چشم انداز اقتصادی ایران ۹ ص

چشم انداز اقتصادی ایران ۹ ص

چشم انداز اقتصادی ایران ۹ ص

چشم-انداز-اقتصادی-ایران-9-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نگاه نشریه بررسی اقتصاد خاورمیانه به اقتصاد ایران در سالهای ‏۲۰۰۴ ‏و ‏۲۰۰۵
‏چشم‏ ‏انداز اقتصاد ایران
‏اکونومیست
‏ترجمه: امیر ‏بهادری‏ ‏نژاد
‏با شروع به کار مجلس هفتم، تغییراتی در معادلات اقتصادی ‏ایران به وجود خواهد آمد. شعار نمایندگان محافظه‏ ‏کار پیش از ورود به مجلس، افزایش ‏سطح زندگی مردم بود به همین دلیل پیش‏ ‏بینی می‏ ‏شود که مجلس هفتم بخش اعظم فعالیت‏ ‏های ‏خود را روی تحقق این شعار متمرکز کند.
‏البته باید توجه داشت که اجرای اصول اولیه ‏اصلاحات اقتصادی از جمله خصوصی‏ ‏سازی و تغییر در ساختار سیستم بانکی در ایران ضروری ‏است و اگر مجلس تصمیم به اجرای چنین اصلاحاتی نگیرد، روند اصلاحات اقتصادی کند ‏خواهد بود.
‏پیش‏ ‏بینی اقتصاد
‏نرخ رشد واقعی ‏تولید ناخالص داخلی در سال ‏۲۰۰۴‏، در حدود ‏۲/۴‏ درصد پیش‏ ‏بینی می‏ ‏شود که در نتیجه ‏کاهش قیمت نفت در سال ‏۲۰۰۵‏، این رقم به ‏۹/۳‏ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین پیش‏ ‏بینی ‏می‏ ‏شود که نرخ تورم از ‏۵/۱۵‏ درصد در سال ‏۲۰۰۴‏ به ‏۱/۱۴‏ درصد در سال ‏۲۰۰۵‏ کاهش ‏یابد.
‏سیاستگذاری
‏شاید ورود محافظه‏ ‏کاران به ‏مجلس هفتم منجر به اتخاذ سیاست‏ ‏های مؤثرتری بشود. نمایندگان جناح اکثریت مجلس هفتم ‏قول داده‏ ‏اند تا فضا را برای سرمایه‏ ‏گذاری داخلی و خارجی مساعدتر نمایند. شاید آنها ‏تلاش بیشتری برای جذب سرمایه‏ ‏گذاری خارجی در بخش انرژی انجام بدهند. با این حال، ‏احتمال دستیابی به پیشرفت‏ ‏های قابل توجه در مسائل مهمی چون کاهش پرداخت یارانه اندک ‏است. همچنین توسعه خصوصی‏ ‏سازی با در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی آن دشوار خواهد ‏بود.
‏چشم‏ ‏انداز سیاست‏ ‏های مالی
‏منازعات سیاسی باعث شده ‏تا کاهش قابل توجهی در هزینه‏ ‏های جاری کشور صورت نگیرد و گفته می‏ ‏شود که هزینه‏ ‏های ‏جاری کشور در سال مالی ‏۲۰۰۳ (‏مارس ‏۲۰۰۳‏ تا مارس ‏۲۰۰۴) ‏افزایش یافته است. در این مدت ‏درآمدهای نفتی به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و حجم تولید، افزایش یافت و حتی فراتر از ‏رقم پیش‏ ‏بینی‏ ‏شده در بودجه رفت. پیش‏ ‏بینی می‏ ‏شود که تداوم رشد اقتصادی و همچنین ‏اصلاح ساختار مالیاتی کشور، درآمدهای مالیاتی را نیز افزایش بدهد.
‏کارشناسان ‏پیش‏ ‏بینی می‏ ‏کنند که درآمدهای نفتی ایران در سال ‏۲۰۰۴‏ براثر پایین آمدن قیمت نفت، ‏اندکی کاهش یابد. با این حال چون محافظه‏ ‏کاران با شعار افزایش سطح رفاه زندگی مردم ‏وارد عرصه انتخابات شدند، آنها خود را موظف به عملی کردن قولشان می‏ ‏دانند که ‏مؤثرترین راه حل کوتاه مدت برای بهبود شرایط زندگی مردم، افزایش هزینه‏ ‏ها می‏ ‏باشد. ‏با توجه به این که قیمت نفت در سال ‏۲۰۰۵‏ نیز کاهش بیشتری نسبت به سال ‏۲۰۰۴‏ خواهد ‏داشت، درآمدهای نفتی ایران نیز کاهش می‏ ‏یابد و احتمالاً در این سال، پولی به حساب ‏ذخیره مازاد درآمد نفتی واریز نخواهد شد.
‏چشم‏ ‏انداز ‏سیاست‏ ‏های پولی
‏با آن که بانک مرکزی در پی کسب استقلال بیشتر از دولت ‏بوده است اما کماکان اختلاف‏ ‏نظر میان تکنوکراتهای این بانک و وزیران وزارتخانه‏ ‏های ‏پرهزینه ادامه خواهد یافت.
‏چشم‏ ‏انداز رشد ‏اقتصادی
