تحقیق تنش در گیاهان ۲۵ ص ( ورد)

تحقیق تنش در گیاهان ۲۵ ص ( ورد)

تحقیق تنش در گیاهان ۲۵ ص ( ورد)

تحقیق-تنش-در-گیاهان-25-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه:
‏در زمانهای قدیم واکنش‏‌‏های شدید گیاهان به عوامل محیطی ذهن انسان را به خود مشغول کرده بود. تا قبل از آن که علم بیولو‏ژی به وجود آید، کشاورزان فکر می‏‌‏کردند گیاهانی که در محیط‏‌‏های خشن و خشک زندگی می‏‌‏کنند، گیاهانی خشن، غیرلطیف و غیرحساس هستند و گیاهانی که در مناطق مرطوب و خوش آب و هوا زندگی می‏‌‏کنند، گیاهان لطیف و حساس هستند.
‏به هر حال با گسترش علم و افزایش معلومات علمی دانشمندان به دنبال یک اصطلاح جامع و کامل برای این نوع عوامل محیطی هستند. در سال‏‌‏های اخیر دانشمندان عبارت‏ تنش را برای این عوامل محیطی نا‏مطلوب برگزیدند و مقاومت تنش را برای توانایی گیاه برای زنده ماندن در برابر این فاکتورهای محیطی نامطلوب در نظر گرفتند.
‏البته عبارت تنش، فقط در علم مکانیک تعریف شده بود‏.‏ بنابراین باید قبل از به کار بردن این اصطلاح، محل کاربرد آن را مشخص نمود. برای بهتر مشخص شدن تنش بیولوژی، ابتدا تفاوت‏‌‏های این دو را توضیح می‏‌‏دهیم.
‏تنش مکانیکی:
‏بر ‏طبق قانون اندازه حرکت نیوتن، هر‏گاه به جسمس نیرو وارد شود، آن جسم نیز، نیرویی مساوی و برابر و مخالف ‏با نیروی اول به جسم دوم وارد می‏‌‏کند. ای‏ن دو نیرو کنش و واکنش نامیده می‏‌‏شوند.
‏وقتی به جسم‏ی نیروی خارجی وارد می‏‌‏شود، این نیروی خارجی، ‏نیروهای خارجی در جسم به وجود می‏‌‏آورد‏،‏ که این نیرو بر سطوح خارجی جسم که در تماس با همدیگر هستند‏،‏ وارد می شود. این نیروهای داخلی مو‏جب تغییراتی در شکل و فرم جسم می‏‌‏شوند که به آن کرنش گوییم.
‏ابعاد تنش نیروی داخلی در واحد سطح می باشد و کرنش بدون بعد است.
s =
s‏ : تنش بر حسب
P‏ ‏: نیروی داخلی که از نظر مقدار برابر نیروی خارجی است.
A‏ ‏: سطوح داخلی جسم که نیرو بر آنها وارد می شود.
‏کرنش: در اثر نیروهای داخلی، یک سری تغییرات طولی و فرمی در جسم به وجود می‏‌‏آید. ابعاد کرنش عبارت است از تغی‏یرات در واحد طول یا حجم هر جسمی‏ و مقدار کرنش بدون بعد است.
e =
e‏ : کرنش، که مقداری بدون بعد می باشد.
d‏ : میزان تغییرات طولی یا حجمی.
L‏ : طول یا حجم اولیه.
‏ قانون هوک:
E = s = E . e
E‏ ‏: مقدار ‏الاستیسیته یا مدول الاستیکی: این مدول در اجسام مختلف متفاوت است و هر چه جسم بیشتر الاستیک باشد مقدار این مدول بیشتر خواهد بود.
‏کرنش بر دو نوع است: ‏ ‏۱. کرنش الاستیک
‏۲. ‏کرنش پلاستیک
‏کرنش الاستیک: ‏کرنشی می‏‌‏باشد که تا آن حد نیرو، به جسم وارد شود ‏و سپس نیرو از روی جسم حذف شود. جسم به حالت اولیه خود ‏از لحاظ شکل و فرم اولیه برمی‏‌‏گردد‏ (شکل ۱)‏.
‏کرنش پلاستیک: در این نوع کرنش، اگر نیروی وارده بر جسم ‏حذف شود، جسم به حالت اولیه خود برنخواهد گشت ‏و تغییر فرم ‏در آن بوجود خواهد آمد که به این کرنش، کرنش پلاستیک می‏‌‏گویند‏ (شکل ۱)‏.
‏میزان کرنش پلاستیک می‏‌‏تواند بستگی داشته باشد به زمان، یعنی هرچه ‏زمانی که جسم ‏تحت تاثیر ‏نیرو قرار می‏‌‏گیرد، بیشتر ‏باشد، میزان کرنش نیز می‏‌‏تواند ‏بیشتر شود. حد نهایی ‏کنش وارد شده گسیختگی ‏جسم می‏‌‏باشد که در این حالت دیگر مدولی نخواهیم داشت.
