گزارش کارآموزی شرکت تولیدی صنایع نخ پوشینه ایران

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی صنایع نخ پوشینه ایران

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی صنایع نخ پوشینه ایران

گزارش-کارآموزی-شرکت-تولیدی-صنایع-نخ-پوشینه-ایرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏فصل اول :
‏تاری‏خچه کارخانه
‏شرکت تولیدی صنایع نخ پوشینه ایران در تاری‏خ ‏٢۴/١٢/۵٣به صورت شرکت با مسئولیت محدود تأسی‏س شد و طی شماره ‏٣٠٠١١‏مورخ ‏٩/۵/۵۴ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.محل کارخانه ‏: تهران‏ ‏خیابان جمهوری بین چهارراه مخبروالدوله و بهارستان روبروی سینمای اروپا پلاک ١۴۵.
‏تأسیسات
‏الف) هوا: از لحاظ تهویه که بی‏شتر فن‌های سالن خراب بود‏. .
‏ب) آب: در قدیم وسالهای اخیر عمل تصفیه انجام می‌شده ولی در حال حاضر آب کارخانه از دو منبع یعنی شهری و آب چاه تهیه می‌شد.
‏دراکثر نقاط ومصارف بیشتر از چاه‌های عمیق که در انتهای کارخانه در حدود ۳۵ الی ۴۰ سال پیش تأسیس شده راه اندازی و هنوز مورد بهره‌برداری می‌باشد.
‏ج) سوخت: منابع سوختی یا آّب بوده و یا استفاده از روغن‌های مخصوص بخار حاصل از به جوش آمدن آب توسط دیگهایی که علل سوخت آن نفت یا گازوئیل یا گاز شهری بوده که این بخار توسط لوله‌ای بزرگ درکل سالن لوله کشی شده ودستگاههایی که نیاز به خار آب دارند نیز طبق برنامه از قبل تعیین شده‌اند وهر دستگاه نیز بر اساس نیاز شیر کنترل فشاربخار را طبق دستور کم و زیاد می‌کند که بستگی به نوع کار یا نوع پارچه دارد.
‏د) برق: در قدیم‌الایام دستگاههای تولید برق داشتند اما در حال حاضر به علت فرسودگی و عدم رسیدگی به دستگاهها از برق شهر استفاده می‌کنند و انتقال‏ ‏برق نیز که کل ساختمان‌ها و سالن‌ها با استفاده از کابلهای قوی سیم‌کشی شده و نقاط مختلف مورد مصرف در روشنایی یا روشن کردن دستگاهها ودیگر موارد از برق شهر استفاده می‌کنند.
‏هـ) تجهیزات ایمنی: در حال حاضر زیربنای ساختمان در حال ریزش است . غیر از موارد امنیتی که دستگاههای مختلف ممکن است در هر حال چه از لحاظ اتصال برق و چه از لحاظ خطرات مثل آتش گرفتن خود منسوج در داخل دستگاه در اثر حرارت زیاد و چه از لحاظ سیستم انتقال سوخت و یا موارد دیگر از لحاظ ایمنی ضعیف می‌باشد. از لحاظ آتش نشانی که در هر قسمت وسایل اولیه خاموش کردن آتش مثل کپسول‌های مخصوص در سالن موجود می‌‏باشد.
‏بهداشت و رفاه
‏از جهت کنترل صدا که فضای سالن چون خیلی بزرگ بود و سقف کارخانه تا حدی مرتفع بود خود این عاملی برای کمتر شدن صدای دستگاه‌ها بود ولی در کل کار خاصی دراین زمینه انجام نداده بودند.
‏اما از جهت دفع آلودگی های محیط یست کلیه مواد مصرفی بعد از اتمام کار و باقیمانده آن مواد همه آنها به درون چاه‌هایی هدایت می‌شد که در اطراف هر دستگاه منفذی ایجاد کرده که از طریق لوله در داخل زمین به چاه هدایت می‌شد که در اطراف هر دستگاه منفذی ایجاد کرده که از طریق لوله در داخل زمین به چاه هدایت می‌شد ولی خیلی از مواد در سطوح مختلف سالن کارخانه بر جای می‌ماند.
۲
‏نظافت سالنها:
