تحقیق بررسی جهانی و برآورد خسارت در مورد بیماری‌های ذرت ۲۲ ص

تحقیق بررسی جهانی و برآورد خسارت در مورد بیماری‌های ذرت ۲۲ ص

تحقیق بررسی جهانی و برآورد خسارت در مورد بیماری‌های ذرت ۲۲ ص

تحقیق-بررسی-جهانی-و-برآورد-خسارت-در-مورد-بیماری‌های-ذرت-22-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏بررسی جهانی و برآورد خسارت در مورد بیماری‏‌‏های ذرت:
‏ذرت می‏‌‏تواند به‏ ۶۰‏ نوع بیماری مختلف مبتلا گردد که موجب عد‏م دستیابی به حداکثر محصول‏‌‏دهی می‏‌‏شوند. PAYAK‏ ‏وRENFRO ‏ ‏برآورد کرده‏‌‏اند‏ ‏که محصول دانه ۱۰‏ ‏تا ۱۲ درصد در هن‏دوستان کاهش می‏‌‏یابد که با‏ قیمت ۶۰ رو‏پیه‏‌‏ای برای هر ۱۰۰ کیلوگرم میانگین زیان‏ سالانه مبلغ ۲۸۰۰۰۰۰۰۰‏ ‏روپیه HOOKER‏ ‏در یک بر آورد محتاطانه، زیان س‏ا‏لانه را‏ ‏برای ‏۱۲‏ ‏ایالت ‏مرکزی و‏ ‏شمالی (آمریکا) تولید‏کننده ذرت‏، بیش از ۴۳۶ میلیون‏ ‏دلار‏ تعیین کرده است. ‏ ‏بر طبق گفته Kramer ‏،‏ ‏در اروپا که تولیدکننده بیش از ۱۲% از کل تولید جهانی ‏است،‏ ‏بیماری‏‌‏ها‏،‏ ۳% محصول را‏ ‏کاهش می‏‌‏دهند‏. آفریقا، تولید‏کننده ‏۵/۶% از کل تولید جهانی ذرت است ‏و بیماری‏‌‏های پوسیدگی خوشه (ear rots‏) ‏در تانزانیا باعث ۳۰% کاهش، exserohilum‏ turcicum ‏ (he lminthosporium‏) باعث ‏کاهش ‏ب‏ی‏ش از ۱۰% در نیجریه، بیش از ۱۰% در سودان،‏ ‏بوتسوان‏ا‏، کنیا و زیمبا‏وه‏ و‏ ‏در‏ حدود‏ ۱۰% در مورد ‏موریس و نیاسالند شده است.diplodiazeae ‏ و‏ Gibberellaspp.‏ موجب کاهش بیش از ۱۰% در بوتسوانا‏ ‏و‏ ‏زیمباوه و کمتر‏ از ۱۰ % در تانزانیا گردیده و‏ Puccinia Polysora‏ باعث کاهش بیش از ۱۰% در توگو‏، غنا‏،‏ ‏‌‏اوگاندا و سیرالئون شده است. Kramer‏‌‏ ‏گ‏ز‏ارش کرده است که Ustilago Maydis‏‌‏ ‏نیز کمتر از ۱۰% در غنا‏،‏ بوتسوانا و نیجریه‏ ‏و بیش از ۱۰% در سودان و کنیا محصول را کاهش می‏‌‏دهد. Padwick‏‌‏ ‏اعتقاد دارد که مجموعه بیماری‏‌‏ها در کشورهای آفریقایی‏ که قبلا مستعمره انگلستان بوده‏‌‏اند، ۶/۱۳% در ‏سال ۱۹۵۶ م. محصول را کاهش دادند‏. در برخی از کشورهای واقع در غرب آفریقا Puccinia Polysora‏‌‏ ‏به تنهایی باعث ۴۹‏ ‏تا ۹۵ درصد ‏کاهش محصول شده است‏. آسیا ۸% از کل تولید جهانی ذرت را دارد. Peronospora Philippinensis (Sclerospora) ‏که یک سفیدک دروغی یا داخلی است‏،‏ باعث ۶۰% کاهش محصول در فیلپین و‏ Puccinia sorghi‏‌‏ ۱% و Exserohilum turcicum (Helminthosporium)‏ ‏نیز ۱% در مالزی محصول ‏را تقلیل می‏‌‏دهند. بطور کلی برای آسیا ۱۲%‏ کاهش محصول به علت تاثیر‏ ‏بیماری‏‌‏های ذرت برآورد ‏معقولی است‏. در سطح جهانی به علت خسارات کل بیماریهای ذرت روی
۲
‏‌‏هم رفته کاهش ۳۲۶۵۶۰۰۰ تن محصول دانه یا ۴/۹% از کل تولید جهان با ارزش ۱۶۵۰ میلیون دلار آمریکا برآورد گردیده است.
