تحقیق بررسی ضرایب بار لنگر و بلوک معادل تنش در آیین‌نامه‌های مختلف ۲۰ ص

تحقیق بررسی ضرایب بار لنگر و بلوک معادل تنش در آیین‌نامه‌های مختلف ۲۰ ص

تحقیق بررسی ضرایب بار لنگر و بلوک معادل تنش در آیین‌نامه‌های مختلف ۲۰ ص

تحقیق-بررسی-ضرایب-بار-لنگر-و-بلوک-معادل-تنش-در-آیین‌نامه‌های-مختلف-20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۱۸
‏۱
‏بررسی ضرایب بار لنگر و بلوک معادل تنش در آیین‏‌‏نامه‏‌‏های مختلف
‏چکیده :
‏یکی از مسایل مطرح در طراحی سازه‏‌‏های بتنی ، مدل کردن رفتار غیرخطی بتن برای ساده کردن روابط کاربردی در آیین‏‌‏نامه‏‌‏های طراحی می‏‌‏باشد. در آنالیز و طراحی مقاطع تحت خمش نیز این مسأله وجود دارد که آیین‏‌‏نامه‏‌‏های مختلف طراحی با توجه به نحوه اثر ضرایب اطمینان با روشهای مختلفی رفتار غیرخطی بتن فشاری را مدل کرده‏‌‌‏اند. در این مقاله ضرایب بار لنگر نهایی و بلوک معادل تنش در چند آیین‏‌‏نامه تحت بررسی قرار گرفته‏‌‏ا‏ست‏.
‏۱- مقدمه :
‏ اگر خواننده محترم درس طراحی سازه‏‌‏های بتنی I‏ را گذرانده باشدمی‏‌د‏اند که برای آنالیز و طراحی مقاطع تحت خمش دو نمودار تنش و تغییر طول نسبی در مقطع مورد نیاز می‏‌‏باشد. همانطور که در شکل ۱ مشاهده می‏‌‏شود، دیاگرام تغ‏ی‏یر طول نسبی در مقطع به صورت خطی و دیاگرام تنش در قسمت فشاری مقطع شبیه دیاگرام تنش ‏–‏ کرنش بتن می‏‌‏باشد. از آنجا که توزیع تنش در قسمت فشاری مقطع تابع مقاومت بتن است. جهت تعیین یک رابطه کلی برای مقاومت‏‌‏ اسمی مقاطع خمشی لازم است جزئیات توزیع تنش به صورت پارامتری در نظر گرفته شوند.
‏۱۸
‏۱۹
‏شکل ۱ – توزیع تنش و تغییر طول نسبی یک مقطع در لحظه مقاومت نهایی
‏برای این منظور، حداکثر تنش، که مقدارآن طبق مشاهدات تجربی کمی کوچکتر از مقاومت فشاری بتن است، با ‏ و مقدار متوسط تنش در قسمت فشاری که در واقع کسری از حداکثر تنش می‏‌‏باشد با ‏نشان داده می‏‌‏شود. همچنین محل اثر برایند تنشهای فشاری را می‏‌‏توان با ‏ مشخص نمود که x‏ فاصله تار خنثی از دورترین تار فشاری است. پس از نوشتن معادلات تعادل نیرو و لنگر در مقطع می‏‌‏توان به معادله زیر دست یافت :
‏رابطه (۱) ‏
‏اگر چه به کمک رابطه (۱) و نمودارهای تجربی پارامترهای, ,‏ ‏می‏‌‏توان مقاومت خمشی اسمی مقاطع مستطیل شکل را محاسبه نمود، اما برای کاراتر بودن روابط نیاز به‏‌ ‏روابط مستقیم و ساده‏‌‏تری می‏‌‏باشد.‏‍‏[۱]
‏آیین‏‌‏نامه‏‌‏های مختلف در برخورد با این مسأله با توجه به ضرایب بار مختلفی که در نظر گرفته‏‌‏اند، راهکارهای مختلفی ارائه داده‏‌‏اند.‏ ‏معمولاً در کلاسهای درسی با توجه به کمبود وقت فقط روش مربوط به آیین‏‌‏نامه ACI‏ ذکر می گردد. در این نوشتار سعی شده است با ارجاع به چند آیین‏‌‏نامه مختلف طراحی سازه‏‌‏های بتن آرمه روش‏‌‏های ارائه شده در آنها در مواجهه با این مسأله عنوان شود. با توجه به اینکه اغلب دانشجویان با آیین‏‌‏نامه ACI‏ آشنایی کامل دارند، در متن مقاله از پرداختن به آن صرفنظر شده است. همچنین آیین‏‌‏نامه ایران نیز شباهت بسیاری به آیین‏‌‏نامه بتن کانادا دارد.
