تحقیق جبران خسارت معنوی در رویه قضایی تحلیل و نقد پرونده هموفیلی ها ( ورد)

تحقیق جبران خسارت معنوی در رویه قضایی تحلیل و نقد پرونده هموفیلی ها ( ورد)

تحقیق جبران خسارت معنوی در رویه قضایی تحلیل و نقد پرونده هموفیلی ها ( ورد)

تحقیق-جبران-خسارت-معنوی-در-رویه-قضایی-تحلیل-و-نقد-پرونده-هموفیلی-ها-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏جبران خسارت معنوی در رویه قضایی‏
تحلیل و نقد پرونده هموفیلی ها
‏    ‏استناد قاضی دادگاه به مواد قانونی مسوولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹ خصوصا ماده ۱۱ مسوولیت مدنی دولت و همچنین میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب سال ۱۳۵۴ که به موجب ماده ۹ قانون مدنی در حکم قانون داخلی کشور ایران است، برگ تازه ای است در احیای ق-م-م و معاهدات بین المللی که متروک و مهجور شده و رویه قضایی هم بدان ها توجهی نداشته، با استناد به موارد مذکور یک دگرگونی و تحول قضایی در حوزه مسوولیت مدنی دولت و جبران خسارت معنوی زیان دیدگان مشاهده می شود که خود حاکی از توجه دادگاه به لزوم حمایت اجتماعی و بین المللی و قانونی از زیان دیدگان و نقش آن در تشفی خاطر ایشان و در ایجاد روحیه مثبت اجتماعی و جلوگیری از رد روحیه های معارض با جامعه است.
‏           ‏د: احیای قواعد فقهی درجبران خسارت معنوی در رویه قضایی
‏            ‏محاکم دادگستری در تاریخ روند قضایی ایران درخصوص جبران خسارت معنوی توجهی به قواعد فقهی نداشته و در کمتر رایی استناد به قواعد فقهی شده و اگر هم شده، خیلی مبهم و کلی استفاده شده است. در صورتی که در مفاد رای پرونده موسوم به هموفیلی ها آمده محرومیت از حق داشتن فرزند محرومیت و محدودیت از خدمات پزشکی، صدمه به حیثیت و بدنامی ناشی از آلودگی های ویروسی محرومیت و محدودیت های شغلی، لطمات تحصیلی با استناد به حکم عقل و قاعده، لاضرر و قاعده تسبیب و اتلاف و از همه مهمتر تکلیف شرعی منبعث از دین اسلام و ارزشی که قرآن کریم برای کرامت انسانی قائل است، اگرچه به دلیل ماهیت غیرمادی برخی از این خسارات و عدم امکان ارزیابی دقیق از آن دادگاه محدودیت قابل توجهی در احقاق حق کامل خواهان ها داشته، در هر حال لزوم جبران خسارت معنوی را قطعی دانسته و با تاکید بر این اصل مهم عقلی و فقهی که هیچ ضرر نامشروعی نباید بدون جبران باقی بماند، میزان حداکثر و حداقل خسارت معنوی برابر با خسارت مادی پیش بینی شده است و در نظریه سازمان پزشکی قانون ارزیابی می کند و ارزش آن را محدود به حداقل ۲۰ درصد دیه انسانی و حداکثر یک دیه کامل اعلام می کند.
‏  ‏          ‏هـ : مطالعات تطبیقی و بین المللی دادگاه در موارد مشابه این پرونده در دیگر کشورهای خارجی
‏            ‏دادگاه در جهت تکمیل تحقیقات و به منظور احراز چگونگی برخورد نظام های حقوقی و اجرای مسوولیت مدنی دولت هنگام جبران خسارت در موارد مشابه به این پرونده، اقدام به مطالعه و تحقیقات تطبیقی کرده که حاصل این مطالعه با توجه به دقتی که در تامین ضرر و زیان بیماران در آن به کار رفته است، به تفصیل منعکس شده و در تحقیقات خود به نتایجی دست یافته است. به نحوی که تلاش و مبارزه آلوده شدگان از طریق خون و فرآورده های خونی به ویروس ایدز و جهت اخذ غرامت از دولت از سال ۱۹۸۵ به بعد با شدت و ضعف در کشورهای مختلف دنیا جاری بوده است. در اطلاعات منتشره توسط فدراسیون جهانی هموفیلی که در سال ۱۹۹۵ به روز شده است، کشورهایی که آن اطلاعات را در اختیار داشته اند، به چند گروه کشورها تقسیم شده اند.
