تحقیق انرژی هسته ای ۲۵ ص

تحقیق انرژی هسته ای ۲۵ ص

تحقیق انرژی هسته ای ۲۵ ص

تحقیق-انرژی-هسته-ای-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏ ‏مقدمه:
‏حدود ۱۰۰ سال پیش که برای اولین ‏بار مسئله استفاده از انرژی عظیم هسته ای مطرح شد، بشر نمی‏‌‏توانست درک تجربی و صحیحی نسبت به این موضوع داشته باشد. ولی دیری نپائید که دانش و تکنولوژی این انرژی در اختیار بشر قرار گرفت و توانست استفاده از آن را تجربه نماید.
‏دیرزمانی اگر کسی مسئله پرواز در آسمان و یا سفر به خارج این کره خاکی و گردش به دور آن را مطرح می کرد، حتماً او را خیالپرداز و مجنون قلمداد می کردند و یا به خاطر اظهار بعضی حقای‏ق فرد را به توب‏ه در کلیسا وا می‏‌‏داشتند!
‏زمان‏ی روباتها و ابرکامپیوترها که می‏‌‏توانستند چندین محاسبه ریاضی را در چند ثانیه انجام دهند، فقط در داستانهای تخیّلی نویسندگان پیدا می شد. خلاصه همیشه در تمامی اعصار وقتی مطلبی فوق ‏دانش و درک مردم آن زمان مطرح می‏‌‏شد در برابر مخا‏لفتها و انتقادهای شدیدی قرار می‏‌‏گرفت ولی بعد از طی روزگاری، همگان به پیشرفتهای فوق العاده در آن زمینه مو‏اجه می‏‌‏شدند و حتی این پیشرفت را موج‏ب فراهم آمدن آسایش بیشتر خود می‏‌‏دیدند و حالا در عصرها بحث نانوتکنولوژی مطرح شده است، موضوعی که در تمامی ابعاد زندگی بشر و رشته های مختلف علمی ارتباط مستقیم و میسر خواهد داشت.
‏نانوتکنولوژی چنان روی کرد و نگرش به تکنولوژی را متحول ساخت که در صورت تحقق و رسیدن به مقصدی که ترسیم شده است، شاید بزرگترین جهش انسان برای صعود به قله های رفیع خواهد بود. اکنون جهان متوجه این رویکرد متحول کننده شده و متخصصین و ‏دانشمندان در نقاط مختلف این کره‏‌‏ی خاکی دست به پژوهش و مطالعات وسیعی در این‏ زمینه زده اند و طبق گفته‏‌‏ی برخی از آنان پیشرفت‏‌‏های صورت گرفته و روند رو به ر
‏۳
‏شد نانو، بیش از حد انتظار و پیش‏‌‏بینی است.
‏نانوتکنولوژی چیست؟
‏نانوتکنولوژی مولکولی، نامی است ک‏ه به یک نوع فن‏‌‏آوری تولیدی اطلاق می شود. همانطور که از نامش پیداست، نانوتکنولوژی مولکولی، هنگامی محقق می شود که ما توانایی ساختن چیزها را از اتمها داشته باشیم و در این صورت ما توانایی آرایش دوباره مواد را با دقت اتمی خواهیم داشت. ‏هدف نا‏نوتکنولوژی ساختن مولکول به مولکول آینده است. همان طور که وسایل مکانیکی به ما اجازه می دهند که چیزی فراتر از نیروی فیزیکی خود به دست آوریم، علم نانویی و تولید در مقیاس نانو ‏هم، سبب می شود تا ما بتوانیم پا ‏را فراتر از محدودیتهای اندازه ای که به طور طبیعی موجود است، بگذاریم و درست روی ‏واحدهای ساختاری مواد کار کنیم، جایی که خاصیت مواد مشخص می شود و با تغییر در آن واحدها می توان تغییرات خواص را ایجاد کرد. برای کنترل ساختار مواد، باید یک سیستم کامل و ارزان قیمت در اختیار داشته باشیم. فرض اصلی در نانوتکنولوژی این است که تقریباً همه ساختارهای باثبات شیمیای‏ی که از نظر قوانین فیزیک رد نمی‏‌‏شوند را می توان ساخت.
‏ماهیت نانوتکنولوژی، عبارت است از توانایی کارکردن در تراز اتمی، مولکولی و فراتر از مولکولی، در ابعاد بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر، با هدف ساخت و دخل و تصرف در چگونگی آرایش اتمها یا مولکولها با استفاده از مواد، وسایل و سیستم هایی با تواناییهای جدید و اعمال تازه که ناشی از ابعاد کوچک ساختارشان می باشد.
‏همه مواد و سیستم ها زیربنای ساختاری خود را در مقیاس نا‏نو ترتیب می دهند. در اینجا مثال‏‌‏هایی را ذکر می کنیم. یک مولکول آب دارای قطری حدود یک نانومتر است. قطر یک نانوتیوب تک لایه ۲/۱ نانومتر می باشد. کوچکترین ترانزیستورها به اندازه ۲۰ نانومتر می باشند. مولکول
