مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعلیم و تربیت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعلیم و تربیت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعلیم و تربیت

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)-تعلیم-و-تربیتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏۲-۱‏ آراء تربیتی پیشگامان‏ تعلیم و تربیت
‏جان آموس کومنیوس ( ۱۶۷۰-۱۵۹۲)۱. John Amos comenius
‏از میان مصلحان تربیتی که در طول زمان پا به عرصه وجود نهاده اند‏، ‏ژان کومنیوس در خور مقامی عالی است‏. ‏تاریخ زندگی او مشحون از شکنجه و عذاب است‏.‏ ‏ تربیت اولیه او بسیار ناقص بود ‏. ‏وی در بیست سالگی به یک مدرسه علوم دینی‏، ‏واقع در ناسوی هربون ۲. Herbon , Nassau
‏ ‏رفت تا کشیش شود‏. ‏او اطمینان داشت که تربیت باید به سوی مسیحیت متوجه باشد‏، ‏وگر نه راهی به سوی ترکستان خواهد بود‏.‏ ‏او هم مانند بیکن عقیده داشت که توانا بود هرکه دانا بود و بر موضوع های سود مند تاکید می کرد‏.‏ ‏او هم پیشرفت را از راه علم ممکن می دانست‏، ‏نه از راه بشر دوستی‏. ‏کومنیوس کتاب خوان حریصی بود که به ویژه از کتاب های افلاطون‏، ‏سیسرون‏، ‏پلوتارک و کوینتی لین لذت می برد‏. ‏( مایر‏، ‏۱۳۷۴‏، ‏ص ۲۹۸ )
‏کومنیوس اصولا یک فرد خوش بین بود‏. ‏در حالی که بیشتر الهیون هم زمان او بر شرارت و سرکشی بشر تاکید می کردند‏، ‏او بر عظمت بشر تاکید می نمود‏، ‏زندگی را نبرد گاه خیر و شر می دانست و برای اطمینان خاطر مطمئن بود که خیر پیروز خواهد شد‏. ‏او تنها دارای نظر انتزاعی در تربیت نبود‏، ‏بلکه در سراسر زندگی خود می خواست که آرمان های خود را به صورت عملی در آورد و تمدن را از راه فعالیت عملی پیشرفت دهد‏. ‏هدف و منظور تربیت به نظر کومنیوس این است که فرد بشری مانند مسیح بارآید و این بدین معناست که تعلیم باید برای زندگی باشد‏، ‏نه فقط برای یک شغل بخصوص‏. ‏همچنین می رساند که بین عمل و آرمان ارتباط وجود دارد و فضیلت به منزله قلب فرآیند تربیتی است‏. ‏کومنیوس را می توان متفکری فانی در خدا نامید زیرا خدا در نظر او آغاز و انجام تربیت بود‏. ‏کومنیوس می گوید تربیت صحیح باید از خانه به مدرسه انتقال یابد‏. ‏محصلان را باید به گروه هایی تقسیم کرد و به آنان درس داد‏. ‏بیشتر معلمان همزمان او طرفداران جدی ان‏ض‏باط بودند و این رفتار در نظر کومنیوس قابل تاسف بود؛ زیرا او کودک را با گیاه در حال رشد مقایسه می کرد و می گفت باید با کمال دقت و از روی محبت رشد او را راهنمایی کرد‏. ‏( همان‏، ‏ص ۳۰۰)
‏کومنیوس چهار گونه موسسه تربیتی طرح می کند‏:‏ نخست «مدرسه دامان مادر» که نمودار تربیت کودک در خانه است‏. ‏در این مرحله مهم این است که والدین نمونه های سودمندی برای کودکان خود باشند و در خانه بر آرمان های اخلاقی و مذهبی تکیه شود‏.
‏دوم‏، ‏« مدرسه زبان مادری » است که در آن به تحصیل زبان مادری بیش از ادبیات باستان یونان و روم تکیه خواهد شد و در عین حال علم و هنر نباید فراموش شود‏.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x