هزینه یابی کیفیت ۱۳ص doc

هزینه یابی کیفیت ۱۳ص doc

هزینه یابی کیفیت ۱۳ص doc

هزینه-یابی-کیفیت-13ص-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏۱
‏هزینه یابی کیفیت
‏امروزه ‏قیمت و کیفیت ‏از مهم‏ت‏رین مزیت‏‏‏های‏ رقابتی در صنایع ‏به شمار می‏‏‏آیند.‏ از این رو بررسی رابطه بین این دو مزیت رقابتی در سال‏‏‏های اخیر به ویژه در صنایع پیشرو و کشورهای صنعتی ‏بسیار مورد بحث ‏بوده است‏.‏ این که بدی کیفیت چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقبا‏ً ‏درآمد شرکت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به کیفیت مطلوب ‏باید چقدر‏هزینه ‏کنیم،‏ بحث هزینه‏‏‏یابی کیفیت ‏را ‏جایگاه‏ی‏ ‏ویژه بخشیده است‏.
‏هزینه‏‏‏یابی کیفیت از مباحث جدید مدیریتی است که می‏تواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ‏ابعاد‏ مختلف مانند حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی)، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره تامین، مدیریت تولید، انبارها‏،‏ ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد و با تهیه ترازنامه کیفیت در شرکت و مقایسه روند هزینه‏های کیفیت می‏توان هزینه کیفیت در شرکت را کنترل و بهبود بخشید.
‏تاکید و کار بر روی مفاهیم هزینه‏‏‏یابی کیفیت در ط‏ول‏ زمان، نکات مهم و ارزشمندی را مشخص کرده ‏است ‏که از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نکات عبارتند از:
‏هزینه‏های کیفیت در گزارش‏‏‏های حسابداری ‏به طور کامل ‏ثبت نمی‏شوند و اغلب هزینه‏های واقعی کیفیت بسیار بیشتر از ‏موارد‏ گزارش شد‏ه ‏هستند.
‏هزینه‏های کیفیت نباید تنها در مورد فعالیت‏‏‏های عملیاتی و تولیدی درنظر گرفته شوند‏ ‏بلکه فعالیت‏‏‏های خدماتی و پشتیبانی نیز‏ ‏تاثیر عمده‏‏‏ای در افزایش یا کاهش هزینه‏های کیفیت دارند‏،‏ ‏بنابراین‏ باید هزینه‏‏‏های مربوط نیز در هزینه‏‏‏های کیفیت مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.
‏کاهش هزینه‏‏‏های کیفیت در چارچوب برنامه‏های استراتژیک سازمان‏ها قرار دارد.
‏۱- هزینه‏های کیفیت کدامند؟
‏سه دیدگاه اصلی در مورد ‏تعریف‏ هزینه‏‏‏های کیفیت وجود دارد‏ ‏که عبارتند از:
‏هزینه‏‏‏های رسیدن به کیفیت مطلوب از طریق طراحی و سازماندهی
‏هزینه‏‏‏های عملیاتی واحد کنترل کیفیت‏ (‏تجهیزات، حقوق و دستمزد و…‏)
‏هزینه‏‏‏هایی که از کیفیت پایین و نامطلوب محصول ناشی می‏‏‏شود‏ ‏(شامل ضایعات، افت قیمت محصول و…).
‏در این پژوهش‏،‏ هزینه کیفیت برابر با مجموع هزینه‏های سه گروه ‏پیشگفته‏ در نظر گرفته شده و تلاش بر این است سیستم هزینه‏‏‏ای جامعی طراحی شود که تمامی دیدگاه‏‏‏های هزینه‏‏‏ای ‏یادشده‏ را در برگیرد.
‏ گام برداشتن در ‏جهت‏ بهبود کیفیت‏،‏ به تعریف پروژه‏‏‏های بهبود کیفی و همزمان با آن توسعه سیستم حسابداری ‏نیاز ‏دارد‏؛‏ به طوری که بتوان اطلاعات مورد نیاز ‏به منظور ‏بررسی عملکرد پروژه‏‏‏های بهبود کیفیت را ‏به دست آورد.‏ بنابراین یک گام اساسی در کاهش هزینه‏‏‏ها‏،‏ اصلاح و توسعه سیستم حسابداری است‏؛‏ به گونه ای که بتوان هزینه‏های کیفیت را محاسبه کرد و ضمن ارائه گزارش‏‏‏های‏ مناسب‏،‏ ‏به اندازه‏‏‏گیری ‏اثربخشی فعالیت‏‏‏ها و پروژه‏‏‏های کاهش هزینه ‏پرداخت‏ و راهکارهای عملی ‏برای ‏کنترل و بهبود هزینه‏های کیفیت و به تبع آن‏،‏ عملیات تضمین و کنترل کیفیت ارائه کرد.
