دانلود مقاله چهارده معصوم

دانلود مقاله چهارده معصوم

دانلود مقاله چهارده معصوم

دانلود-مقاله-چهارده-معصوملینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏یکشنبه ‏۲۱‏ مهر ‏۱۳۸۷
‏الاحد ‏۱۱‏ شوال ‏۱۴۲۹
‏صفحه اول‏ >> ‏پرسش و پاسخ‏>>‏تاریخ تدوین حدیث‏>>‏نگارش و تدوین حدیث

Top of Form
           ‏با ‏همه ‏واژه های 
‏با ‏عین عبارت 
 ‏دسته کم یکی ‏از واژه های 
 ‏بدون ‏واژه های 
Bottom of Form
‏پرسش :
‏آیا ائمه‌ی دوازده‌گانه ـ علیهم السلام ـ ‏از خود اثر مدون، تألیف یا رساله و تفسیری، بر جای گذاشته‌اند، که شیعیان بدان ‏استناد کنند، لطفاً شرح دهید؟
‏پاسخ :
‏در ابتدا باید دانست که حدیث، نزد شیعه ‏از ویژگی‌هایی برخوردار بوده که سبب امتیازش از حدیث نزد اهل سنت شده است، که به ‏طور اختصار آن را چنین می‌توان توصیف کرد:
۱. ‏دایره حدیث و معارف نزد شیعه، ‏فراتر از اهل سنت است، زیرا شیعیان براساس آموخته‌های خویش از کتاب و سنت پیامبر، ‏بر این باورند، که عدد معصومان چهارده تن است و قول فعل و تقریر (تأیید عمل افراد) ‏آنان به یک میزان، از اعتبار و حجّیت برخوردار است بر همین اساس است که دوره دسترسی ‏به معصوم، نزد شیعه تا پایان قرن سوم ادامه دارد با آنکه بر اساس اعتقاد اهل سنت با ‏رحلت رسول اکرم(ص) دسترسی به معصوم از بین می‌رود.
۲. ‏نزد شیعیان هیچگاه کتابت ‏و نشر حدیث متوقف نگشت، براساس تعلیم پیامبر و عترت او، در همه دوره‌ها کتابت حدیث ‏رواج داشته و امامان معصوم خود نیز در این امر پیشگام بوده و یاران خود را بدان وا ‏می‌داشتند.
۳. ‏شیعیان از همان ابتداء تلاش کردند که کتب و مجموعه‌های معاریف و ‏حدیثی را با سلسله‌ی اسناد نگه‌داری کنند، گاه می‌شد که شکنجه‌های زیادی را برای ‏حفظ کتب و احادیث ائمه تحمل می‌کردند. که در تاریخ به نام ابن ابی عمیر،‌محمد بن ‏یونس بن عبدالرحمان و…. در این زمینه برمی‌خوریم.[۱]
‏بعد از نکات پیش گفته پاسخ را در سه بخش بیان می‌داریم:
۱. ‏آیا اهل بیت (ع) اثر مکتوبی (نامه، کتاب و…) از خود بر جای گذاشته‌اند؟ در ‏جواب باید گفت: کتاب‌هایی به اهل بیت منسوب است ۱. برخی در دسترس ما نیست ( مانند ‏خیلی از کتاب‌هایی که در بخش دوم نامبرده می‌شود)
۲. ‏برخی نسبت آن قطعی و در ‏دسترس است، مانند: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، و روایاتی که در جوامع روایی با سند ‏نقل شده است که نسبت به ائمه قطعی است در مجموع، ولی تک تک روایات آن از نظر سندی ‏به سه دسته تقسیم می‌شوند: الف روایات متواتره که بسیار اندک است ب: روایات آحاد ‏معتبر که در فقه معتبر است ولی در معارف دین علم‌آور نیست. ج روایات جعلی و ضعیف.
