولی امور رصدخانه مراغه بوده و در علم نجوم دست داشته، و پس از مرگ خواجه بیشتر کارها و مناسب پدر را به دست آورده بود و متصی آن مشاغل گردیده‏ – الکتبی، ابن شاکر، فوات الوفیات،ج ۲، ص ۱۵۰؛ ر.ک: سرگذشت و عقاید فلسفی، ص ۷۸.
‏ و تا مدتی بعد از خواجه ریاست رصدخانه مراغه را داشته است.
‏صدرالدین علی‏ ؛‏ دختر عمادالدین ابوالفداء قهستانی (متوفی ۶۶۶) پادشاه قهستانی را، که به «قهستانیه» معروف بود، به ازدواج درآورده بود.
‏ تاریخ وفات صدرالدین علی بدست نیامده ولیکن معلوم است که او زودتر از برادران خود درگذشته است.‏ – احوال و آثار خواجه، ص ۶۸؛ ر.ک: سرگذشت و عقاید فلسفی، ص ۷۸.
‏اصیل‎الدین ابومحمد حسن، پسر دومی خواجه است و هنگام توقف خواجه در الموت و میمون دژ در خدمت پدرش بوده و پس از تسلیم خود شاه با پدر و موفق الدوله و رئیس الدوله و چند نفر از بزرگان از قلعه به زیر آمده و به اردوی هلاکو پیوسته بود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x