‏بیماری‏‌‏ها در دوره‏ ‏از کاشت تا برداشت بر روی ‏محصول تاثیر می‏‌‏گذارند. حتی بعد از برداشت محصول، کپک‏‌‏ها می‏‌‏توانند در انبار مشکلات جدی و مهمی را بوجود آورند.
‏بیماری‏‌‏های ذرت بطور کلی به طبقات زیر گروه‏‌‏بندی می‏‌‏شوند:
‏پوسیدگی‏‌‏های بذر و مرگ ماهیچه
‏بیماری‏‌‏های شاخ و برگ
‏پوسیدگی‏‌‏های ساقه و ریشه و پژمردگی‏‌‏های گیاه
‏پوسیدگی‏‌‏های خوشه ماده و چوب بلال
‏بیماری‏‌‏های انباری و اختلالاتی که در دانه بوجود می‏‌‏آید.
‏۱. بیماری‏‌‏های ذرت در دوره اولیه رشد (Seedling stage‏)
‏نام بیماری:
‏پوسیدگی‏‌‏های بذر (Seed rots‏)‏‌‏ و مرگ ماهیچه (Seedling blights‏)
‏علائم بیماری:‏ ‏کاهش تراکم بوته در هکتار و تنک به نظر رسیدن مزرعه، رشد ناجور و تکه تکه که به علت خفگی بوته‏‌‏ها (مرگ ماهیچه) قبل و بعد از ظهور گیاهچه در سطح خاک می‏‌‏باشد. زخم‏‌‏های فرورفته‏‌‏ قهوه‏‌‏ای رنگ روی مزوکوتیل، بی‏‌‏رنگ شدن ‏و آب سوختگی ‏قسمت‏‌‏هایی از طوقه گیاه. پژمردگی گیاهچه‏‌‏، رشد و ظاهرشدن عامل بیماری روی قسمت‏‌‏های خارجی و پوسیده.
‏عامل بیماری و مناطق انتشار:‏ Rhizoctonia Spp., Cephalosporiuym acremonium, Fusariummonilifprme,
Pythium species (P.irregulae, P.debaryanum, P.ultimum, etc.), Penicillium oxalicum, Aspergillus Spp.
‏از عوامل بیماری‏‌‏زای فوق، یکی یا تمام آنها ممکن است در تمام نواحی ذرت‏‌‏خیز جهان باشد.
۳
‏مبارزه:‏ ‏مصرف قارچ‏‌‏کش‏‌‏ها مثل تیرام یا کاپتان به نسبت ۵/۲ در هزار.‏ انتخاب بذور گواهی شده، سالم. حذف بذوری که خراشیده و پوسته ‏پوسته شده‏‌‏اند، اندوپریکارپ یا لایه برون بر آنها صدمه دیده است. خودداری از کاشت بذور سبک و پوک.
‏۲. بیماری‏‌‏های شاخ و برگ:
‏نام بیماری:
(Northern leaf blight) Turcicum leaf blight
‏علائم بیماری:‏ ‏ظاهر شدن زخم‏‌‏های باریک و کشیده دوکی یا بیضی شکل که به رنگ قهوه‏‌‏ای یا سبز متمایل به خاکستری می‏‌‏باشند.
