دانلود مقاله در مورد رنگ سازی

دانلود مقاله در مورد رنگ سازی

دانلود مقاله در مورد رنگ سازی

دانلود-مقاله-در-مورد-رنگ-سازیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏صنعت ‏رنگ ‏سازی
‏دید کلی
‏رنگ ‏در دنیای ‏امروز نقش بسیار مهمی در پرورش ذوق و قرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناختی وی ‏ایفا می کند. بدین جهت است که احساس ‏رنگ ‏را به تعبیری ‏حس ‏هفتم ‏می‌گویند. انسان در پهنه تولید تزئین خانه‌ها ، پوشاک و حتی نوشابه‌ها در ‏هنر ، نقاشی ، صنایع کشتیرانی و امور ارتباطات محصولات مصرفی در صنایع فضایی و ‏خلاصه در همه شئونات با ‏رنگ ‏سر و کار دارد. بطور کلی ‏، از ‏رنگ ‏علاوه بر ایجاد ‏زیبایی محیط ، جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می‌شود.
‏تاریخچه
‏سابقه استفاده از مواد رنگی توسط انسان ، به دوران غارنشینی ‏می‌رسد. اولین کاربرد واقعی و عملی مواد رنگی را می‌توان در ساختن کشتی نوح مربوط ‏دانست که برای جلوگیری از نفوذ آب و پوسیدگی آن ، از مواد رنگی استفاده شده بود. ‏بعدها از مواد رنگی برای حفاظت چوب از پوسیدگی در بناهای چوبی و زمانی که استفاده ‏از وسایل آهنی متداول شد، برای جلوگیری از ‏زنگ ‏زدن ‏آنها استفاده می‌شد .
‏اجزای تشکیل دهنده رنگ‌ها
‏هر ‏رنگ ‏اصولا از دو قسمت اصلی ‏تشکیل شده است که عبارتند از:
‏رنگدانه
‏ماده رنگی نامحلول در آب است ( خاک رس ناخالص رنگی و پودر برف از ‏سنگهای رنگی به‌عنوان اولین رنگدانه ها مورد استفاده انسان قرار می‌گرفتند ).
‏محمل رنگها
‏مایعی است که با رنگدانه مخلوط شده ، کاربرد آنرا آسان می‌کند ‏و در چسبیدن آن ، کمک می‌کند ( از سفیده تخم مرغ ، چسب عسل محلول قند به‌عنوان ‏محمل‌های ‏رنگ ‏استفاده ‏می‌شد). امروزه متداولترین محمل‌های رنگدانه‌ها را ‏آب ‏یا ‏روغن ‏تشکیل می‌دهد. از این‌رو رنگها را به دو دسته ‏رنگ‌های روغنی ‏و ‏رنگ‌های ‏آلی ‏تقسیم می‌کنند.
‏انواع رنگدانه
‏اکسیدها
‏لیمونیت ( Fe2O3.2H2O ) ‏برای ‏تهیه ‏رنگ ‏قرمز مصرف می‌شود ‏و یکی از قدیمی‌ترین رنگدانه‌هاست.
‏هماتیت ( Fe2O3 ) ‏برای تهیه ‏رنگ ‏قرمز روشن بکار ‏می‌رود.
‏دی‌اکسید تیتان ( TiO2 ) ‏برای تهیه ‏رنگ ‏سفید روشن و بسیار مرغوب ‏که در هوا تیره نمی‌شود، بکار می‌رود. معمولا آن را با سولفات باریم مخلوط ‏می‌کنند.
‏اکسید روی ( ZnO ) ‏که از مهم‌ترین رنگدانه های سفید است و از ‏تجزیه کربنات روی و یا سوزاندن فلز ‏روی ‏در هوا حاصل می‌شود.
‏سرنج ( Pb2O3 ) ‏که ‏رنگ ‏سرخ یا قرمز تیره دارد و ‏بیشتر برای پوشانیدن سطح قطعات ‏فولادی ‏به‌منظور حفاظت آنها از زنگ زدن کاربرد دارد.
‏سولفید روی و لیتوپن
‏سولفید روی برای تهیه ‏رنگ ‏سفید مات مصرف می‌شود و ‏از مزایای آن ، این است که بر خلاف سفیداب سرب در هوا سیاه نمی‌شود. این ‏رنگدانه ‏معمولا در تجارت بصورت مخلوطی از سولفید روی و سولفات باریم به نام لیتوپن مصرف ‏دارد که ‏رنگ ‏سفید بسیار ‏مرغوب است.
‏سفیداب سرب
‏این ‏رنگ ‏دانه عمدتا شامل Pb(OH)2 , PbCO3 ‏که از قرن ها پیش شناخته شده بود. قدرت پوشش ‏آنها زیاد است، ولی در هوا به‌علت وجود H2O ‏به مرور سیاه می‌شود. برای ‏تبدیل مجدد آن به ‏رنگ ‏سفید ‏می‌توان از تاثیر پراکسید هیدروژن بر آن استفاده کرد.
‏دوده چراغ و زغال استخوان
‏یکی از اجزای ‏رنگ ‏سیاه و مرکب است و برای ‏تغییر ‏رنگ ‏سفید به میزان ‏دلخواه نیز مصرف می‌شود.
‏رنگدانه‌های فلزی
‏مانند پودر ‏آلومینیم ‏در ‏روغن جلا ‏که از آن برای ‏حفاظت وسایل آهنی و فولادی استفاده می شود
