دانلود مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی ۲۴ ص

دانلود مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی ۲۴ ص

دانلود مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی ۲۴ ص

دانلود-مقاله-نگاهی-به-بدیع-در-جلد-سوم-مثنوی-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی
‏دیباچه
‏مثنوی ، کتابی است تعلیمی و درسی در زمینه عرفان و اصول تصوف و اخلاق و معارف و ‏…
‏و مولانا بیشتر به خاطر همین کتاب شریف ، معروف شده است . مثنوی ، دریای ژرفی است که در آن می ت‏و‏ان در آن غواصی کرد و به انواع ل‏آ‏لی و اقسام گوهر های معنوی دست یافت .
‏بی گمان درخشان ترین کار حُسام الدین این بود که با لیاقت و درایتی کم نظیر توانست مولانا را از عالم جذبه و استغراق محض بدر آورد‏ و وی را متوجه عالم تمکین نماید تا معارف و تجارب باطنی او که به اوج پختگی و زبدگی رسیده بود به ظهور رسد و چراغ راه علم بشریت شود .
‏تکرار در مطالب مثنوی ، بسیار به چشم می خورد و این تکرار ها صورت تکرار دارد و در معنا تکرار نیست ‏هر کدام از مطالب مکرر در مثنوی ، حاوی نکته ای تازه و نغز است .
‏دیگر آنکه مثنوی ، سه نوع مخاطب دارد : عام ، خاص ، اخص .
‏پاره ای از ابیات مثنوی ، متوجه عام مردم است گویی که مولانا در مجلس وعظ و خطابه حا‏ض‏ر شده و سخنانی در سطح افهام عموم و ‏اذهان‏ مردم ‏ایراد‏ می کند از قبیل نصایح و پند ها ، و گمان به قدر توان خود از آن سخنان بهره مند می شوند : مانند :
‏این جهان کوه است و فعل ماندا سوی ما آید نداها را صدا
‏قصه دوم مخاطبان خا‏ص‏ است . مطالبی است که مولانا با یاران دمساز ‏و همدمان همراز خود در خلوت گفته است .
‏ بخش سوم ، مخاطبان اخص دارد نوعی حدیث نفس است که مولانا در حالت جذبه و شور عشق و یا در مراقبه و استغراق داشته است . و به طور کلی کلام مولوی ساده و دور از هر گونه آرایش و پیرایش است ولی او در عین سادگی چنان به مهارت سخن پرداخته است که بی تردید او را در ردیف اول
‏۳
‏فصح‏های زبان آور فارسی قرار دارد . این کلام ساده ‏ف‏صیح منسجم گاه در نهایت علو و استحکام و جزالت و همه جا مقرون به صراحت و روشنی و دور از ابهام و ناگویایی عبارت است .وی در شرح جزئیات مطالب و حالات مختلف اطوار نفسانی افرادی که در حکایات و در قصص می آورد یا در شرح مشکلات و مسائل عرفانی با سادگی تمام چنانچه درخور فهم خواننده آید و در ایضاح ‏مطالب گوناگون که پیش می گیرد . با توسل به تمثیلات و قصص و استناده ‏به‏ امثال و حکم متداول در عصر خود ، مهارت خاصی دارد . وسعت اطلاع او نتنها در دانشهای گوناگون شرعی ‏بل‏که در همه مسائل ادبی و معضلات عرفانی و فرهنگ عمومی اسلامی حیرت انگیز است . کل‏ا‏م گیرنده وی که دنباله سخنان شاعران خراسان و در ‏بنا‏ و اساس تحت تأثیر آنان است ‏،‏ شیرینی و زیبایی و جلای خاصی دارد و در درجه ای از دلچ‏س‏بی و دل انگیز است که عارف و عامی و پیر و جوان را با هر عقیدت و نظری که باشند به خود مشغول می سازد .
‏شاید مهمترین علت نفوذ مولوی در هر طبقه و پیروان هر شیوه ‏و مسلکی آن باشد ‏،‏ که وی در فوق مسائل دینی و عرفانی شاعر است . شاعری حساس و جهان بین ، شاعری که با دلهای پاک و درون های صافی کار دارد و عشقی سوزنده و حاد سلسله جنبان او در همه احوال و اطوار است . او چنان که خود می گفت با هفتاد و سه مذهب یکی بود و سختگیری و تعصب را خاصی و نوعی از ناپختگی می شمرد و خود برتر و بالا تر از همه اعتقادات قرار داشت .
‏مضامین حوضه عاطفی مولانا چه در مثنوی و چه در غزلیات شمس برگرفته از تجلیات عاطفی و سایه ای از من اوست که خود نموداری است از سعه وجودی او و گسترشی که در عرصه فرهنگ و شناخت هستی دارد .
‏عواطف برخی از شاعران ، مثلاً شاعران درباره از من محدود و حقیری سرچشمه می گیرد و عواطف شاعران بزرگ از من متعالی . اما آفاق عاطفی مولانا جلال الدین ‏به گستردگی ازل تا ابد و اقالیم اندیشه او

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x