۳. ‏برخی نیز مشکوک است، مانند: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، فقه الرضا (‏ع) منسوب به امام هشتم (ع) و…
۲. ‏مجموعه آثاری که از اولیای دین برای ما ‏باقی مانده است چه قدر است و در چه کتابی آمده است؟ پاسخ این است، که آثار ائمه (ع) ‏سه مرحله را پشت سر گذاشته است.
‏الف: دوران حضور ائمه (ع):
‏در اینجا به ‏برخی از دوره‌ها اشاره می‌شود:
۱. ‏دوران علی (ع) : اولین کتاب حضرت (ع) تفسیر ‏قرآن است.[۲] ‏دومین کتاب «کتاب السنن ‏والقضایا والاحکام.» که ابواب مختلف فقهی در آن گرد آمده است.[۳] ‏سومین کتاب، کتاب جامعه، و یا کتاب علی (ع) ‏است.[۴] ‏صحیفه علی (ع) کتابی دیگر است ‏که حجم آن کمتر از کتاب علی و الجامعه می‌باشد.[۵]‏و هیچ کدام از کتاب‌ها اکنون در دست نیست. عهدنامه مالک اشتر ‏یکی دیگر از کتب آن حضرت به شمار می‌رود، به جز این‌ها نامه‌های دیگر حضرت به ‏والیان و عاملان را نیز باید در شمار همین مکتوبات آورد.[۶] ‏که بیشتر این‌ها در نهج البلاغه و مستدرک آن «نهج الصباغه» ‏آمده است و همچنین کتاب‌های دیگری که توسط شاگردان حضرت جمع‌آوری شده، چون «جاثلیق» ‏از سلمان فارسی ـ علیهما السلام ـ «الخطبه» از ابوذر، و کتاب قضاوت‌های علمی ـ علیه ‏السّلام ـ و کتاب تفسیر توسط عبدالبربن عباس، صحیفه «مناسک حج» توسط جابربن عبدالله
‏انصاری و کتاب تفسیر از میثم تمّار و…[۷].
۲ ‏ـ دوران امام حسن و امام حسین: در این دوره به جهت ‏حاکمیّت معاویه، مجالی برای کتابت حدیث وجود نداشت آن‌چه می‌توان نام برد خطبه‌های ‏حضرت در منا، نامه‌های امام حسین (ع) به اهل کوفه، مسلم بن عقیل، بنی‌هاشم، بزرگان ‏بصره از کتاب‌های این دوره است.[۸]
۳. ‏دوران امام سجاد (ع): امام سجاد (ع) هنگام شهادت، صندوقی را نزد امام باقر (‏ع) به ودیعت نهاد که در آن کتب بسیار بود.[۹] ‏یکی از آن‌ها صحیفه سجادیه است.[۱۰] ‏دومی مناسک الحج، و سومی رساله حقوق است، که جامعه آداب ‏سلوک فردی و اجتماعی است، چهارمی، «صحیفه الزهد» پنجمی، «الجامع فی الفقه» ششمی، ‏کتاب «حدیث» و هفتمی «کتاب علی بن الحسین» و کتاب‌های عدیده‌ای که شاگردان حضرت ‏تألیف نموده‌اند.[۱۱]
‏از قبیل، ‏تفسیر القرآن، نسخه احادیث، صحیفه احادیث، رسالته الی سعد الاسکاف، (کتابی که زراره ‏روایت کرده و کتابی دیگر که عبدالمؤمن بن القاسم آن را نقل کرده است[۱۲] ‏این‌ها غیر از کتاب‌هایی است که توسط ‏شاگردان حضرت تألیف و جمع آوری شده است.[۱۳]
۴. ‏دوران امام صادق (ع): رساله‌ها و کتب بسیاری از ‏حضرت نقل شده، یا به ایشان منسوب است، مانند: «الا هلیلجه فی التوحید» و کتاب «‏التوحید» و رساله «اهوازیه» و «رساله فی الغنائم» و «رساله فی وجوه معایش العباد» ‏و «الجعفریات» و «نثر الدر» صحیفه‌ای است در کلمات قصار و رسائلی که جا بر بن حیان ‏از حضرت روایت کرده و تا پانصد عدد شمارش شده است. و هم‌چنین ائمه‌ی دیگر.