۲
‏            ‏۱- کشورهایی که حمایت مستقیم دولت شامل بیماران آلوده به ایدز شده و بیماران از غرامت لازم برخوردار شده اند، مانند کانادا، دانمارک، هنگ کنگ، مجارستان، اسرائیل، ایتالیا و پرتغال.
‏            ‏۲- کشورهایی که حمایت دولت و بخش خصوصی توامان برای بیماران مبتلا به ایدز تامین شده است، مانند استرالیا، فرانسه، آلمان، ایرلند، ژاپن، آفریقای جنوبی، اسپانیا و انگلیس.
‏            ‏۳- کشورهایی که از طریق توسل به قوه قضائیه به موازات محکوم شدن دولت یا شرکت ها به پرداخت غرامت به بیماران مبتلا به ایدز رسیدگی شود، مانند سوئد، نروژ، فنلاند، بلغارستان، هند، مالت و نیوزیلند.
‏            ‏آنچه که در پرداخت غرامت بیماران مبتلا به ایدز در تمامی کشورها مدنظر قرار گرفته، سن آلوده شدگان به ویروس ایدز است. به افراد بزرگسال و دارای کهولت سن غرامت بیشتری تعلق گرفته است. این غرامت ها به دو شکل یا به صورت یکجا پرداخت شده و یا به صورت ماهیانه به افراد مبتلا تا آخر عمر پرداخت می شود و در موارد این چنین تمهیداتی، برای افزایش مستمری ها با توجه به تورم اقتصادی اندیشیده شده است.
‏            ‏۲- نکات ضعف و منفی
‏            ‏رفع موانع اجتماعی و شغلی زیان دیدگان
‏        ‏دادگاه درخصوص رفع موانع اجتماعی و شغلی مبتلایان توسط دولت که مکررا از طرف وکیل خواهان ها اعلام شده، خود را فارغ از اظهارنظر دانسته، چرا که در این خصوص قانونی در نظام قضایی ایران موجود نبوده و اظهارنظر و تصمیم قضایی منوط به تصویب قوانین کشوری است. اگرچه وجود بخشنامه های موکد از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دستور ریاست جمهور تاکیداتی بر رفع این موانع شده، اما این اقدامات فاقد ضمانت اجرایی لازم بوده و دادگاه تا تعیین و تصویب قوانین حمایتی خاصی در رابطه با آلوده شدگان به ویروس که در برخی از کشورهای جهان اختصاص یافته، با تکلیفی مواجه نیست.
۳
‏          ‏در صورتی که دادگاه می توانست با استناد به بند ۳ ماده ۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که به موجب ماده ۹ قانون مدنی در حکم قانون داخلی کشور ایران است، در جهت لزوم رفع موانع اجتماعی و شغلی زیان دیدگان شجاعانه اقدام کند، زیرا در بند یک و بند ۳ ماده ۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و بند الف و ب و ج بند ۳ ماده ۲مذکور و همچنین در بند ب از بند ۳ ماده ۲ صراحتا تصریح شده که هر دولت طرف میثاق متعهد می شود تضمین کند که شخص مدعی دادخواهی و جبران امکان این را داشته باشد که حقوق وی توسط مقامات صالحه قضایی، اداری تقنینی یا هر مقام دیگری که به موجب مقررات قانونی آن کشور صلاحیت دارد، مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین امکانات تظلم و جبران قضایی را توسعه دهد، لذا تعهدات قراردادهای بین المللی دولت ایران که به دلیل الحاق به آنها در حکم قانونند باید با صراحت و وسعت بیشتری در جهت یافتن احکام قانونی و گره گشایی از قوانین موجود مورد استناد دادگاه قرار می گرفت تا موجبات تضییع حقوق زیان دیدگان فراهم شود، زیرا طیف گسترده ای در اجرای حقوق شهروندی است. مضافا بر اینکه ماده ۸۶ قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را مکلف به پیشگیری و درمان بیماری ایدز کرده است.
