مقاله معاهده پیامبر ص با مسیحیان نجران word

مقاله معاهده پیامبر ص با مسیحیان نجران word

مقاله معاهده پیامبر ص با مسیحیان نجران word

مقاله-معاهده-پیامبر-ص-با-مسیحیان-نجران-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏(معاهده آن حضرت با مسیحیان نجران)
‏پیامبر(ص) و حقوق انسان
‏یکی از اصولی که پیامبرگرامی اسلام (ص)همواره بدان توجه خاص ‏می کردند حق مردم (حق الناس) است. آنچنانکه در آموزه های دینی‏ ‏آمده ، حق الهی قابل ‏بخشش است اما حق‏‌‏الناس جز به رضایت مردمان قابل بخشش نیست. چنین مکتبی امروزه در ‏مقابل انواع اتهام‏ ‏ها قرار گرفته است. نویسنده باتوجه به انواع پیمان‏ ‏نامه‏ ‏های ‏پیامبر اکرم(ص) به دنبال اثبات این امر است که مسلمانان از دیرباز به دنبال تحقق ‏حقوق اقلیت‏ ‏ها و حتی اقوام شکست‏ ‏خورده و در یک کلام حقوق بشر بوده‏‌‏اند.
‏تاریخ ‏۱۸۵‏ مکتوب‏(‏۱) ‏را از رسول گرامی ‏اسلام به یادگار گذاشته است. این مکتوبات که شامل پیمان‏ ‏نامه‏ ‏ها، دعوت امراء و ‏رؤسای قبایل به اسلام، فرمان‏ ‏های حکومتی، ارشادنامه‏ ‏ها، امان‏ ‏نامه‏ ‏ها و برخی ‏مکتوبات دیگر پیرامون موضوعات مختلف است، تصویری کامل از اخلاق سیاسی و اجتماعی ‏پیامبر را به تماشا می‏ ‏گذارد. اهمیت این نامه‏ ‏ها در برجسته‏ ‏ بودن موضع‏ ‏گیری‏ ‏های ‏حقوقی و سیاسی پیامبر اسلام است و گرچه در برخی از متون آن، ارشادات اخلاقی و حتی ‏تبیین جهان‏ ‏بینی نیز وجود دارد، اما حتی این موارد در پرتو اخلاق سیاسی- اجتماعی ‏پیامبر مورد توجه قرار گرفته
‏۲
‏ ‏اند. همچون متفاوت بودن نامه‏ ‏هایی که پیامبر به ‏پادشاهان مسیحی چون ‏«‏مقوقس‏»‏ و ‏«‏هرقل‏»‏ نوشته و در آن به آیه مشهور ‏«‏قل یا اهل‏ ‏الکتاب ‏تعالوا الی کلمه سواء بینناء و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لایتخذ ‏بعضنا بعضا اربابا من دون‏ ‏الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون‏»‏ (‏۲) ‏استناد ‏می‏ ‏کنند با نامه به کسانی چون ‏«‏خسرو پرویز‏»‏ که پیامبر لحنی متفاوت را در برخورد با ‏این پادشاه برمی‏ ‏گزینند.
‏نقد و تحلیل موشکافانه این مکتوبات می‏ ‏تواند سیره و سنت ‏رسول گرامی اسلام را در تمامی ابعاد سیاسی- اجتماعی و حقوق تبیین ساخته و خود ‏سرمایه و منبعی برای تدوین پروتکل‏ ‏های حقوقی جهان اسلام در تمامی ابعاد آن از یک سو ‏و ارائه آن به سازمان‏ ‏ها و نهادهای حقوقی و سیاسی جهان امروز- به ویژه تمدن غرب- از ‏دیگر سو باشد و این البته نیازمند تحقیق و تطبیق حکما و متفکران توانای اسلامی در ‏قاموس موازین حقوق جهان حقوق محور امروز است. استخراج و استنباط موازین پیشرفته و ‏مدرن حقوق بشر در اسلام با عنایت به سنت و سیره رسول گرامی اسلام نه تنها جهان ‏اسلام را در برخورد و مواجهه با مسائل مستحدثه جهانی توانا می‏ ‏سازد بلکه به عنوان، ‏محک و معیاری در جهت تصحیح و تنقیح موازین حقوقی امروز، آن هم در عصر و دوره ‏«‏جهانی ‏سازی‏»‏ و ‏«‏دهکده جهانی‏»‏عمل‏‌‏می‏ ‏کند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x