گزارش کارآموزی اسانس گیری

گزارش کارآموزی اسانس گیری

گزارش کارآموزی اسانس گیری

گزارش-کارآموزی-اسانس-گیریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏مقدمه :
‏استفاده روز افزون مردم از گیاهان دارویی و همچنین تمایل شرکتهای تولید کننده مواد دارویی به داروهای دارای منشاء گیاهی را می توان به دلایل زیر دانست :
‏تهیه برخی از مواد موثره فعال که در صنایع دارویی از اهمیت بسیار برخوردارند ، به طور مصنوعی امکان پذیر نبوده و تنها به صورت طبیعی از گیاهان مورد نظر قابل استخراج اند . این دسته از مواد یا به طور کلی ساختمان شیمیایی ناشناخته دارند و یا به دلیل داشتن ساختمان شیمیایی بسیار پیچیده تهیه آنها به صورت مصنوعی در صنایع داروسازی مشکل و مستلزم هزینه بسیار گران است ( نظیر گلیکوزیدهای قلبی موجود در گل انگشتانه ، آلکالوئیدهای موجود در پروانش ، آلکالوئیدهای موجود در ارگوت و….) .
‏برخی از مواد طبیعی گیاهی ، چون سولانین ها به صورت قابل استفاده ‏نیستند . یعنی ، در صورت استفاده مستقیم فاقد ارزش دارویی می باشند . ولی اگر در صنایع دارویی تحت تأثیر برخی فرایندهای شیمیایی قرار گیرند و در واقع به صورتی “نیمه طبیعی ‏–‏ نیمه مصنوعی ” در آیند به موادی فعال و قابل استفاده خواهند شد .
‏۳
‏مواد موثره گیاهان پس از تأثیر فرایند های شیمیایی از بو ، طعم و مزه مطلوبتری نیز برخوردار خواهند گردید .
‏مواد دارویی مصنوعی ( شیمیایی ) البته به طور سریع اثر می بخشند ، و دارای یک تأثیر مشخص نیز می باشند ( ممکن است صرفاً مسکن باشند یا فقط تب بر و یا ….) ولی اکثر آنها عوارض جانبی نامطلوبی بر بدن انسان بر جای می گذارند . در حالی که مواد دارویی حاصله از گیاهان با آنکه به تدریج تأثیر می بخشند ، ولی دارای اثرات مفید جانبی چندی می باشند و از این رو فواید جامعی از نظر دوام سلامت بدن دارند‏ .
‏مواد موثره گیاهان بخصوص عطریات و اسانس ها موارد استفاده متعدد و متفاوتی در صنایع لوازم آرایش ، صنایع مواد شیمیایی خانگی ( نظیر : شامپو ، صابون ، عطر ، ادوکلن ، خوشبو کننده های هوا و امثال آنها ) دارند ، به طوری که بدون حضور مواد موثره مذکور ساخت و تهیه بسیاری از محصولات صنایع شیمیایی یاد شده امکان پذیر نخواهد بود ( ساخت و تهیه بسیاری از اسانس ها به طریق شیمیایی امکان پذیر نمی باشد ) .
‏استفاده از مواد موثره گیاهان دارویی در صنایع غذایی روزافزون می باشد . اگر چه استفاده از مواد مذکور در صنایع غذایی از قدیم الیام معمول بوده ولی اکنون در صنایع نوپای نوشابه سازی ، کنسرو سازی ، شیرینی سازی و امثال
‏۳
‏ ‏هم از مواد موثره گیاهان دارویی جهت بهتر شدن طعم و رنگ و بوی محصولات در سطح دقیق تر و حساب شده تری استفاده می گردد .
‏مواد موثره دارویی گیاهان ادویه ای ( زیره سبز ، تلخون ، گشنیز و…) علاوه بر آنکه طعم و مزه مواد غذایی را بهتر می کند ، اشتها آور نیز هست و سبب هضم مواد غذایی و سلامت کار دستگاه گوارش می گردد . مواد موثره ادویه گاه اثرات شفا بخش دیگری علاوه بر خاصیت اصلی شناخته شده خود به همراه دارند .
‏در زمانهای گذشته ، مجموعه گیاهان دارویی مورد استفاده روز ، به عنوان منبع اصلی مواد شفا بخش به طور ‏وسیعی توسط مردم مورد استفاده قرار می گرفت . تا آنکه پس از به بازار آمدن داروهای شیمیایی استفاده از مواد طبیعی مذکور به طور چشمگیری کاهش یافت . ولی در سالهای اخیر ، آشنایی علمی و بنیادی انسان با خواص و آثار مفید مواد دارویی طبیعی ، مجدداً موجبات استفاده روز افزون از آنها را فراهم آورده است . به همین دلیل در عموم کشورهای پیشرفته مراکز تحقیقاتی خاص گیاهان دارویی تاسیس گشته است که این مراکز تحقیقاتی ، هر روزه مواد موثره متعددی را در گیاهان به همراه اثرات مطلوب آنها شناسایی و معرفی می کنند و نتایج حاصله را به صورت مقالات مفیدی منتشر می سازند .
‏۴
‏رازیانه :
‏در کتب طب سنتی با نام ‏«‏ رازیانج‏»‏ ‏ نامبرده شده است . در ‏ایران در مناطق مختلفه ‏«‏رازیانه‏»‏ ‏و ‏«‏ بادیان‏»‏ سبز گفته می شود. به لغت رومی کهن ‏«‏ شمار‏»‏ و به عربی ‏«‏ شَمَر‏»‏ می نامند. به فرانسوی Fenouil‏ : و Fenouil officinal‏ و Aneth‏ و Anis doux‏ و به انگلیسی Fennel‏ می گویند. گیاهی است از خانواده :
Umbelliferae‏ نام علمی آن Foeniculum vulgare Mill.‏ و مترادف ‏های آن : Foeniculum capillaceum Gilib.‏ و F. officinale All.‏ و Anethum foeniclum L.‏ از طرف گیاه شناسان مختلفه نام گذاری شده است. بین اسامی فوق نام‏ F. vulgare‏ مربوط به ‏«‏رازیانه تلخ‏»‏ است که به فرانسوی : Aneth‏ و Fenouil‏ گویند و برگهایش به عنوان ادویه با غذا نیز مصرف می شود، و نام F. officinale‏ مربوط به رازیانه شیرین است که به فرانسوی : Finouil doux‏ گویند.
‏توضیح- در اسناد گیاه شناسی آمریکائی نام علمی رازیانه :
F. vulgare Gaertn.‏ آمده است ولی سایر گیاه شناسان ایرانی و هندی و غیره نام : F. vulgare Mill.‏ را نام اصلی ذکر می کنند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x