دانلود مقاله منریســم
دانلود مقاله منریســم
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
۱
چاپ کتاب در ایران
گفتیم که سابقه چاپخانه در ایران مربوط به دوره صفویه است. در آن عهد چاپخانه ای توسط کشیشان کرملی در آنجا دایر شده و انجیل را طبع کرده اند که نسخه ای از آن در موزه کلیسای وانک موجود است.
آقای دکتر لطف الله هنرفر سنگ قبر مردی ارمنی بنام [۲۷] کشیش آسادور متوفی ۱۶۹۵ را که در آن عهد حرفه اش طباعت بوده است در اصفهان دیده اند. ۳که عکس آن سنگ در اینجا چاپ شده است.
نخستین چاپخانه فارسی که در ایران دایر شد چاپخانه سربی بوده است۴که در حدود سال ۱۲۲۷ توسط میرزا زین العابدین به ایران آمد ۵ و رساله ای بنام «فتح نامه» در باب جنگهای ایران و روسیه در آنجا طبع کرده اند. این چاپخانه در تبریز تا سال ۱۲۴۵ دایر بوده است. در همین چاپخانه کتاب «مآثر السلطانیه» و بعضی کتب دیگر از جمله «رساله آبله کوبی» به طبع رسیده است.
پیش از اینکه اصطلاح مطبعه و چاپخانه رایج شود اصطلاحات باسمه و باسمه خانی و باسمه چی و کارخانه و دارالطباعه و دارالطبع و مطبع و مطبعه مصطلح بوده است.
صفحه اول از بوستان سعدی چاپ گراف در وین (اطریش) ۱۸۵۸ میلادی
صفحه عنوان چاپ بمبئی در ۱۳۱۸ قمری
ور و رنگ و دورنما و پرسپکتیو و سایه گزاری شده و حالت
انسانها و چهره نگاری و پرتوه ها که در ایم عصر متغییر می شود
۲
و تکامل پیدا می کند )و نیز نقوش و موضوعات شرق در این
دوره وارد هنر می شود و تقریباً یک شرقگرایی رخ می دهد
اینها مربوط به نیمه اول قرن ۱۵ است و حال ما وارد نیمه دوم
قرن ۱۵ شده ایم در این نیمه جامعه در حال شکل گیری می
شود و تحول بسوی باستان گرایی رخ می دهد و یک کار
فرهنگی و تحول فرهنگی رخ می دهد و هنر وارد فرهنگ می
شود و هنرمندان سعی می کنند یک کار هوشیارمندانه انجام
دهند و بخاطر آشنایی با علوم این کارها دارای محتوی علمی و
در عین حال احساسی است (منظره جنگ ،بهار ، غمنگیزی
و … ) و موضوعات روزمره و واقعی وارد هنر شده و خانواده
مدیچی در سال ۱۴۴۰ مکتب هنر فلورانس را ایجاد کرد و با
سقوط قسطنطنیه ۱۴۵۳ و افراد هنرمند از آنجا وارد فلورانس می
شوند و اینها بطور کلی انسانهای متفکر و با فرهنگی هستند که
مورد توجه خانواده مدیچی قرار می گیرند و ۱۴۶۰ مکتبی بنام
افلاطونیان یا افلاطون جدید تاسیس می شود و بنیانگذارش
مارسل فی سین است و این موسسه تمام هنرمندان را جمع می
کند و آنها یک مجموعه را تشکیل می دهند که کارهای علمی
مثل ترجمه و قواعد و غیره انجام می دهند و بسوی رنسانس
حرکت می کنند و با اسناد و شواهد و مدارکی توانسته اند
بسوی باستان حرکت کنند چون الگوهای جدیدی داشتند و در