‏تنش بیولوژیکی:
‏تنش‏‌‏های ‏بیولوژیکی در دو جهت اصلی با تنش‏‌‏های مکانیکی متفاوت است:
‏اولاً گیاه قادر است یک سری موانع بین ‏جسم خود و تنش‏‌‏های محیطی ایجاد نماید و ثانیاً تنش وارده ‏بر حسب نیرو نمی‏‌‏باشد، بلکه بر حسب انرژی می‏‌‏باشد.
‏تنش بیولوژیکی همیشه دلالت بر امکان صدمه دیدن و آسیب ‏دارد و بیشتر کرنش‏‌‏های پلاستیک مدنظر می‏‌‏باشد تا کرنش‏‌‏های الاستیک و بیشتر اندازه‏‌‏گیری‏‌‏های کرنش در گیاهان، کرنش پلاستیکی می‏‌‏باشد.
‏بنابراین تنش‏‌‏های بیولوژیکی الزاماً نیرو نیستند و کرنش‏‌‏های بیولوژیکی نیز الزاماً یک تغییر در ابعاد و حجم جسم نیستند.
‏موجود زنده ‏به هرحال ‏شاید نشان دهد یک کرنش ‏فیزیکی ‏مانند توقف ‏حرکت (جریان) سیتوپلاسم ‏یا یک کرنش شیمیایی مانند تحولی در متابولیسم.
‏بعضی اوقات ‏یک کرنش، احتمال دارد آنقدر شدید باشد که یک قسمت ‏از گیاه ‏را از بین برد.
A:
?
ELASTIC STRAIN
۱
SUPORT
۲
۳
B:
?
PLASTIC
+ STRAIN ELASTIC
۱
۲
۳
PLASTIC STRAIN
OR
PERMANENT SET
Fig. 1.1. Elastic (A) and plastic (B) strains in a simple physical system.
‏شکل ۱
‏مقاومت الاستیکی در گیاهان ر‏ا می‏‌‏توان به مقاومت گیاه در مقاب‏ل ‏بیماری‏‌‏ها و عوامل نامطلوب اطلاق نمود. در گیاهان، مقاومت پلاستیکی به اندازه وسیعی اندازه‏‌‏گیری می‏‌‏شود، نسبت به مقاومت الاستیکی.
‏کرنش‏‌‏های پلاستیکی ‏به احتمال زیاد، وابستگی شدیدی به زمان دارد. بنابراین مقاومت تنشی عبارت است از:
‏مقاومت الاستیک یا توانایی موجود زنده در جلوگیری ‏از قابلیت برگشت یا کرنش الاستیکی.
‏مقاومت ‏پلاستیک ‏عبارت است‏ از ‏اندازه‏‌‏گی‏ری توانایی‏‌‏اش در جلوگیری از تغییرات‏ غیرقابل برگشت با کرنش پلاستیک.
‏عبارت مقاومت به تنش‏‌‏های محیطی تا حالا مربوط بوده است به مقاومت‏‌‏های ‏پلاستیک و مفهوم مقاومت ‏الاستیک هنوز به خوبی شناخته نشده است. ‏در تمام مزارع آزمایشی ‏تحقیق بر روی ‏استرم‏‌‏های الاستیک در حال بررسی و تحقیق ‏می‏‌‏باشد.
‏مثلاً وقتی ‏یک گیاه ذرت سرد می‏‌‏شود، از ۳۰ درجه به ۵‏ درجه، رشد آن کاملاً متوقف ‏می‏‌‏شود، ولی گندم ‏در این تغییر درجه حرارت به رشد ‏ ‏- خود ادامه می‏‌‏دهد. وقتی مجدداً درجه حرارت را برمی‏‌‏گردانیم، هر دو گیاه به رشد خود ادامه می‏‌‏دهد. بنابراینت مشاهده می‏‌‏شود که ‏ذرت ‏کرنش الاستیکی بیشتری را متحمل شده است، نسبت به گندم.
Table 1 Stress Terminology
Term
Physical sense
Biological sense
Stress
A force acting on body (F/A=dyncs/cm2 or bars)
An external acting on an organism (e.g., bars of water stress)
Strain
A change in dimension produced by a stress
Any physical or chemical change produced by a stress
Elastic strain
A reversible change in dimension
A reversible physical or chemical change
Plastic strain
An irreversible change in dimension
An irreversible physical chemical change
Modulus of elasticity (or elastic resistance)
Stress/elastic strain
Intensity of external factor/amount of reversible physical or chemical

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x