دانلود مقاله علل پیدایش آفات ۲۴ ص

دانلود مقاله علل پیدایش آفات ۲۴ ص

دانلود مقاله علل پیدایش آفات ۲۴ ص

دانلود-مقاله-علل-پیدایش-آفات-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏علل ‏پیدایش آفات :
‏آفت چیست؟ چه عواملی باعث به وجود آمدن آفات می‌شوند؟
‏آفت ‏موجودی است که خسارت اقتصادی داشته باشد. علل پیدایش آفت در سه موضوع اصلی خلاصه می‏‌‏شود:
‏۱) ‏وارد شدن موجودات به مناطق جدید (تهاجم) Invasion‏؛
‏۲) ‏تغییرات ‏اکولوژیکی؛
‏۳) ‏تغییرات اجتماعی ‏–‏ اقتصادی.
‏تهاجم یکی از موضوعات بسیار مهمی ‏است که مخصوصاً در طی قرن اخیر بدلیل سهل‌الوصول شدن مسافرت‌ها، بسیار گسترش پیدا ‏کرده است. در واقع تعداد بسیار زیادی از آفات مهم و کلیدی در نقاط مختلف دنیا آفاتی ‏هستند که از یک نقطه یا منطقه پَراکنش بومی به مناطق جدید وارد شده‌اند و بدلیل ‏اینکه این آفات بدون دشمنان طبیعی خود به مناطق جدید وارد می‌شوند عموماً تبدیل به ‏آفت می‌شوند. مثال‌های بسیار زیادی در این زمینه در کشورهای اروپایی و در ایران ‏وجود دارد. به عنوان مثال در راسته (Hemiptera) ‏تعداد زیادی از شپشک‌ها مثل (Quadraspidiotus pernisiosus) ‏یا شپشک هایسان ژوزه مثل (Chrysomphalus dictyospermi) ‏یا شپشک سپردار قهوه‌ای، سپردار قرمز یا (Aonidiella aurantii)‏، ‏و(Aonidiellacitri)‏، یا شپشک استرالیایی مثل (Icery apurchasi) ‏وجود دارند.
‏کرم ‏ساقه خوار برنج (Chilo suppresalis) ‏از راسته (Lepidoptera). ‏مگس مدیترانه‌ای ‏میوه‌ای (Ceratitis capitata) ‏از راسته (Diptera). ‏از زیر رده (Acari) ‏گونه‌هایی ‏مثل (Panonychusulmi) ‏و (Panonychus citri) ‏از گونه‌های بسیار مهم هستند که از طریق ‏گیاهان زراعی و گیاهان زینتی و احتمالاً مرکبات از نقاط مختلف دنیا وارد کشور ما ‏شده‌اند.
۲
* ‏نقش قرنطینه
‏در ایران قرنطینه نقش مهم جلوگیری از ورود آفات جدید ‏به کشور را به عهده دارد. برای مثال پس از بررسی‌های لازم توسط موسسه تحقیقات آفات ‏و بیماری‌ها روی نوعی چمن وارداتی از کشور هلند (برای تعویض چمن استادیوم آزادی) از ‏ورود آن به کشور جلوگیری بعمل آمد.
‏دومین عامل که باعث تبدیل موجودات به آفت ‏می‌شود تغییرات اکولوژیکی است. تغییرات اکولوژیکی با تاریخچه کشاورزی قرین است. هر ‏عملی که انسان در طبیعت انجام می‌دهد نوعی تغییر اکولوژیکی به همراه دارد. تغییرات ‏اکولوژیکی در طی سده اخیر بسیار زیاد بوده است. تک کِشتی‌های وسیع، استفاده از ‏واریته‌های پر محصول، و عملیات اَگرو تکنیکی مثل سمپاشی باعث شده است که تعادل در ‏اکوسیستم و طبیعت به هم بخورد.
‏حتی کشت گیاهان زینتی در گلخانه نوعی تغییر ‏اکولوژیکی است. معمولاً از طریق وارد کردن دشمنان طبیعی، آفات در گلخانه‌ها را ‏کنترل می‌کنند. در اکوسیستم طبیعی و در شرایط طبیعی زنجیره‌های غذایی بسیار پیچیده ‏توسط تعداد بسیار زیادی آفت و دشمنان طبیعی ایجاد شده‌اند. از آنجا که سموم در طی ‏نیم قرن اخیر این زنجیره پیچیده را بر هم زده‌اند، برای ایجاد تعادل مجدد ‏زنجیره‌های غذایی بین گونه‌های گیاهخوار، پارزیتوئیدها و پرداتورها حداقل به پنجاه ‏سال تلاش مداوم نیاز داریم.
‏در بین عوامل بر هم زننده تعادل اکولوژیک، قطعاً ‏سموم و ترکیبات شیمیایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. بطوریکه سمپاشی زیاد ‏بخصوص برای مدت طویل در محیط باعث تقویت ژن مقاوم در برابر این ترکیب شیمیایی شده و ‏در طی سالیان متمادی، این جمعیت از طریق زاد و ولد افزایش پیدا می‌کند. و نهایتاً ‏بعد از مدتی یک جمعیت مقاوم به سموم در طبیعت ظاهر می‌شود.
‏همچنین کاربرد سموم، ‏باعث ایجاد آفت در مواردی نیز می‌شود. آفات ثانوی آفاتی هستند که از طریق کاربرد ‏ترکیبات شیمیایی بوجود می‌آیند. بدین صورت که آفت خاصی در طبیعت که دارای جمعیت ‏پایینی نیز می‌باشد بر اثر استفاده سموم از بین رفته ولی گونه‌هایی که آفت محسوب

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x