‏عامل بیماری و مناطق انتشار:‏ Setosphaeria turcica, Exserophilum (Helminthosporium) turcium‏‌‏ پخش و انتشار در تمام نقاط جهان.
‏مبارزه:‏ ‏کاشت هیبریدها و کمپوزیت‏‌‏های مقاوم از جمله: Ganga 101, Deccan, Ganga 5, Kisan, Deccan 101, Jawahar‏
‏استفاده مستقیم از قارچ‏‌‏کش‏‌‏های (زینب، دیتان ـ ام ـ ۴۵) به صورت ۳-۴ سم‏‌‏پاشی برگی از موقعی که ذرت‏‌‏ها در حدود ۵۰ سانتیمتر ارتفاع‏ دارند تا موقع تشکیل خوشه ماده.
‏ نام بیماری:
(Southern leaf blight) Maydis leaf blight
‏علائم بیماری:‏ ‏ظاهرشدن خطوط موازی و هم جهت به رنگ متمایل به خاکستری، همچنین زخم‏‌‏های لوزی شکل که دارای حاشیه نامنظم ۵/۰ تا ۵/۱ سانتیمتری یا بیشتر ‏می‏‌‏باشند.
‏عامل بیماری و مناطق انتشار:‏ (Helminthosporium Maydis) Cochliobolus heterostrophus‏ که در تمام سطح جهان پخش است.
‏نام بیماری:‏ ‏سفیدک‏‌‏های دروغی یا داخلی (Downy mildews‏) که به وسیله قارچ‏‌‏های Peronosclerospora‏ بوجود می‏‌‏آیند.
۴
‏علائم بیماری:‏ ‏برگ‏‌‏ها به صورت نواری و خط زرد شده (کلروز) و در شرایطی که بیماری پیشرفت دارد، رشد متوقف می‏‌‏شود و قسمت‏‌‏های آلوده به بیماری زبرو خشبی و کم رشد شده و به رنگ مایل به سفید دیده می‏‌‏شوند.
‏عامل بیماری و مناطق انتشار:‏ Peronosclerospora philippinensis‏ (در فیلیپین، هندوستان و چند کشور دیگر).
P.maydis‏ (اندونزی، زئیر و سومالی)
P.sacchari‏ (تایوان، استرالیا، هندوستان و گینه جدید)
P.sorghi‏ (هندوستان، آمریکا، فلسطین اشغالی، تایلند و خیلی از کشورهای دیگر).
‏مبارزه:‏ ‏قارچ‏‌‏کش‏‌‏ها بر روی این بیماری موثر نیستند. تنها روش ممکن کاشت ارقام مقاوم می‏‌‏باشد. فیلیپین و تایوان، پیشرفت قابل ملاحظه‏‌‏ای در تشخیص و تعیین ژن‏‌‏های مقاوم داشته‏‌‏اند. ضدعفونی کردن بذر با Ridomil‏ به نسبت ۴ گرم برای هر کیلوگرم بذر جهت پیشگیری از آلودگی به بیماری موثر است.
‏نام بیماری:‏ ‏سفیدک دروغی یا داخلی ‏(Downy mildews‏) که به وسیله قارچ Sclerophthora‏ بوجود می‏‌‏آید.
‏علائم بیماری:‏ ‏تشکیل نوارهای زرد رنگ با حاشیه کاملاً مشخص که به تدریج به رنگ زرد کاهی تا قهوه‏‌‏ای روشن درآمده و بطور آشکار به وسیله رگبرگ‏‌‏ها محدود می‏‌‏شوند. اندام‏‌‏های قارچ، عامل بیماری بطور غیرمحسوسی در محل نوارها دیده می‏‌‏شوند.
‏عامل بیمار و مناطق انتشار:‏ ‏هندوستان، احتمالاً نپال و پاکستان.
‏مبارزه: ‏کاشت ارقام مقاوم، هیبرید Ganga 5‏‌‏ و کمپوزیت‏‌‏های Kisan‏‌‏ و Jawahar‏‌‏ که در هندوستان وجود دارند، در مقابل این بیماری مقاوم هستند.
‏نام بیماری:
Crazy top

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x