مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)-سبکهای-زندگی-و-اضطراب-از-مرگلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏تعریف سالمندی
‏انسان ها، طی فرآیند زیستی با مرحله‏ ‏ای به نام سالمندی روبه رو می‏ ‏شوند که در گذرگاه رشد طبیعی به دست می‏ ‏آید. ‏سالمندی را به طور قراردادی مترادف با آغاز سن ۶۵ سالگی می‏ ‏دانند (برک، ۲۰۰۱؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۷)، به عبارت دیگر‏، سالمندی دوره‏ ‏ای از زندگی است که از ۶۵ سالگی شروع می‏ ‏شود.
‏سن پیری، به طور رسمی اغلب سن بازنشستگی گذاشته می‏ ‏شود، که ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، برای بیشتر کشورها، سن بازنشستگی بین ۶۰-۶۵ سالگی است. بسیاری از مقالات آکادمیک به طور قراردادی، گروه سنی ۶۰-۶۵ سال را به عنوان نقطه برش، برای تعریف سالمندی استفاده می‏ ‏کنند (موریچ و ایزه۱. Mudege, N & Ezeh, A.
‏، ۲۰۰۹) .
‏فرآیند سالمندی عبارت است از، کاهش تدریجی عملکرد سیستم‏ ‏های بدن. سالمندی، یک فرد بالغ سالم را به فردی ضعیف با کاهش در ظرفیت‏ ‏های فیزیولوژیک و افزایش استعداد ابتلا به بسیاری از بیماری‏ ‏ها و مرگ تبدیل می‏ ‏کند.‏ از نظر اریکسون۲. Erikson, H. E.
‏، آخرین بحران روانی- اجتماعی که در سنین سالمندی اتفاق می‏ ‏افتد، انسجام در مقابل نومیدی است، که با شیوه‏ ‏ی رویارویی فرد با پایان زندگی سر ‏ ‏و‏ ‏کار دارد. دوران پیری از نظر اریکسون، دوران بازنگری و تأمل است، دورانی که شخص طی آن رویدادهای سراسر زندگی خود را از نظر می‏ ‏گذراند. هر اندازه شخص به شیوه‏ ‏ی موفقیت آمیزی با مسائل مراحل پیشین زندگی، کنار آمده باشد، در این مرحله بیشتر احساس کمال یافتگی و تمامیت (وحدت) می‏ ‏کند؛ احساس اینکه زندگی را به خوبی سپری کرده است. اما، هرگاه فرد کهنسال با احساس حاکی از پشیمانی به زندگی گذشته ‏بنگرد و جز یک سلسله فرصت‏ ‏های از دست رفته و شکست‏ ‏ها چیزی در آن نبیند، واپسین سال‏ ‏های زندگی او آکنده از نومیدی خواهد بود (اتکینسون۳. Atkinson, R. A.
‏ و همکاران، ۲۰۰۳ ؛ ترجمه رفیعی و همکاران، ۱۳۹۲) .
‏۲-۲- نظریه‏ ‏های مطرح شده پیرامون سالمندی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x