‏ب: ‏دوره‌ی جمع و تبویب:
‏این دوره با آغاز غیبت صغرا شروع می‌شود و تا دوره صفویه ‏تداوم می‌یابد، در نگاه کلی می‌توان این دوره را با دو شخصه شناخت:
‏یک: کتب ‏اربعه: که عبارت است از:
۱. ‏کافی، محمد بن یعقوب کلینی (م ۳۲۹ ق) که دارای هشت ‏جلد است. که مجموعاً کتاب کافی دارای ۱۶۱۹۹ حدیث می‌باشد.[۱۴]
۲. ‏من لا یحضره الفقیه: شیخ صدوق ‏ابوجعفر، محمد بن علی (۳۰۶ – ۳۸۱ ق) که در چهار جلد به طبع رسیده بیشتر روایات آن ‏فقهی است و مجموع روایات آن ۵۹۰۱ روایت می‌باشد.[۱۵]
۳. ‏تهذیب الاحکام: شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن (م ۴۶۰) ‏این کتاب در ده جلد چاپ شده و مشتمل بر ۱۳۵۹ حدیث می‌باشد.
۴. ‏الاستبصار: ‏که این هم از شیخ طوسی است، روایت‌های استبصار ۵۵۱۱ در ۹۲۵ باب می‌باشد، این کتاب ‏در چهار جلد منتشر شده است.[۱۶]
‏دو: کتب دعا و زیارت: مانند اقبال سید بن طاووس و هم‌چنین مهج الدعوات و منهج ‏العبادات، و جمال الاسبوع، فلاح السائل، فتح الابواب، مصباح الزائر، اسرار الصلاه، ‏اسرار الدعوات، و…[۱۷]
‏ح: ‏دوره تدوین مجموعه‌های حدیث: این دوره را می‌توان با دو مشخصه کلی معرفی کرد، الف: ‏گرد آوری مجموعه‌ها حدیثی: مانند:
۱. ‏الوافی، محمد محسن فیض کاشانی (م ۱۰۹۱ ق) ‏در چهارده کتاب[۱۸]
۲. ‏النوادر ‏فی جمع الاحادیث: این اثر دارای ۷ کتاب و ۱۰۵ باب است – مؤلف فیض کاشانی
۳. ‏وسائل الشیعه: محمد بن حسن الحر العاملی (م ۱۱۰۴) در ۲۰ و گاهی در ۳۰ جلد چاپ شده ‏است مجموع روایات آن ۳۵۸۶۸ حدیث می‌باشد، که مرجعی برای همه مجتهدین و محققین است.
۴. ‏بحار الانوار: بزرگترین مجموعه حدیثی شیعه، و مجلدات آن بر حسب چاپ‌های جدید
۱۱۰ ‏جلد است و مؤلف آن محمد باقر مجلسی (م ۱۱۱۱ق) از بزرگان حدیث شیعه است.
۵. ‏عوالم العالم، از عبدالله بحرانی اصفهانی (م قرن ۱۲) ۲۳ جلد.
۶ . ‏مستدرک ‏الوسائل: اثر میرزا حسن نوری (۱۳۲۰) در ۲۰ جلد، این مجموعه حاوی ۲۳۱۲۹ حدیث ‏می‌باشد.[۱۹]
‏ب: گرد آوری ‏روایات تفسیر:
‏مانند؛ ۱. تفسیر نورالثقلین، عبد علی حویزی (م ۱۱۱۲ ق) در پنج ‏جلد دارای ۱۳۴۲۲ حدیث.