‏در سالن هر کارگری موظف بود در انتهای کار اطراف ماشین خود را نظافت کند و باقیمانده مواد را به بیرون از دستگاه‌ها توسط شیرهای مخصوص و فلکه‌های مخصوص هدایت و پس از آن به چاه بریزد ولی در کل خیلی از کارگرها این کار را با بی حوصلگی انجام داده و اطراف دستگاه‌ها هیچ وقت تمیز نبوده و در کل چون سقف سالن از سیمان پوشیده شده بود و محیط خیلی از لحاظ آلودگی هوا و صدا و نظافت ناسالم بود و دیگر اهمیت به نظافت سالن نمی‌دادند و محیط کار بسیار دلگیر ونامرتب بود.
‏از لحاظ کیفیت و کمیت نور در روز بعلت تابش نور خورشیدو روشن‌بودن لامپ تقریباً در حد استاندارد بود اما در شب بعلت نبود نور کافی در حد استاندارد نبود.
‏از جهت دفع آلودگی و پساب کارخانه کلیه مواد مصرفی بعداز اتمام کار به همرا‏ه آب در کلیه قسمت‌های کارخانه‏.. از طریق کانالهایی که در زیر کارخانه کشیده است از کارخانه خارج می‌شود بدون اینکه آزمایشی روی آنها انجام شود و سپس وارد فاضلاب شهری می‌شود.
‏از لحاظ امکانات رفاهی پایین و فقط دارای سرویس رفت و برگشت بود. جهت خارج نمود حرارت دستگاه‌ها در بالای هر دستگاه بسته به طول ۴ الی ۱۰ هواکش وجود داشت و برای تهویه سالن پنجره‏‌ها باز بوده و ۳ الی ۴ هواکش ‏وجود داشت.
‏ب) ضایعات
‏میزان ضایعات پارچه که عواملی چون فرسودگی دستگاهها و مواد مصرفی چه از قبیل نخ (پنبه ‏–‏ پلی استر- ویسکوز) و چه از قبیل مواد تعاونی همه از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و باعث می‌شد ضایعات مختلف خصوصاً از قبیل پاره شدن پارچه در مرحله مثل خشک‌کن‌ها، استنتر و دیگر موارد ضایعات زیادی به بار آورد
‏تولید روزانه شرکت بین ۲۰ الی ۳۰ هزار متر بوده و بازار فروش تولیدات شرکت بیشتر تهران و اطراف تهران و برخی از شرکتها است .
‏با توجه به اینکه ماشین آلات قدیمی و سیستم به کار رفته نیز پنبه ای است به نظر می رسد که خط تولید را تغییر دهند مگر اینکه تکنولوژی جدید وارد کارخانه شود که بتوان خط تولید و میزان آنرا تغییر داد .
‏فصل دوم :
‏بطور کلی عملیات ریسندگی در مورد الیاف به دو روش انجام می گی‏رد :
‏۱ ) روش ریسندگی با شانه زنی : این روش برای تهیه نخهای مرغوب و ظری‏ف‏ به کار گرفته می شود و مواد اولیه برای این روش غالباٌپنبه ای خیلی خوب و طوی‏ل می باشند .
‏۲ ) روش ریسندگی بدون شانه زنی :این روش برای تهی‏ه نخهای معمولی مور‏د استفاده قرار می گیرد و چون پنیه های ایران غالباٌ از نوع الیاف بلند نیستند ، از این جهت در کارخانه های ریسندگی ایران روش ری‏سندگی با شانه زنی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .
‏در حال حاظر ری‏سندگی در کارخانجات ‏تریکو همایون ‏به روش بدون شانه انجام می گیرد .
‏در زیر خط ری‏سندگی به روش های شانه زنی و بدون شانه زنی را ملاحظه می فرمائید‏ :
‏توده الی‏اف متراکم به صورت عدل
‏بازکردن عدلها و قرار گرفتن الیاف در نزدی‏ک ‏ماشی‏ن عدل شکن
‏ماشی‏ن های عدل شکن و مخلوط کن
‏ماشین های باز کننده و تمی‏ز کننده
‏مخاشین های تهیه بالش (اسکاچر)
‏ماشین کارد
‏الف – ب
‏( الف ) : بدون شانه
‏چند لاکنی ۱ ‏ ‏چنلاکنی ۲ فلایر یا نی‏م ‏تاب رینگ یا تمام تاب ‏نخ معمولی
‏( ب ) : با شانه
‏چندلاکنی فتیله ‏ ‏تهیه بالش ‏
‏ ماشین بالشچه ماشین روبان ‏شانه زنی طی مراحل (الف) ‏ ‏ ‏ ‏نخ ظریف