‏۳
DNA‏، ۵/۲ نانومتر پهنا دارد و پروتئینها بین ۱ تا ۲۰ نانومتر هستند. قطر ATP‏، ۱۰ نانومتر بوده و یک وسیله مولکولی نیز ممکن است در حدود چند نانومتر باشد. کنترل مواد در مقیاس نانویی به معنای ساختن ساختارهای بنیانی ‏در مقیاسی است که خواص اساسی معین می شود. تا آنجایی که ما از ط‏بیعت اطلاعات در دست داریم، این‏ آخرین مقیاس تولید است. نانوتکنولوژی، اتحاد ساختارهای نانویی در جهت ایجاد ساختارهای بزرگتر را که می توانند در صنعت، پزشکی و حفاظت محیط زیست استفاده شوند، شامل می شود.
‏دانشمندان اخیراً این توانایی را پیدا کرده اند که بتوانند اتمها را به طور مستقیم مشاهده کرده و دستکاری کنند ولی این تنها بخش کوچکی از تکنیکهایی ا‏ست که در علم نانویی و همچنین فن‏‌‏آوری، به دست آمده است. هنوز چند دهه به توانایی تولید محصولات تجاری باقی است ولی مدلهای تئوری کامپیوتری و محاسباتی، نشان می دهند که دستیابی به سیستم های تولید مولکولی امکان پذیر است. چرا که این مدلها، قوانین فیزیک کنونی را نقص نمی کنند. امروزه دانشمندان وسایل و تکنیکهای زیادی را که برای تبدیل نانوتکنولوژی ‏از مدلهای کامپیوتری به واقعیت لازم است اختراع و تبدیل می کنند.
‏دقت به عنوان منفعت ماشینهای مولکولی مدنظر می باشد و همچنین یکی از کلیدهای مهم برای درک لزوم پیشرفت در ‏زمینه این فن‏‌‏آوری است. دقت در اینجا به این معناست که برای هر اتم جایی وجود دارد و هر اتم در جایگاه خودش است. ما از ماشینهای دقیق برای تولید محصولات با دقت مساوی، استفاده خواهیم کرد. فن آوری تا به حال هرگز چنین کنترل دقیقی نداشته است ‏و همه ی فن آ‏وریهای کنونی ما، فن آوریهای بزر
‏۴
‏گی هستند. امروزه ما تکه یا توده‏‌‏ای ‏ا‏ز چیزی را در مقابل خود قرار می‏‌‏دهیم و به آن چیزی اضافه کرده و یا از آن تکه هایی را کم می کنیم و در نهایت وسیله موردنظرمان را با این اعمال ایجاد می کنیم. در واقع ما وسایلمان را از سرهم کردن قسمت‏های مختلف تولید می کنیم بدون آ‏نکه نسبت به ساختمان مولکولی آنها توجهی داشته باشیم. در گذشته ساخت با دقت اتمی، ‏تنها در محصولات کریستالها یا در سازمان های زنده ی زیستی مانند ریبوزومها که پروتئین موردنیاز موجود زنده را فراهم می کنند و یا DNA‏ که اطلاعات مورد ن‏یاز برای ایجاد موج‏و‏د‏ زنده را حمل می کند، دیده شده است. ما در جریان پیشرفت نانوتکنولو‏ژی روندی به سوی دستیابی به درج‏ه ‏ای از کنترل سیستمها که قبلاً ت‏نها در طبیعت موجود بوده، در پیش‏‌‏رو داریم.
‏منفعتهای دیگ‏ر وقتی نمایان می شوند که اندازه‏‌‏ی وسایل قابل ساخت را مو‏رد توجه قرار می‏‌‏دهیم. وقتی ما در مقیاس اتمی کار کنیم، می‏ توانیم دستگاههایی بسازیم که می‏‌‏توانند به جاهای غیرقابل تصور از نظر کوچکی بروند.
‏دو وسیله ی بسیار حساس که هنوز ساخته نشده اند در نانوتکنولوژی عبارتند از:
‏۱- نانوکامپی‏و‏تر‏ ۲- نانواسمبلر
‏نانوکامپیوتر ماشینی مولکولی است که قادر است یک رشته اعمالی را به اجرا درآورد و آنه‏ا را اداره کند و در نهایت نتیجه‏‌‏ای را تولید نماید. در عمل این وسیله تا حدی با میکروپردازشگرهای امروزی متفاوت است. اگر چه شباهتهای نادری با کامپیوترهای قدیمی و مکانیکی که توسط
Charles Babbage‏ ‏در دوره‏‌‏ی ویکتوریا طراحی شده بود، دارد. همچنین دارای دستگاه ثبت کننده ای است که چیزی شبیه ماشینهای جمع کننده (

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x