تحقیق پزشکی هسته

تحقیق پزشکی هسته

تحقیق پزشکی هسته

تحقیق-پزشکی-هستهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏پزشکی هسته‌ای
‏پزشکی هسته‌ای‏ (به ‏انگلیسی‏: Nuclear Medicine‏) شاخه‌ای از ‏فیزیک پزشکی‏[۱]‏ و ‏پرتونگاری مولکولی‏، است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل ‏رادیوایزوتوپ‌ها‏) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. داروسازی هسته‌ای نیز به این شاخه از علوم پایه‏ٔ‏ پزشکی کمک می‌کند.
‏ویژگی پزشکی هسته‌ای در این است که توانایی ارایه دادن اطلاعات تصویری از فرایندها و عملکردهای متابولیکی بدن را دارد در صورتیکه دیگر مدالیته‌های تصویر برداری‌های پزشکی همانند ‏مقطع‌نگاری رایانه‌ای‏ و ‏ام‌آرآی‏ عموماً اطلاعات ساختاری و آناتومیکال تولید می‌کنند.‏[۲]
‏پرکاربردترین رادیوایزوتوپ در پزشکی هسته‌ای ‏تکنیتیوم-۹۹m‏ است.
‏از ‏مدالیته‌های‏ پر استفاده در پزشکی هسته‌ای می‌توان ‏مقطع‌نگاری با نشر پوزیترون‏ و ‏مقطع‌نگاری رایانه‌ای تک‌فوتونی‏ (به ‏انگلیسی‏: SPECT‏) را نام برد.
‏۲
‏تصاویر
‏چگونگی تصویربرداری از قلب توسط ‏اسپکت.
‏تصویری از قلب توسط ‏اسپکت.
‏پزشکی هسته‌ای ، شاخه‌ای از پزشکی است که در آن تشعشع و خواص هسته‌ای نوکلوئیدهای ‏رادیواکتیو ‏و نوکلیدهای پایدار هم برای تشخیص و هم برای درمان امراض بکار می‌روند. این امر ‏می‌تواند یا با پرتو دهی مستقیم مریض با یک چشمه تشعشع خارجی یا با تزریق داروهای ‏نشاندار با رادیواکتیویته به مریض تحقق یابد. زمینه پزشکی هسته‌ای و ‏رادیو دارو ‏در ۲۰ سال گذشته رشد فوق ‏العاده‌ای داشته است. پیشرفتهایی در توانایی پیش بینی‌ها ، تکنولوژی آشکارسازی و ‏توسعه رادیو داروهای متناسب ، همه در این توسعه سهیم بوده‌اند. داروهای نشاندار ‏رادیواکتیو که به مریض تزریق یا خورانده می‌شوند، به نام رادیو داروها هستند.
‏داروی هسته‌ای
‏۳
‏داروی هسته‌ای یا رادیو فارماکولوژی روش دارویی خاصی است که ‏با ترکیبات ، آزمایش یا تزریق مناسب رادیو داروها ارتباط دارد. زمینه داروی هسته‌ای ‏مخصوصا بوسیله انجمن داروسازان آمریکا شناخته شده است.
‏کاربرد رادیو داروها
‏همانند دیگر روشهای ردیابی ، طرز عمل هسته‌ای غالبا ‏قادر به تأمین اطلاعات مهمی است که نمی‌توانند به طریق دیگری حاصل شوند. این قضاوتی ‏است برای پرتوگیری مریض در مقابل تشعشع. حدود خاصی در بکار بردن تشعشع برای پزشکی ‏وجود ندارد. در این حالت ، در پرسش ، خطر – نفع بوسیله متخصص و مریض تصمیم گیری ‏می‌شود‏.
‏طریق عمل پزشکی هسته‌ای یا برای تشخیص است و یا برای درمان و ممکن ‏است تشعشع از چشمه‌های داخلی یا خارجی حاصل گردد. چشمه‌های خارجی تشعشع شامل ‏چشمه‌های الکترونهای با انرژی یا ‏گاما ‏است. تشعشع داخلی از تزریق ‏رادیو داروها ‏حاصل می‌شود.
‏۴
‏تزریق رادیو دارو
‏رادیو دارویی که به مریض تزریق می‌شود، باید برای مدت ‏طولانی کافی در عنصر هدف بماند، ولی نه طولانی‌تر از حد ، تا جذب در تشعشع در حداقل ‏باشد. مدت زمانی که در آن دارو مفید است، بستگی به نیم عمر رادیولوژیکی و نیم عمر ‏بیولوژیکی دارد، یعنی مدت زمانی که دارو در بدن می‌ماند، قبل از آنکه بوسیله ‏فرآیندهای متابولیکی از فعالیت افتاده یا از سیستم بدن خارج شود.
‏نیم عمرهای ‏رادیولوژیکی نوکلوئیدها که معمولا در ‏پزشکی ‏هسته‌ای ‏بکار می‌روند، به خوبی شناخته شده‌اند، ولی رفتار بیولوژیکی و زمان ‏ماندن مولکول که در آن ردیاب وجود دارد، به خوبی مشخص نشده است. این امر یکی از ‏کارهایی است که لازم است داروساز مقادیر این پارمترها را در هنگام آزمایشهای اولیه ‏دارو تشخیص دهد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x