‏ امید است این مقاله در گشودن افقهای جدید در درک فلسفه وجودی آیین‏‌‏نامه‏‌‏های طراحی در برابر دانشجویان و مهندسین جوان موفق باشد.
‏۱۸
‏۳
‏۲- آیین‏‌‏نامه بتن کانادا
‏در این آیین‏‌‏نامه طراحی بر اساس روش حالات حدی می‏‌‏باشد. یعنی از رابطه (۲) در آن استفاده می‏‌‏گردد.
‏رابطه (۲)‏ ‏
‏ ضرایب مقاومت (ضریب کاهش) است که همواره کوچکتر از ۱ می‏‌‏باشد و عدم اطمینان موجود در مقاومت اسمی سازه ‏ را منعکس می‏‌‏کند. ‏ یک ضریب بار است که معمولاً بزرگتر از ۱ می‏‌‏باشد و عدم اطمینان‏‌‏های همراه با اثر اسمی بار ‏ را به حساب می‏‌‏آورد.
‏رابطه (۳)‏ ‏
‏ بار مرده و ‏ بار زنده و ‏ بار باد و ‏ و ‏ و ‏ ضرایب مربوط به آنها می‏‌‏باشند.
‏یک سازه و اعضای آن به گونه‏‌‏ای طراحی می‏‌‏شوند که
‏رابطه (۴) اثر بارهای با ضریب ‏ مقاومت با ضریب
‏در اینجا منظور از ‏”‏ اثر بارهای با ضریب ‏“‏ آثار سازه‏‌‏ای است (نظیر لنگر خمشی، برش و پیچش) که از ترکیب بارها ناشی شده‏‌‏اند. ترکیب بارها خود با ضریب کردن ضرایب بار ‏ در ‏”‏بارهای مقرر‏“‏ و اعمال ضرایب ترکیب ‏ و ضرایب اهمیت ‏ حاصل می‏‌‏شوند و نتیجه می‏‌‏شود.
‏رابطه (۵)
‏که در آن :
‏: مقاومت با ضریب
D‏ : بار مرده
‏۴
‏۵
L‏ : بارهای زنده حاصل از سکونت و بهره‏‌‏برداری (شامل بارهای قائم جرثقیلها، برف،‏‌‏یخ و باران، فشار زمین و آب و … )
Q‏ : بار باد با زلزله (هرکدام که اثر نامطلوب‏‌‏تری داشته باشد.)
T‏ : بارهای ناشی از اثرهای تجمعی دما، خزش، جمع‏‌‏شدگی و نشست غیرمتقارن
‏ : ضرایب بار که عدم قطعیت حاصل از تغییرات بار و الگوهای بارگذاری و آنالیز آثار آنها را به حساب می‏‌‏آورد.
‏ : ضرایب ترکیب بارها که کاهش احتمال وقوع همزمان بارهای با ضریب کامل را منعکس می‏‌‏نماید.
:‏ ضریب اهمیت که عواقب ناشی از تخریب را منظور می‏‌‏نماید.
‏: ضریب مقاومت که در مقاومت مقرر مواد ضرب می‏‌‏گردد تا متغیر بودن خواص مواد و ابعاد آنها، نیروی کار نوع تخریب و عدم قطعیت پیش‏‌‏بینی مقاومت را در نظر گیرد.
‏۲-۱- ضرایب بار و مقاومت :
‏۱) ضریب بار :
‏ (به جز در مورد واژگونی ، از جا کنده شدن یا معکوس شدن تنش که در این موارد بار مرده در برابر این عوامل مقاومت می‏‌‏کند و ضریب ۸۵/۰نظر گرفته می‏‌‏شود.)
‏ ‏ و ‏ و
‏۲) ضریب ترکیب بار :
‏وقتی در رابطه (۵) فقط یکی از بارهای L‏ و Q‏ و T‏ وجود داشته باشد.
‏ وقتی در رابطه (۵) دو مورد از بارهای L‏ و Q‏ و T‏ وجود داشته باشد.
‏۱۸
‏۵

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x