‏نرخ واقعی رشد اقتصادی در سال مالی‏ ‏۲۰۰۳‏ در حدود ‏۲/۶‏ درصد ‏اعلام شده است که افزایش حجم تولید نفت ایران در بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی مؤثر ‏بوده است.
‏البته عامل اصلی رشد را باید افزایش تقاضای داخلی معرفی کرد که این ‏تقاضا در پی بالا رفتن قیمت نفت از سال ‏۲۰۰۰‏ به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این ‏فرایند باعث شد تا محدودیت‏ ‏های واردات کاهش یابد و در صنایع غیرنفتی نیز تحرک ‏به‏ ‏وجود بیاید.
‏پیش‏ ‏بینی می‏ ‏شود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ‏۲۰۰۴‏ کاهش ‏یابد و به ‏۲/۴‏ درصد برسد که البته این رقم نیز مطلوب است. در دو سال آینده حجم ‏صادرات که بخش اعظم آن‏ ‏ ‏را صادرات نفتی تشکیل می‏ ‏دهد کاهش خواهد یافت اما بالا ‏ماندن درآمدهای نفتی و همچنین عوامل سیاسی باعث افزایش هزینه‏ ‏های دولت خواهد ‏شد.
‏با توجه به این که دولت قصد هدایت سرمایه‏ ‏ها به بخش غیرنفتی را دارد، ‏احتمالاً حجم سرمایه‏ ‏گذاری خارجی برای بهبود زیرساخت‏ ‏ها و صنایع غیرنفتی افزایش ‏خواهد یافت.
‏در سال مالی ‏۲۰۰۵‏،رشد اقتصاد ایران به ‏۹/۳‏ درصد کاهش می‏ ‏یابد. در ‏این سال کاهش درآمدهای نفتی باعث محدود شدن هزینه‏ ‏های دولت خواهد شد اما در عوض حجم ‏واقعی صادرات غیر نفتی بر اثر بالا رفتن حجم تولید، افزایش می‏ ‏یابد.
‏همچنین با ‏توجه به آغاز عملیات اجرایی چند پروژه بزرگ نفتی، حجم سرمایه‏ ‏گذاری افزایش خواهد ‏یافت.
‏چشم‏ ‏انداز تورم
‏نرخ تورم ایران در سال ‏۲۰۰۳ ‏در حدود ‏۴/۱۶‏ درصد بود که در سال ‏۲۰۰۴‏ این رقم به ‏۵/۱۵‏ درصد کاهش خواهد یافت. ‏اما با توجه به افزایش هزینه‏ ‏های دولت، پیش‏ ‏بینی می‏ ‏شود که روند افزایش قیمت‏ ‏ها ‏تداوم یابد و با توجه به محدودیت‏ ‏های بانک مرکزی، مبارزه با تورم برای این بانک ‏دشوار خواهد بود و تنها با کاهش هزینه‏ ‏های دولت می‏ ‏توان نرخ تورم را پایین آورد. با ‏این حال در سال ‏۲۰۰۵‏، نرخ تورم به ‏۱/۱۴‏ درصد کاهش خواهد یافت چون رشد تقاضای داخلی ‏متعادل‏ ‏تر می‏ ‏شود.
‏چشم‏ ‏انداز نرخ ارز
‏بانک ‏مرکزی در ابتدای سال مالی ‏۲۰۰۲‏ سیاست تک‏ ‏نرخی بودن ارز را اتخاذ کرد و با آن که ‏گفته می‏ ‏شود، قیمت ارز را شرایط بازار تعیین خواهد کرد اما بانک مرکزی آن‏ ‏را تحت ‏کنترل شدید خود خواهد داشت
‏اقتصاد انرژی
‏مصرف بنزین در شهریورماه از روزانه ۷۰ ‏میلیون لیتر فراتر می رود
‏در حالی که معاون امور پالایش شرکت ملی ‏پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گوید مشکل بنزین به مرحله حاد رسیده و نیاز به یک ‏تصمیم ملی دارد، کارشناسان شرکت ملی نفت درپی  یافتن منافع جدید برای واردات بنزین ‏هستند.
‏در حال حاضر مصرف بنزین روزانه ۶۶ میلیون لیتر می باشد که به شدت افزایش ‏یافته است.
‏محمد زالی می گوید: روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین در داخل کشور تولید ‏می شود وبه زودی روزانه ۳۰ میلیون لیتر نیز باید از خارج وارد شود که نیاز به ارز ‏زیادی دارد.
‏وی افزایش سفرهای تابستانی، خودروهای فرسوده وافزایش تولید خودرو ‏در کشور را از جمله دلایل رشد مصرف بنزین در ماه های آینده اعلام کرد. در همین حال ‏مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در اظهاراتی با اشاره به این که ایران در

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x