‏برنز آلومینیم ( آلیاژ Al, Cu ) ‏در روغن جلا که از آن ، برای ایجاد ‏رنگ ‏بسیار زیبای طلایی برای ‏دور قابها و … استفاده می‌شود.
‏رنگدانه‌های الوان
‏رنگدانه‌های آبی: ‏مهم‌ترین این این رنگدانه‌ها ، آبی پروس و آبی نیلی یا ‏لاجورد است. آبی پروس یکی از مهم‌ترین رنگهای آبی است. لاجورد نیز یکی از رنگهای ‏آبی مرغوب است که از حرارت دادن مخلوط ‏کائولین ‏، ‏کربنات سدیم ‏، ‏گوگرد ‏و ‏زغال ‏سنگ ‏در غیاب هوا حاصل می‌شود.
‏رنگ ‏دانه های ‏زرد: ‏مهم ترین این رنگدانه‌ها ، کرومات روی و کرومات سرب است. از قطران زغال ‏سنگ نیز رنگدانه‌های الوانی بصورت نمکهای نامحلول فلزات بدست می‌آید که در ‏هیدروکسید آلومینین بصورت ژله می‌بندد. این ژله را پس از خشک کردن به‌صورت پودر با ‏رنگدانه‌هایی نظیر کربنات کلسیم و سیلسس مخلوط می‌کنند و در انواع رنگهای مورد نیاز ‏بکار می‌برند.
‏رنگ‌های روغنی
‏در این نوع رنگ‌ها ، رنگدانه را در یک روغن خشک شونده که ‏استر ‏گلیسیرین ‏با ‏اسیدهای ‏چرب ‏، نظیر اسیدهای اولئیک و یا لینولنیک می‌باشد، حل می‌کنند. این روغن‌‌ها در ‏هوا اکسیده شده ، به ‏ترکیبات ‏سیر شده ‏تبدیل می‌شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می‌دهند که از نفوذ ‏آب در رنگدانه جلوگیری می‌کنند.
‏رقیق‌کننده
‏برای رقیق کردن و سهولت کاربرد ‏رنگ ‏بکار می‌رود و معمولا ‏یک حلال هیدروکربنی نظیر ‏ترپنتین ‏است که به روغن تربانتین شهرت دارد.
‏خشک کننده
‏یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش ‏کاتالیزور ‏را در تسریع ‏اکسیداسیون ‏و خشک شدن رنگ‌ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( ‏روغن بزرک ) بصورت ‏استر ‏مصرف می‌شود.
‏رنگ‌های پلاستیکی
‏با اضافه کردن ‏رزین‌های ‏سنتزی ‏نظیر رزین حاصل از ‏فنل ‏و ‏فرمالدئید ‏که خاصیت پلاستیکی دارد، در روغن جلا ، رنگ‌های پلاستیکی حاصل می‌شود. این نوع ‏رنگ‌ها به خاطر دوام و قابل شستشو بودن ، اهمیت و کاربردهای زیادی داردن.
‏رنگ‌های لعابی یا مات
‏با اضافه کردن رنگ‌هایی نظیر TiO2 ‏به ‏روغن جلا آن را به صورت مات درآورده ، بعد برای مات کردن هر نوع رنگی بکار می‌رود.
‏رنگ ‏اتومبیل
‏این ‏نوع رنگ‌ها ، باید این ویژگی را داشته باشند که به‌سرعت در هوا خشک شوند. برای این ‏منظور ، رنگدانه را در حلالهای آلی بسیار فرار نظیر استات آمیل ، استات اتیل یا ‏استات بوتیل حل می‌کنند. برای رنگ‌های متالیک ( فلزی ) ، از رنگدانه‌های فلزی ‏استفاده می‌شود.
‏رنگ‌های محلول در آب
‏این نوع رنگ‌ها از معلق کردن رنگدانه‌ها در آب مخلوط ‏با یک چسب محلول در آب تهیه می‌شوند. از رنگ‌های روغنی ارزانترند و قابل شستشو ‏نمی‌باشند.
‏تولید صنعتی رنگدانه سیاه
‏دوده کربن ‏تنها رنگدانه عمده سیاه می‌باشد. ‏این رنگدانه در ‏صنعت لاستیک سازی ‏و همچنین به عنوان سفت کننده بعضی از قطعات ‏مکانیکی بکار می‌رود. اغلب مرکب‌‌های چاپ بر پایه این رنگدانه تهیه می‌شوند. ‏کربن سیاه ‏بکار رفته در مرکب‌های چاپ باید به صورت دانه‌های ریز باشد. رنگدانه‌های سیاه بکار ‏رفته در ‏پلاستیکها ‏و ‏رنگها ‏و لباسها از جنس کربن ‏سیاه می‌باشند.
‏روشهای سنتز صنعتی رنگدانه سیاه
‏با توجه به کاربرد وسیع رنگدانه سیاه در ‏صنعت ، امروزه روشهای مختلفی برای تولید آن ابداع شده است و قطر ذرات بدست آمده با ‏توجه به نوع کاربرد متفاوت می‌باشد. سه روش اصلی برای تهیه این ‏رنگدانه ‏وجود دارد که عبارتند از:
‏فرایند انالی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x