‏به منظور‏ اصلاح و توسعه سیستم حسابداری باید هزینه‏‏‏های کیفیت ‏را‏ طبقه‏‏‏بندی ‏کرد‏ و به هر یک از گروه‏‏‏های هزینه‏‏‏ای‏،‏ کد هزینه تخصیــص داد.
‏۱
‏۲
‏به منظور‏ اندازه‏‏‏گیری هزینه‏‏‏های کیفیت لازم است ‏ابتدا ‏اجزای هزینه‏‏‏های کیفیت شناسایی و‏ ‏طبقه‏‏‏بندی شد‏ه،‏ سپس کلیه هزینه‏‏‏های مرتبط با کیفیت بر اساس آمار داده‏‏‏های هزینه‏‏‏ای موجود یا طرح مدون جمع‏‏‏آوری اطلاعات، مشخص و در قالب طبقه‏‏‏بندی شده دسته بندی شوند. تنها در این صورت است که می‏توان راهکارهای مناسبی ‏برای ‏حذف هزینه‏‏‏های عمده کیفیت ارائه و اجرا ‏کر‏د.
‏۲- طبقه‏‏‏بندی‏
‏ کارشناسان، هزینه‏های کیفیت را در ‏چهار گروه‏ اصلی قرار می‏دهند. این گروه‏‏‏بندی در مقایسه با سایر گروه‏‏‏بندی‏‏‏های رایج‏،‏ از پذیرش و مقبولیت بیشتری برخوردار است. این چهارگروه عبارتند از:
‏الف – هزینه‏های شکست درونی‏ ‏(درون سازمانی)
‏ب –‏ هزینه‏های شکست برونی
‏ج –‏ هزینه‏‏‏های‏ ارزیابی کیفیت
‏د –‏ هزینه‏های طرح ریزی، پشتیبانی و پیگیری کیفیت
‏هر یک از این گروه‏‏‏های اصلی نیز زیر مجموعه‏‏‏هایی ‏دارند.
‏الف : هزینه‏های شکست درونی (درون سازمان‏ی‏)
‏ا‏ین هزینه‏ها ‏شامل ‏ایراد‏هایی است‏ که در مراحل مختلف ‏پیش‏ از تحویل محصول به مشتری بروز می‏کنند و سازمان به روش‏‏‏های مختلف از قبیل بازرسی و آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی به این ‏عیوب‏ پی ‏می‏‏‏برد‏ و به حذف ‏آنها اقدام ‏می‏‏‏کند. زیر گروه‏‏‏های تشکیل‏‏‏دهنده این گروه عبارتند از:
‏۱ـ‏ هزینه‏های دورریز یا اسقاطی :‏ ‏محصولات و اقلامی که به علت عدم انطباق با مشخصه‏‏‏های مهندسی تعریف شده، قابلیت ارائه به مشتریان ‏و یا‏ استفاده در کاربردهای دیگر‏ را نداشته باشند، ‏ به عنوان دورریز یا اسقاط درنظرگرفته می‏شوند.‏ ‏مانند تغییر شکل ورق‏‏‏های فولادی به علت بالا بودن دمای کوره‏‏‏های لعاب .
‏۲ـ‏ هزینه‏های تعمیر و دوباره‏‏‏کاری محصولات تولیدی شرکت:‏ ‏محصولاتی‏ ‏که در داخل شرکت ساخته می‏شوند و به دلیل مطابقت نداشتن با مشخصه‏‏‏های‏ ‏مورد نیاز، قابل استفاده نیستند، در برخی موارد با تکرار برخی فعالیت‏‏‏های اصلاحی یا انجام فعالیت‏‏‏های تعمیراتی قابل استفاده می‏‏‏شوند که هزینه این گونه فعالیت‏‏‏ها باید از فعالیت‏‏‏های تولیدی تفکیک و در سرفصل هزینه‏های کیفیت منظور شود. اصلاح سوختگی رنگ بدنه خودروها، رگلاژ ‏کر‏دن درهای خودرو و …‏ مثال‏‏‏های این نوع هزینه‏ها هستند.
‏۳‏ـ‏ هزینه‏های تحلیل شکست:‏ هزینه‏های مربوط به بررسی و تحلیل کارشناسی علل بروز ایراد در محصول و ‏چاره‏‏‏اندیشی در خصوص‏ راه حل‏‏‏های رفع و جلوگیری از تکرار آنها در این زیر گروه قرار می‏‏‏گیرند.
‏کلیه هزینه‏های مربوط به گروه‏‏‏های مهندسی، R&D‏ و مشاور‏ا‏ن و جلسات متعددی که با حضور مدیران و کارشناسان ارشد ‏به منظور ‏رفع علت وقوع ضایعات تشکیل می‏‏‏شود‏،‏ در این گروه از هزینه‏ها ‏جای می‏‏‏گیرند‏.
‏۴ـ‏ تعمیر واصلاح اقلام معیوب دریافتی:‏ ‏شامل ‏هزینه‏های مربوط به آماده سازی اقلام دریافتی از تامین‏‏‏کنندگان مواد مورد استفاده که به علت عدم رعایت مشخصه‏‏‏های درخواستی از طرف تامین

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x