‏حلاجی :
‏قسمت حلاجی ، اولین مرحله از ریسندگی محسوب می شود و توده الیافی که به صورت بسته هایی به نام عدل وارد کارخانه می شوند ، در این قسمت بوسیله ماشین آلات مخصوص باز و مخلوط شده و ضمن انجام این عملیات به مقدار قابل توجهی مواد خارجی از الیاف جدا و تمیز می شوند . در انتهای این قسمت الیافی که توسط ماشین بالش به صورت لایه لوله شده از این قسمت خارج می شود .
‏در کارخانه ‏پوشینه‏ دو سالن حلاجی با نام های حلاجی قدیمی و حلاجی جدید وجود دارد که به تشریح هر دو سالن می پردازیم .
‏سالن حلاجی قدی‏م :
‏مشخصات ماشین های موجود در سالن حلاجی قدیم :
‏نام ماشین
‏کمپانی سازنده
‏کشور سازنده
‏سال ساخت
‏تعداد
۳
‏عدل شکن
inGlostade
osakakiko
‏آلمان
‏ژاپن
‏۱۹۵۸
‏۱۹۵۷
‏۴
‏۲
‏باز کننده
inGlostade
‏آلمان
‏۱۹۵۸
‏۲
‏فیلتر
inGlostade
‏آلمان
‏۱۹۵۹
‏۲
‏بالش
inGlostade
‏آلمان
‏۱۹۵۹
‏۳
‏سالن حلاجی قدیم در کارخانجات‏ پوشینه‏ اغلب دارای مواد اولیه پنبه می‌باشد.
‏عدل‏‌های پنبه هنگامی که وارد سالن می‌شوند پشت دستگاه‌های عدل شکن ۱و۲و۳و۴ قرار داده شده. توسط کارگر مخلوط کردن آنها آغاز می‌شود. این کار مخصوصاً در موارد الیاف پنبه حتماً باید انجام شود. زیرا ممکن است که عدل‌ها از نواحی مختلف به کارخانه آورده شده و از نظر کیفیت یکسان نباشد، گاهی اوقات پنبه‌ای که از یک مزرعه به کارخانه آورده شده و از نظر کیفیت یکسان نباشند. گاهی اوقات پنبه‌ای که از یک مزرعه به کارخانه آورده می شود بعلت یکسان نبودن شرایط خاک و نحوه آبیاری در مزرعه ممکن است کاملاً با هم متفاوت باشند. از این رو مخلوط کردن الیاف پنبه یکی از ارکان اصلی در مبحث حلاجی است.
‏سالن حلاجی آلمانی قدیم هم تولید بالش درجه دو و هم تولید بالش درجه یک را انجام می‌دهد.
‏برای تولید بالش درجه یک ماشینهای زیر در سالن حضور دارند‏ :
‏الف) چهار ماشین عدل شکن (Feeder Blend‏)
‏محصول این چهار ماشین توسط حصیر متحرک باز هم با هم کمی مخلوط شده و به سمت مرحله بعدی حلاجی حرکت می‌کنند.
‏ماشین عدل شکن شماره ۴ (طبق شکل) معمولاً مخصوص بالش‌هایی است که دارای وزن ۱۰ متراژ مناسبی نیستند که به آنها اصطلاحاً بالشهای برگشتی می‌گویند.
‏عدل شکن ماشینی است که لایه‌های الیاف پنبه را از هم جدا می کند و آنها را کمی باز کرده و به صورت مجموعه‌های کوچک (Flock‏) تبدیل می کند . این ماشین در کل برای تمیز کردن پنبه ساخته نشده است ولی در بعضی موارد ممکن است مقداری از ناخالصی همراه پنبه را نیز خارج کند.
‏قسمتهای مختلف ماشی‏ن عدل شکن :
‏مخزن تغذیه (Hopper Feeder‏)
‏حصیر افقی (Bottom Apron‏)
‏حصیر خاردار (Elevating Apron ‏)
‏غلطک شانه (Spike Roll‏)
‏غلطک پاک کننده شانه (Spikefoll Stripper‏)
‏غلطک دافر (Stripping Roll‏)
۴

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x