‏    ‏رویه ‏قضایی ‏سازمان ‏تجارت ‏جهانی
‏رویه ‏قضایی ‏نظام ‏حل ‏سازمان ‏تجارت ‏جهانی ‏درک ‏و ‏بینش ‏جدیدی ‏را ‏از ‏بسیاری ‏از ‏موضوعات ‏حقوقی ‏مهم ‏ایجاد ‏کرده ‏است. ‏تعدادی ‏از ‏آنها ‏را ‏انتخاب ‏کرده ‏ایم ‏تا ‏عملکرد ‏نظام ‏حل ‏اختلاف ‏و ‏دیدگاه ‏های ‏هیات ‏های ‏رسیدگی ‏و ‏رکن ‏استیناف ‏را ‏نسبت ‏به ‏مسائل ‏بسیار ‏پیچیده ‏و ‏ظریف ‏حقوق ‏بین ‏الملل ‏نشان ‏دهند.
‏این ‏موارد ‏به ‏عنوان ‏نمونه ‏انتخاب ‏شده ‏اند ‏و ‏بیانگر ‏کل ‏رویه ‏قضایی ‏نظام ‏حل ‏اختلاف ‏نیستند:
•‏معیار ‏بررسی ‏و ‏احترام ‏به ‏حاکمیت
‏اغلب ‏مهم ‏ترین ‏بحث ‏در ‏رویه ‏قضایی ‏این ‏سئوال ‏حساس ‏است ‏که ‏رویه ‏های ‏بین ‏المللی ‏و ‏سازمان ‏تجارت ‏جهانی ‏تا ‏چه ‏میزان ‏باید ‏به ‏تصمیمات ‏دولت ‏ها ‏احترام ‏بگذارند. ‏این ‏مسئله ‏ای ‏است ‏که ‏دقیقاً ‏مربوط ‏به ‏بحث «‏حاکمیت» ‏است. ‏این ‏تصمیمات ‏ملی ‏اغلب ‏ناشی ‏از ‏نظر ‏یک ‏دولت ‏در ‏رابطه ‏با ‏چگونگی ‏حل ‏ابهامات ‏یا ‏چالش ‏هایی ‏است ‏که ‏به ‏طور ‏اجتناب ‏ناپذیر ‏در ‏یک ‏معاهده ‏چندجانبه ‏حجیم
۴
‏که ‏توسط ‏بیش ‏از ‏صد ‏کشور ‏مورد ‏مذاکره ‏قرار ‏گرفته ‏است ‏به ‏وجود ‏می ‏آیند. ‏بحث ‏احترام ‏به ‏حاکمیت ‏دولت ‏ها ‏به ‏طرق ‏مختلف ‏ظاهر ‏می ‏شود ‏که ‏یکی ‏از ‏آنها ‏ناظر ‏بر ‏معیار ‏بررسی ‏است.
‏به ‏استثنای ‏موافقتنامه ‏ضدقیمت ‏شکنی (‏ضددامپینگ) ‏متن ‏موافقتنامه ‏های ‏دور ‏اروگوئه ‏حاوی ‏یک ‏معیار ‏بررسی ‏مشخص ‏نیستند. ‏نص ‏صریحی ‏نیز ‏در ‏خصوص ‏معیار ‏بررسی ‏عمومی ‏در ‏نظام ‏حل ‏اختلاف ‏سازمان ‏تجارت ‏جهانی ‏نسبت ‏به ‏تصمیمات ‏اعضا ‏وجود ‏ندارد. ‏با ‏این ‏حال ‏رکن ‏استیناف ‏در ‏این ‏خصوص ‏به ‏میزان ‏زیادی ‏به ‏ماده ‏۱۱تفاهم ‏نامه ‏حل ‏اختلاف ‏که ‏مقرر ‏می ‏دارد ‏هیات ‏رسیدگی ‏باید «‏یک ‏ارزیابی ‏عینی ‏در ‏مورد ‏مسئله ‏ای ‏که ‏نزد ‏آن ‏مطرح ‏است، ‏از ‏جمله ‏یک ‏ارزیابی ‏عینی ‏راجع ‏به ‏حقایق ‏موضوع ‏و ‏قابلیت ‏اجرا ‏و ‏انطباق ‏آن ‏با ‏موافقتنامه ‏های ‏تحت ‏پوشش ‏مربوط ‏به ‏عمل ‏آورد» ‏متکی ‏بوده ‏است. ‏رکن ‏استیناف ‏معمولاً ‏همین ‏اصل ‏را ‏در ‏بررسی ‏استیناف ‏ها ‏مورد ‏ملاحظه ‏قرار ‏می ‏دهد. ‏از ‏طرف ‏دیگر ‏این ‏مسئله ‏پذیرفته ‏شده ‏است ‏که ‏نص ‏ماده ‏۳ ‏تفاهم ‏نامه ‏در ‏جایی ‏که ‏مقرر ‏می ‏دارد «‏توصیه ‏ها ‏و ‏تصمیمات ‏رکن ‏حل ‏اختلاف ‏نمی ‏تواند ‏چیزی ‏به ‏حقوق ‏و ‏تعهدات ‏مقرر ‏در ‏موافقتنامه ‏های ‏تحت ‏پوشش ‏بیفزاید ‏یا ‏از ‏آنها ‏بکاهد» ‏می ‏تواند ‏برخوردی ‏متمایزتر ‏داشته ‏باشد. ‏طرز ‏بیان ‏در ‏متن ‏موافقتنامه ‏اقدامات ‏ضدقیمت ‏شکنی ‏به ‏گونه ‏ای ‏است ‏که ‏ارجاع ‏مستقیم ‏تری ‏به ‏معیار ‏استاندارد ‏بررسی ‏قابل ‏اعمال ‏در ‏همان ‏موافقتنامه ‏داده ‏شده ‏است ‏و ‏ادعا ‏می ‏شود ‏که ‏این ‏معیار ‏مستلزم ‏احترام ‏بیشتر ‏به ‏تصمیمات ‏اعضا ‏باشد. ‏این ‏مسائل ‏تا ‏حد ‏زیادی ‏بحث ‏برانگیز ‏هستند ‏و ‏وظیفه ‏این ‏هیات ‏مشورتی ‏نیست ‏که ‏نسبت ‏به ‏این ‏موضوعات ‏نظر ‏حقوقی ‏خود ‏را ‏ارائه ‏کند. ‏صرفاً ‏لازم ‏به ‏ذکر ‏است ‏که ‏در ‏منازعات ‏مختلف ‏ادعاهایی ‏با ‏حسن ‏نیت ‏مطرح ‏شده ‏است. ‏متعاقباً ‏برخی ‏از ‏نظرات ‏در ‏خصوص ‏نقش ‏بهبودیافته ‏رکن ‏حل ‏اختلاف ‏نسبت ‏به ‏موضوعات ‏بحث ‏برانگیز ‏مطرح ‏در ‏آینده ‏ارائه ‏خواهد ‏شد. ‏علاوه ‏بر ‏این ‏ارجاعات ‏به ‏تفاهم ‏نامه ‏حل ‏اختلاف، ‏رکن ‏استیناف ‏از ‏آغاز ‏تاسیس ‏در ‏اظهارات ‏خود ‏در ‏گزارش ‏هایش ‏خاطر ‏نشان ‏کرده ‏است ‏که ‏نسبت ‏به ‏نیاز ‏به ‏احترام ‏به ‏تصمیمات ‏اعضا ‏آگاه ‏است ‏و ‏آن ‏را ‏مورد ‏توجه ‏قرار ‏می ‏دهد.
•‏قدرت ‏رویه ‏قضایی
‏عموماً ‏این ‏مسئله ‏پذیرفته ‏شده ‏است ‏که ‏رویه ‏های ‏قضایی ‏جدی ‏و ‏سخت ‏همچون ‏رویه ‏هایی ‏که ‏در ‏کشورهایی ‏که ‏از ‏حقوق ‏موسوم ‏به «‏حقوق ‏عرفی» ‏تبعیت ‏می ‏کنند، ‏در ‏رسیدگی ‏های ‏بین ‏المللی ‏نمی ‏تواند ‏وجود ‏داشته ‏باشد. ‏اما ‏کاملاً ‏روشن ‏است ‏که ‏مفاهیم «‏رویه ‏ای» ‏تا ‏حدی ‏جریان ‏رسیدگی ‏را ‏در ‏نظام ‏حل ‏اختلاف ‏سازمان ‏تجارت ‏جهانی ‏تحت ‏تاثیر ‏قرار ‏داده ‏اند (‏همچنان

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x