۲. ‏البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم حسینی بحرانی (۱۱۰۷ ‏ق) در چهار جلد ۳. تفسیر صافی، محسن فیض کاشانی (م ۱۰۷۵ و تفسیر قمی، ‏و….)[۲۰]
۳. ‏موضوع آثار فوق ‏در چه زمینه ای است؟ به صورت کلی به عناوین ذیل می‌توان اشاره نمود.
۱. ‏روایات ‏فقهی مثل آن‌چه در وسائل شیعه و کتب اربعه آمده است.
۲. ‏عقائد : اثبات خداوند، ‏اثبات توحید، نبوت و عصمت پیامبران و پاسخ به شبهات، امامت و احتجاج با ‏مخالفان،معاد و ویژگی‌های برزخ و قیامت.
‏مانند آن‌چه در اصول کافی، احتجاج، ‏بعضی جلدهای بحارالانوار، توحید صدوق و… گردآوری شده است.
۳. ‏تفسیر قرآن ، ‏مانند تفسیر صافی، نور الثقلین، برهان.
۳. ‏امور اجتماعی سیاسی، فرمانروایی، ‏مسائل حکومتی، مانند نامه‌های امیرالمؤمنین در نهج البلاغه، و کتاب قضای وسائل ‏الشیعه…
۵. ‏مسائل اخلاقی، مانند برخی جلدهای بحار، محجه البیضاء، و قسمت‌هایی ‏از اصول کافی.
۶. ‏امور متفرقه، مانند پزشکی و… همچون طب الصادق (ع) طب الرضا (‏ع).
‏در پایان این نکته را هم اضافه کنم که در تاریخ معاصر تشیّع نیز کارهای ‏ارزشمند، بجا و مناسبی به صورت فردی و گروهی آغاز شده که می‌شود به آن‌ها اشاره ‏می‌شود.
۱. ‏معجم نویسی و راهنما سازی؛ ۲. تصحیح و تحقیق؛ ۳ . سند نویسی؛ ۴. ‏گزیده نویسی؛ ۵. واحد سازی کتب و مجموعه‌‌های حدیثی؛ ۶ . پالایش احادیث؛ ۷ . رایانه ‏در خدمت حدیث[۲۱] ‏در نتیجه ائمه ‏اطهار آثار و معارف زیادی در موضوعات مختلف، در در نتیجه ائمه اطهار آثار و معارف ‏زیادی در موضوعات مختلف، در مجموعه‌هایی در دسترس به یادگار گذاشته اند.
‏معرفی ‏منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. ‏مجله علوم حدیث، سید احمد میر عمادی، ص ۲۷۳ ـ ۲۸۱ ‏شماره‌ی ۲
۲. ‏آشنایی با متون حدیث، مهدی مهریزی – بخش دو ص ۳۷ ـ ۱۴۰.
۳. ‏سیر حدیث در اسلام سید احمد میرخانی ـ تمام کتاب.
۴. ‏علم الحدیث، کاظم مدیر ‏شانه‌چی، ص ۷۰ ـ‌۱۰۰.
[۱] . ‏کشی، رجال کشی، قم، جامعه ‏مدرسین، ص ۳۲۶، شماره ۸۷۸.
[۲] . ‏شرف الدین، المراجعات، ص ۳۰۵ ـ ۳۰۶.
[۳] . ‏آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، تهران، المکتبه الاسلامیه، ج ۲، ص ۱۵۹.
[۴] . ‏اعیان الشیعه، ج۱، ص ۹۳.
[۵] . ‏سید محمد رضا حسین، ‏تدوین السنه، کتب الاعلام الاسلامی ، ص ۵۲.
[۶] . ‏نهج البلاغه.
[۷] . ‏مهریزی، مهدی، آشنایی با متون حدیث، قم، مرکز جهانی علوم ‏اسلامی، چاپ اول، ‌۱۳۷۷، ص ۶۳ ـ ۶۴

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x